Er wordt tegenwoordig nogal wat aangeboden qua telefonie en internet verbindingen, al dan niet gecombineerd. Daarbij valt meer en meer de slogan ' u betaalt geen abonnement meer voor uw vaste lijn '. Gratis is een woord dat veel voorkomt, maar de invulling van het begrip is meestal ver te zoeken. Daarom een poging enkele dingen te verduidelijken.
Spraakverwarring ( al dan niet gewild ). - U betaalt niet meer voor uw klassieke lijn : Een zgn Klassieke Lijn is een koperdraadverbinding gebruikt voor telefonie en telecommunicatie. Dit is de meest gebruikte soort lijn op dit ogenblik. Tegenhanger daarvan is de zgn Kabel van de teledistributie of - in de toekomst ? - een optische vezel. Ik zal het hier verder enkel hebben over de zgn klassieke lijn. Belgacom biedt twee soorten abonnement aan voor de gewone lijn : 1) Standaard een CLASSIC abonnement, het meest voorkomende, aan 17,50 per maand. 2) Een DISCOVERY abonnement aan 6,50 per maand. Het Discovery abonnement kan men zien als de prijs voor de huur van de koperdraad, met de bedoeling die dan enkel te gebruiken voor een ADSL internetverbinding. Als men telefoneert via de lijn, wat perfect mogelijk is aangezien het ook een gewone lijn is, dan betaalt men 0,15 extra per minuut bovenop de gesprekskosten. De bedoeling was om GSM freaks een goedkoop aanbod te doen voor een vaste internetverbinding.
Een 'KLASSIEKE' lijn en een 'CLASSIC' abonnement voor die klassieke lijn zijn dus twee verschillende zaken. Wanneer de reclame zegt ' u betaalt niet meer voor uw klassieke lijn ', dan is dit niet juist; u betaalt geen Classic abonnement meer aan Belgacom. De internet en telefonie aanbieder waar u een abonnement bij neemt betaalt de huur van de lijn aan Belgacom en rekent die kost door aan u, al dan niet verhoogd met administratiekosten plus marge.
Liefdadigheidsinstellingen hebben meestal VZW achter de naam staan. Bij Belgacom staat daar nog steeds NV. Het zou ook onwaarschijnlijk zijn dat men als klant van Belgacom een abonnement betaalt dat het onderhoud van de infrastructuur moet bekostigen en dat, wanneer men niet langer van de commerciele diensten gebruikt maakt, Belgacom dan plots zou zeggen ' Dank u, en om uw verlies als klant te vieren laten we u nu onze infrastructuur gratis gebruiken '.
|