Na een rondreis van 24 dagen doorheen het westen van de Vreenigde Staten, bezochtenwij, op de terugreis, gedurende enkele dagen "The Big Apple", New York. Hierna volgt het verslag van een bewogen eerste dag.
Reeds om 6u30 werden wij gewekt. Voor een laatste maal tijdens deze rondreis konden wij genieten van een overheerlijk ontbijtbuffet van het Los Angeles Airport and Towers Hilton Hotel.
Met de goed georganiseerde gratis shuttle bus van het hotel werden wij in een minimum van tijd naar de luchthavengebouw van American Airlines gebracht. Gezien wij een binnenlandse vlucht naar New York hadden geboekt werd onze bagage reeds op het voetpad voor het gebouw ingeboekt. Alles verliep zeer vlot en op tijd vertrok onze volgeladen Boeing 767 richting New York.
Na een goede vlucht bereikten wij de J.F. Kennedy luchthaven van New York. Vlot werden wij in het bezit gesteld van onze reiskoffers, maar dan begon het pas. Er stond geen afgevaardigde van Americantours International aan de luchthaven. Nochtans vermeldde de geboekte Citytrip een verwelkoming op de luchthaven. Na informatie aan de diverse balies en telefonische kontakten met het free phone number van Americantours Internationale bleek dat de plaatselijke afdeling van ATI wel degelijk op de hoogte was van onze komst. Mogelijks zou de afgevaardigde door een ongeval verhinderd zijn. Wij kregen spontaan en na veel verontschuldigingen de toestemming om ons op eigen beweging naar het hotel te begeven. De kosten zouden ons wel terugbetaald worden via ons reisagentschap.
Een Cary bus naar het centraal station van New York konden wij niet nemen, gezien enerzijds onze hoeveelheid bagage en wij anderzijds vanuit het Centraal Station toch een taxi zouden moeten nemen. Om deze redenen namen wij dan maar twee taxi's richting Roosevelt Hotel. Daar aangekomen bleek het hotel gesloten en zelfs verzegeld te zijn. Gelukkig waren wij door Benny Vandamme van ons reisagentschap in het bezit gesteld van enkele adressen van hotels in New York waarmede Omnium Tours soms samenwerkte. Op goed geluk af vroegen wij de taxichauffeurs ons af te zetten aan het hotel St Moritz on the Park, gelegen tegenover het Central Park.
Daar aangekomen bleek enkel voor die nacht nog twee kamers beschikbaar te zijn. Morgen zouden zij ons dan verder helpen met het zoeken van een ander hotel. Het zou evenwel moeilijk zijn want de hotels in het centrum van de City zaten stampvol.
Van zodra wij op de kamer kwamen werd onmiddellijk kontakt opgenomen met Americantours International te Los Angeles, die ons beloofden zo vlug mogelijk en uiterlijk tegen 's anderendaags een oplossing te vinden voor ons probleem. Amper een half uurtje later kregen wij vanwege ATI de bevestiging dat alles in orde was en dat hun New Yorkse vestiging voor ons geboekt had in het hotel waarin wij thans verbleven.Zij zouden ons dienaangaande een fax hebben toegestuurd toen wij in San Francisco verbleven. Maar ja, in ; San Franckisco hadden wij ook vouchers gekregen voor twee verschillende hotels. Vandar de vergissing. De documenten voor ons verblijf te New York zouden ons uiterlijk tegen 's anderendaags afgegeven worden.Eind goed al goed. Wij hadden nu toch ene beter hotel dan aanvankelijk voorzien was.
Na een lekker avondmaal in het restaurant van het hotel (zalm op een spinaziebedje) besloten wij nog een klein stapje in de New Yorkse wereld te plaatsen. Het hotel was inderdaad zeer gunstig gelegen : rechtover het Central Park en niet ver van 5th - 6th en 7th Avenue, de grote winkelstraten van New York.
Gezien de problemen met onze Minolta kodak hebben wij op 7th Avenue, in een van de tientallen kodak- en filmwinkels een reservekodak gekocht tegen een belachelijk lage prijs. Alle foto- en videotoestellen staan hier bestendig in super ster aanbieding. Wij noteerden voor sommige apparaten verminderingen tot -50 %.
Toen wij, ietwat vermoeid door de reis en ook door de warmte, terugkwamen op onze hotelkamer dienden ik mij terug te begeven naar de receptie. Er was een pakje afgegeven. Vooralleer ik in het bezit werd gesteld van het pakje, diende ik mij volledig te identificeren, nl. paspoort en inboekingskaart voor het hotel. Het pakje bleek de documentatie te zijn voor onze City Trip. De afgevaardigde van ATI was wel degelijk naar de luchthaven van New York gegaan, maar bevond zich, zoals gebruikelijk bij City Trips aan de uitgang van de Internationale vluchten in plaats van aan de ingang van de nationale vluchten. Het was pas nadat hij kontakt had genomen met het hoofdkantoor dat hij zijn vergissing had bemerkt. Enfin, alles was geregeld en de Assistant Manager van het Hotel zou al het nodige doen opdat wij onze kamers zouden kunnen behouden, alhoewel het hotel volboekt was.
Ondanks het lawaai van een oude airco konden wij toch inslapen.
Het vervolg van ons verhaal over ons verblijf in New York kunt U terugvinden op mijn site http://users.telenet.be/redgy.ferier
|