xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
De relaties.
Het is belangrijk om te weten dat elk seizoen verbonden is met een vol orgaan en een hol orgaan. Zo is de lente verbonden met de lever en de galblaas.
Er is niet alleen een energetische verbondenheid maar ook een psychische: lever en woede b.v.
Hoe dit komt is typisch Chinees en de westerse geneeskunde heeft het daar lastig mee.
Voor de Chinezen heeft het leven hoofdzakelijk te maken met Qi of energie.
De oorsprong van deze ideeën gaat terug naar mondelinge overleveringen duizenden jaren geleden.
Het is een traditie die trouwens overal bestond, voor dat de schriften bestonden werd alles mondelings overgeleverd aan de volgende generatie.
De eerste gekende ideeën over geneeskunde vindt men terug in de Nei Ye (innerlijke training).
Het oudste Chinese boek over geneeskunde de Huangdi Neijing wordt tegenwoordig gesitueerd in de tweede eeuw voor Christus.
De meridianen.
De traditionele Chinese geneeskunde is gebaseerd op het systeem van de meridianen, energiebanen waar de Qi zich in voortbeweegt. U kunt dat zelf eens bekijken in Google.
Belangrijk is dat de Qi overal in het lichaam aanwezig is en dat hij bestaat uit drie componenten. De vitale energie of de JING, de levensenergie of de Qi en de geest of DE SHEN. Ieder orgaan heeft dus ook zijn eigen shen of geest.
Vandaar dat men zegt dat de hartfunctie niet alleen een energetische functie heeft maar ook de zetel is van het bewustzijn, elk ander orgaan is dan ook de zetel van een ander gevoel of denken. Onze hersenen zijn dus alleen maar een computer die alles mee regelt en de geest zit overal.
Een te veel aan leverenergie kan leiden tot woede, dat is een energetische toestand maar kan verbonden zijn aan een organische toestand.
Te veel aan milt maakt van U een piekeraar.
Wijsheid betekent dus niet alleen een volmaakte deugd maar ook een perfect evenwichtig lichaam met een Qi in orde.
Vandaar ook dat elk orgaan of elke functie of het nu louter fysisch is of emotioneel of psychisch een invloed heeft op de mens in zijn geheel en op zij Qi als dusdanig.
De Chinese geneeskunde behandelt dus zowel de zuiver organische kwalen als de diepmenselijke of ernstige psychische problemen. Alles is met elkaar verbonden.
In het Westen is het lichaam nog altijd een fabriek en de geest iets helemaal anders.
Men wordt ziek door uitwendige factoren zoals virussen en microben, of men wordt inwendig aangetast door b.v. kanker.
Men ziet nog geen enkel verband met de psyche, alhoewel men toch reeds begint te spreken over psycho somatische klachten.
Maar men zal nog niet herkennen dat men kanker kan krijgen door extreme droefheid of tegenslag. Spijtig.
Ik denk dat in de toekomst men zal inzien dat beiden, lichaam en geest, onlosbaar met elkaar verbonden zijn, zodat de Chinezen toch ergens gelijk hadden.
Waarom werd ten tijde van Mao de leer van de vijf elementen zo bestreden?
|