Doedelzakspelers aller landen ... LUISTER NAAR UW BOURDON
Inhoud blog
  • Vingergaten
  • EERSTE HULP BIJ DOEDELZAKONGEVALLEN (EHBDO)
  • Welkom
    Zoeken in blog

    Mijn favorieten
  • cabrette
  • technische tekeningen muziekinstrumenten
  • Traditionele instrumenten uit Aragon
  • doedelzak- verscheidene (Frans)
  • Wikipedia: overleg
  • Wikipedia: Diskussion
  • Wikipedia: Cornemuse du centre
  • Griff
  • Folkroddels
  • Muziekmozaïek
    E-mail mij

    Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.

    De doedelzakfilosoof
    De startpagina voor de voorstander van een goede bourdonhygiëne
    25-03-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Welkom

    Welkom op mijn nieuwe weblog.
    Door onvoorziene omstandigheden is het originele welkomstwoordje 'verdwenen'. Dat zou niet zo erg zijn, moesten ook al uw reacties, hoe welkom eninteressant ook, niet mee de prullenmand ingegaan zijn .... Waarvoor mijn nederige excuses !
    Ik herhaal dus even:
    Dit is een blog ten dienste van alle doedelzakspelers (m/v)- , liefhebbers,- bouwers en -fanaten.
    Hier krijgen jullie de kans om jullie zegje te doen, én met elkaar in discussie te gaan over de doedelzak in al zijn aspecten, het doedelzakspelen, de gespeelde muziek, de vereisten waaraan het instrument volgens jullie moet voldoen, en ik vergeet nog véél meer onderwerpen die in dit kader aan bod kunnen komen. Vul gerust aan, doe voorstellen, enfin ... wees creatief, respecteer elkaars mening, gebruik beschaafde taal en vooral: kom uit jullie pijp(en).



    Geef hier uw reactie door
    Uw naam *
    Uw e-mail *
    URL
    Titel *
    Reactie * Very Happy Smile Sad Surprised Shocked Confused Cool Laughing Mad Razz Embarassed Crying or Very sad Evil or Very Mad Twisted Evil Rolling Eyes Wink Exclamation Question Idea Arrow
      Persoonlijke gegevens onthouden?
    (* = verplicht!)
    Reacties op bericht (3)

    02-06-2010
    Alleen maar vragen over de MUCHOSA
    L.S

    Wie kan en wil mijn vragen over de Muchosa beantwoorden?
    Ik ben bezig, als hobbyist, met bouwen van een Muchosa volgens tekening uit het muziekmuseum te Antwerpen, getekend door Jos Debroekeleer en Jan Vandevelde d.d. nov.1982.
    Het draaiwerk van kersenhout is inmiddels klaar, maar nu beginnen de problemen. Ik denk dat de tonen van de "speelpijp"de toonladder van f moet zijn met een mol, dus f-g-a-bes-c-d-e-f-g, de "baspijp"2 octaven lager als de grondtoon en de "tenorpijp"een kwint hoger als de baspijp.
    Klopt dit? of zit ik nonsens uit te kramen?
    Op de tekening  zijn alleen de afstanden voor de vingergaten aangegeven, niet de diameter van de boring, als ik meet op de tek. zijn alle gaten 5mm, ik denk voor pinkgat en 1 en 2 te groot?  Ik heb ze nog niet durven boren.
    Wie kan mij de grepen aangeven, bv bij welke toon moet welk gat of welke gaten open zijn. Gat nr 1 is dan linker wijsvinger.
    Moet het riet als ik dat los(zonder pijp) aanblaas een bepaalde toonhoogte hebben?
    U ziet allemaal vragen waar ik alleen niet uitkom, en zonder de juiste antwoorden is mijn bouwerij gedoemd te mislukken.
    Mijn dank zal enorm zijn, voor wat hij waard is.

    mvrg,

    Jan van Mol.
    Schijndel
    E-mail. janvanmol@hetnet.nl
    Tel.0735475571



     

    02-06-2010 om 15:19 geschreven door Jan v, Mol


    25-03-2006
    Alp
    Dank u wout, voor het heropstarten van de 'commentaren'. Alle anderen die hier gepost hebben staat het natuurlijk vrij om hun commentaren of vragen te herhalen, ik hoop ten zeerste dat ze intussen mijn antwoorden gelezen hebben...

    25-03-2006 om 19:20 geschreven door DROMADER


    Alp
    Misschien HEEL kort samengevat wat er tot hiertoe werd besproken. Het ging vooral om de zgn. \"residuele tonen\". Een fenomeen waarmee de orgelbouwers al sinds eeuwen werken. Wordt een (lage) toon gespeeld samen met de kwint, dan hoort men een toon die een oktaaf onder de gespeelde grondtoon weerklinkt. Deze toon kan niet gemeten worden, hij onstaat in onze hersenenen en is fysisch niet voorhanden. Nu hebben we gedacht dat men dit fenomeen ook eens bij de bourdons van een doedelzak zou kunnen uitproberen. En zie daar, eerste experimenten geven positieve resultaten. Ook als we nog niet echt zeker zijn of het hier werkelijk om dit genoemde fenomeen gaat, dank u voor die bemerking Raphaël. Een tweede bemerking was dat bourdons met messing-rieten eventueel luider klinken dan de kunststof of arundo donax-rieten, waarbij we echter denken dat de constructie (boringen) daar een grotere rol speelt dan het rietmateriaal. Graag verder uw commentaren!!

    25-03-2006 om 19:03 geschreven door Wout




    Welkom op mijn blog!
    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Laatste commentaren
  • Alleen maar vragen over de MUCHOSA (Jan v, Mol)
        op Welkom
  • Alp (DROMADER)
        op Welkom
  • Alp (Wout)
        op Welkom
  • Foto

    Interessante links naar het fenomeen van de
  • Wikepedia: residualton
  • Das residuum
  • difference tone training
  • combination tones
  • difference tone
  • ideeën over oude tonaliteiten (M. Ponseele)
  • Wout's website, MP3 's Muchosa en Weense


  • Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!