"under pressure" is een werk van lijnen die, eenmaal ik op gang was, hun eigen weg opgingen Het loslaten van je gedachten, je gewoon laten leiden door de zenuwbanen die je hand naar het pastelkrijt leiden geeft een fijn gevoel. Later bekijk je wat deze handeling heeft teweeg gebracht en werkte ik de lijnen uit tot iets meer tastbaars
tsunami error of the gods (Tsunami een foutje van de goden)
Toen de ramp gebeurd is met de Tsunami, was ik, net zoals veel anderen erg onder de indruk van wat zoiets allemaal teweeg brengt Zoals je soms ziet in Griekse treurspelen dacht ik dat daar boven de goden een spelletje met water hadden willen spelen, en tot hun verbijstering moesten ze vaststellen , dat ze heel veel schade en verdriet hebben aangericht, iets dat ze niet meer konden goedmaken. Dit is het verhaal achter de tekening voor mij, iedereen ziet er natuurlijk in wat hij wil Dit is op pastelpapier gemaakt, vrij groot getekend met pastel en bewerkt met gouden gouache.
Dit is vrij snel getekend in pastel , naar model Het is verder uitgewassen en opnieuw getekend in pastel Het bewijs is er een normale vrouw is zeker zo mooi als een fotomodel, en veel realistischer
Hier heb ik een fantasievrouw getekend in pastel , en op zwart papier Hier is het misschien niet goed te zien , maar er gaat uit de donkerte een mysterieuze sfeer van uit...... Ze denkt na, over wat er die dag is gebeurd, en ziet er tevreden uit........
De laatste tijd zit ik niet lekker in mijn vel, dus is de inspiratie ietsjes minder Maar in de natuur niet, die schilder in de lucht gaat gestaag verder........ Het wordt steeds mooier vanaf eind augustus tot het zware regenweer komt krijg ik het ene mooi panorama na het andere voorgeschoteld. Ik neem dus meermaals de camera ter hand om dit vast te leggen.......Nooit is een plaatje hetzelfde Ik heb er dus al twee on line albums met zee- en wolken- foto's.
Als je tijd en zin hebt ga er dan maar eens kijken , zet je gemakkelijk en je geluid keihard aan, en het is alsof je zit te mediteren aan zee. http://chris-christiaens.magix.net
Dit is getekend in pastel op een reeds voorbewerkte drager(papier) Daar is lukraak een beetje verf op gesmeerd en dan ben ik aan de slag gegaan om in pastel het model te tekenen zonder met de ondergrond rekening te houden Eenmaal het er op getekend was, heb ik weer eens flink laten gaan en heb het kindje er alsnog bijgevoegt. De pasteltekening is ook weer deels uitgewassen. Het straalt volgens mij, een wachten uit, waarop......?
Dit is wederom een gewassen pastel doch naar model Daarop heb ik gewoon vergeborduurd en werd het model gewoon een richtlijn Het is structuur papier waarop is gewerkt wat het een diepere dimensie geeft
Dit is een fantasietekening over gevoelens Het is gemaakt in gewassen pastel Het rood is gebruikt als aanduiding voor de warmte de passie De betekenis van de kleine dood kan voor ieder op een eigen wijze worden ingevuld
Ik ben geboren op 22 januari 1951 in Sint.Niklaas in de provincie Oost-Vlaanderen, België.
Gehuwd met Karel Keppens in 1971 , een dochter Jessie, weduwe sinds 29 juni 2000. Ik heb nu een lieve Nederlandse vriend en 2 schatten van kleinkinderen, Nikko en Emma. Ik heb mijn diploma verkoopkunde gehaald ,ben vroeger nog actief geweest als dispatcher in Antwerpen , naderhand in G.D.Luxemburg als logistiek manager in de zaak van wijlen mijn echtgenoot.
Ik ben steeds met kunst bezig geweest , al dan niet actief en woon nu aan zee, waar ik geniet van de sechoonheid van de natuur. Hieronder mijn artistieke cv:
Van 2002 tot 2005 bij dhr. Jan Verbeke Specialisatie model- en portretteken Academie Brugge Van 2001 tot en met 2002 bij dhr Filip Soutaer model- en portrettekenen Academie Brugge Van 1999 tot en met 2000 snelschetsen naaktfiguren bij dhr Mayer in G.D.Luxemburg Van 1996 tot en met 1988 opleiding illustratie bij dhr Hugo Meersman Academie te Temse Van 1994 tot en met 1996 opleiding klassieke tekenkunst bij dhr Ronny Van de Vijver Academie te Sint-Niklaas Van 1991 tot en met 1993 privé-opleiding door mevr.Jozefien Van Looy akwareliste te Antwerpen Verder verschillende workshops zoals:
Monotype Screenprinting bij mevr Suzanne Van Kerckhove Chinees penseelschilderen bij mev. Elie Van Oppens Experimentele batik op papier bij mevr. Hetty Van Boekhout Akwarel basis en gevorderden bij mevr. Elie Van Oppens Schilderen in de vrije natuur met dhr. André Roelant Jaarlijks een week sneltekenen ingericht door JTart met gast leraar Robin Vermeersch Jaarlijks een week snel-akwareleren op de wijze van Kokoshka met dhr Jacky Tavernier
Alle leerkrachten hierboven vermeld zijn leraar-kunstenaar
Hier heb ik eerst een dik papier bewerkt met een grove structuurpasta en daaroverheen heb ik een goede witte gesso aangbracht Daarna heb ik de figuur aangebracht in pastel , de pastel uitgewassen en weer opgewerkt met droge pastel en daarna met fixatif vastgezet Het was verschrikkelijk lastig werken met de structuur op het papier, dit is duidelijk minder geschikt om met pastel te verwerken.
Hier ben ik een beetje uit de bol gegaan Ik ben als het ware gaan mediteren voor het witte blad en ben begonnen om lijn nen te zetten in pastel Op deze lijn en heb ik voort geborduurd , ze weer uitgewassen en flou gemaakt Dan weer er bovenop gewerkt, en weer uitgewassen Toen alles droog was heb ik de pastel bijgewerkt met droge pastel.
Het klinkt erg ingewikkeld en langdradig maar ik heb hier ook maar een paar uur aan gewerkt, Als ik ergens te lang aan bezig ben , ga ik me vervelen, de concentratie is weg en ik begin te prutsen.
Het is de aard van het beestje zei mijn leraar vroeger opde academie, dus blijf ik vlug werken Alhoewel, door het ouder worden ik milder en natuurlijk ook langzamer geworden ben
Deze pastel is gemaakt toen ik nog op akademie zat Er waren twee modellen die rug aan rug zaten en een hoedje van niks ophadden en op een hele rare manier poseerden, ik vond er niks aan Dus heb ik dit gegeven gedeeltelijk geabstreheerd
Dus hier is het bewijs dat als het model niet echt goed poseert je er toch ook nog wat van kan maken
De pastel is weer uitgewassen en opnieuw opgezet en zacht uitgewreven.
Ik was weer eens terug van een familiebezoek in Mexico toen ik dit werk heb gemaakt Het leven daar, de warmte van de mensen , de kleuren en het weer natuurlijk heeft een grote invloed op mij. Het is dus een feit dat zodra ik van mijn jetleg af ben ik zo vlug mogelijk aande slag wil om mijn indrukken vast te leggen en dat gevoel nog eens vast te houden, te koesteren
Hier heb ik eerst getekend met pastelkrijt en het daarna uitgewassen met een soort white spirit op citroenbasis Deze is absoluut onschadelijk voor de omgeving en de gezondheid, wel duurder in aanschaf, en lost heel goed de pastel op.
Terwijl alles nog nat was ben ik er weer met pastelkrijt ingeweest, zodat het pastel als het ware smolt terwijl ik verder bezig was Hier krijg je dan een soort batikeffekt.
Er was geen model alles is gewoon uit het koppie getekend en bewerkt
Dit is een gewassen pastel op gekleurd pastelpapier met goudgouache bewerkt Er was een model aanwezig ter indicatie, het is dus niet fotografisch getekend , maar met heel veel fantasie Het leek me een uitdaging mijn werkwijze met pastel uit te voeren op het tere pastelpapier Ik wou ook weer een klur nemen die niet zo gemakkelijk ligt om als drager te dien Het feit is dat hoe hard je ook probeerd om je niet door de kleur van de drager, onbewust gebeurd dat toch. Deze vrouw is vervuld van haar vrouw zijn, ze wordt bemind, is geliefd en moeder.....
Dit is een werk in gewassen pastel, naar levend model Hier is het bewijs dat een model niet superslank moet zijn Een echte vrouw heeft rondingen, heeft geleefd, rimpels, vetkwabbetjes, niks verschrikkelijks , want ze is van vlees en bloed en ècht!
Dit is een pastel op rood pastelpapier Hier wou ik uitzoeken als ik een bijna onmogelijke kleur als ondergrond had, wat ik zou moeten verzinnen om van het geheel tóch nog iets moois en samenhangends te maken De zacht crème kleur van de schaduw heeft het hardrode afgevlakt en was dé ideale oplossing om van dit heetgebakerde rood toch een liefdevolle tekening te maken.
Trots , kan fierheid zijn maar ook koppigheid De groen kleur duid alvast de halstarrigheid aan. Mooi is niet altijd leuk.........halstarrigheid wil niet altijd zeggen dat het een sterk karakter is. Dit werk is gemaakt naar een model in gewassen pastel
Dit werk heb ik gemaakt omdat ik het zo aanvoelde, in mijn eigen relatie. Als je van mekaar houdt zit de ene persoonlijkheid op den duur verweven in de andere Je bent als het ware twee in één, ook al ben je niet bij mekaar toch woont die andere persoon binnenin je , diep in je ziel. Je voelt je geborgen ook al zijn die armen niet om je heen je voelt ze tóch. Dit werk is gemaakt zonder model in pastel.
Zoals jullie al gelezen hebben ben ik vanalles aan het uitproberen met acryl....... Mijn dochter zond me prachtige fotos van het eiland waar ze op vakantie is geweest in de buurt waar ze woont (Mexico). De fotos werkten erg inspirerend en ik wou er toch wat mee doen, vandaar dit probeersel geef gerust uw op of aanmerkingen in mijn gastenboek, ik kan alle hulp gebruiken, want acryl is niet echt mijn dada.
Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek, aub dit is een gastenboek voor berichtjes dus geen reclame of fotoalbum aub.Bedankt
Over mijzelf
Ik ben Chris, en gebruik soms ook wel de schuilnaam Mango.
Ik ben een vrouw en woon in Brugge (België) en mijn beroep is heb ik stopgezet sinds 2000.
Ik ben geboren op 22/01/1951 en ben nu dus 74 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: Kunst en alles wat er omheen zit.