Het Bizarre verhaal over de avonturen van Don Quichot en zijn knecht. Een fantast of een idealist, wie zal het uitmaken? Een man belezen van ridderverhalen verliest de grens tussen realiteit en verbeelding en laat zich ridder slagen door een waard. Hij trekt de wereld in om allerlei onrecht te bevechten. Hij ontmoet maagden, reuzen en tovenaars en alhoewel zijn schildknaap realist genoeg is om het ongerijmde in te zien, maar gedreven door eigen gewin, slaagt er niet Don Quichot bij de realiteit te doen blijven. Zo valt hij reizigsters, molens en monikken aan tot eigen schade en schande.
Het decor is sober, er wordt gebruik gemaakt van schaduwbeelden, simpele requisiten zodat de toeschouwer zijn eigen verbeelding echt moet gebruiken, en men slaagt daar ook uitstekend in.
Een theaterstuk die je doet nadenken over deze figuur, een fantast een gek of een idealist.
Bert Vannieuwenhuyse slaagt er door zijn sterk acteurschap erin de figuur van Don Quichot schitterend op te voeren. Zijn spel doet de tekortkomingen van Johny Voners en Machteld Timmermans snel vergeten.
Een aangrijpend verhaal. Enkele dramatische uren uit het leven van een moeder en dochter, een alledaags gezinnetje. Moeder is op leeftijd, dochter Jessie is getrouwd , gescheiden en opnieuw inwonende bij moeder. Jessie lijdt aan epilepsie, deze is echter goed onder controle door de medicatie.
Deze avond gaat Jessie op zoek naar het geweer van haar overleden vader (dit wapen is verstopt in de garage waar haar zoon, met criminele aanleg, het niet kan vinden). Eenmaal gevonden deelt ze haar moeder koudweg mee dat ze die avond zelfmoord gaat plegen.
Deze mededeling doet ze terwijl ze de nodige huishoudelijke taken doet en alles klaar zet om haar moeders nagels te verzorgen. Reeds geruime tijd ziet ze het leven niet meer zitten, maar moeder is helemaal niet onder de indruk. Naar gelang de geprekken verder gaan wordt de geloofwaardigheid van Jessie groter en haalt moeder alles uit de kast (soms letterlijk) om dochterlief naar andere gedachten te brengen.
Marilou Merman speelt de moeder van Jessie vertolkt door Katrien De Becker. Deze twee grote dames slagen erin door hun spel (in volledige synergie) het publiek mee te nemen in hun realiteit. Zonder het te beseffen voel je je als toeschouwer aanwezig in de leefkamer van het gezinnetje.