P Proloog - zaterdag 30 juni - Luik > Luik 6.1 km 1 Rit in lijn - zondag 1 juli - Luik > Seraing 198 km 2 Rit in lijn - maandag 2 juli - Visé > Doornik 207 km 3 Rit in lijn - dinsdag 3 juli - Orchies > Boulogne-sur-Mer 197 km 4 Rit in lijn - woensdag 4 juli - Abbeville > Rouen 214 km 5 Rit in lijn - donderdag 5 juli - Rouen > Saint-Quentin 197 km 6 Rit in lijn - vrijdag 6 juli - Épernay > Metz 210 km 7 Rit in lijn - zaterdag 7 juli - Tomblaine > La Planche des Belles Filles 199 km 8 Rit in lijn - zondag 8 juli - Belfort > Porrentruy 154 km 9 Individuele tijdrit - maandag 9 juli - Arc-et-Senans > Besançon 38 km 10 Rit in lijn - woensdag 11 juli - Mâcon > Bellegarde-sur-Valserine 194 km 11 Bergetappe (aankomst bergop) - donderdag 12 juli - Albertville > La Toussuire - Les Sybelles 140 km 12 Bergetappe - vrijdag 13 juli - Saint-Jean-de-Maurienne > Annonay Davézieux 220 km 13 Rit in lijn - zaterdag 14 juli - Saint-Paul-Trois-Châteaux > Le Cap dAgde 215 km 14 Rit in lijn - zondag 15 juli - Limoux > Foix 192 km 15 Rit in lijn - maandag 16 juli - Samatan > Pau 160 km 16 Bergetappe - woensdag 18 juli - Pau > Bagnères-de-Luchon 197 km 17 Bergetappe (aankomst bergop) - donderdag 19 juli - Bagnères-de-Luchon > Peyragudes 144 km 18 Rit in lijn - vrijdag 20 juli - Blagnac > Brive-la-Gaillarde 215 km 19 Indivuduele tijdrit - zaterdag 21 juli - Bonneval > Chartres 52 km 20 Rit in lijn - zondag 22 juli - Rambouillet > Paris Champs-Élysées 130 km
Jurgen Van den Broeck kocht appartement boven Sven Nijs in Mallorca
Jurgen Van den Broeck heeft een nieuw trainingsstekje gevonden op Mallorca. In Port Andratx, een kuststadje aan de bergachtige westkant van het eiland, vond hij een appartement boven... Sven Nys.
'Jurgen was op zoek en polste of ik na al die jaren training op het eiland geen leuk stekje wist', zegt Nys. 'Sven Vanthourenhout en ik hadden toen net zelf een appartement gekocht, en boven ons stond er nog iets vrij. Je kan nergens beter zitten, vlakbij de bergen, zei ik hem. Daarna was het snel beklonken.'
Meteen heeft VdB er ook enkele trainingpartners bij voor de lange wintertochten.
Bij het aanschaffen van een nieuwe fiets kijkt men steeds meer naar het gewicht van de fiets. Tenslotte, hoe lichter de fiets hoe sneller je klimt en accelereert. Is gewoon een paar kilo afvallen niet veel efficiënter voor betere prestaties?
De snelheid van een fietser hangt bij een gelijkblijvende inspanning (vermogen) af van de rolweerstand, de luchtweerstand en de hellingshoek van de weg. De luchtweerstand trekt zich niets aan van het gewicht. De rolweerstand is wel afhankelijk van het gewicht. Als het gewicht toeneemt, neemt ook de rolweerstand toe, door de vervorming van de banden.
Gewicht bergop Bij hellingen tot 3% is het fietsgewicht van beperkt belang. De snelheid ligt dan nog relatief hoog, waardoor rol- en luchtweerstand nog een aanzienlijk deel van de totale weerstand bepalen. Een fiets van 8 kilo in plaats van 10 kilo, met een fietser van 75 kilo, levert maximaal 2,5% winst in hellingsweerstand op. Dit is ± 1,5% van de totale weerstand en ongeveer 1% in snelheid. Bij een snelheid van ± 30 km/uur (± 350 watt!) kan dit 30 seconden tijdwinst per uur opleveren. Bij steiler klimmen gaat het gewicht een steeds belangrijker rol spelen.
Lichaamsgewicht en vermogen Zwaardere fietsers klimmen vaak slechter dan lichtere. Omdat zwaardere renners meer gewicht mee omhoog moeten zeulen lijkt de stelling ook logisch: voor meer gewicht heb je meer vermogen nodig. Afhankelijk van het stijgingspercentage van de weg en de fietssnelheid moet voor 10% meer gewicht tussen de 7 en 10% meer vermogen worden geleverd. Op de vlakke weg kost 10% extra gewicht slechts 5 à 7% meer vermogen. Het vermogen dat een fietser kan leveren blijkt echter recht evenredig te zijn met zijn lichaamsgewicht (er van uitgaan dat er geen verschil is in vetpercentage, want vet levert geen vermogen). Dit komt omdat het overgrote deel bestaat uit spieren. Meer spiermassa betekent meer vermogen. Het zogenaamde conditiegetal is dan ook de maximale zuurstofopname gedeeld door het lichaamsgewicht. Anders zou een zwaardere, grotere fietser altijd beter getraind lijken, aangezien hij absoluut gezien meestal de hoogste zuurstofopname zal hebben. Een fietser die 10% zwaarder is kan in principe ook 10% meer vermogen leveren.
Lichaamsgewicht en vlakke weg Op de vlakke weg is een fietser met meer vetvrije massa (lees spiermassa) duidelijk in het voordeel. De rolweerstand neemt evenredig toe met het gewicht, maar omdat een zwaardere fietser méér vermogen kan leveren is dit geen bezwaar. De luchtweerstand neemt echter minder evenredig toe met het gewicht. De zwaardere fietser houdt daarom ten opzichte van de lichtere vermogen 'over'. Op het vlakke telt vooral het absolute vermogen (Watt) wat iemand kan leveren.
Lichaamsgewicht bergop Bij het klimmen valt dit voordeel voor de zwaardere fietser weg en lijkt het of hij in het nadeel is. Bij het klimmen telt ook niet het absolute vermogen maar juist het vermogen per kg lichaamsgewicht (Watt/kg). Degene die hier het hoogste scoort zal ook het snelste kunnen klimmen. Plaats van het gewicht Bij slechte fietstechniek is de plek van het gewicht belangrijk, dan is namelijk zo dicht mogelijk bij het zwaartepunt beter dan er ver boven (dus beter in de fiets dan in je eigen lichaam wat zich boven het zwaartepunt bevindt). Concluderend is het zeker makkelijker en efficiënter om lichaamsgewicht kwijt te raken, en dan vooral door verlagen vetmassa, dan veel geld te investeren in enkele grammen minder gewicht van je fiets. Maar als je natuurlijk heel graag op een hele mooie, getunede fiets wilt rijden, dan is daar natuurlijk ook niets op tegen!
Je hoort bij fietsers regelmatig dat men last heeft van inspanningshoofdpijn. Wat kan de reden zijn?
Veel wielrenners krijgen te maken met hoofdpijn na het fietsen. Vaak is er een goede verklaring voor te vinden. Te weinig gedronken, te weinig gegeten of te diep gegaan. Soms betreft het een verkeerde afstelling van de fiets waardoor er overbelasting van de nekspieren ontstaat. Er zijn een aantal wielrenners die kunnen drinken wat zij willen, hebben hun fiets goed na laten kijken maar zij krijgen toch heel vaak hoofdpijn na het fietsen. Vaak gaat het dan om primaire inspanningshoofdpijn. Deze onschuldige vorm van hoofdpijn kan heel vervelend zijn voor de sporter en het plezier behoorlijk bederven. Symptomen van primaire inspanningshoofdpijn zijn: het ontstaan van hoofdpijn tijdens of enkele uren na het sporten, die meestal binnen 24 uur weer verdwijnt. De hoofdpijn is tweezijdig en bonzend van aard. Bekende uitlokkende factoren zijn sporten in warm weer en op hoogte. Er bestaat gelukkig een medicijn die, wanneer deze voor het sporten wordt ingenomen, de hoofdpijn vaak kan voorkomen. Jammer genoeg is deze vorm van hoofdpijn en de behandeling ervan bij veel artsen niet bekend. In zeldzame gevallen kan hoofdpijn tijdens en na inspanning een uiting zijn van een ernstig probleem in het hoofd of zelfs een hartkwaal. Daarom is het noodzakelijk dat iedereen die regelmatig hoofdpijn na het sporten heeft, een arts bezoekt om ernstige oorzaken uit te sluiten.
Mallorca (90 km breed en 100 km lang) staat al jaren bekend als de bestemming voor de fietsliefhebber. Je kan in het voorjaar, tot eind mei fietsen op een parcours dat iedere wielertoerist aankan. In juni, juli augustus en september is het er te warm en kan je beter hier in ons eigen landje fietsen. Of het nu de goede infrastructuur betreft, het aangename klimaat, het mooie landschap of de Spaanse sfeer, fietsen op Mallorca is beslist een aanrader. Zelf ben ik er vijf keer gaan fietsen in de maanden februari, maart en april. Denk nu niet dat Mallorca vlak is, dat is enkel langs de kust. Klimmen kan je er ook en zelfs boven de 1.000 meter. Op deze blog zal ik je wat meer vertellen waarom Mallorca door de wielrenners zo gegeerd is.
Eerste en tweede foto: Op de strandweg Playa de Palma-Can Pastilla, derde foto na de afdaling van de Coll de Hono, vierde foto bij de start na de groepvorming.
Alhoewel Mallorca niet zo groot is in oppervlakte kan je hier mooie en lange fietstochten maken, later zal ik de mooiste ritten vanuit Playa de Palma hier bespreken. Mallorca heeft twee berggebieden, het Tramuntanagebergte die van noord naar zuid over de gehele westkust van eiland loopt en het Llevantgebergte, in het oosten van het eiland. Dit gebergte is glooiender en veel minder hoog. Het gebergte in Mallorca heeft niet dezelfde moeilijkheidsgraad als we kennen van in de Tour, Giro of Vuelta, maar vergis je niet er zitten enige kuitenbijters bij die best pittig zijn.
Mallorca behoort naast de andere eilanden van de Balearen en de Canarische Eilanden, tot de meest populaire bestemmingen om te overwinteren. Weliswaar zijn de watertemperaturen slechts ongeveer 13 tot 15 graden Celsius en is het niet idea om te zwemmen in de wintermaanden, maar het eiland heeft juist dan zoveel meer te bieden. Er zijn geen overvolle stranden en de prijzen lekker laag. Het is rustig in de straten en vaak zijn alleen de hotels dichtbij het strand geopend. Mallorca in de winter is een paradijs voor degenen, die de koude en natte winter willen ontvluchten en op zoek zijn naar een beetje rust. Vooral fietsers en wandelaars komen volledig aan hun trekken, ze hebben het hele eiland voor zichzelf. Accommodaties: vaak worden hotels en appartementen aangeboden tegen sterk gereduceerde tarieven voor een langere periode. Vakantiewoningen kunnen ook gunstig worden geboekt. Natuurlijk zijn sommige attracties zoals bijvoorbeeld het aqua park gesloten. Nu kunt u van de vele romantische stranden aan de oostkust van Mallorca genieten, zonder parasols en ligstoelen. De wintermaanden zijn ook de tijd van goedkope vluchten naar Mallorca. Na september dalen de prijzen fors. Als u flexibel bent, reserveer tijdig.