Wie de afgelopen weken niet onder een steen geleefd heeft, zal niet ontgaan zijn dat de Tour 2015 begint in Nederland. In Utrecht trapt de ronde af met een individuele tijdrit van 13,8 kilometer. Via Zeeland en een aankomst op de Muur van Huy trekt het peloton Frankrijk in. In de eerste week staat onder meer een rit over kasseien en een aankomst op de Mur de Bretagne op het programma, maar geen echte bergrit. Het woord is dus aan de sprinters en 'punchers'. Nieuw dit jaar is dat er bonificatieseconden te verdienen zijn aan de finish, wat met name in de eerste week zal zorgen voor een hevig gevecht om de gele trui. De sprinters kunnen tot de eerste rustdag, 13 juli, meerdere keren voor de ritzege gaan. Het eerste deel van de Tour wordt afgesloten met een ploegentijdrit van 28 kilometer. Na deze eerste week zullen de verschillen in het klassement, tussen de favorieten, vermoedelijk niet al te groot zijn. Tientallen renners mogen nog dromen van een topklassering, maar tussen dinsdag 14 en donderdag 16 juli zal duidelijk worden hoe de kaarten geschud zijn. Dan staan bergritten op het programma naar La Pierre Saint Martin, Cauterets en Plateau de Beille en in twee van deze ritten ligt de finish bovenop een klim van buitencategorie. In de rit naar Cauterets vormt een col van derde categorie de finale, nadat vlak daarvoor de loodzware Tourmalet beklommen moet worden. Daarna volgen enkele overgangsritten, waarin vrijbuiters voor hun kans kunnen gaan, waarna op dinsdag 21 juli de tweede rustdag van deze Tour gepland staat. Na deze tweede rustdag volgt de grote finale van de Tour 2015. Na twee bergritten voor de aanvallers, zonder aankomst bergop, wordt het klassement op vrijdag 24 en zaterdag 25 juli beslist met aankomsten in La Toussuire en Alpe d'Huez. De beklimming van Alpe d'Huez gaat het klassement definitief vormen, want een dag later eindigt de Tour in Parijs. Opvallend aan de Tour is dat er slechts één individuele tijdrit is, over 13,8 kilometer in Utrecht. Daarna volgt nog wel een ploegentijdrit, maar in die discipline hoeven goede klimmers met een sterke ploeg weinig tijd te verliezen. Het is dus een echte Tour voor de klimmers, zeker gezien de loodzware aankomsten bergop in de Pyreneeën en de Alpen.
Gele trui
Voor de gele trui zijn vier topfavorieten: Alberto Contador, Nairo Quintana, Vincenzo Nibali en Chris Froome. Achter dit kwartet zitten mannen als Alejandro Valverde, Bauke Mollema, Romain Bardet, Andrew Talansky Thibaut Pinot, Tejay van Garderen en Jean-Christophe Péraud. Als er geen gekke dingen gebeuren, gaan deze renners strijden om de plekken kort achter het erepodium. De Nederlanders Robert Gesink en Wilco Kelderman mikken ook op een goed klassement, maar lijken op papier iets minder dan de genoemde renners. Een plek bij de eerste vijftien zou voor beide kopmannen van LottoNL-Jumbo prima zijn, zeker voor de debuterende Kelderman. Eeerder deze week blikten we uitgebreid vooruit op de strijd tussen Contador, Quintana, Nibali en Froome. Gezien het parcours, en het voorseizoen, zijn Quintana en Froome onze topfavorieten. Contador gaat de Giro in zijn benen voelen en komt tekort voor een plek op het erepodium.
Groene trui
De afgelopen jaren won Peter Sagan met overmacht de groene trui en daarvoor hoefde hij bijvoorbeeld in 2014 niet eens een etappe te winnen. Overal puntjes sprokkelen bleek voldoende om iemand als Marcel Kittel, die vier ritten won, ruim achter zich te houden. Om de strijd om het groen spannender te maken, zijn de reglementen voor het puntenklassement dit jaar veranderd. Vorig jaar kregen de nummers één, twee en drie in een vlakke etappe respectievelijk 45, 35 en 30 punten, vanaf deze editie zijn die klasseringen 50, 30 en 20 punten waard. Op die manier wordt het voor Sagan, iemand die niet zo snel massasprints gaat winnen, moeilijker om het klassement opnieuw naar zijn hand te zetten. Het grote voordeel van de Slowaak blijft dat hij ook in lastigere etappes punten kan pakken, maar daarin is de concurrentie dit jaar heviger dan ooit. Ook mannen als Alexander Kristoff en John Degenkolb kunnen overal punten pakken, dus Sagan gaat een vierde opeenvolgende groene trui niet cadeau krijgen. Mannen als Nacer Bouhanni, Bryan Coquard en Mark Cavendish gaan ook meedoen om het groen.
Witte trui
De strijd om de witte trui was vorig jaar een boeiend gevecht tussen twee Fransen: Thibaut Pinot en Romain Bardet. Pinot bleek de sterkste, hij werd zelfs de nummer drie van het eindklassement. Bardet deed het ook uitstekend, maar moest uiteindelijk drie minuten toegeven op zijn landgenoot en werd zesde in de algemene rangschikking. Pinot (25) en Bardet (24) komen ook dit jaar in aanmerking voor het jongerenklassement en kunnen dus opnieuw een gooi gaan doen naar de witte trui, maar ze hebben er een belangrijke concurrent bij. Nairo Quintana, in 2013 winnaar van het wit, komt met zijn 25 jaar namelijk ook nog altijd in aanmerking voor de trui. Hij geldt, als favoriet voor de Tour-zege, vanzelfsprekend als topfavoriet om het witte tricot te veroveren.
Bolletjestrui
Het meest lastig te voorspellen nevenklassement in de Tour is de strijd om de bollen. Zeg eerlijk: wie had een jaar geleden ingezet op een overwinning van Rafal Majka in het bergklassement? Over het algemeen wordt de bolletjestrui vaak gewonnen door een goede klimmer die niet voor het klassement gaat en zodoende ruimte krijgt in ontsnappingen. Al zijn er uitzonderingen, want in 2013 ging de trui naar Nairo Quintana. Dat was onder meer een gevolg van een wijziging in het reglement voor de bergtrui, want sinds kort worden dubbele punten uitgedeeld bij een aankomst bergop. Winnen op pakweg Alpe d'Huez levert dus aanzienlijk meer punten op dan als eerste boven komen op een col die na vijftig kilometer koers ligt en waar klassementsrenners nog rustig aan doen. Om de bergtrui te winnen moet je hoog eindigen in etappes met aankomst bergop en dus geldt iemand als Quintana ook in dit klassement als favoriet. Maar wellicht ook Alberto Contador. Als de Spanjaard merkt dat hij na zijn inspanningen in de Giro inhoud tekort komt om de Tour te winnen, kan hij ervoor kiezen om voor de bollen te gaan.
Door: Roland Mather
http://www.wielerupdate.nl/