Men maakt in de media nogal veel heibel omtrent het al of niet nuttig aanwezig zijn van de leerlingen op de laatste dagen van het schooljaar.xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
De politiek hinkt er achteraan om dus ook wat media-aandacht mee te pikken.
Dit dossier zie ik als oud-technisch leraar zo al een jaar of twintig jaarlijks terugkeren.
Maar wat is het probleem eigenlijk ?
We hebben het wel degelijk over de groep leerlingen vanaf het middelbaar of technisch, minimum 12 jaar dus.
De examens zijn gedaan zowat rond 20 juni.
Die copijen moeten verbeterd worden, gerapporteerd én geëvalueerd.
Een deliberatie moet nadien in een beoordeling van een groter lerarenteam uitsluitsel brengen.
Dit systeem verloopt aldus al tientallen jaren.
Juist, de laatste schoolweek is er dus minder of helemaal géén lesweek.
Een leerkracht kan moeilijk op meerdere plaatsen tegelijk zijn nietwaar.
Bezighouden door administratief personeel lijkt me ook geen optie.
Een leerlingengroep die uitgeblust is uitziend naar vakantie, is nog moeilijk te motiveren.
Die jongeren willen zo vlug mogelijk hun vrije tijd zien starten.
Mogen zij dus een week vroeger dan normaal voorzien op vakantie ?
Neen, dat hoeft niet.
Maar onnuttig en oninteressant aanwezig zijn op school hoeft voor mij ook niet.
Wat kan er dus als alternatief aangeboden worden, beseffende dat de leerkrachten fulltime nodig zijn bij andere afsluitende pedagogische bezigheden ?
Laat bvb de leerlingen die week allerlei activiteiten invullen die moeilijk of niet te doen zijn tijdens het schooljaar.
· Bedrijven bezoeken.
· Sportclubs bezoeken.
· Rusthuizen en ziekenhuizen bezoeken.
· Een handje helpen bij een of andere plaatselijke opruimactie.
· De eigen school opruimen.
· Enz.
Natuurlijk mits duidelijke afspraken betreffende verantwoordelijkheid , ongevallenverzekering en dies meer.
Want uiteraard zou dit enkel aangeboden worden aan de geïnteresseerde leerlingen en de begeleiding zou eerder bestaan uit vreemde mensen die verbonden zijn aan het aangeboden initiatief.
Leerlingen die het schooljaar liefst zo vlug mogelijk voorbij zien, en dus aan geen enkel naschools initiatief zouden deelnemen, zou men best gerust laten.
Die ongemotiveerde groep zal er altijd wel zijn. ( ook tijdens het schooljaar !).
Stimulie tijdens het schooljaar zou die groep zo klein mogelijk moeten kunnen maken.
Voila zie, dit was een ideetje zomaar los voor de vuist.
|