de klassieke regels voor kompozitie zijn zéér nuttige hulpmiddelen om uiteindelijk te komen tot een "aanvoelen" van welke elementen een foto STERK doen overkomen. maar het einddoel is om met je "derde oog" fotoos te leren ZIEN en plannen VOOR de opname (tijdrovend in het begin, maar het wordt een tweede natuur)
nogmaals: het is niet de bedoeling om er seriewerk van te maken, maar iedereen kan zelf verder eksperimenteren met eigen fotoos... een zeer nuttige oefening om het "gevoel" voor een zinvolle kompozitie in je vingertoppen te krijgen bij de opname.
de bazis voor deze laatste reeks variaties was en foto van STARMIX, die zelf een kei is in het "spelen met fotografische elementen" (met dank voor zijn vriendelijke toestemming)
deze variaties zijn géén doel op zichzelf, maar vingeroefeningen om dat "derde oog" te trainen in het aftasten van de vele mogelijkheden om van fotoos iets ànders te maken dan een fotokopie van de tastbare werkelijkheid die iederéén ziet... iets verder dus dan de neus lang is.
kreatief fotograferen is zoeken naar grafische elementen om een kompozitie uit op te bouwen die de aandacht trekt en gevangen houdt. de bedoeling is uiteraard om bij deze eksperimentjes ervaring op te doen die een tweede natuur moet worden bij de opname.
als bazis voor deze variaties diende de héérlijke foto van POOL, die in zijn vlasreeks overduidelijk zélf op zoek gegaan is naar strukturen die afwijken van de "klassieke" regels. (met dank voor zijn vriendelijke toestemming)
de bedoeling van deze series is niet in de eerste om iets "moois" te maken, maar om de kijker aan te zetten om kritisch naar fotoos te kijken en aan te sporen om te achterhalen wat de "boodschap" van de maker was. het "kreatieve" zorgt dan voor een schokeffekt, dat net deze éne foto doet opvallen tussen de duizenden anderen... wie daarin slaagt, is een vakman zoals een joernalist. wie de kijker bovendien aanzet tot fantazeren, is een kunstenaar.