Ik ben Van Onckelen Ludo, en gebruik soms ook wel de schuilnaam Lunake.
Ik ben een man en woon in Boom (Belgie) en mijn beroep is Sinds 19/12/1997 gepensioeneerd. Was vroeger administratief bediende.
Ik ben geboren op 09/12/1937 en ben nu dus 86 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: Fotografie, Videofilmen, gitaar en keyboard bespelen, computeren, lezen, tropische vissen en fietsen..
Mijn Peeceeke is mijn vriend, mijn encyclopedy, mijn geheugen. Wat mijn oude hersentjes niet meer weten weet mijn peeceeke wel te vinden. Na mijn vrouw, mijn kinderen, mijn gezondheid en mijn familie is hij het belangrijkste in mijn leven.
Zoeken in blog
Beoordeel dit blog
Wissewat(weet)jes Kleurenfilms maken gebruik van het onder schilders al sinds mensengeheugenis bekende feit, dat vrijwel elke kleur kan worden weergegeven door het mengen van slechts enkelen hoofdkleuren; de primaire kleuren. Het gekleurde beeld wordt op de film vastgelegd door de subtractieve primaire kleuren geel, cyaanblauw en rood. De films zijn voorzien van drie kleurgevoelige lagen die elk de golflengte van het licht in hun eigen deel van het spectrum weergeven. Na ontwikkeling is de film een weergave van de verhoudingen tussen de drie primaire kleuren als een beeld dat de kleuren van het origineel dupliceert.
Scherptediepte.
Een methode om greep te krijgen op de scherptediepte in uw foto's is het bijstellen van het diafragma. Hoe kleiner de lensopening hoe groter de scherptediepte. Dit komt omdat een kleinere lensopening kleinere verstrooingscirkels heeft die zelfs zo klein zijn dat ook, niet precies in focus genomen, gedeelten toch nog scherp overkomen. Een tweede manier is het nemen van een andere brandpuntafstand. Hoe korter die is ( zie groothoeklens) hoe groter de scherptediepte.(waarneming bij ongewijzigd diafragma en bij dezelfde afstand tussen objectief en onderwerp). Net als de kleinere lensopening levert een korte brandpuntlens kleinere verstrooingscirkels en bijgevolg een beeld waarop meer dingen scherp zijn.
Zeventigplus? Niet inslapen!!!
23-04-2008
VIDEOFILMEN
Indien iets de twintigste eeuw kenmerkt, dan is dat wel de snelle groei van de bewegende beelden. Eerst kwamen de stomme films, tegen het eind van de jaren twintig gevolgd door de geluidsfilm.Ongeveer in dezelfde tijd werd de televisie ontwikkeld. Dit medium werd in de jaren '50 en '60 vrijwel universeel. In de jaren '70 en '80 kwam de home video. Tegenwoordig kijkt de gemiddelde persoon dagelijks drie à vier uren naar televisie - een bezigheid die,met uitzonderring van slapen en werken, meer tijd dan iets anders vergt. Door het vele uren TV en film kijken hebben wij technieken die programmamakers gebruiken geabsorbeerd. Wij zijn vertrouwd met begrippen als close ups en cuts tussen het ene beeld en het andere. Maar toch...... Het zelf doen is een ander paar mouwen. Wanneer U begint met zelf video-opnamen te maken zal U allicht teleurgesteld zijn dat het er niet uitziet zoals U gewend bent het op televisie te zien. Dat zal dan voor het grootste deel te wijten zijn aan uzelf. - het niet stabiel hopuden van de camera, te lange of te korte schots, te veel Uw lief of teveel Uw vrouw, kortom vanalles dat eigenlijk niets te maken heeft met de film die U wilde maken. Geen nood U kunt dat allemaal onder de knie krijgen door te kijken, te luisteren en te doen. Steeds opnieuw te doen. Laat je vooral niet afschrikken door de apparatuur die beroepsmensen gebruiken. Dergelijke apparatuur hebben wij als amateurs niet nodig.
ANALOOG - DIGITAAL
Laten we het over één feit eens zijn. Analoge video is achterhaald. Wie nog analoge apparatuur heeft en niet meer wil investeren in nieuw materiaal kan daar gerust mee verder. De kwaliteit is niet eens zo slecht! Wie (op)nieuw begint moet kiezen voor digitaal. Vandaag maakt de HIGH DEFINITION video zijn onstuitbare opmars en voor beginners stelt zich daar een probleem: kan je computer HDV aan? heb je een HD TV? HD video produceert gigantisch grote bestanden die al wat oudere computers zwaar zullen belasten Als je HD video opneemt en je hebt nog een TV die niet HDV ready is dan krijg je op die TV ook maar " gewone digitale video " te zien. Daar is dus over na te denken.
WE GAAN NU FILMEN
Wat hebben we nodig? Natuurlijk een vidocamera. Digitaal of HDV ik laat aan U de keuze. Net als bij de digitale fotocamera's zijn er zéér kleine video-camera-tje's op de markt. Let echter op bij de aankoop van zo'n miniatuurtje. Erg handig om in je borstzakje te steken maar o zo onhandig in het gebruik. Klein camera-tje kleine knopjes piepkleine lettertjes....handig is anders. Koop een camera van een zo groot mogelijk formaat die stevig in de hand ligt en waarvan de functieknopjes goed leesbaar en goed te bedienen zijn. Een wat grotere camera ligt ook stevig in de hand. Stabiliteit weet je wel.... Opslagmedium. Dat is het deeltje techniek waar Uw opnamen in de camera bewaard worden. Vroeger was dat de film, het pellicule dat daarna moest worden ontwikkeld. Vandaag hebben we de keuze tussen: Video tape, een bandje waarop de camera de beelden registreerd. DVD schijfjes die je na opnemen onmiddellijk in Uw DVD player kan stoppen om ze te bekijken. Harde schijf: er zijn camera's op de markt met een ingebouwde harde schijf. De echte videofilmers verkiezen nog altijd de VIDEOTAPE. De houdbaarheid van beelden op videotape is bekend - ik heb opnamen op VHS tape van 25 jaar geleden die er nog steeds in prima staat zijn met frisse kleuren. Van de DVD schijfjes bestaan nog geen statistieken maar links en rechts duiken toch verhalen op van schijfjes die het na een tijdje laten afweten. Veel heeft natuurlijk te maken met de kwaliteit van de brandprogramma's en de brandapparatuur op onze computer. Als U het mij vraagt? kies voor een camera met VIDEOTAPE'S.
Een goed en stevig statief. Ik hoor wel eens iemand zeggen, een statief? man daar sleur ik niet mee. Ben je gek. Ik heb een handgreep zo stevig als een bankschroef. Ja dag jan. Prietpraat tot op het moment dat de beelden op TV vertoont worden. Wiebel, wiebel tot je er zeeziek van wordt. Een stevig statief is een must. Ik weet wel op vakantie is het geen pretje om een zwaar statief mee te sleuren maar ik pleit er toch voor om, bij gebrek aan een statief, steun te zoeken tegen een paal, een boom, een muurtje als je er maar voor zorgt dat de camera stil wordt gehouden. Vooral bij het zoomen. Vergeet niet dat bij het zoomen de beweging van de camera evenredig vergroot wordt met de vergroting van Uw beeld. Vuistregel hier: houd Uw camera stil.
Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek
Wijsheden
Toen ik kind was, leerde ik veel woorden. Weide, hooimijt, veldkapel, karnemelkpap. Ik ben ouder geworden en wijzer. Ik heb veel woorden bijgeleerd. Stress, depressie, frustratie, complex, trauma.
Vrij naar POL VANHAVERBEKE
E-mail mij
Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.
Doordenker
Ze waren met zijn drieen: Iedereen, Iemand en Niemand. Op een dag moest er iets belangrijks gedaan worden. Iedereen dacht natuurlijk dat Iemand het wel zou doen. En alhoewel Iedereen er toe in staat was, deed Niemand het.
Zo kwam het dat Iedereen boos werd. Het was toch de taak van Iedereen, en nu had Niemand het gedaan. Iedereen dacht toch wel dat Iemand het had kunnen doen, maar Niemand had zich gerealiseerd dat niet Iedereen het wilde doen.
Aan het einde van de zaak, beschuldigde Iedereen Iemand omdat Niemand deed wat Iedereen had moeten doen!
vrij uit de Druivelaar
Oktober.
Oktober zou de maand van de verliefden kunnen zijn, want hij verenigt alle seizoenen in één maand en onthult daarmee wat belangrijk is is in het leven van een man en een vrouw: lange dagen vol zonneschijn, duistere mist, hevige windvlagen, spetterende regenbuien en allesbedekkende witte rijm.