Friesland Elfstedenroute 2013
Dagboek van een Fietstocht langs de Friese Elfsteden
29-12-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.03 Dag 2 Heerenveen - Stavoren 15 april 2013

03 Dag 2 Heerenveen - Stavoren 15 april 2013

’t Is heel fris in de camper, iedereen is gelijktijdig wakker. Wanneer we buiten kijken, blijkt het gevroren. De campingweide is wit en met rijm bedekt. Pol zet de verwarming op, we blijven nog wat genieten van onze warme slaapzak. Om 7h30 is het hoog tijd om de dag te beginnen. We rapen al onze moed samen en haasten ons bibberend naar de sanitaire blok.

Het opruimen van de slaapplaatsen in de mobilhome gaat vliegensvlug. Een halfuurtje later genieten we van ons ontbijt en we nemen ons dagschema door. Terwijl we onze fietsen beladen komen de campingeigenaars nog wat aanwijzingen geven….en rekenen af .We worden geestdriftig uitgewuifd door de schaarse groep camping bewoners.

Voilà, daar gaan we dan voor onze eerste tocht van 2013!

We volgen de fietsnummertjes en komen voorbij Heerenveen, Engelenfaert, Rottum en St-Johannesga. We rijden door een waterrijk veengebied….Trouwens de naam Heerenveen is afkomstig van “Heeren van het Veen”.

Met de “Heeren” bedoelde men de eigenaars van de veenkolonie. Veen is een grondsoort van afgestorven vegetaties. Gedroogd veen krijgt de naam van turf en werd gebruikt als brandstof. De vele waterlopen zijn vroegere vervoersaders voor dit veen, door middel van platbodems...

In St-Johannesga komen we voorbij het Tjeukermeer en arriveren in Joure met felle regenvlagen. Regencapes aandoen a.u.b.!

Na Langsweer moeten we een pontje nemen over de Langsweerdervaart richting St-Nicolasga. Nu zijn we in Gaasterland een gebied gelegen tussen Sloten en het IJsselmeer.

Om 12h precies komen we in Sloten onze eerste Elfsteden stad. Sloten is de kleinste stad van de elf. Een heel mooi stadje, ons enkel bekend door de Fryslân schaatstocht.

Na wat rondtoeren in het pittoreske stadje krijgen we honger en dorst.

Maar we hebben geen geluk, de maandag is het algemene sluitingsdag. Bij de brug vinden we gelukkig een baankiosk open. ’t Is dat of niets, we happen toe en bestellen enkele broodjes ham.

De zon komt te voorschijn en het wordt aangenaam fietsen. Na Sloten komen we aan het Slotermeer en moeten door het Van Coehoorn Bosch naar Balk. Na dit stadje koersen we richting IJsselmeer door de boswachterij van Oudemirdum.

Het is zalig in de lentezon en we zien van ver het IJsselmeer. We krijgen dorst maar moeten doorrijden tot aan het water bij de Oudemirdumerklif. Het uitzicht op het IJsselmeer is echt onovertroffen magnifiek, wat een natuur, ’t lijkt wel een schilderij. Het licht hellend terrein doet ons vliegensvlug bij het strandpaviljoen ’t Klif belanden…..

Laat ons hopen dat het open is! We hebben geluk en kunnen zalig in ’t zonnetje genieten van enkele welgekomen biertjes. Vóór het terras is men het strand en de ligweide aan het verbeteren met zandaanvoer. Om 16h30 vertrekken we voor onze laatste 20km voor vandaag. Het wordt killer en de zon krijgt een sluier.

Wat we nu zien doet ons verwonderd halthouden. Een heel grote zwerfkei doet dienst als monument! Het opschrift “Leaver dea as slaef” (liever dood dan slaaf) kunnen we gelukkig vertalen en een stukje geschiedenis is af te lezen op de panelen bij de parking. In 1345 werd de Hollandse graaf Willem verslagen en gedood door een legertje Friezen. Hierdoor verviel de aansprakelijkheid van Holland op Friesland. Blijkbaar is deze plek nog steeds voor de Friese Beweging symbolisch.

Jaarlijks, eind september, is er een herdenking voor de Friese strijd voor een eigen taal en cultuur.

Iets voor 18h00 bereiken we ons einddoel voor vandaag Stavoren B&B “Slapen aan het IJsselmeer”. Groot is onze verwondering wanneer Loekie ons de slaap- en zitplaats laat zien….Dat er in zo’n, vanaf de straat, klein huis zoveel plaats en zo’n monumentaal zicht over het IJsselmeer is, hadden we nooit kunnen verhopen.

We nemen één na één een warme deugddoende douche en willen op verkenning.

Stavoren is de oudste Elfsteden stad en was vroeger een heel welvarende Hanzehaven. Nu…..zijn wij de enige wandelaars, de straten en steegjes liggen er verlaten bij. In de zomer is het een druk watersportcentrum maar nu is alles potdicht. We hebben grote dorst en vinden geen café….stel je voor!!!

Na lang zoeken vinden we enkel Hotel-Restaurant “De Vrouwe van Stavoren” open.

Veel keuze is er niet, we nemen wat er aangeboden wordt….het is zeker geen culinaire avond, maar onze honger en dorst zijn gestild.

We slenteren naar onze slaapgelegenheid. Gelukkig hebben we een koelkast met enkele biertjes. We kijken wat TV en kruipen, naar onze normen, heel vroeg onder de dekens…. Slaap wel mannen.

Weer:         Fris, grijs regenvlagen in de namiddag een uurtje zon +/- 12°C

Afstand :           74km

Verblijf:

B&B “Slapen aan het IJsselmeer”

Voorstraat 102 Stavoren

Loekie Heintzberger

+31 514 682 018       +31 629 444 325

www.slapenaanhetijsselmeer.nl

slapenaanhetijsselmeer@hotmail.com

29-12-2013 om 14:55 geschreven door Via de la Plata

21-12-2013
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.02 Friesland Elfstedenroute dag 1 Brugge - Heerenveen 14 april 2013

02 Dag 1 Brugge – Heerenveen 14 april 2013

Traditioneel is de eerste week na de Paasvakantie onze trainingsweek. Ook dit jaar hebben we het opnieuw zo kunnen houden. De te lange winterperiode met veel slecht weer is er de oorzaak van dat niemand van ons, veel kilometers op zijn tellertje heeft…..

Zoals zo velen, zijn ook wij in de vorstperiode een beetje in de ban geraakt van de “Tocht der tochten”. Spijtig is de Elfstedentocht deze winter alweer afgeblazen. Ons besluit staat echter al een tijdje vast “Wij doen de Elfstedentocht met de fiets “.

Dat we risico’s nemen met de weersomstandigheden, moet kunnen!

Een pijnlijke vergissing zal later blijken.

Al is het nog steeds heel fris, we vertrekken de zondagmorgen vroeg. Onze vriend Pol is chauffeur van dienst. Hij komt ons één voor één met de mobilhome ophalen. Bob is de eerste, in Male, vervolgens Hugo in Knokke en als laatste halen we Antoine op in Beveren-Waas. Vol enthousiasme rijden we naar Heerenveen in Friesland, zo’n 350km verder.

De Elfsteden Fietsroute is zo’n 230km en is helemaal bewegwijzerd….Maar we willen een week trainen, te weinig kilometers dus, we nemen er maar drie extra lussen bij. Zo komen we aan +/- 440km, goed voor 5 volle dagen fietsen…..De verplaatsingsdagen hebben we in ’t weekend gepland om fileleed te vermijden.

Rond 15h komen we zonder enig probleem aan op Camping “Woutersbergje” in Heerenveen. We krijgen onmiddellijk een mooi plaatsje op de betonbaan vlak bij het sanitaire blok. De camper mag hier blijven staan tot we onze tocht afgewerkt hebben! Onze Pol heeft een drankje verdiend…..hoog tijd voor een frisse Leffe en wij doen mee natuurlijk!

Nadat we ons wat opgefrist hebben komen onze fietsen aan de beurt, we staan te popelen om een tochtje te maken door de Oranjewoudbossen hier vlakbij.

Langs stijlvolle dreven met hier en daar een verborgen villa rijden we plots voorbij landgoed “Oranje”. Het zou blijkbaar een verblijfplaats van de koninklijke familie geweest zijn. Vandaar vermoedelijk de naam Oranje.

Het valt op hoe kalm en stil het hier is. We hebben echter geen enkele eet- of drankgelegenheid open gevonden. Bij onze terugkomst, verwijst onze camping madam ons door naar Heerenveen centrum, daar zullen we wel iets vinden beweert ze.

Heerenveen is verder dan gedacht zo’n 6km. Alles lijkt doods en verlaten, helemaal geen wandelaars in de winkelstraten. Na wat zoeken worden we doorverwezen naar de “Vleesmarkt” en wordt eetcafé “De Buurman” aangeraden. Goede tip, we moeten zelfs even wachten om een tafel te bemachtigen. Gelukkig kennen ze hier ons Belgisch bier. Met wat geduld geraken we aan een smakelijk souper met enkele frisse blonde Affligem’s.

Het is donker als we terug op de camping komen. Na een babbel met de uitbater, wordt het hoog tijd om de camper om te toveren in een gezellige slaapplaats. Toch vinden we het nog te vroeg en verlossen we de koelkast van enkele biertjes.

Na een lange humoristische babbel, met op ’t einde veel woorden gestruikel, kruipen we in onze slaapzakken.

Heel vlug dromen we van onze komende tocht, met de gebruikelijke bijhorende maar storende geluiden!

Weer:         Fris, grijs met een flauw zonnetje 8°C

Verblijf:

Camping Woutersbergje Van Bienemalaan 17

8451 KE Oudeschoot Heerenveen

Anneke & Albert Struik   0513 681192

woutersbergje@hetnet.nl     www.woutersbergje.nl

21-12-2013 om 10:12 geschreven door Via de la Plata

Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.01. Friesland Elfstedenroute 2013 Voorblad