Iedereen was opgelucht en blij dat de problemen opgelost waren maar zoals het dikwijls gebeurt in het amateurtoneel, komen er weeral onvoorziene omstandigheden opduiken. Een van de hoofdrolspeelsters is nu in verwachting en de hoofdrolspeler zelf moet voor zijn werk regelmatig naar het buitenland en dat tijdens de repetitieperiode. Een moeilijke situatie....dus opnieuw spelers zoeken.... De actrice werd vervangen door een andere talentvolle speelster uit de eigen kring maar voor de hoofdrol was niet direct iemand beschikbaar. Uiteindelijk werd een goede acteur gevonden uit een andere kring, die bereid is om bij De Bietjes mee te spelen. Ik heb al ondervonden dat sommige amateurkringen daar geen voorstander van zijn, maar naar mijn mening moeten de amateurkringen elkaar kunnen helpen in geval van nood en kan er toch geen sprake zijn van concurrentie. Toneelgroep Tijl alvast bedankt!
Eindelijk is de knoop doorgehakt en werd er beslist om het komende toneelseizoen het stuk "Dwazen" te spelen van Neil Simon.De beslissing is zo laat gevallen omdat er enkele problemen waren met het vinden van de juiste bezetting voor dit stuk. Nu dit opgelost is kunnen we er na de vacantieperiode met volle moed aan beginnen .De eerste bijeenkomst met de spelers is voorzien op 6 september.Het stuk wordt omschreven door de auteur als een komische fabel.Het is een stuk vol absurde humor.Ik heb "Dwazen" reeds tweemaal geregisseerd en nu dus een derde maal. Maar telkens is het voor mij toch een nieuwe uitdaging want tenslotte werkt men steeds met andere acteurs wat voor nieuwe impulsen zorgt. Het stuk wordt opgevoerd in de Westlandschouwburg met zijn enorme mogelijkheden wat dekor en belichting betreft. En aangezien dit stuk zich daartoe leent wordt dit opnieuw een uitdaging en liggen de verwachtingen dan toch hoog.Ook met het voor handen zijnde spelerspotentieel moeten we er in slagen om in december een goede productie te brengen.Tenslotte heeft de kring besloten om ook deel te nemen aan het Provinciaal Toneeltornooi.
Deze week bezoek gehad van de voorzitter van toneelgroep Harlekijn uit Mollem (www.harlekijn.tk ) Er werd beslist om het komende toneelseizoen "Just Married" van Etienne Notteboom te spelen.Men zou het stuk een volkse komedie kunnen noemen.Vandaar dat ik van plan ben om dit stuk in het dialect te laten spelen.De eerste repetitie is voorzien op 4 november.Bijgevolg heb ik nog ruim de tijd om mijn regie te maken.
Alhoewel het op toneelgebied naar een rustige periode toe gaat, ben ik toch reeds volop bezig met de voorbereidingen van het nieuwe toneelseizoen. Dit betekent eerst stukken lezen, stukken zoeken, spelers aanspreken, vergaderen met de besturen van de toneelkringen om de volgende producties te bespreken. Wanneer alles dan vastgelegd is, moet ik nog mijn regies maken. Voorlopig is er nog niets concreet. Als er toneelliefhebbers zijn die soms mooie stukken kennen, ze mogen het mij steeds laten weten. Wanneer er nieuws is komt het in mijn volgende bijwerking van mijn blog.
Mijn laatste productie van dit toneelseizoen was de medewerking aan de operette : De Lustige Weduwe van Franz Lehar. De Koninklijke Toneelkring De Bietjes hebben, naast hun gesproken toneel, ook nog een operettegezelschap. Niettegenstaande het operettepubliek misschien aan het verdwijnen is, speelt deze groep toch nog elk jaar een operette voor volle zalen. Wanneer de gelegenheid zich voordoet, probeer ik ook daar op de planken te staan.
Twee toneelkringen uit de streek : Konseir uit Schepdaal en de Bijgaardse Komedie uit Groot Bijgaarden waren reeds aan hun gezamelijke tweede productie toe en ze hadden mij gevraagd om het blijspel "Rijen en Vrijen" te komen regisseren. De opvoeringen hadden plaats in februari 2005. Het stuk werd en in Schepdaal, en in Groot Bijgaarden opgevoerd. Een taxichauffeur heeft twee vrouwen. Vanzelfsprekend weten zij niets af van elkaars bestaan.Alles loopt gesmeerd tot de taxichauffeur betrokken raakt bij een overval en ze hem naar het ziekenhuis doen. Een stuk dat veel energie vraagt van de acteurs want het moet met een razend tempo gespeeld worden. Deze dolle komedie van de grootmeester in dit genre Ray Cooney werd een groot succes. Vooral de twee hoofdrolspelers kregen opvallend veel felicitaties. Om dergelijke vaudevillestukken tot zijn recht te laten komen moet je over talentvolle acteurs beschikken, zo niet wordt de voorstelling een flop. Daarom is de keuze van stukken zo belangrijk. Bijgevolg geef ik steeds de raad: kijk eerst naar je spelers en kies dan een stuk in functie van deze spelers.
In december 2004 heb ik het stuk "Het Goede Adres" geregisseerd bij de toneelkring De Bietjes uit Dilbeek. In deze kring regisseer ik overigens elk jaar. Deze toneelgroep heeft het voordeel om in de schouwburg van het cultuurcentrum de Westrand te kunnen spelen.Telkens toch een uitzonderlijke belevenis voor een acteur. Het Goede Adres is een prachtige komedie van Marc Camoletti, vooral gekend als schrijver van Boeing Boeing. Ik heb het stuk volledig herwerkt en heb er bijgevolg vele uren aan gespendeerd. De moeilijkheidsgraad van dit stuk ligt nogal hoog. Het stuk wordt gespeeld met acht mensen terwijl er veel scènes in voorkomen waar slechts twee acteurs terzelfde tijd op het toneel staan. Dit betekent dat, wanneer het peil van de acteurs niet even hoog ligt, de aandacht van de toeschouwers vlug kan verslappen. Alhoewel er enkele acteurs voor de eerste keer meespeelden, werd er toch goed gelachen in de zaal en bij een blijspel is dat toch een waardemeter. Wanneer er tijdens een goed blijspel niet gelachen wordt, moet men zich toch bedenkingen maken en klopt er iets niet met de voorstelling. Meestal ligt het dan aan de acteurs of ook aan de regie. Opvallend was het mooie dekor.
Mijn eerste productie van het toneelseizoen 2004-05 was in november 2004 en ging door in Vlezenbeek. Ik regisseerde er "Vraag het maar aan de facteur" van John Vermeulen. Men kan het stuk best bestempelen als modern volkstoneel. Het stuk werd dan ook gedeeltelijk in het dialect gespeeld. We maken kennis met een welgesteld koppel, waarvan de man advocaat is en zijn vrouw absoluut kinderen wilt. Maar het probleem is dat de man absoluut geen kinderen wilt en op de koop toe nog jaloers is ook. Ieder zal uiteindelijk op zijn eigen manier de zaak proberen op te lossen. Deze kring speelt slechts om de twee jaar toneel en ze beperken zich in princiepe uitsluitend tot volkse stukken, waarmee ze overigens telkens succes hebben. Ze hebben reeds zelf een stuk geschreven alsook een revue: "Vlezenbeek leeft ! " gemaakt. Ook bij deze laatste productie hebben de 1500 toeschouwers van de voorstelling genoten en waren de reacties positief.
-Maak plaats mevrouw (R.Cooney-Chapman) -Een vlo in het oor (Feydeau) -Kom aan kameraad (R.Cooney) -Geur van honing (S.Delaney) waarmee de 1° prijs op het Tweesprakenfestival 81 -Acht vrouwen (R.Thomas) -Zwijg kleine (F.Kusz) -De twee maagden ( Bricaire-Lasaygues) -De herbergierster (Goldoni) -De Paradijsvogels (G.Martens) -Oscar (C.Magnier) -De nacht van Suzy Berstein (B.Farrell) waarmee de prijs van uitmuntendheid op het Provinciaal toneeltornooi. -Mijnheer Halverwege (D.Turner) -Sleutel voor twee (Chapman-Freeman) -Tot nut van 't algemeen (W.Van den Broeck) -Matinee voor twee ( R.Cooney) -Dwazen (N.Simon) -De Bemoeial (J.Popplewell)
Mijn meeste regies zijn blijspelen. Om de eenvoudige reden dat het publiek van het amateurtheater dergelijke stukken vraagt.De mensen komen naar het theater als ontspanning en om zich eens goed te kunnen amuseren.Het is opvallend dat bij de kaartenverkoop er steeds gevraagd wordt : Is het wel een stuk voor 't lachen? Persoonlijk hou ik natuurlijk ook van blijspelen en waar kan je dan beter zijn dan bij een Ray Cooney en bij Feydeau.
Een beperkt overzicht van enkele van mijn vertolkingen :
-Op blote voeten in het park (N.Simon) : Paul Bratter -Kom doe eens wat (N.Simon) : Buddy Baker -Het Spook van Canterville (O.Wilde) : Lord Canterville -Rust à la Russe (V.Katajev) : Zaitjef -De Vrek (Molière) : Harpagon -Een dag uit de dood van Piet Snot (P.Nichols) : Guus -De knecht van twee meesters (Goldoni) : Truffaldino -Waar de sterre bleef stille staan (F.Timmermans) : Suskewiet -De schurkenstreken van Scapin (Molière) : Scapin -Een vlo in het oor (Feydeau) : Camille Chandebise -Waar de sterre bleef stille staan (F.Timmermans) : Pietje Vogel -August, August (P.Kohout) : clown August -Midzomernachtdroom (Shakspeare) : Theseus en Oberon -Het Witte paard (operette vanR.Benatzky) : Giesecke