Het industriële landschap en de technologie in het verleden en nu
04-08-2015
Foto 027 - Tuur 1934
Camera:
Nikon D3100
Lens:
24 mm (Max aperture f/4.1)
Exposure:
Auto exposure, Aperture-priority AE, 1/640 sec, f/7.1, ISO 100, Compensation: -2
Flash:
none
Date:
August 1, 2015 2:54:27PM (timezone not specified) (2 days, 19 hours, 57 minutes, 23 seconds ago, assuming image timezone of US Pacific)
File:
1,024 × 676 JPEG 459,670 bytes (449 kilobytes)
Sluizen, ons land is er nauw mee verbonden want we bezitten de grootste sluis ter wereld de deurganckdoksluis. Dit beeld van het sluizencomplex te Merelbeke op de Scheldetoont ons op een prachtige manier hoe zulk complex in elkaar zit.
Prachtige compo van waaruit de drie sluizen mooi in beeld komen. Een goede diepte kenmerkt deze foto.
Uitstekende scherpte en belichting. Beetje spijtig van de melklucht om er een topplaat van te maken.
Auto exposure, Aperture-priority AE, 1/160 sec, f/11, ISO 250
Flash:
Off, Did not fire
Date:
July 15, 2015 8:33:32PM (timezone not specified) (17 days, 17 hours, 41 minutes, 45 seconds ago, assuming image timezone of US Pacific)
File:
1,020 × 681 JPEG 449,518 bytes (439 kilobytes)
Strijklicht en een regenboog, ingrediënten voor een spannende foto.
Deze elementen voor een goede foto gaan echter verloren in een mindere compo. Uw hoofdonderwerp wordt volledig weggedrongen in de verte. De regenboog helemaal tegen het kader. Het was zeker een moeilijke opdracht om hiervan een mooie compositie te maken.
18-105 mm f/3.5-5.6 Shot at 85 mm (35mm film equiv: 128mm)
Exposure:
Manual exposure, 1/320 sec, f/13, ISO 100, Compensation: -2/3
Flash:
Off, Did not fire
Date:
July 23, 2015 5:12:35PM (timezone not specified) (9 days, 16 hours, 13 minutes, 13 seconds ago, assuming image timezone of US Pacific)
File:
1,024 × 678 JPEG 395,202 bytes (386 kilobytes)
Imponerend, alle plaats innemend hebben ze zich gevestigd aan onze rivieren. De architectuur is spijtig genoeg zeer functioneel, ruimte voor fantasie of kunst is dikwijls ver te zoeken.
Duidelijke en heldere foto van deze fabriek. Goede compositie met diepgang.
Scherpte en kleuren zijn in orde. Ik heb wel de indruk dat de foto naar rechts overhelt.
Tamron AF 18-270mm f/3.5-6.3 Di II VC PZD (B008) Shot at 65 mm (35mm film equiv: 98mm)
Exposure:
Manual exposure, 1/1,000 sec, f/5.6, ISO 100
Flash:
Off, Did not fire
Focus:
AF-C, at 9.4m, with a depth of field of about 5.0m, (from about 1.9m before the focus point to about 3.1m after) AF Area Mode: Auto-area
Date:
July 29, 2015 1:50:20PM (timezone not specified) (3 days, 1 hour, 17 minutes, 52 seconds ago, assuming image timezone of 1 hour ahead of GMT)
Time Zone Offset:
+01:00
File:
1,024 × 646 JPEG 447,859 bytes (437 kilobytes)
Het geeft duidelijk indruk zulke grote plant van de petrochemie. Het toont ook ons kunnen aan maar voelt de natuur aan de overzijde zich niet opzij gedrukt.
Een foto met een prachtige compositie. Mooi overzicht van zulke plant waar heel wat te ontdekken valt. Door het rijke beeld draagt de mooie bewolkte lucht toe aan het geheel.
Goede contrasten, kleuren in harmonie. De scherpte kon misschien iets beter, moeilijk te beoordelen op zulk klein formaat.
Van dicht bij zijn deze kranen zeer dominant. Ze hanteren de containers alsof het dominosteentjes zijn. Vanuit jou standpunt lijken het wel stukjes metaal die door het mais gaan overweldigd worden.
Belichting, scherpte en kleuren zijn in orde.
De compositie komt me echter niet lekker over. Groot gedeelte lucht, een stuk eentonig mais. Het hoofdonderwerp komt hier niet echt tot zijn recht.
Manual exposure, 1/1,244 sec, f/5, ISO 125, Compensation: -1/3
Flash:
Off, Did not fire
Date:
July 31, 2015 5:25:20PM (timezone not specified) (13 hours, 33 minutes, 54 seconds ago, assuming image timezone of US Pacific)
File:
1,024 × 576 JPEG 421,253 bytes (411 kilobytes)
De natuur moet wel wijken voor industrie en ons, zeer duidelijk in onze contreien waar er hier en daar nog een plukje natuur overblijft. De onze prijs van zogenaamde welvaart.
Een tegenlichtopname die de natuur vooraan verborgen houdt. De industrie die oprukt. Een foto met een verhaal. Het gedeelte overbelichting is wel groot in deze.
Opgepast dat je binnenkort de veiligheidsdiensten niet binnen krijgt want het is verboden kerncentrales te fotograferen. Zelf heb ik het mogen ondervinden in Frankrijk.
Mooie overzicht foto van de ganse site. De koeltorens op een sterk punt. Het is wel niet de einder van de zee maar het water helt een klein beetje af. Als belichting oogt het geheel wat donker maar het licht op de koeltoren maakt hiervan een groot deel goed. Mooie scherpte.
Een eenzame buurt waar het niet lekker vertoeven is. Indien dit de beoogde sfeer is heb je ze er goed ingebracht.
Een daglichtfoto die je door de zw/w omvorming bijna een nachtfoto lijkt. Het gemaakte contrast vind ik wel iets hebben. De ruis in het beeld vind ik er bijna passend bij. Echter de spook reflecties die door het midden van de foto er door komen zijn meer storend.
De compo is wel in orde en het geheel toont dat je ook creatief wil zijn met uw fotografie.
Auto exposure, Aperture-priority AE, 1/160 sec, f/18, ISO 250, Compensation: +1/3
Flash:
none
Date:
July 5, 2015 1:57:45PM (timezone not specified) (19 days, 21 hours, 53 minutes, 42 seconds ago, assuming image timezone of US Pacific)
File:
1,024 × 683 JPEG 387,995 bytes (379 kilobytes)
Je terugtrekken en al de drukte in de verte aan jou voorbij laten gaan. Hier aan deze geul kom je tot rust.
De compo geeft me een goed gevoel. Mooi opgebouwd beeld, startend vanuit de linker benedenhoek, over het gele bootje naar de havenkranen in de verte heb je een mooie diepte in het beeld gecreëerd.
Goede contrasten, scherpte en belichting. De kleur had iets helderder gemogen.
July 23, 2015 4:54:27PM (timezone not specified) (19 hours, 29 minutes, 38 seconds ago, assuming image timezone of US Pacific)
File:
1,024 × 683 JPEG 321,215 bytes (314 kilobytes)
Hoe komt men op het idee om zulke doorgang door het beeld te laten lopen. Ik begrijp industrie kijkt niet altijd naar landschapsvervuiling. Misschien een verbeterpunt na de vele jaren van lozingen.
Je compositie heeft een mooie aanvang met veel diepte in het beeld maar de dikke witte balk of doorgang verpest de ganse opzet.
Technisch goede foto, mooie volle kleuren, goede scherpte en belichting.
Auto exposure, Aperture-priority AE, 1/800 sec, f/5, ISO 125, Compensation: -0.3
Flash:
Off, Did not fire
Focus:
AF-S, Center AF Area Mode: Dynamic Area
Date:
July 9, 2015 3:48:37PM (timezone not specified) (12 days, 18 hours, 40 minutes, 6 seconds ago, assuming image timezone of US Pacific)
Location:
File:
609 × 800 JPEG 459,292 bytes (449 kilobytes)
Ik was even verbaasd en dacht een uitsnede te zien uit de foto van Roland1946. Het landschap zou ik er kunnen bijdenken maar gezien de opdracht zou je er meer kunnen van laten zien.
Goede scherpte en kleuren, zijn wat zachter de vorige foto. Helder beeld.
Auto exposure, Aperture-priority AE, 1/100 sec, f/16, ISO 100
Flash:
Off, Did not fire
Date:
July 17, 2015 3:11:09PM (timezone not specified) (17 hours, 43 minutes, 14 seconds ago, assuming image timezone of US Pacific)
File:
900 × 600 JPEG 391,912 bytes (383 kilobytes)
Groeten uit Balen, wie van onze generatie kent dit toneelstuk niet? De fabriek uit Balen vertelt ons ook veel van de sociale geschiedenis en de industrie in België. Kijk maar eens op
Mooie kleurrijke overzichtsfoto van de zinkfabriek uit Balen. Het hoofgebouw rechts op een sterk punt. De brug over het kanaal geeft ons de diepte in de foto.
Met een fotobewerkingsprogramma had u de gebouwen en brug kunnen rechtzetten wat professioneler zou overkomen.
Diepe mooie kleuren, goede belichting en scherpte.
Auto exposure, Aperture-priority AE, 1/1,000 sec, f/7.1, ISO 200, Compensation: -1
Flash:
none
Date:
July 16, 2015 10:45:35AM (timezone not specified) (1 hour, 51 minutes, 48 seconds ago, assuming image timezone of US Pacific)
File:
1,024 × 701 JPEG 456,880 bytes (446 kilobytes)
Zeker is dat het spoor de ruggengraat is van de industrie. 62 vrachtwagens zijn er nodig om aan de capaciteit van 1 trein te komen. Dus waar wacht men op om de files te verkleinen?
Mooie overzichtsfoto, met de sporen die vertrekken uit de rechterhoek en verdwijnen in de linkerhoek. Mooi is ook het rangeerstation aan de rechterzijde op een sterk punt.
Goede natuurlijke kleuren, een uitstekende belichting en scherpte markeren dit beeld.
Auto exposure, Aperture-priority AE, 1/500 sec, f/2, ISO 80
Flash:
Off, Did not fire
Date:
July 10, 2015 5:18:57PM (timezone not specified) (5 days, 15 hours, 31 minutes, 28 seconds ago, assuming image timezone of US Pacific)
File:
1,024 × 841 JPEG 401,996 bytes (393 kilobytes)
Aalst, de stad van priester Daens, deze fabriek naast de Dender vertelt ons dat er sindsdien toch iets is veranderd aan de sociale context. Hopelijk is de lozing van het water van een propere soort.
Mooi overzicht van deze fabriek met in de verte een brug over de rivier. Als compo stoort me de grote lichte vlek van het verdorde gras op de voorgrond, deze eist veel aandacht op.
In verband met de kleuren heb ik gemerkt dat je sRGB in BDsizer niet hebt aangevinkt. Dus de kleuren kunnen verschillen naargelang het scherm. De foto heeft een goede scherpte.
Auto exposure, Aperture-priority AE, 1/125 sec, f/7.1, ISO 100
Flash:
Off, Did not fire
Date:
July 4, 2015 11:30:40AM (timezone not specified) (10 days, 21 hours, 9 minutes, 29 seconds ago, assuming image timezone of US Pacific)
File:
415 × 800 JPEG 329,767 bytes (322 kilobytes)
Wat me direct opvalt is de uitsnede 9 x 16 verticaal. Tot op heden nog weinig gebruikt maar hier wel passend met een inkijk tussen deze hoge gebouwen.
Verfrissende compo met het gebouw dat verbreed in de hoogte en plaats geeft aan de rode autobus in de verte. Samen met het torengebouw op een sterk punt.
Het middaglicht is wel aan de harde kant. De melkachtige lucht een beetje gecamoufleerd met het gebladerte. Goede overal scherpte.