Dit blog behoort bij de mailgroep van het seniorennet : " computer initiatie PSP " maar dan wel specifiek voor gebruikers van Corel Paint Shop Pro Photo X2 Hier worden ook de lesjes weergegeven die voor deze groep bestemd zijn
Mentor van de groep : Belinda Administrators van deze groep : amaarylis en Pamoke zie ook de link onder - mijn favorieten - naar het eerste blog van - initiatie PSP -
kennismaken met psp X2
04-02-2009
les 07 - kleurverlopen -04-
en we vervolgen
met het volgend blauwe pijltje, dat staat voor stijl en waar er maar liefst 4 keuzes zijn
nr 1 is het lineair verloop nr 2 is het rechthoekig verloop - en dit is op dit screentje aangeklikt zo zie je een beetje hoe dat eruit ziet .... nr 3 is het zonnestraal verloop nr 4 is het radiaal verloop en ieder nummer heeft een totaal ander beeld Dus als je nu op een van die 4 icoontjes klikt, verandert je kleurverloop telkens weer
nog een blauw pijltje wijst naar middelpunt en brandpunt waar er dan ook telkens horizontaal en verticaal ook nog kan naar wens verandert worden let wel, deze middelpunten en brandpunten zijn niet altijd actief enkel maar bij welbepaalde stijlen
en tenslotte kunnen die middel- en brandpunten nog gekoppeld worden of juist net niet
zoals je ziet, veel te veel om alles uit te leggen. Echt je moet dit voor jezelff eens gaan uittesten een verloop uitkiezen, en daar gaan mee - "spelen " met de hoeken, herhalingen stijlen uittesten, linair of zonnestraal of ..... en als je kan, ook nog eens die brandpunten en middelpunten uittesten en zien wat het allemaal geeft - Doen hé ! is trouwens nog eens leuk ook
en hier zien we weerom on kleur-keuzevenster - met alweer een enorme keuze
zie maar naar bijgaand screentje
Bemerk bovenaan, met de groene pijl, - dat je goed zit, dus bij - verloop - we zien 3 blauwe pijltjes die we kunnen wijzigen --- de hoek staat hier op 45 (dat zijn graden) --- de herhalingen staat hier op nul --- en omkeren kan, maar is in dit screentje niet aangevinkt
een heeeel belangrijke opmerking , en tevens waarschuwing, je ziet er ook --- bewerken ---, welnu, laat dit maar voorlopig met rust - je zou dwaze zaken kunnen doen, waar je achteraf spijt van krijgt --- zeker als je er nog niet zoveel van weet -
ik zou zo zeggen, klik maar eens op dat "verloop-icoontje " - dus op dat bolletje, - de rode pijl met nummer 1-- met de verticale streepjes in wit-grijs-zwart en ziedaar, ons blokje is veranderd van kleur, ik weet niet wat het bij jullie zal geworden zijn, kan om 't even wat zijn, en schrik maar niet als het er niet uitziet zoals in het screentje....
maaaar klik nu eens in het blokje zelf --- --- de groene pijl met nummer 2
Aandachtige psp 'ers hebben al gemerkt dat toen we les 05 over kleur verkennen, welnu, dat er daar een screentje was, met meerdere tabbladen, bovenaan en een van die tabbladen, was "verlopen"
Wat zijn nu -verlopen - ...? Het is een kleurschakering van 2 of zelfs meer kleuren - en waar vindt je die nu, hoe raak je eraan ?
kijk maar eens naar bijgaand screentje
nummertje 1 en de rode pijl, wijst naar dat kleine zwarte bolletje - en staat voor kleur ( een effen egale kleur) maar als je op dat zwarte bolletje klikt, krijg je er meteen nog 2 bolletjes bij namelijk, een bolletje met verticale lijntjes , welnu dat zijn de verlopen, - dus de groene pijl nr 2
daaronder zie je nog een bolletje, maar dat is voor de volgende keer - maar je mag dit al onthouden
Goed, welnu, hier een eerste opdracht of een eerste oefening om te maken en via de groep te sturen
open een nieuwe afbeelding van 300 pixels hoog en 300 pixels breed en vul die met kleur nummer --- #F1EBC9 ( je hoeft geen hoofdletters te gebruiken) 2de oefening, open nog een nieuwe afbeelding, terug 300 pixels hoog en 300 pixels breed en nu vul je die met kleurnummer --- #eac6c6 Zou dit lukken....? ok, dan ...
Stuur deze 2 oefeningen over de groep en dan zien we of je het begrepen hebt
en ik ga een duwtje in de goede richting geven want ik geef een screentje mee met de goede, juiste afbeeldingen
ok, hoever zijn we nu al .... We hebben een transparante afbeelding geopend, en we hebben een leuk kleurtje gevonden.
en uiteraard willen we nu onze afbeelding inkleuren maar daarvoor hebben we een ander gereedschap nodig, en dat is de vulemmer of de vlakvulling
en zo ziet dat eruit - kijk maar naar de roze pijltjes - ziet er een beetje uit als een emmertje hé
gevonden...
een belangrijke tussenopmerking --- telkens, wanneer je een gereedschapselement of tool aanklikt zie je bovenaan, ook de settings of de gereedschapsinstellingen - zoals hier door de blauwe pijl aangeduid het gaat hier over --- afstemmingsmodus --- mengmodus --- dekking .... Deze instellingen zijn heeeel belangrijk kijk eventjes of ze bij u, net zo staan als op dit screentje, want zo moet het zijn !
welnu, nu mag je met die vlakvulling in je transparante afbeelding klikken doe het als oefening, eens met de linkermuisknop, en dan zou je de voorgrondkleur moeten zien nu nog eens met die vlakvulling, en met de rechtermuisknop en dan zou dit moeten gevuld zijn met de achtergrondkleur Lukt dit ....?
Nu vraag ik je, kies in de regenboog - pijltje 2 - eens met je linkermuisknop voor een rode kleur Je bovenste blokje verandert in rood en nu, klik je eens in dat rode blokje zelf - de gele pijl in het screentje en kijk dan krijg je volgende screentje
Bovenaan zien we één groot vierkant, met daar in alle gamma's van rood, - cijfer -1- gaande van bijna wit over rood, tot bijna zwart je kunt hier ook je kleur bepalen door ergens te klikken Daarom heen zie je een cirkel, - cijfer -2- met terug alle kleuren - en ook hier kun je een kleurtje keizen, door ergens te klikken Als je in die cirkelrand klikt, krijg je telkens in het midden een vierkant, met een andere kleur, en van daar uit kunnen we alweer kiezen voor een donker tint of een lichtere tint bij het nummer -3- zien we alweer een aantal gekleurde blokjes waarmee we ook een of andere kleur kunnen kiezen Dus, keus te over zou ik zo zeggen
meer naar onderen zien we nog een 3tal kleine blauwe pijljtes - de R staat voor Roodwaarde - de G voor groenwaarde en de B voor blauwwaarde , je ziet het trouwens ook aan de kleine fijne lijntjes onderaan de getallen Verander je deze waardes of een ervan, dan verandert ook je gekozen kleur Het gekozen kleur, staat dan bij "huidige" rechts onderaan het screentje en je ziet dan ook het verschil tegenover het vorige gekozen kleur
De kleine rode pijltjes tonen een K - dat staat voor kleurtoon --- een V - voor verzadiging --- en een H voor luminantie Deze laatste zaken komen nog wel aan bod, later .... Het onderaan staand roze pijltje is dan wel heeeel erg belangrijk Daar staat een nummer, dat telkens begint met een hekje - # - en dan volgt een combinatie van cijfers en letters, 6 in totaal Telkens dat je een ander kleur kiest, verandert ook dat nummer, dus, elke kleur heeft zijn eigen nummer Ik weet het, dit is een hele boterham .....
tot daar de les, over kleur bekennen of verkennen.... en we kunnen nu zelf een kleurtje kiezen heb je een kleurtje gekozen en is het naar je zin , klik dan maar op ok Maar nu willen we ook wel eens onze nieuw gemaakte afbeelding, inkleuren Maar daarvoor heb je een ander gereedschap nodig en dat is de vulemmer of vlakvulling en dat .......is voor de volgende les - en dat wordt les 06
En dus, nu, verandert je cursor in een pipet, en daarmee gaan we nu naar rechs in ons scherm, de kleurenbalk, uit onze eerste les ... weet je het nog....
Klik eerst eventjes daar waar de rode pijl - 1 - aanwijst. zodat je een regenboog ziet, zoals in dit printscreen. Dat is voor een gelijkvormig werken, want op die manier, werk je ook best Is trouwens zo, voor alle versies van psp We zien een regenboog, aan kleuren
Trouwens, en tussen haakjes gezegd, als je over die kleuren gaat, met je muiscorusor, verandert die altijd in een pipet - dat is zo een vaste waarde in dit item
Nu vraag ik je, klik eens willekeurig ergens in die regenboog - roze pijl -2- en klik eerst eens met je rechtermuisknop en klik dan ook eens met je linkermuisknop in die kleuren - op nu een andere kleur Je zult zien, dat de blokjes met de gele pijl -3- en met de groene pijl - 4 -ook in die kleur veranderen Welnu, de kleur die aanklikte met je linkermuisknop is de voorgrondkleur en die welke je aanklikte, met je rechtermuisknop is de achtergrondkleur Het blokje hier - rozerood, met de gele pijl is dus de voorgrondkleur (deze term is wel iets wat je moet trachten te onthouden) en het blokje - hier blauw- met groene pijl -4- is dus de achtergrondkleur
Tenslotte, met onze blauwe pijl -5- en die wijst naar een gekromd pijljte - zo de vorm van een kwart cirkeltje, welnu, als je daarop klikt, verander je de voorgrondkleur in achtergrondkleur en omgkeerd - achtergrondkleur, wordt voorgrondkleur met dit kleine witte pijltje aan te klikken, kun je dus onderling de kleuren wisselen
onder ieder kleurblokje, zie je ook nog telkens een drietal icoontjes, heeel klein het zijn - een klein zwart bolletje - een gestippeld bolletje - en - een "geen doorgang " bolletje maar dat is voor de volgende les
In deze les gaan we kleur bekennen, of beter gezegd, kleur verkennen
Goed, in de vorige les, hadden we een nieuwe afbeelding geopend, en zover zijn we dus nu een nieuwe tranparante afbeelding, met bepaalde afmetingen en deze staat nu op ons werkvlak Transparant wil zeggen, doorzichtig, dus dat is eigenlijk nog helemaal niets Maar in deze les, zoeken we alvast een eerste gereedschapstool op, (herinner je de eerste les die gereedschappen of tools staan meestal links op je werkvlak - een enkele keer kunnen ze ook bovenaan staan ) maar als we het nu over kleur hebben, kiezen we die uit, met de "pipet" - de engelse term is " color picker" en het icoontje ziet er een beetje uit als een druppelteller Het is hetzelfde icoontje als in oudere psp versies, dus dat is makkelijk
kijk maar eens naar bijgaand screentje en de rode pijl Je ziet een verkleind deel van de gereedschapsbalk, en dan de pipet
Nu, om het even, welke tool of gereedschap je zult gebruiken uit deze balk, welnu, als je over je afbeelding passeert, dan verandert, je muiscursor, in die tool Dat is nu eenmaal een eigenschap van psp, dat je muiscursor verandert in een tool/gereedschap van zodra je die aanklikt Het heeft geen zin, te schudden met je muis, of je toetsenbord onderste boven te houden, het zal niet veranderen Wil je van dit of dat gereedschap af zijn, dan klik je op het handje of de pijl (dit laatste staat meestal bovenaan in de gereedschapsbalk)
en kijk, we krijgen een afbeelding, met grijze en witte vierkantjes.
Niks speciaals dus in feite, (het is een verkleinde screen) Maar bemerk wel dat de gereeschapsbalk links - de groene-roze pijl - wel actief geworden is terwijl die eerst dof stond en ook rechts is er iets verandert, in je lagenpalet - roze pijl en tenslotte nog dit - bovenaan je nieuwe afbeelding zie je ook de tekentjes om te minimaliseren of te sluiten . Je kan ook - daar waar het pijltje (rozerood) staat dus op die bovenrand, met je muiscursor erop blijvend ingedrukt , uw afbeeling, verslepen en links of rechts, of boven of onderaan, je scherm verplaatsen Zeker dit eens uittesten !
Als je de les goed begrepen hebt, en ik vraag je "open een nieuwe afbeelding van 575 pixels breedte en 425 pixels hoog ...." met een transparante achtergrond ... ! zou dat lukken....?
tot daar deze les 04 - over het openen van een nieuwe afbeelding
en dus als we daarop klikken, krijgen we al meteen een venster te zien
De rode pijl wijst naar de breedte van de afbeelding, terwijl de gele pijl wijst, naar de hoogte Je ziet ook telkens die piepkleine driehoekjes - rechts naast de getallen- zoals de blauwe pijl er net op staat Je ziet zo een driehoekje naar boven wijzend, en eentje naar onderen, en dan nog eentje rechts ervan in het midden Welnu als je op zo een klein driehoekje klikt, kun je die getallen vergroten of verkleinen
als je efkes met deze driehoekjes oefent, wordt het op de duur kinderspel
De blauwe pijl wijst naar pixels, maar daar kun je ook kiezen voor centimeters We werken in psp voornamelijk met - "pixels " ! Het is ook best mogelijk om die getallen zelf aan te klikken, (ze kleuren dan blauw - en nadien roze) en dan via je nummeriek toetsenbord - dus waar de cijfers staan - welnu, om daar zelf een getal in te vullen een klein dun fijn lijntje onderaan het getal, verwijst hoever je kan gaan of hoever je bent...
De voorinstellingen, helemaal bovenaan, laten we voorlopig met rust
De afbeeldingskenmerken - meestal is het daar - rasterachtergrond (99 kansen op 100)
de kleurdiepte RGB - 8 bits - laat je ook maar zo, is zo goed (maak je niet teveel zorgen over al deze termen.... )
dan kleur... kleur is voor de volgende les , dus vink je - transparant - aan bemerk het groene pijltje, waar er zo een tekentje staat, een cirkeltje met een streepje erdoor welnu, dat is het icoontje voor - transparant Tenslotte klik je op ok
Op het world wide web, (het "www" ) zeg maar : het internet, zijn ontelbare lesjes geschreven in psp Op de linkentipper die met iedere verstuurde mail van mij (amaarylis) meegaat, staan er al veel op, maar dit is nog maar het topje van de ijsberg Als je zo een link aanklikt, en die lesjes wat nader bekijkt, zul je meestal meerdere keuzes vinden Het gaat dan over tutorials , dat is de engelse term voor lessen, die men vaak afkort tot "tuts" en die lessen gaan dan over "tags" - "frames" - "stationery's" - "animaties" en soms zelfs "script" bewerkingen
Wij gaan nu eerst beginnen met een "tag " (wat dit is, zal later wel duidelijk worden) maar op die manier kan ik jullie met veel gereedschappen laten kennismaken
De andere zaken komen later aan bod (ik heb ontzettend veel noten op mijn zang.... :)
Als men dus zo een taglesje begint, zal met zeggen "open een nieuwe afbeelding, van zus-en-zo : breed, en zus-en-zo : hoog In het Engels is dit "open a new canvas" Inderdaad, we beginnen met een nieuwe afbeelding te openen Er zijn al minstens 2 manieren om dat te doen een eerste - via bestand ----> nieuw - kijk maar naar de rode pijl in meegaand screentje
hierbij zie je, hoe het ongeveer bij mij eruitziet (dit zijn nog geen echt plaatjes... maar later meer daarover) zoals eerder al gemeld, moet je ervoor zorgen dat je deze ordenen automatisch kan laten inklappen
het 'prikkertje' moet met het pinnetje naar links wijzen kijk goed naar de rode pijl
We hebben dat -ordenen - voorlopig nog niet echt nodig... maar dat zal spoedig wel het geval zijn Het is de broodnodige theorie, vooraleer we écht starten
In de oudere versies van psp heette het, de brouwser, of bladeren, maar in psp X2, staat er - "ordenen" . Dat is vergelijkbaar met de verkenner, maaaaaar dan enkel en alleen voor afbeeldingen Je zult er geen word documenten of powerpointjes zien, enkel dus plaatjes Had je al eens eerder, een of andere afbeelding opgeslagen, welnu, via dit - ordenen - kan je deze zien
in de eerste les, had ik het al over dit ordenen, en het op de juist plaats te zetten, en dus zien we die nu hier
wanneer je nu over die balk gaat, met je cursor, zal je zien, dat hij vanzelf opengaat, en kun je daar de bestanden vinden mogelijks moet je even zoeken, naar - "door meerdere mappen bladeren" vooraleer je uw bewuste plaatje vindt
aangeklikt zijn zoals in dit screentje - witte pijltjes
en normaal zou het nu in orde moeten zijn
Uiteraard en als je dat zelf wenst, kun je nog wel een of ander aanvinken, maar persoonlijk, vind ik dit voldoende, echter, deze bovenstaand zijn wél noodzakelijk , om goed te kunnen werken
maar ik wil wel nog iets zeggen als je iets uit de gereedschapsbalk, van links - of anders gezegd, een tool selecteert - dus als je erop klikt dan zie je ook meteen, bovenaan - de instellingen, specifiek voor deze tool of dat gereedschap
zo heb ik om dit te demonstreren, eens een teksttool of anders gezegd, het tekst-gereedschap aangeklikt
en zie eens naar ons screentje
We zien een pak opties en mogelijkheden, en ze zijn allemaal heel belangrijk dus ook deze zaken verdienen zeker de aandacht, want het bepaalt het uitzicht van het gebruik van dat specifieke gereedschap
Klinkt ingewikkeld, maar het wordt gaandeweg wel duidelijker, als je eens een of ander ook écht gaat gebruiken We komen er nog uitgebreid op terug