Italiefietstocht2011
Fietsen van Venetie naar Rome 2011 met de bende van Bob
Dagboek van een fietstocht van Venetie naar Rome van 24 mei tot 8 juni 2011 met de Bende van Bob
06-01-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.03 dag 1 Charleroi – Venetië 24 mei 2011 Verslag Fietstocht Venetie - Rome

03 dag 1  Charleroi – Venetië 24 mei 2011 

  

Wie zal ons naar Charleroi brengen? Enkele dagen geleden was dit nog de vraag. Gelukkig vonden we Tomas, de vriend van Hugo zijn jongste dochter, bereid om ons  naar de vlieghaven te voeren. De fietsen staan goed ingepakt op een aanhangwagen. We zijn reeds om 3h00 bij Hugo in Knokke toegekomen.

Onmiddellijk vertrekken is het beste, weten we, we laten onze vriend Hugo zeker niet zenuwachtig worden.

 

 

Grote drukte wanneer we op de parking van de vlieghaven van Charleroi toekomen. We zijn wat te vroeg, zo denken we. Maar neen, we dragen onze grote dozen zoals echte verhuizers gezamenlijk binnen en kunnen onmiddellijk inchecken….Je weet nooit hoe er gereageerd wordt bij Ryanair wanneer je de fietsdozen aanbied! We moeten onze uitzonderlijke bagage laten wegen.

 

Gelukkig hebben we geen overgewicht, de dozen mogen slechts 30kg wegen, wat voor fietsen en bagage maar juist gepast is. Nu naar de scanner en daar gaan onze fietsen op de transportband, op hoop van zegen.

 

Eenmaal voorbij de controle, willen we ontbijten en wachten nu geduldig om op te stijgen. Het is in Charleroi niet zoals in Zaventem alles verloopt veel gemoedelijker. Het vliegtuig staat vlak bij het gebouw en al stappend is iedereen in de kortste tijd in het toestel. Stipt om 7h15 stijgen we op en stipt om 8h45 landen we in Venice-Treviso.

 

 

 

Treviso airport is een van die regionale vliegvelden waar de bagageafhandeling  vliegensvlug verloopt. Wanneer we aan de bagageband komen zien we al koffers verschijnen en enkele minuten later komt er een kruier met onze fietsen.

 

We zijn heel verwonderd, nooit is het vlugger en vlotter verlopen, menen we.

De zon nodigt ons uit om buiten onze fietsen in elkaar te steken. Het gaat vliegensvlug, het is tenslotte niet meer de eerste maal. Hugo wil absoluut de Vlaamse wimpel monteren, wijselijk heeft hij ook de Italiaanse driekleur mee.

Om 10h30 staan we klaar, de fietsverovering van Italië kan beginnen.

 

 

We willen langs fietsvriendelijke wegen naar Venetië, maar dat lijkt moeilijker dan we denken. Na enkele orientatierondjes zien we eindelijk een plaatje “Quinto di Treviso” . We hopen dat het langs daar rustiger zal zijn om te fietsen. Op hoop van zegen vertrekken we heel voorzichtig op een rijtje. De auto’s en vrachtwagens suizen ons met grote snelheid voorbij. Ai…..dat zal hier niet van de poes worden….De weg zoeken en uitkijken. Het wordt een zware klus. Dan maar de gps instellen, ramp echter, het kaartje met de stad Venetië is niet opgeslagen.

 

 

We blijven koppig rechtdoor fietsen. Na een poos hebben we een naar gevoel en inderdaad we zijn helemaal fout. Wanneer we de weg vragen sturen ze ons resoluut terug van waar we komen……Ondertussen krijgen we dorst en honger, onze normale aperitiefpauze is al een tijdje voorbij.

In Trivignano vinden we een winkel en doen onze inkopen voor onze 1° picknick.  Eten geblazen in de schaduw van de kerk waar we ons neervlijen op de banken van het dorpsplein.

 

 

We vinden onze draai niet, nochtans zijn we een aantal dorpen voorbijgereden die op ons lijstje stonden. Maar plots waren het andere namen, ook geven de zeldzame wegwijzers geen namen op welke we wel zouden moeten krijgen.

 

Juist op het ogenblik van onze nieuwe start, komt er een jonge fietser voorbij. Ik spurt hem achterna en tracht hem ons probleem uitteleggen. De jongeling verklaart zich onmiddellijk bereid ons langs groene weggetjes tot in Mestre te loodsen. Een beetje geluk hoort erbij zie je wel! Twee kilometer vóór ons doel, zien we uiteindelijk een verkeersbord met de vermelding Mestre. Onze jeugdige begeleider verlaat ons. Iets verder vinden we een terras waar we zonder enig overleg alle vier halt houden. Hoog tijd vinden we, om het Italiaanse bier te proeven, alhoewel, we hebben meer dorst dan goesting !

 

 

Wanneer we de stad binnenrijden worden we door de automobilisten weggeblazen. Het is bijna onmogelijk om op onze fietsen te blijven. Soms raken de voorbij snorrende auto’s de fietstassen. We houden halt bij het station, ons plannetje verwijst ons naar de andere zijde van de sporen…..we volgen gedwee de talrijke bussen tot bij een lange viaduct, die zo hopen wij, ons naar de andere kant van de stad zal leiden.  Ramp, er zijn wegeniswerken bezig en we belanden zonder het te beseffen op een snelwegaftakking. 

 

 

Gelukkig vinden we tussen de viaductpijlers een werfweg die ons van het gekke verkeer verlost. Ongeloof, we staan  enkele minuten later aan ons overnachtingsadres. Met ongekend Italiaans enthousiasme worden we ontvangen door onze gastvrouw “Signora Lorenza” van Casa Vila Gardenia.  We krijgen een knusse kamer voor ons vier en kunnen de fietsen in een ruime garage bergen.

 

 

 

In recordtempo zijn we klaar om op stap te gaan. Madame Lorenza geeft ons met een ongekende precisie uitleg hoe we tewerk moeten gaan om Venetië te bezoeken. Ze spreekt prefect Engels en geeft ons alle mogelijke details over transport en bezienswaardigheden …..

 

 

Ze weet dat we hier 24h verblijven en raad ons aan om het vandaag rustig aan te doen en een 24h dagkaart aan te schaffen en deze zo laat mogelijk te valideren. We wandelen naar het station van Mestre, de achterzijde ligt slechts op 500m. Hadden we dat maar geweten toen we in deze stad toekwamen deze namiddag.

 

 

 Via een perrontunnel waren we zo naar ons verblijf kunnen stappen, in plaats van ons leven te wagen in die waanzinnige verkeersdrukte. De trein is werkelijk de meest aangewezen manier om heel snel, in minder dan 10 minuten in Venetië te belanden.

 

 

Eerst en vooral willen we, om oriëntatiegevoel op te doen de stad wandelend verkennen. We zijn echter geen getrainde stappers. Wanneer onze vermoeide voeten het gehad hebben, vleien we ons op een van de drukke plaatsen op een terras…..Hoog tijd voor een welgekomen verfrissing en een hapje. Uiteindelijk willen we deze wonderbaarlijke stad van op het water bekijken

 

 

We stappen op de lijnboot of  “Vaparetto” en laten ons enkele keren rondvaren op het Canal Grande. De boot is precies als een autobus op het water en stopt  bijna elke 500m. Zo duurt een rondvaart van 4km, de totale lengte van deze lijn ongeveer één uur. We doen dit dan ook 2 maal na elkaar om de meeste rijkelijke paleizen langs de oevers te bekijken. We zien  dat de meeste van die paleizen omgebouwd zijn tot concert- en expositieruimten maar ook zijn er nog heel wat bewoond.

 

 

 

We stappen uit bij de Riatobrug. We weten  dat dit de meest bekende brug Is. We blijven er lang genietend uitkijken over het water.  De bedrijvigheid op het Canal Grande zwakt sterk af naargelang het later wordt. Zo zijn er bijna geen vrachtboten meer te bespeuren. Ook het gondelverkeer is fel afgenomen.

 

              

 

 

We blijven maar rondwandelen door steegjes over bruggetjes en pleintjes tot onze voeten nog meer pijn doen. Gelukkig doen we tussendoor een terrasstop met een koel wijntje en een hapje.

We willen absoluut Venetië in het duister ervaren……Na zonsondergang is de wereld in de stad  iets heel anders. Er hangt een magische sfeer van rust boven de eilandjes. 

 

 

De verlichtingsweerkaatsingen over het kabbelende water  laten ons als in een dromeland belanden. Slechts af en toe horen we een eenzame gondel, we blijven telkens met grote verwondering het peddelen bewonderen. Hoe krijgen die mannen het voor elkaar om op die soms maar beekbreedte kanaaltjes, zich tussen de aangemeerde bootjes en  al die bochten te wringen.

 

 

We nemen nog een laatste keer een Vaparetto tot aan het Santa Lucia station, waar we onmiddellijk een trein hebben en enkele minuten later zijn we in Mestre, wat een luxe.

Moe van het geslenter,  komen we doodvermoeid  aan op ons overnachtingadres.  Enkele ogenblikken later beginnen we aan ons snurkconcert.

 

 

Start :         Treviso  10H30

Aankomst: Mestre  16H30

Afstand :    41km

Weer:         Zeer warm en veel zon  geen  wind   +/- 30°C

 

 

Verblijf:  Casa « Villa Gardenia  «   Seniora Lorenza

Via Rizzardi 36c

Marghera – Mestre   (Venezia)

+ 39 041 93 02 07

info@casavillagardenia.com

http://www.casavillagardenia.com

06-01-2012 om 16:51 geschreven door Via de la Plata


05-01-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.02 Hoe het begon & de voorbereiding


02 Hoe het begon & de voorbereiding

 

Lang vóór onze “Vuelta de Andalucia 2010” hebben we al dikwijls ons verlangen besproken om ooit eens van Venetië naar Rome te fietsen .

De vrees om door de vele Italiaanse bergtekens te moeten, weerhield ons steeds.

Nog vóór het einde van onze fietstocht 2010, na het goed doorstaan van de bergkwellingen in Andalusië , nemen we unaniem de beslissing, 2011 wordt ons Italië-jaar. Na onze terugkeer uit Spanje, begon ik te zoeken naar een mooie, voor ons geschikte reisweg, met korte ritten en vooral met overnachtingen in de verschillende kunststeden.

 

 

 

 

Onze prioriteiten liggen, zoals altijd, om er een sportieve, maar vooral een natuur- , cultuur- en culinaire tocht van maken.  Ook  vrije dagen willen we kost wat kost inbouwen, de steden Venetië, Firenze en Rome verdienen meer dan één dagverblijf , ook al zijn we geen echte musea freaks! 

Moeilijk is het niet om bij onze Nederlandse fietsvrienden een geschikte gids te vinden. Zo leek mij “Reitsma’s Route naar Rome” voor ons de meest geschikte handleiding.

Ik heb dan ook deel 2 en 3 aangekocht en deze boekjes als leidraad gebruikt, samen met gegevens van “Wegwijzer Reisinfo” www.wegwijzer.be  Beenhouwerstraat 9 8000 Brugge.

 

Data bepaling is het moeilijkste onderdeel. Je moet met zoveel rekening houden, zoals feestjes voor de kleinkinderen, verjaardagen en  vliegdagen van en naar de bestemmingen.

 

De reisweg krijgt stilaan vorm. We zouden op 24 mei starten in Treviso bij Venetië en eindigen in Rome. Op 8 juni zouden we terugkeren naar Charleroi en naar huis.

Met de lowbudgetmaatschappij Ryanair koste de reis heen en terug, fietsen inbegrepen 720€ of 180€ pp.

 

Om verrassingen te vermijden moest er ook voor elke dagbestemming naar een overnachting worden gezocht. Op mijn 65°verjaardagsfeestje  in februari, kon ik alles aan mijn vrienden en hun echtgenoten voorleggen, uitvoerig bespreken en definitief vastleggen.

 

Nu nog alles mooi in een exellijst gieten, van dorp naar dorp met afstanden en cumuls per dag. Ik maakte voor iedereen een routeboekje met teksten, trajectkaartjes en overnachtingadressen.

 

Het prachtige voorjaarsweer doet de bende regelmatig dagritten maken. Zeeland en de Scheldeboorden maken dat we ons wintervetlaagje vlug kwijt zijn.

Er komt een grote trainingsrit naar de Côte d’Opale, dit verslag kan je lezen op mijn  http://blog.seniorennet.be/viadelaplata/

Stilaan begint het erg te kribbelen. We krijgen er zin in!

 

De hoofdrolspelers van de bende zijn ook nu, zoals vorige jaren:

Hugo, Antoine, Pol en Bob.

 

 

05-01-2012 om 14:30 geschreven door Via de la Plata


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.01 Voorblad Venetië – Rome Fietstocht 2011



 

 

Venetië – Rome

Fietstocht 2011

 

Met de “Bende van Bob”

 

Dagboek van een fietstocht van 24/05 tot 8/06/2011

 

 

 

05-01-2012 om 14:24 geschreven door Via de la Plata




>

Blog tegen de regels? Meld het ons!
Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!