De kerk bestaat uit een driebeukig pseudobasilikaal schip.
Bij de restauratie in de periode 1862-1863 heeft men de kerk
in neo-gotische stijl verbouwd.
Bij de restauratie van 1957-1960 (en tevens laatste restauratie)
is de kerk weer teruggebracht naar de situatie van voor 1862.
Het Nationaal Glasmuseum in Leerdam beheert een belangwekkende
en rijk gevarieerde verzameling kunstnijverheid in glas, zowel op het
gebied van gebruiksglas als op het gebied van sier- en kunstglas.
De collectie glas, oorspronkelijk verzameld door Cochius,
is in de loop der tijd uitgebreid met talloze deelcollecties,
waardoor het museum thans in staat is een representatief
beeld te geven van de ontwikkeling van de Nederlandse
vormgeving en beeldende kunst in glas vanaf circa 1880 tot heden.
De collectie bestaat voor een belangrijk deel uit
kunstnijverheidsproducten van de Glasfabriek Leerdam.
Behalve Leerdamglas zijn in de collectie enkele representatieve
kernen van glas van andere producenten van kristal in
Nederland vertegenwoordigd, o.a. van Glashuis Muller te Amsterdam en
van de Kristalunie Maastricht, die vooral in het interbellum actief waren.
Op het gebied van het moderne Nederlandse glas bezit het museum een
eveneens representatieve verzameling hedendaags (vooral)
Nederlands Studioglas, waarin de pioniers uit de jaren zestig en zeventig
zijn vertegenwoordigd tot aan een huidige generatie die grotendeels is
afgestudeerd aan de autonome glasafdeling van de Gerrit Rietveld
Academie te Amsterdam. De totale collectie bedraagt thans zon 7500
objecten en is daarmee veruit de grootste en meest volledige van
Nederland op het gebied van 20e eeuwse kunstnijverheid in glas.
Mensen maken al duizenden jaren glas door verhitting van een mengsel van zand,
kalk en soda. Het oeroude ambacht van glasblazen wordt ook nu nog steeds beoefend.
In het de Glasblazerij Leerdam laten internationale glasblazers zien hoe zij te werk gaan.
Met een blaaspijp halen zij het vloeibare glas uit de gloeiend hete smeltoven,
blazen lucht in de pijp en vormen het glas net zo lang tot een vaas, drinkglas,
schaal of ander object ontstaat. De glasblazer doet met het hete glas wat hij
wil om het beoogde resultaat te krijgen. Dat vereist veel inspanning en vakmanschap!
Mensen maken al duizenden jaren glas door verhitting
van een mengsel van zand, kalk en soda. Het oeroude ambacht van
glasblazen wordt ook nu nog steeds beoefend. In het de Glasblazerij
Leerdam laten internationale glasblazers zien hoe zij te werk gaan.
Met een blaaspijp halen zij het vloeibare glas uit de gloeiend hete smeltoven,
blazen lucht in de pijp en vormen het glas net zo lang tot een vaas, drinkglas,
schaal of ander object ontstaat. De glasblazer doet met het hete glas wat hij
wil om het beoogde resultaat te krijgen. Dat vereist veel inspanning en vakmanschap!
Mensen maken al duizenden jaren glas door verhitting van een mengsel van zand,
kalk en soda. Het oeroude ambacht van glasblazen wordt ook nu nog steeds beoefend.
In het de Glasblazerij Leerdam laten internationale glasblazers zien hoe zij te werk gaan.
Met een blaaspijp halen zij het vloeibare glas uit de gloeiend hete smeltoven,
blazen lucht in de pijp en vormen het glas net zo lang tot een vaas, drinkglas,
schaal of ander object ontstaat. De glasblazer doet met het hete glas wat hij wil
om het beoogde resultaat te krijgen. Dat vereist veel inspanning en vakmanschap!
Het Hofje Van Aerden
Het Hofje is bestemd voor vrouwelijke familieleden van Maria Ponderus of van Pieter van Aerden.
Waren er geen behoeftige familieleden dan mochten derden er wonen, mits van Protestantse huize.
Het Hofje is in Leerdam terecht gekomen omdat de meeste familieleden van de stichteres bij
haar overlijden in Leerdam bleken te wonen. Prins Willem V, de vader van Koning Willem I,
schonk aan de familie het terrein waar vroeger het Kasteel van Leerdam had gestaan,
vanwege de generaties lange goede contacten tussen de Oranjes en de familie.
Majestueus aan de rivier de Linge ligt het Hofje van Mevrouw Van Aerden.
Het is gezichtsbepalend voor Leerdam en met wat fantasie de Leerdamse Sacré Coeur te noemen.
Nederland telt vele Hofjes welke stevig ingeklemd zijn in stadscentra.
De locatie van Het Hofje van Mevrouw Van Aerden aan de rivier de Linge is daarom uniek.
De stijl van het Hofje van Mevrouw Van Aerden is een mix van
Hollandse degelijkheid, Franse elegantie en een tikje Rococo.
15 november 2007 is een historische dag in het bestaan van het
Hofje van Mevrouw Van Aerden (235 jaar na de opening).
Op genoemde datum opent het Hofje haar deuren als museum.
Het museum brengt u een verrassende stap terug in de
vaderlandse geschiedenis, waarin het Huis van Oranje,
de 80-jarige oorlog en Napoleon een belangrijke rol speelden.
Ook biedt het museum u een bijzondere schilderijencollectie
van 17e eeuwse meesters in een 18e eeuwse setting.