Ik ben Jef Anthonissen, en gebruik soms ook wel de schuilnaam Jef-A-Antwerpen.
Ik ben een man en woon in Antwerpen (België) en mijn beroep is Invalide .
Ik ben geboren op 28/06/1962 en ben nu dus 63 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: Fotografie, wandelen, natuur - arcitectuur en cultuur.
Ruimdenkende beetje alternatieve rustige singel. sociaal en actief in het buurthuis achter mijn hoek.
Ik ga regelmatig wandelen. Meestal in Antwerpen. Zowel gewoon in de stad als in de natuur. Ik trek dan veel foto's van alles en nog wat. Dit wil ik dele
Luchtfoto Google-Earth. Bouckenborghpark plaatsaanduiding westelijk gelegen Sterrenbos.
Net over de verbindingsgracht is het sterrenbos. Het gaat vanaf de verbindingsgracht tot aan de zuidwestelijke parkgracht. Aan de zijkanten afgezoomd door de noordwestelijke & zuidoostelijke parkgracht. Naast al deze grachten liggen mooie wandelpaden. In het midden van de hoofddreef kruisen er 4 dreven die dit gedeelte van het park in 8 spieën verdeelt. Vandaar de naam ster en de bijnaam voor dit gedeelte van het park sterrenbos. Ik heb alle dreven en paden bewandeld en kwam weer veel mooie dingen tegen.
Luchtfoto Google-Earth. Bouckenborghpark westelijk gelegen sterrenbos.
Vak achter de brug het wandelpad naar het Noordoosten genomen, naast de verbindingsgracht. Toegekomen aan de Noordwestelijke parkgracht waar weer enkele eenden zwommen. Het eerste stuk van de parkgracht over en weer gewandeld om dan de schuine dreef naar het midden te nemen. Waar een boomstam met enkele zwammen stond.
Bouckenborghpark sterrenbos, eenden op de parkgracht, en even mooi naar het vogeltje kijken.
Bouckenborghpark sterrenbos, Woerd op de parkgracht.
Bouckenborghpark sterrenbos, Eend op de parkgracht.
Op de ster aan gekomen en de hoofddreef over gestoken om de dwarsdreef naar het Zuidoosten te nemen. Aan de zuidwestelijke parkgracht terug gekeerd. Omdat hier de parkgracht kunstmatig is verbreed en zeker niet interessant is om te wandelen. Aan de ster de schuine dreef genomen. Aan het punt waar de verbindingsgracht en de zuidwestelijke parkgracht samen komen daar naast de verbindingsgracht naar de hoofddreef om zo terug naar het midden te wandelen. Hier ook weer boomstronken met schimmels en mossen.
Luchtfoto Google-Earth. Bouckenborghpark sterrenbos, wandelroute. Naar ‘t zuiden.
De schuine dreef naar het zuiden genomen. Daar aangekomen terug gedraaid en aan de ster de dwarsdreef naar de zuidwestelijke parkgracht. Langs de parkgracht naar het zuiden waar op de oever nog bessen stonden en ook een geul die parallel met de parkgracht loopt. Op de hoek van het sterrenbos prachtige zwammen.
Bouckenborghpark sterrenbos, braambessen langs de oever.
Bouckenborghpark sterrenbos, braambessen langs de oever.
Bouckenborghpark sterrenbos, geul langs de zuidwestelijke parkgracht.
Bouckenborghpark sterrenbos, geul langs de zuidwestelijke parkgracht.
Bouckenborghpark sterrenbos, geul langs de zuidwestelijke parkgracht.
Bouckenborghpark sterrenbos, geul langs de zuidwestelijke parkgracht.
Bouckenborghpark sterrenbos, oever parkgracht.
Bouckenborghpark sterrenbos, zwammen in ‘t zuiden.
Bouckenborghpark sterrenbos, zwammen in ‘t zuiden.
Bouckenborghpark sterrenbos, zwammen in ‘t zuiden.
Bouckenborghpark sterrenbos, zwammen in ‘t zuiden.
Bouckenborghpark sterrenbos, zwammen in ‘t zuiden.
Bouckenborghpark sterrenbos, zwammen in ‘t zuiden.
Bouckenborghpark sterrenbos, zwammen in ‘t zuiden.
Bouckenborghpark sterrenbos, zwammen in ‘t zuiden.
Bouckenborghpark sterrenbos, zwammen in ‘t zuiden.
Bouckenborghpark sterrenbos, zwammen in ‘t zuiden.
Luchtfoto Google-Earth. Bouckenborghpark sterrenbos, wandelroute. De hoofddreef.
Toen ik vanaf het zuiden naar het westen ging kwam ik terug voorbij de hoofddreef. Deze ingewandeld tot de ster. Maar van de worm geen spoor meer te ontdekken. Via de hoofddreef terug naar het zuidwesten. Maar onderweg kwam ik weer fraaie dingen tegen.
Bouckenborghpark sterrenbos, de hoofddreef.
Bouckenborghpark sterrenbos, schimmels op een boomstronk.
Terug aan de zuidwestdreef naar het westen naar de richting van de uitgang. Maar toch nog eerst even stilstaan bij enkele boomstammen met grote wratten.
Hoofdstuk VII: Inkervingen in boomstam. Einde Bouckenborghpark
Hoofdstuk VII: Inkervingen in boomstam.
Toen ik vlakbij de uitgang was weer een boomstam teen waar letters ingekerfd waren. Ik had al enkele foto’s in die aard en heb deze dan samen gevoegd.
Bouckenborghpark letters op boomstam geschreven.
Bouckenborghpark tekens in boomknots gekerfd.
Bouckenborghpark namen in boomstam gekerfd.
Bouckenborghpark namen in boomstam gekerfd.
Bouckenborghpark namen in boomstam gekerfd.
Bouckenborghpark namen in boomstam gekerfd.
Vandaar naar de uitgang aan de Deurnebaan. Het was een fijne namiddag en prachtig park. Hopelijk heb je genoten van de foto’s. Ga zeker deze lente nog eens terug. Ik wens je nog een prachtige dag en tot ziens.
Luchtfoto Google-Earth. Bouckenborghpark sterrenbos, wandelroute. Naar de ster.
Aan het westelijk punt naast de noordwestelijke parkgracht tot aan de dwarsdreef. Langs de dwarsdreef terug naar de ster. Aan de ster weer een boomknots en toch ook wat jong groen met afgebroken tak. Het mooiste waren enkele boomzwammen die uitgevreten waren en een worm die uit een zwam kroop of waren het boomwratten?
Bouckenborghpark sterrenbos, boomknots.
Bouckenborghpark sterrenbos, jong groen aan afgebroken tak.
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen) Categorie:Foto's Blog "Foto's van Antwerpen en België" Tags:Antwerpen, 2015
Foto’s blog: “Foto’s van Antwerpen en België.
Foto’s blog: “Foto’s van Antwerpen en België.
Mijn hobby is foto’s trekken van natuur maar ook van gebouwen. Meestal ook detail foto’s. Waar indien mogelijk ook informatie voor opzoek en deze erbij plaats.
De foto’s zijn allemaal eigen getrokken foto’s en zelf bewerkt. Met eenvoudige programma’s:
- Microsoft Office Picture Manager.
- Microsoft PowerPoint.
- Picasa 3.
Deze foto’s heb ik speciaal bijeen gezocht en bewerkt. Voor de zijkolommen van de blog op te vrolijken. En heb sommige foto’s serieus bijgewerkt, om iedereen de gelegenheid te geven wat er juist op de foto staat of waar die is getrokken zet ik ze op de blog zelf ook, met een woordje uitleg.
Links is vooral van gebouwen, rechts van natuur foto’s. Alle Foto’s komen uit Antwerpen of de districten van Antwerpen.
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen) Categorie:Foto's Blog "Foto's van Antwerpen en België"
07-01-2016
Het station van vandaag foto’s deel 2
{4} Het station van vandaag foto’s deel 2
CSA: Perronoverkapping Pelikaanstraat.
Bovenstaande foto zicht op de perronoverkapping aan de kant van de Pelikaanstraat.
Onderstaande foto zicht op de verhoogde perrons. Onder de sporen de winkelgalerijen. Ook de achterzijde van de spoorwegoverkapping is erop te zien.
CSA: Pelikaanstraat, verhoogde spoorwegperrons.
Onderstaande foto is van de gemetselde spoorwegverhoging in de Simonsstraat. Met de prachtige torens met daartussen een balustrade. Beneden de nissen met mozaïektegels met daarvoor gemetselde palen in de vorm van kleine torens, met daartussen een ijzeren hek.
CSA: Simonsstraat, verhoogde spoorwegberm.
Onderstaande foto is van de gemetselde spoortunnel Lange Kievitstraat.
CSA: Spoorwegtunnel, Lange Kievitstraat.
Onderstaande foto is van de ingang station aan het Kievitplein.
CSA: Ingang station, Kievitplein.
Onderstaande foto geeft een mooi beeld weer van de trappen, die in midden tussen de sporen liggen. Ze gaan van het gelijkvloers naar -2.
CSA: Trappen tussen de perrons, kant reizigersgebouw.
Onderstaande foto is van de achterzijde van de perronoverkapping. Met daaronder op de achtergrond een mooi zicht op de gevel van het reizigersgebouw. Doordat het donker was en de verlichting aan krijg je een mooi zicht van de klok in de pauwenstaart.
CSA: Achterkant perronoverkapping, op de achtergrond de gevel van het reizigersgebouw.
De onderstaande drie foto’s zijn vanuit de aankomst- vertrekhal, een zicht op de gevel van het reizigersstation.
CSA: Gevel reizigersgebouw, kant perrons.
CSA: Gevel reizigersgebouw, kant perrons.
CSA: Gevel reizigersgebouw, kant perrons.
Onderstaande foto is van de binnenzijde van de achterkant van de spoorweghal. Wat toch een mooi zicht geeft op de hal zelf met aan weerszijde de winkelgalerij.
CSA: Perronoverkapping.
Onderstaande foto geeft een beeld van het middelste stuk van de binnengevel Koningin Astridplein met de loketten.
CSA: Binnengevel Koningin Astridplein, met onderaan de lokketten.
De centrale trappen in de inkomhal van het station.
CSA: Monumentale trap.
Onderstaande foto is de laatste van deze reeks. Was een kort overzicht van het station van vandaag met allemaal avondfoto’s. Wat ook weer een ander beeld geeft. Vanaf nu begin ik met de detail foto’s. De foto zelf is van de binnengevel met uitgang Keyserlei.
De eerste twee foto’s zijn van het informatiebordje aan het Centraal Station. Het eerste deel is van de gevels Koningin Astridplein en Keyserlei.
Onderstaande foto is van de gevel Koningin Astridplein.
CSA: Koningin Astridplein.
Onderstaande foto is van de octogonale toren met het voormalig postkantoor.
CSA: Octogonale toren met bijgebouw.
Onderstaande foto is van het plafond van de octogonale toren kant dierentuin.
CSA: Plafond octogonale toren.
Onderstaande foto is van de galerij in het middenrisaliet, Koningin Astridplein. Achter de portalen zijn nu de loketten. Daarvoor tussen de twee glazen liftschachten de ingang naar de ondergrondse parking.
CSA: Galerij met lift en ingang parking.
Onderstaande foto is een symbool of een embleem. Een verguld wiel met vleugels en bliksemschichten. Daaronder in witgrijze natuursteen een sluitsteen met het symbool van Leopold II.
CSA: Wiel met vleugels en symbool van Leopold II.
Onderstaande foto is een symbool of een embleem. Een vergulde toorts met vleugels en slangen.
CSA: Toorts met vleugels.
Onderstaande foto is van de octogonale toren met het voormalig telegraaf- en telefoniekantoor nu is er een winkel van Base gevestigd.
CSA: Octogonale toren met bijgebouw.
Onderstaande foto is van de gevel Keyserlei.
CSA: Keyserlei.
Onderstaande foto is van het middenrisaliet met ingang Keyserlei.
CSA: Ingang Keyserlei.
Onderstaande foto is van de rondboograam in het middenrisaliet. Met de vergulde toorts in een pauwenstaart venter.
CSA: Rondboograam boven ingang Keyserlei.
Onderstaande foto is van het attiek van de middenrisaliet. Met aan de zijkant 2 toren en galerij in het midden de klok met daarboven het wapen van België. Onder het attiek een cartouche met in vergulde letters Middenstatie.
CSA: Het attiek van de middenrisaliet, Keyserlei.
Onderstaande foto is van het attiek van de middenrisaliet. Met daarachter de centrale koepel.
Het Centraal Station bevat drie voorname onderdelen: Het boven de grond verheven metselwerk, waarop de spoorlijnen zijn gelegd “de Centers”; de overdekte spoorweghal voor aankomst en vertrek en het eigenlijke stationsgebouw met diensten en lokettenzaal.
CSA: Gevel aan de perronzijde.
De werken voor de ophoging van de spoorweg werden aangevat in 1895. Aan de spoorweg overgangen werden stenen tunnels aangebracht en aan de Belgiëlei een metalen brugconstructie. Verhoogde bermen binnen de ringspoorweg "de Centers", aan weerszijde bekleed met velerlei kleurige steensoorten. Ter hoogte van de sporen afgezet met ijzeren of stenen leuningen en kunstig vermeerderd met torentjes, sculpturen, smeedwerk en mozaïeken.
CSA: Tunnel onder de spoorweg, Lange Kievitstraat.
Met de bouw van de perronoverkapping of de “kathedraal van de spoorweg”, werd eveneens in 1895 van start gegaan, en op 15 juli 1898 werden de nieuwe installaties ingewijd. De hal is 185 meter lang, 64 meter breed en 44 meter hoog (nok). De basis van sporen, aangelegd op 5,96 meter hoogte, wordt gevormd door een reeks overwelfde ruimten die zich uitstrekken tot aan de Lange Kievitsstraat; aan de kant van de Pelikaansstraat zijn deze ingericht als winkel- en dienstruimte. De spoorhal is dus in de eerste plaats een functionele ruimte. Verder was de structurele vorm van een metalen hal het geestelijk kind van een ingenieur. De vorm was strikt rationeel bepaald en het ruimtelijk beeld ontstond vanuit een mathematische strengheid. Het was als het ware een naakte ‘mecano’. Doch vormde de spoorhal van Antwerpen hier een uitzondering op. Hij werd aangekleed met ruimtelijke en figuratieve elementen.
CSA: Achterzijde perronoverkapping.
Monumentaal reizigersgebouw met lokettenzaal in eclectische, voornamelijk neobarokke stijl. Aanvang der werken in 1900-01, ruwbouw voltooid in 1904, inwijding op 15 juli 1905.
Rechthoekig gebouw van drie bouwlagen onder leien mansardedak met centrale koepel, verschillende torens met dakruiter en ijzeren vorstkam. Aan de zijde van het Koningin Astridplein is rechts het voormalige postkantoor en links het voormalig telegraafkantoor.
Aan Koningin Astridplein en De Keyserlei vertoont het gebouw twee monumentale gevels. Het gedeelte dat uitziet op de Dierentuin is architectonisch minder verfijnd, terwijl de praal van de gevel aan de perronzijde aansluit bij de prachtig bewerkte muren van de centrale hal.
Na Engeland was het toen nog jonge België het tweede land waar een spoorlijn werd aangelegd. Leopold I huldigde op 5 mei 1835 de spoorlijn Brussel-Mechelen in, welke de eerste was op het vasteland. Een jaar later werd Antwerpen als 3de stad aangesloten op het net.
CSA: Stadsplan van Antwerpen, anno 1848. (Foto getrokken op tentoonstelling 450 jaar stadshuis.)
Het eerste station van Antwerpen was niet meer dan een houten barak, dat buiten de Spaanse vestigingsmuren van het stad was gebouwd. Waarschijnlijk gelegen in de buurt van het huidige pleintje aan de Breydelstraat. Het kopstation telde 4 sporen en had een draaischijf om locomotieven te draaien.
CSA: Een spoorlijn in het Centraal Station.
In 1843 werd Het kopstation, dat het station van Borgerhout werd genoemd, omgevormd tot een doorgaand station. Het werd immers verbonden met het nieuwe goederenstation “Gare Principale” in de dokken. In 1852 werd de spoorlijn naar Roosendaal in gebruik genomen.
CSA: Stoomlocomotief, perszaal Centraal Station.
In 1854 besloot het stadsbestuur dat Antwerpen een station van stand te bouwen. Het kreeg de naam Antwerpen-Oost. Dit was op het huidige Koningin Astridplein.
CSA: Antwerpen, Koningin Astridplein.
De materialen bestonden tevens uit hout en ijzer, daar ook hier de militaire eisen weer meespeelden in het ontwerp. Deze militaire doelstellingen blijken ook door het feit dat er één van de zeven sporen was gereserveerd voor het leger. Van de zes anderen waren er vijf voor de reizigersdienst en één naar de “Gare Principale”.
CSA: Stadsplan van Antwerpen, met de spoorlijnen aan de Entrepot. Anno 1848. (Foto getrokken op tentoonstelling 450 jaar stadshuis.)
In de jaren 1860-1870 werden de stadswallen afgebroken. Als gevolg hiervan werd in 1871 een ringspoorweg aangelegd die in 1873 werd geopend. Rond de eeuw wisseling werd het ringspoor verhoogd. Hierdoor werd Antwerpen centraal terug een kopstation.
CSA: Stootblokken met pneumatische rem aan spooreinde.
Na verscheidene jaren van discussie, welke enkel voor vertraging hebben gezorgd in het ontwerpproces van de nieuwe Ooststatie, besliste de staat om op 1 maart 1891 eenzijdig en zonder inspraak van het stadsbestuur en de publieke opinie om het definitieve plan voor de uitvoering van de verhoging van de spoorbedding en de bouw van een nieuwe station goed te keuren in het parlement.
CSA: Verhoogde spoorwegberm, Kievitplein.
De werken voor de ophoging van de spoorweg werden aangevat in 1895. Met de bouw van de overdekte spoorweghal of de “kathedraal van de spoorweg”, werd eveneens in 1895 van start gegaan, en op 15 juli 1898 werden de nieuwe installaties ingewijd. De bouw van het reizigersgebouw startte in 1900-01, ruwbouw voltooid in 1904, inwijding op 15 juli 1905.
CSA: Centraal Station, perronoverkapping.
In het midden van de twintigste eeuw verkeerde het gebouw in slechte staat. Een mogelijke afbraak werd echter afgewend toen het station omstreeks 1975 de status van beschermd monument kreeg, maar door de maand na maand erger wordende slechte staat van de overkapping, besloot de NMBS op 13 december 1985 dat Antwerpen-Centraal op 31 januari 1986 om veiligheidsredenen zou sluiten als geen besluit werd genomen over de restauratie van de perronoverkapping en gevels. Uiteindelijk werd op 20 december 1985 besloten dat de NMBS de nodige restauratiewerken zou uitvoeren. Die restauratie begon op 24 maart 1986
CSA: Centraal Station Antwerpen, Keyserlei.
In 2007 werd een tunnel met twee doorgaande sporen onder het station en een deel van de stad Antwerpen geopend. Nu behoord het station terug tot de wereldtop en viel al enkele malen in de prijzen.