Alles wat met straten en pleinen te maken heeft in Antwerpen.
Over mijzelf
Ik ben Jef Anthonissen, en gebruik soms ook wel de schuilnaam Jef-A-Antwerpen.
Ik ben een man en woon in 2060 Antwerpen (Belgiƫ) en mijn beroep is Invalide .
Ik ben geboren op 28/06/1962 en ben nu dus 62 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: Fotografie, wandelen, natuur - arcitectuur en cultuur.
Ruimdenkende beetje alternatieve rustige singel. Sociaal. Ik ga regelmatig wandelen. Meestal in Antwerpen. Zowel gewoon in de stad als in de natuur. Ik trek dan veel foto's van alles en nog wat. Dit wil ik delen.
Houtdok, aangelegd ten behoeve van de houthandel. Eerste stuk van 1864, verlenging in oostelijke richting van 1873. De Noorderkaai van baksteenmetselwerk, in de Tweede Wereldoorlog gebouwd bij wijze van werkverschaffing, is het enige 20ste-eeuwse exemplaar in die uitvoering. De overige zijden behielden hun oorspronkelijke taluds. Ten westen van het Houtdok aan zuidelijke zijde was men volop aan het werken.
Madrasstraat parallel lopend met het Houtdok. Met daartussen de voormalige terminal van de dokken. Nu dienstdoende als werfzone. Tegen het kempisch dok vinden we aan de Noordzijde nog de gebouwen van Werkvormm. Aan de Napelsstraat staan aan zuidelijke zijde de magazijnen Van Hulle met daarnaast stapelplaats voor containers. Verder is het aan zuidelijke zijde nieuwbouw.
De Mexicobrug is een complex van twee identieke rolbasculebruggen van het type Scherzer met een elektrische aandrijving. In 1936 werd de oostelijke rolbasculebrug voltooid, in 1941 de westelijke brug. De Mexicobrug was vroeger een spoorbrug. Er zijn plannen om de westelijke brug voor de tramverbinding van Antwerpen naar het nieuwe havenhuis tot een trambrug met sporen en bovenleiding om te vormen. Momenteel worden de bruggen gerestaureerd.
Straat gelegen aan de oostzijde van het Kattendijkdok. Aan de dokzijde staan loodsen van eind 19de eeuw begin 20ste eeuw. Waarvan nu de meeste voor andere doeleinden worden gebruikt. Aan de landzijde woningen van eind 19de eeuw begin 20ste eeuw. gecementeerde of bakstenen lijstgevels met café of handelsruimte op de begane grond. Waarvan de meesten niet meer dienstdoende zijn als handelsruimte. Tussen August Michiels- en Cadixstraat, is het douanecentrum afgebroken en is men een prachtige nieuwbouw aan het bouwen.
Tussen de Indiëstraat en de Bombaystraat staat het sobere Noorderpershuis. Het Noorderpershuis is het eerste stedelijk hydraulisch krachtstation, gebouwd in 1877-1878. In 1975 werd het persstation buiten dienst gesteld. Vanaf toen werd het gebruikt door “Dienstgebouw van Stad Antwerpen, Havenbedrijf, Technische Dienst, Bruggen en Sluizen Zuid.”
Straatnaambordje Kattendijkdok Oostkaai.
Nieuwbouw op de douanesite.
Nieuwbouw op de douanesite.
Zuidelijk straatzicht Kattendijkdok Oostkaai.
Zuidelijk straatzicht Kattendijkdok Oostkaai.
Kattendijkdok Oostkaai nr. 14.
Balkon Kattendijkdok Oostkaai nr. 11.
Voluut console Kattendijkdok Oostkaai nr. 4.
Noorderpershuis Kattendijkdok Oostkaai nr. 1 - 3.
Noorderpershuis Kattendijkdok Oostkaai nr. 1 - 3.
Noorderpershuis Kattendijkdok Oostkaai nr. 1 - 3.
Noorderpershuis Kattendijkdok Oostkaai nr. 1 - 3.
Noordoostelijk zicht op loodsen Kattendijkdok Oostkaai.
Noordwestelijk zicht op de kade, Kattendijkdok Oostkaai.
Vanaf de Londenbrug heb ge een mooi zicht op het Kattendijkdok, dat Noordelijk gelegen is.
Genoemd naar de hier destijds gelegen Kattendijk, die zijn naam had van de nog oudere Kattenberg, een hooggelegen weg tegen de Schelde aan. Een "kat" in de vestingbouwkunde is een verhoogd gedeelte op een verdedigingswal, inzonderheid voor het plaatsen van geschut, zie katapult.
Middenstuk en saskom werden gegraven van 1858 tot 1859; de verlenging in zuidelijke richting op gronden door het slechten van de Spaanse vesting vrijgekomen, dateert van 1869, in noordelijke richting van 1877-81.
Nu Vooral gebruikt als aanleghaven voor kleinere Cruiseschepen en doorvaart naar de Jachthaven van het Willemdok. Ook vertrekken hier de Flandriaboten.
Drukke brede straat waar eertijds de Lillopoortvest lag, aangelegd in 1868. De Londenstraat is recent heraangelegd. De groene middenberm is wel voorzien voor aanleg tramsporen.
Naast de nieuwbouw en gerenoveerde rijhuizen. Staat er ook het Bureel magazijn gebouwd op het einde van de 19de eeuw, nu is er de Liberale vakbond ACLVB in gehuisvestigd.
De Vrije Technische School is ondergebracht in een symmetrisch opgebouwd complex in neogotische stijl van 1898. Gebouwd als Werkmanswelzijn en in 1909 omgevormd tot technische school.
Aan de Londenbrug staat het Brugwachtershuisje van 1979, met moderne vormgeving en ergonomische inrichting. Geeft toegang tot de brugkelder, met, dwars onder het wegdek, de machinekamer.
Parallel lopende straat met het Kempischdok. Aan de Oostzijde vinden we grote bouwcomplexen terug. Op 1 na dezelfde als in de Binnenvaartstraat. Dat is tussen de Riga en Cadixstraat. Aan de Westkaai staat een Scholencomplex van S.I.S.A. Gescheiden door een smalle steeg van de leegstaande magazijnen van Belgian Laser Company aan de Binnenvaartstraat.
Aan de westzijde veeleer werkmanswoningen of Appartementsblokken van rond de eeuwwisseling 19de en 20ste eeuw. Met op de gelijkvloers handelsruimte en meestal horecazaken. Waarvan er vele verdwenen zijn. Ook hier zijn al panden vervangen door nieuwbouw of worden gerestaureerd. Tussen de Indiëstraat en Madrasstraat zijn het nieuwbouwprojecten. Tussen de Rigastraat en de Cadixstraat vinden we een groot scholen complex S.I.S.A. terug. Waarvan het zuidelijkgedeelte nog gebruikt word als aanwervingslokaal havenarbeiders in de volksmond het kot.
Parallel lopende straat tussen Kempischdok Westkaai en Kattendijk Oostkaai. Aan het noorden van de straat vooral nieuwe bouwcomplexen. tussen de Riga en Cadixstraat. aan de Westkant het Scholencomplex van S.I.S.A. Aan de Oostkant het nieuwe bouwcomplex op de gronden van het voormalig douanegebouw. In het zuiden van de straat aan de westkant ook een nieuwbouwcomplex. Verder vinden we nog enkele Magazijnen en vooral huizen van rond de Eeuw wisseling van de 19de en 20ste eeuw terug.
De stedelijke middenschool SISA: (Stedelijk Instituut Sierkunsten en Ambachten) is ondergebracht in een ouder scholencomplex waarvan de hoofdgevel aan de Napelsstraat paalt en de noordelijke en zuidelijke zijgevels respectievelijk door Cadix- en Rigastraat worden begrensd. Het aanwervingslokaal voor havenarbeiders dat het volledige oostelijk deel van het bouwblok beslaat paalt met zijn voorgevel aan Kempisch Dok-Westkaai. Ondertussen is heel het Noordelijk gedeelte ook door de School ingepalmd.
Het belangwekkend symmetrisch opgebouwd scholencomplex werd in 1921-1925 opgetrokken, in een versoberde traditionalistische baksteenarchitectuur.
Straatnaambordje Napelsstraat.
Zuidelijk zicht Napelsstraat.
Nieuwbouw hoek Napelsstraat - Madrasstraat.
Napelsstraat nr. 7.
Scholencomplex SISA.
Ingang SISA.
Pakhuis uit 1911 op hoek Napelsstraat - Rigastraat.
De Cadixwijk heeft 4 straten van Zuid naar Noord. Deze worden verbonden of gedwarst door zes straten van oost naar west. Zo verkrijgt men een dambord effect of allemaal rechthoekige blokken. De straten dragen ofwel de naam van de dokken die er rond de Cadixwijk liggen of anders, op 1 straat na de naam van steden of landen waar havens zijn gevestigd.
De August Michielsstraat genoemd naar een Antwerps gemeenteraadslid is de meest zuidelijke dwarsstraat. Tussen de binnenvaartstraat en Kattendijk Oostkaai. Naast de nieuwbouw vinden we hier de achterzijde van Technisch Instituut Londenstraat terug. Verder gewone rijhuizen en magazijnen of pakhuizen met al dan niet een nieuwe besteming.
Tussen de Binnenvaartstraat en Napelsstraat. De Rigastraat heeft zijn authenticiteit nog redelijk goed bewaard. Hier vinden we de zijkanten terug van de Schoolgebouwen SISA en Stedelijk Lyceum Cadix. Ook de zijkant van “het kot”. Verder nog enkele woonhuizen met horecaruimte die nog in functie zijn. Daarnaast Pakhuizen en Magazijnen.
Tussen de Binnenvaartstraat en Kattendijk Oostkaai. Ongeveer in de helft van de wijk. De Cadixstraat. Aan de zuidzijde vinden we de zijkanten terug van de Schoolgebouwen SISA en Stedelijk Lyceum Cadix. Ook de zijkant van het vernieuwde douanecomplex. Aan de noordzijde vele nieuwbouw en nog enkele woonhuizen met horecaruimte.
Tussen de Kattendijkdok Oostkaai en Binnenvaartstraat van 1876. Hier ook veel nieuwbouw projecten en verder al veel gerenoveerde pakhuizen en werkplaatsen. Alsook de voormalige fabriek voor het vervaardigen en herstellen van ijzeren scheepswerktuigen n.o.v. F. Durlet, van 1897. Waar nu een drankenhandel is gevestigd en elke maand het Jivecafé plaatsvind.
Deze foto’s reeks foto’s gaat over Bolders of meerpalen in de Antwerpse Cadixwijk op ‘t Eilandje. De Cadixwijk ligt verscholen tussen de dokken. Ten Westen het Kattendijkdok, ten Noorden het Houtdok, aan de oostelijke zijden door het Kempischdok, de zuidzijde grenst aan de Londenstraat.
Een wijk dat vroeger een echte dokwerkerswijk was maar doordat de haven steeds meer naar het Noorden opschuift kwam de wijk in verval. Nu is men de wijk aan het vernieuwen en schieten de woonblokken als paddenstoelen uit de grond.
Doordat de Cadixwijk omringt wordt door de dokken vind men nog tal van bolders van verschillende vormen en modellen.
Daar heb ik enkele foto’s van getrokken, op zaterdag 26 maart 2016
Ik ga veel wandelen in Antwerpen en daarbuiten. Daarbij is mijn hobby fotografie. Ik heb daarbij een brede interesse. Van Natuur, cultuur, architectuur, mobiliteit enz. Ik heb dit onderverdeeld over verschillende blogs.
Deze Blog geeft Straten & pleinen in Antwerpen weer.
Al de foto’s zijn vanaf 01-01-2016 getrokken.
Deze blog is onderverdeeld in verschillende categorieën.