Beste lezer,
Wij tikken dit berichtje in onze Flixbus. Flixbus is een internationaal systeem van busvervoer tussen grote steden. Zo gaat onze Flixbus van Boekarest naar Londen.
De steden ondertussen: Boedapest - Wenen - Deggendorf - Keulen - Aken - Luik - Charleroi - Lille - Calais - Londen. Wij werden via een transfer-busje van Tulcea naar Boekarest gereden. Daar moesten wij onze gedemonteerde fietsen (wielen er uit) en onze fietszakken overladen op deze grote bus.
Het nadeel van dit systeem is wel dat deze bus in het vertrekland zigzagt om mensen in de verschillende stadjes op te pikken. En dat kost tijd. Zo zullen wij 23 uur onder weg zijn. Tussen de buitenlandse steden gaat het snel.
Wellicht heb je zulke bus al zien bollen; grasgroen met oranje pijlen en "Flixbus" in witte letters.
Thuis voor ons vertrek hadden wij ook de Flixbus organisatie gevraagd of dit een optie was ook voor onze fietsen. Niet mogelijk. De theorie! O.K. In Tulcea gaan wij ook een soortement reisbureau binnen. De vriendelijke en behulpzame mevrouw doet een paar telefoontjes (en wij benadrukken met 2 fietsen). Gefixt met Flixbus!! De praktijk!
Wij scheepten welgezind in in ons transferbusje. Wielen eruit, fiets in een overdekte aanhangwagen. In Boekarest snel onze bus gezocht. Er stonden er wel acht. Tot wij met de kaders van onze fiets aankomen. Chauffeur zegt: no bikes.
Jawel, hier ons contractje. Hij toont zijn app. Fietsen mee tot Boekarest. Wij doen of wij niets verstaan en zeggen dat wij betaald hebben tot Boedapest, ook voor de fietsen. Hij blijft stug. Geeft geen aanwijzingen voor het inladen van fietszakken en fietsen. Wij proberen ze in de koffer te krijgen. Eindelijk is hij stug behulpzaam. De praktijk?
Ondertussen hebben wij een lichtgeslapen nacht en een kalme voormiddag achter de rug. En de fietsen liggen nog altijd in de koffer.
Wij gaan nu iets bekennen op voorwaarde dat jullie ons niet laten colloqueren.
Wij hebben een tent (geen echt lichtgewicht) mee, slaapzakken ( relatief lichtgewicht), slaapmatjes, hoofdkussentjes, 2 gasvuurtjes en- bekkens; ons " bialettieke" ( Italiaans koffiezetapparaatje), een kom om iets klaar te maken. Dus perfect uitgerust om perfect te kunnen kamperen.
Beste lezer, van dit alles is niets gebruikt. Dit alles hebben wij 1794 km op onze fietsen meegedragen. Onze intenties waren wel goed, maar de campings lagen op de verkeerde plaatsen of waren gesloten. En als er dan toch op onze weg kwamen, knikten wij naar elkaar en wisten dat het volgende pensionnetje of hotelletje ons deugd zou doen.
En wat meer is ons pensionnetje met ontbijt is veel goedkoper dan pak weg een (kleine) camping in Frankrijk. Wij kwamen ook terecht in wat chique hotels. Onderhandelen over de prijs lukte ons altijd." Speciaal tarief voor bikers" nietwaar.
In de pensionnetjes deden wij dat niet en dit om de plaatselijke bevolking te steunen. Toch niet helemaal zot.
Gegroet.
Joos en Frieda
P.S. Voor die van cijfers houden : 21 dagen gefietst; 1794 km afgelegd; 85,4 km per dag. Kortste tocht : 51 km; langste tocht : 128 km.
|