Een licht en luchtige aquarel zonder veel details maar toch met een mooie landschappelijke uitstraling waarbij vooral de kleuren het moeten doen. De boom links zorgt voor dieptewerking en met die bedoeling heb ik ook de vogel rechts laagvliegend en van dichtbij weergegeven,
waardoor er op slag een grote afstand ontstaat tussen de vogel en de vaag geschilderde bomen in het landschap achter hem. Ook de toonwaarden van de verschillende kleuren rechts onder langs de oever van de vaart zijn duidelijk steviger dan in de rest van de aquarel en ook daardoor ontstaat de gewenste dieptewerking.
Als schilder schep je op die manier de illusie van een derde dimensie op een vel aquarelpapier dat zo plat is als een dubbeltje. Je zou dat gezichtsbedrog kunnen noemen. In de schilderkunst bestaat het begrip "trompe l'oeil" maar dat is veel extremer dan dit eenvoudige landschap. Het zijn met name zeer getalenteerde straattekenaars die op een vlakke stenen vloer de ongeloofelijkste taferelen tekenen die de toeschouwers
hoogten en diepten laten zien die er in werkelijkheid helemaal niet zijn. Dat is dus echt het oog bedriegen waardoor de term "trompe l'oeil" is ontstaan.
Jozef
|