Er werd ons opmerkzaam op gemaakt dat de mogelijkheid bestond dat de muren van de kapel " aan het open gaan zijn. Bij het in zoemen op de puntgevel ziet men inderdaad dat de dekstenen schijnbaar verder uit elkaar komen te liggen, en ook dat de muren barsten vertonen. Dit kunnen we zo niet laten. Er worden dikke draadstangen aangekocht, die met moffen aan elkaar worden gezet, dwars door beide muren aan elkaar worden bevestigd met dikke moeren, en platen , die er voor zorgen dat het verder uiteen gaan van de muren hiermee vermeden wordt
Er wordt natuurlijk ook op andere fronten verder gewerkt: Snijden van het nodige lood... Het starten van de nieuwe dak bedekking, waarvoor wij leien gaan gebruiken...
En al snel ziet men waar we naar toe willen gaan.
Kan men het ons kwalijk nemen als er een lieve dame uit de buren, ons om 15.00 uur een lekker vers gebakken pannekoek komt aanbieden, dat wij er dan even het bijltje bij neerleggen?
Want.... zoals men zegt "aan den ander kant van het strand is ook nog zand", dus er is meer dan één dakvlak aan de kapel...
%%% FOTO10%%%
En de rest ? De rest is voor morgen , als het weer wat meezit......
Inderdaad, we gaan er vanaf vandaag " een lap op geven.
En omdat enkel engelen en heiligen kunnen vliegen, moeten wij nood gedwongen beginnen met het plaatsen van een stelling.
Mijn gewaardeerd ondervoorzitter, heeft me steeds verteld, dat wanneer men de regen wil trotseren, men een goeie hoed op moet zetten, en laarzen aantrekken
Dat geld dus ook voor een kapel, laten we dus beginnen met een nieuwe hoed, of in vaktermen " een nief dak steken" Daarvoor moeten eerst de oude leien verwijderd worden, en de eventuele rotte planken vervangen worden.En er wordt tevens een " boensel plank" aangebracht waarop later de goothaken zullen bevestigd worden
De stelling werd in één stuk rond de kapel geplaatst wat ons toelaat langs beide zijden te werken. Langs de éne zijde begint men reeds met het schilderen van de boensel planken,en het plaatsen van een doek die de condensatie en het stof moet weren, terwijl men aan de andere zijde reeds aan de afbraak begint.
Nog even wat hoger klimmen, en dan het dekzeil er op, en de riem er af voor vandaag.
We hebben
ondertussen reeds 3 renovaties achter de rug:
-De
kapel van de Luiseek
-De
kapel van de Vijfhuizen
-De
kapel van Cauwerburg
Misschien kan er
nog eentje bij?
DE KAPEL VAN
HAAGDAM
Op het eerste
zich ziet die er nog goed uit, maar als wat gaan inzoemen op het geheel?
We tonen dat aan
de hand van bijgevoegde afbeeldingen, maar eerst een stukje geschiedenis over
deze kapel:
Deze bidplaats , in de volksmond het Braemskapelletje geheten,
staat in de Braemdam op de grenslijn Temse- Bazel , thans grondgebied Kruibeke,
op de kruising van de Haagdam. Het staat bekend op het kadaster van Kruibeke ,
deelgemeente Bazel, onder sectie A nummer 1356 b op naam van Lisette de Kerf
die deze kapel geërfd heeft van Florent de Kerf- Van de Walle. Haagdam 6- 2768
Kruibeke. De kapel word trouwens door Lisette en haar
familie zeer goed onderhouden.
De
oorspronkelijke kapel is waarschijnlijk in 1733 gebouwd. De voornoemde eigenaar
heeft in een gracht nabij het heiligdom een steen ontdekt waarop dit jaartal
voorkwam, en heeft deze steen voor de kapel in de grond geplaatst. Deze
oorspronkelijke kapel viel onder de haat der Franse omwenteling in 1798 en werd
totaal verwoest.
In
het begin van de 19e eeuw werd deze kapel met medehulp van de geburen
heropgericht. De kapel heeft echter ook geen lang bestaan gekend, want in 1914
bij het uitbreken van de oorlog werd zij door het Belgischleger om strategische redenen afgebroken. Zij
lag tussen het Fort van Haasdonk en de * redoute * of veldschans van het
Louwershoek.
In
1921 bouwde men het huidige gebouw terug op. De echtgenoten Augustien De Kerf-
Elisa Frederica Meeuws , landbouwers te Bazel, schonken de bouwgrond en een
persoonlijke inbreng van 2.200 fr. het was ook deze godvruchtige vrouw, die ook
de meeste gelden inzamelde in de kerkstraat te Bazel. Het nieuwe kapelletje was
in rode baksteen opgericht op een grondvlak van 2,5 x3 m. en in gotische stijl
opgevat. het kleine koortje is driezijdig met een venster links en rechts. In
de puntgevel in een klein nisje staat een beeldje van de H. Amelberga.
Uit
de bidplaats in 1914 afgebroken zijn drie zaken bewaard gebleven. Hoewel het
geen kunstwerken zijn, halen wij dit hier aan als bewijs van een zeker
kunstbewustzijn van de landelijke bevolking. In de dertiger jaren waren deze
overblijfselen in het bezit van landbouwer Jozef van Boxelaer, kapelmeester,
die nabij de bidplaats woonde. het eerste voorwerp is een in hout gesneden
Amelbergabeeld, gekleed, met in haar hand een palmtak en aan haar voeten de
traditionele steur. Het geheel stond onder een glazen stolp en is om deze reden
ook goed gevrijwaard. Het tweede voorwerp is een calvarieberg in renaissance
stijl, maar op zijn boers gesneden. Het droeg een met vlak-loofwerk versierde
voet. De Christus en de twee heiligen, O.L.Vrouw en Sint- Jan, zijn ernstige ,
antieke figuren die doen denken aan onze 16e eeuwse houten retabels.
Het geheel is met een dikke laag verf overgoten. Het is een werk
van één der boeren die het oud hof uit de Braemsdam bewoonde, nl. P.B.Braems,
die het in 1781 gesneden heeft. Omwille misschien van dit werk en wellicht om
nog andere voortbrengselen werd hij den fynen Braem genoemd. het derde stuk
is een schilderij van de H. Amelberga, waarschijnlijk geschilderd door een
schilder- liefhebber zonder enige kunstwaarde, en volgens de traditionele
iconografie. deze schilderij en de calvarieberg werden ook gered uit de kapel
die in 1798 door de Fransen vernield werd.
De huidige kapel was in augustus 1921 opgetrokken en werd op
zondag, 24 september 1921 door de geestelijkheid ingewijd.
De aannemer van de bouwwerken van deze kapel was Florent Buytaert,
en de kapel kostte 3.537 frank. (1)