NIEUW: Blog reclamevrij maken?
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Oude prentkaarten






19-11-2017
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Traditie Krampus

Traditie Krampus

https://www.mupload.nl/img/obu2ceckn0cg2.jpg

Van oudsher vermommen jonge mannen zich als de Krampus in de eerste twee weken van december. Vooral op de avond van 5 december zwerven ze over de straten en jagen kinderen (en volwassenen) angst aan met roestige bellen en kettingen. Het idee hierachter is dat met de geluiden de kwade geesten die rond midwinter aanwezig zijn verjaagd worden.

Ook komen Krampussen binnen in huizen. Waar Sinterklaas cadeautjes uitdeelt aan brave kinderen, is Krampus een dreiging voor straf voor de stoute kinderen. Hij geselt ze of stopt ze in zijn zak, waarna de stoute kinderen meegenomen worden naar het bos (zie ook man met de zak). In enkele plattelandgebieden is het traditie dat de Krampus jonge vrouwen met een tuchtroede straft. Een auteur uit Steiermark schrijft in 1780:

    'In Oostenrijk was het vroeger gebruikelijk [...] dat een van de kosters de Heilige Nicolaas uitbeeldde terwijl een andere zich schrikwekkend verkleedde als diens knecht; in deze kledij gingen ze vervolgens bij de huizen naar binnen, de kinderen die zich goed gedroegen kregen een cadeau, de stoute kinderen kregen de knecht achter zich aan, die deed alsof hij hen wilde meenemen'.
Deze gestalte kwam ook in andere streken voor, met namen als Knecht Ruprecht (Midden- en Noord-Duitsland), Barrel of Bartholomeus (Steiermark), Schmutzli (Deutschschweiz), Klaufbauf(mann) of Strohbart (Beieren), Pöpel of Hüllepöpel (Würzburg), Zember (Cheb), Belzmärte en Pelzmärtel (Zwaben en Franken). Meestal waren deze gestalten verbonden met het Sint Nicolaas, maar soms met Kerstfeest of - in het laatste geval - met Sint Maarten.

De huidige Krampus-kostuums bestaan meestal uit rode houten maskers, de huid van een zwart schaap en hoorns. De jonge mannen in de plattelandsgemeenschappen nemen competitief deel aan de Krampus-evenementen; er gaat behoorlijk wat werk zitten in het maken van het kostuum. Het uiterlijk van de Krampus kan per dorp verschillen, zo wordt in bepaalde regio's het hoofd zwartgeschminkt.

In bepaalde gebieden verkleedt de vrijwillige brandweer zich, de mannen rijden dan op een wagen door het dorp. In skiresorts worden tegenwoordig processies gehouden waarin ook Krampus meeloopt, maar dit is voornamelijk voor de toeristen.


Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Krampus neemt kinderen mee

Krampus neemt kinderen mee

https://www.mupload.nl/img/dt6amhsx9pjcc.jpg

Prentkaart uit 1900


Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Gruss vom Krampus

Gruss vom Krampus

https://www.mupload.nl/img/m5vjvwguwif3o.jpg

Oude prenkaart 1900

Krampus steekt stoute kinderen is een zak


Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Krampus is in de Alpen-regio de metgezel van Sinterklaas.

Krampus is in de Alpen-regio de metgezel van Sinterklaas.

https://www.mupload.nl/img/ehbqxmgrohh1z.jpg

De Krampus is een beestachtige demon uit de folklore van de Alpen-regio's. Het woord komt van het Oudhoogduitse woord voor klauw: Krampen. De Krampus is in de Alpen-regio de metgezel van Sinterklaas. Hij komt voor in onder andere Oostenrijk, Hongarije, Slovenië, Kroatië, Italië en Tsjechië.

Van oudsher vermommen jonge mannen zich als de Krampus in de eerste twee weken van december. Vooral op de avond van 5 december zwerven ze over de straten en jagen kinderen (en volwassenen) angst aan met roestige bellen en kettingen. Het idee hierachter is dat met de geluiden de kwade geesten die rond midwinter aanwezig zijn verjaagd worden.

Ook komen Krampussen binnen in huizen. Waar Sinterklaas cadeautjes uitdeelt aan brave kinderen, is Krampus een dreiging voor straf voor de stoute kinderen. Hij geselt ze of stopt ze in zijn zak, waarna de stoute kinderen meegenomen worden naar het bos (zie ook man met de zak). In enkele plattelandgebieden is het traditie dat de Krampus jonge vrouwen met een tuchtroede straft. Een auteur uit Steiermark schrijft in 1780:

https://www.mupload.nl/img/h4q52mz4cngjv.jpg



 'In Oostenrijk was het vroeger gebruikelijk [...] dat een van de kosters de Heilige Nicolaas uitbeeldde terwijl een andere zich schrikwekkend verkleedde als diens knecht; in deze kledij gingen ze vervolgens bij de huizen naar binnen, de kinderen die zich goed gedroegen kregen een cadeau, de stoute kinderen kregen de knecht achter zich aan, die deed alsof hij hen wilde meenemen'
Deze gestalte kwam ook in andere streken voor, met namen als Knecht Ruprecht (Midden- en Noord-Duitsland), Barrel of Bartholomeus (Steiermark), Schmutzli (Deutschschweiz), Klaufbauf(mann) of Strohbart (Beieren), Pöpel of Hüllepöpel (Würzburg), Zember (Cheb), Belzmärte en Pelzmärtel (Zwaben en Franken). Meestal waren deze gestalten verbonden met het Sint Nicolaas, maar soms met Kerstfeest of - in het laatste geval - met Sint Maarten.

https://www.mupload.nl/img/wsf64bn0nmkhv.jpg



De huidige Krampus-kostuums bestaan meestal uit rode houten maskers, de huid van een zwart schaap en hoorns. De jonge mannen in de plattelandsgemeenschappen nemen competitief deel aan de Krampus-evenementen; er gaat behoorlijk wat werk zitten in het maken van het kostuum. Het uiterlijk van de Krampus kan per dorp verschillen, zo wordt in bepaalde regio's het hoofd zwartgeschminkt.

In bepaalde gebieden verkleedt de vrijwillige brandweer zich, de mannen rijden dan op een wagen door het dorp. In skiresorts worden tegenwoordig processies gehouden waarin ook Krampus meeloopt, maar dit is voornamelijk voor de toeristen.

Hoewel de gestalte van Krampus uit de voorchristelijke tijd dateert, kreeg hij waarschijnlijk een plek in geloofswereld van middeleeuwen. Er bestaan echter geen bronnen voor de 16e eeuw, die de rituelen rond Krampus bevestigen. Ten tijde van de inquisitie was het verboden om zich te verkleden als duivel; hierop stond de doodstraf. In sommige gebieden zoals de Alpen-regio was de kerk niet bij machte om middeleeuwse gebruiken die men als heidens was gaan zien uit te roeien.

https://www.mupload.nl/img/hrrgwsaa5redg.jpg



Sinds midden zeventiende eeuw voerden de kloosterscholen de Sinterklaastraditie weer in. Bij gezamenlijke bedeltochten werd de figuur van Sint Nicolaas begeleid door opgeschoten jongens, verkleed als afschrikwekkende gestalten en duivels of voorzien van dierenmaskers. Terwijl de goedheiligman de kinderen ondervroeg of ze zich goed hadden gedragen en geschenken gaf aan de 'brave' kinderen, werden 'stoute' kinderen bang gemaakt met de gedachte dat Krampus ze zou bestraffen. De duivelsgestalte werd op deze manier geïntegreerd in het katholieke feest. Volgens sommige theorieën hoopte de kerk, door de Krampus een "hulpje" van Sinterklaas te maken, dit als heidens ervaren symbool alsnog te neutraliseren.


Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Piet de kindervriend

Piet de kindervriend

https://www.mupload.nl/img/xafqu9kqqmrbf.jpg

Vanaf medio 20e eeuw heeft Piet zich ontwikkeld tot een ware kindervriend. Piet is de persoon die de pepernoten en/of ander snoepgoed uitdeelt en komt strooien. De zak heeft Piet nog wel bij zich, maar hij stopt er geen kinderen meer in. Integendeel: in de zak zit juist het strooigoed. De moderne Zwarte Piet heeft ook het attribuut van de roe niet meer bij zich.


Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kinderen in de zak

Kinderen in de zak

https://www.mupload.nl/img/7of0nfcsbbwgb.jpg

Toch zijn er in de 20e eeuw nog sporen van de boeman die met kettingen rinkelde en zijn zwarte knecht die kinderen in een zak stopt. Sinterklaas wordt als boeman ook wel Knecht Nikolas genoemd, waarbij wordt verwezen naar de folkloristische nikker (waterduivel).



Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Van knecht naar kindervriend

Van knecht naar kindervriend

https://www.mupload.nl/img/5yjvz2ph7emsi.jpg



Tot ver in de tweede helft van de 20e eeuw was Zwarte Piet een niet zo slimme helper die zich van een brabbeltaaltje bediende. Toen immigratie vanuit de voormalige koloniën ervoor zorgde dat Europeanen beter vertrouwd raakten met Afrikanen, ontwikkelde Piet zich tot een respectabele assistent van de vaak verstrooide Sinterklaas.[b Zijn kapsel ontwikkelde zich van kroes tot krullen, zijn oorringen verdwenen op sommige plaatsen.

Een andere verandering die Zwarte Piet doormaakte, was dat hij door de jaren heen steeds minder als kinderschrik ging fungeren. In de 19e eeuw werd van Zwarte Piet vaak verteld dat hij het hele jaar door voor Sinterklaas bekeek wat de kinderen deden (Alles ziet die slimme Piet, zich vergissen kan hij niet, is een zinsnede uit een sinterklaasliedje). Was een kind stout, dan liep het het risico dat het in de zak werd meegenomen naar Spanje, alwaar het zich voor de sint moest uitsloven (zie ook man met de zak). Tot de jaren tachtig van de 20e eeuw droeg Zwarte Piet dan ook een roe en een zak met snoepgoed. Zo moest hij stoute kinderen afschrikken, brave kinderen werden met snoep en cadeautjes beloond. Onder druk van veranderende opvoedkundige inzichten verdween het dreigende element uit het karakter van Piet gaandeweg helemaal, tezamen met de roe. Van de oude rol van Zwarte Piet zijn nog wel sporen te vinden in de teksten van sommige sinterklaasliedjes (bijvoorbeeld wie zoet/braaf is krijgt lekkers, wie stout is de roe).


Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Jan Schenkman als vernieuwer (1850)

Jan Schenkman als vernieuwer (1850)

https://www.mupload.nl/img/dzuk4hudv9xws.jpg

Een vroege afbeelding van de knecht van Sint Nicolaas, hier nog niet gekleed als een page. (Jan Schenkman, 1850)

De vroegst bekende afbeeldingen van een zwarte knecht als metgezel van Sinterklaas komen voor in prentenboekjes, waarvan Sint Nikolaas en zijn knecht uit 1850, geschreven door de Amsterdamse onderwijzer Jan Schenkman, de oudste is. Van dit populaire werkje werden in de loop der jaren verschillende edities uitgegeven. De knecht heeft in het boekje nog geen naam en wordt aanvankelijk ook nog niet afgebeeld met de karakteristieke pofbroek, baret en het “algehele uiterlijk van een page”; die elementen verschijnen in een iets latere editie. Huidige onderzoekers gaan ervan uit dat dit boekje grote invloed heeft gehad op de Sinterklaasviering in Nederland. Er bestond "in het Amsterdam van die tijd duidelijk een voedingsbodem om het sinterklaasfeest te veranderen", stelt onderzoeker John Helsloot. Een nieuw uitgevonden Zwarte Piet paste daarom beter in het gewenste beeld dan de oude zwartgemaakte 'Klazen'. Het is de vraag of de donkere knecht een idee was van Schenkman, diens uitgever Bom, of de tekenaar.

De zwarte knecht werd vanaf dit moment snel populair. In een artikel uit 1859 wordt beschreven dat menige sinterklaas zich laat 'vergezellen door een ander personaadje, een neger die onder den naam van Pieter mijn knecht niet minder populair is dan de Heilige Bisschop zelf'. Omstreeks deze tijd nam hij ook de rol van Sinterklaas over als bestraffer van stoute kinderen. Oudere elementen als de zwarte boeman werden in het feest geïntegreerd; het verkleedritueel van de opgeschoten jeugd werd omgebogen in de gewenste richting.De figuur van de zwarte helper was in 1884 inmiddels een bekend verschijnsel geworden in Amsterdam; in dat jaar deelden Sinterklaas en een zwarte knecht cadeaus uit op "Het kinderfeest in den Parkschouwburg" en organiseerde de eigenaar van een kledingzaak een intocht, waarbij Sinterklaas arriveerde per gondel die door Pieter-me-knecht werd bestuurd. De tot nu toe oudst bekende foto waarop een zwarte knecht voorkomt dateert van 6 december 1891. Hierop is de sinterklaasviering afgebeeld aan boord van het marineschip 'Koningin Emma' op de Atlantische Oceaan. Een jaar later werd deze foto gepubliceerd in het tijdschrift 'Eigen Haard'. In prentenboeken uit deze tijd wordt Zwarte Piet ook wel afgebeeld als rijdend op een ezel, naast Sinterklaas.

Tegen 1895 was de naam Zwarte Piet overal in zwang geraakt. Andere, meest regionale namen bleven echter nog een hele tijd in zwang, zoals Assiepan, Jacques Jour of Sjaak Sjoor (Noord-Brabant), Sabbas (Zeeland), Hans Moef, Hans van Vese (of Hansje van Kese), Heintje Pik, Jan de Knecht, Krik-krak, Micheltje, Nicodemus, Pieterman, Pikkie, Robbert, Trappadoeli, Zwarte Jan of Zwarte Klaas. Al aan het einde van de 19e eeuw werden bij openbare sinterklaasvieringen soms 'zwarte knechten' (en andere figuranten) ingezet. In 1934 waren bij de eerste officiële intocht van Sinterklaas in Amsterdam zes Zwarte Pieten aanwezig; Surinaamse matrozen van een schip dat in de haven lag. Ook in de rest van Nederland en in Nederlands-Indië doken in de jaren dertig Zwarte Pieten op.

Na de Tweede Wereldoorlog organiseerden Canadese militairen in Nederland een sinterklaasviering met een massa Zwarte Pieten. Daarna werd Sinterklaas vergezeld door vele Pieten, tegenwoordig vaak met voor ieder een eigen taak.

Bij de jaarlijkse intocht van Sinterklaas in Amsterdam is het aantal Zwarte Pieten in de loop der jaren sterk gegroeid, tot meer dan 600 (ook vrouwelijke) Zwarte Pieten in 2013. Toch wordt er in liederen en verhalen meestal van één Piet gesproken, de oude teksten werden nooit aangepast.

Sinterklaas is nu altijd statig, soms vergeetachtig, terwijl Pieten zich als acrobaten en grappenmakers gedragen en vaak kwajongensstreken uithalen. Elke Piet heeft een eigen taak in de logistiek van de operatie. Zo zijn er onder andere zeer algemene Inkooppieten, Inpakpieten, Magazijnpieten, Jongleerpieten en Transportpieten. (br.wik )


Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zwarte piet als boeman vr 1850

Zwarte piet als boeman vóór 1850

https://www.mupload.nl/img/pom4keeb7geg7.jpg

Er zijn geen bronnen waaruit blijkt dat Sinterklaas in de Lage Landen vóór de tweede helft van de 18e eeuw een knecht had. Een personage in de vorm van een zwarte man of duivelsgestalte bestond in de folklore al langer. Meestal heette hij Klaas, soms was er sprake van namen als Bullebak, Zwarte Man, Piet met de Pooten (1749). Deze man was een vaak bontgeklede gestalte, voorzien van rammelende kettingen, het gezicht soms met roet zwart geschminkt of voorzien van een masker. Soms was hij verkleed als harlekijn en voorzien van belletjes. Hij gaf snoepgoed aan de kinderen, maar werd tevens opgevoerd als boeman om hen tot gehoorzaamheid te bewegen. De zwarte gezichtskleur werd tegelijkertijd in verband gebracht met de schoorsteen waardoor hij het snoepgoed naar beneden zou werpen. Het motief van Sinterklaas als boeman die stoute kinderen komt halen is onder andere te vinden in het gedicht Klaasje en Pietje van Hieronymus van Alphen uit 1778. Klaasje en Pietje zijn in dat rijm overigens de kindernamen. Een dergelijke gestalte met een hoge muts en een korf met geschenken is ook afgebeeld op de prent St. Nicolaas Avond van Simon Andreas Krausz (1770-1825).

De naam zwarte Piet werd tevens gebruikt tevens als een van de bijnamen van de duivel, of zoals hij in Vlaanderen werd genoemd: Pietje Pek. Ook werden onder deze naam koboldachtige wezens of andere aardgeesten begrepen. De bijnaam 'zwarte Piet' werd vroeger bovendien wel vaker door en voor rovers en andere misdadigers gebruikt, zoals Pieter Anthonisz. le Fever alias Swarte Piet van Leiden, die in 1695 in Amsterdam werd opgehangen. Het was echter ook een gewone bijnaam, die veelal betrekking had op de haarkleur of kledij van de betrokkene. In 1787 plaatst de stad Groningen opsporingsadvertenties voor de 58-jarige timmerman Jean Pierre Murguet alias Zwarte Piet uit Maastricht die gezocht werd wegens doodslag. Jacob van Lennep voert in zijn roman Ferdinand Huyck uit 1840 de beruchte Zwarte Piet op, die 'vroeger in de West-Indiën heeft geëxcerceerd het bedrijf van zeeroover, en nu, bij gebrek van beter, zich met straatschenderij geneert'

Allison Blakeley, historicus te Boston, schreef een boek over stereotiepe uitbeelding van zwarte mensen in de Nederland (1993). Hij sluit niet uit dat de sinterklaasgestalte in eerste eeuwen na de Reformatie geregeld opgevoerd werd als een duister figuur, juist vanwege het taboe dat er bestond op het vereren van katholieke heiligen. Dat zou ook verklaren waarom de Ouwe Sunderklazen of Klaasooms op de Waddeneilanden soms zwartgemaakte gezichten of maskers op hebben. Volkskundigen gaan ervan uit dat de boeman – onder invloed van het protestantisme – Sint-Nicolaas heeft verdrongen en ook zijn naam heeft overgenomen. Daardoor kon de gestalte van de zwarte Sinterklaas tegenstrijdige elementen in zich verenigen.

Bronnen uit andere delen van Nederland en het aangrenzende Noord-Duitsland lijken het bovenstaande te bevestigen. Een Groningse beschrijving uit het einde van de 18e eeuw verhaalt hoe op sinterklaasavond mannen verkleed als duivels bij de huizen aanklopten, op zware houten klompen, voorzien van kettingen, met een masker (scherbelskop) op en een koeienhuid met horens omgeslagen. Met holle stem vroegen ze: 'zijn hier ook stoute kinderen?' En als kinderen tegenstribbelden, vroegen de ouders soms: 'nu, als gij stout zijt, dan wil ik de zwarte man, met de lange baard, halen'. Uit de Veluwe stamt een afbeelding van rond 1900 van een zwartgemaakte sinterklaas met een lange bezem en een ketting aan zijn voet; aan zijn hoge hoed hangt een belletje.

In het overwegend protestantse Noord-Duitsland vinden we vergelijkbare gestalten, die – net als in Nederland – eigenschappen van Sinterklaas en een zwarte boeman combineerden. Op het Oost-Friese eiland Wangerooge heette de verbasterde duivelsgestalte Sunnerklaus. Hij ging op kerstavond samen met zijn knecht Greifan alle huizen langs en ondervroeg de kinderen of ze al konden bidden. Ze moesten beloven gehoorzaam te zijn en hem een hand geven. Ze kregen dan een krakeling. Daarbij werd bovendien een verbasterde versie van het bekende Nederlandse sinterklaaslied gezongen: Sünnerklaas, du hilge Mann, Treck die beste Sabbat (tabberd) an. Men meende dat de goedheilig man met zijn schimmel over het wad was komen aanrijden. In het Jeverland deed Knecht Ruprecht omstreeks 1870 de ronde op een wit paard. In de Vierlande bij Hamburg had hij een lange baard, een zwartgemaakt gezicht of een papieren masker, hoge laarzen en een wit laken met een strooien touw omgebonden. Andere namen voor deze gestalte waren Klas Bur, Aschenklas (genoemd naar de buidel met as, waarmee stoute kinderen geslagen werden) of Bullerklas (Westfalen en Nedersaksen; de laatste genoemd naar het lawaai dat hij maakte), Pulterklas (Dithmarschen), Ruhklas of Klingklas (Mecklenburg). Deze Ruhklas, met een koeienvel omgeslagen, werd begeleid door zijn knecht Rumpsack. De hiermee verbonden maskerades en lawaaioptochten die oorspronkelijk op Sint Nicolaas of Sint Maarten plaatsvonden, kregen later een plek op kerstavond of oudejaarsavond.[28] Maarten Luther spande zich persoonlijk in om het katholieke sinterklaasfeest naar kerstavond te verplaatsen. Alexander Tille geeft in zijn boek Die Geschichte der Deutschen Weihnacht (1893) een serie voorbeelden van 17e-eeuwse kerstoptochten, waarbij een Christusfiguur met lange baard werd begeleid door groepen engelen en zwarte knechten verkleed als harlekijn of hansworst. De zwarte gestalten drongen de huizen binnen om de kinderen te intimideren.

In de Nederlanden bestond niettemin een verschil tussen protestantse en katholieke gebieden. De sinterklaasgestalte van een bisschop te paard was in een katholieke streek als Noord-Brabant al aan het einde van de 18e eeuw in zwang. De zwarte boemangestalte die vóór 1800 meestal als Sinterklaas maar soms ook als Zwarte Piet werd betiteld, kwam daarentegen vooral in Noord-Nederland voor. Opvoedkundigen waarschuwden vanaf het einde van de 18e eeuw tegen de negatieve invloed van de traditionele boeman- en sinterklaasgestalten die bij kinderen vooral angst opriepen. In sinterklaasliedjes, teksten en op afbeeldingen (zoals koekplanken) kwam steeds vaker het beeld naar voren van een goedheilig man met een witte baard op een wit paard, die over de daken reed en cadeautjes door de schoorsteen wierp. Er zijn aanwijzingen dat men vanaf het begin van de 19e eeuw (en vooral in katholieke kringen) de goedheilig man daadwerkelijk is gaan uitbeelden als een levend personage, terwijl zijn tegenhanger werd omgevormd tot zwarte knecht en beladen met etnische stereotypen.

Net als in Nederland heeft men ook in Duitsland rond 1800 geprobeerd bestaande tradities 'beschaafder' te maken. Het is mogelijk dat de zwarte helper van de sint – net als het gebruik van de kerstboom – tevens via Duitse immigranten in Nederland bekend is geraakt. Een mogelijke voorloper van de nieuwe zienswijze is een Duits boekje uit 1803 (of eerder), Amaliens Beschäftigung froher Stunden van C.A. Stegmann (pseudoniem voor Georg Peter Dambmann te Darmstadt). Hierin staat het gedicht Der Weihnachtsmann und sein Knecht Ruprecht. De Kerstman wordt hier voorgesteld als 'een Turk', vergezeld door knecht Ruprecht, een als negerslaaf verklede hulp. (br.wik)


Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Voorloper zwarte piet

Voorloper zwarte piet

https://www.mupload.nl/img/axxsvkc8juoua.jpg

Er zijn in Nederland geen duidelijke aanwijzingen voor het bestaan van een knecht van Sinterklaas vóór het einde van de 18e eeuw. Rond 1800 verschijnt bij de Erven Weduwe Jacobus van Egmont te Amsterdam een prentje met de titel De nieuwe Sint Nicolaas-prent waarop volgens het begeleidende rijmpje naast een Sint-Nicolaas te paard diens knecht te voet is afgebeeld in deftige kleding (als een kaptein), aan wie de sint opdracht geeft "te zoeken waar zoete of stoute kindren zijn, die hij dan komt bezoeken". De afbeelding van een ruiter te paard en een dresseur met zweep betreft echter niet de sint, maar is ontleend aan een ouder rijschoolboek.

In 1836 schrijft de archivaris Laurens Philippe Charles van den Bergh voor het eerst over den zwarten knecht van St. Nikolaas. In al deze gevallen gaat het om literaire of artistieke verbeelding. Vanaf welk moment de personages van Sinterklaas en zijn zwarte knecht daadwerkelijk werden geënsceneerd, is onduidelijk.

De katholieke Amsterdamse schrijver en dichter Joseph Alberdingk Thijm (1820-1889) herinnerde zich in 1884 dat hij als 8-jarige bij een 'strooiavond' was geweest, waar de goedheilig man werd begeleid door Pieter-me-knecht, een 'kroesharige neger' die cadeautjes uit zijn korf uitdeelde. Een boekje dat hij in 1850 bij wijze van St.-Nicolaasgeschenk aan zijn collega Potgieter gaf, bevat een handgeschreven fictieve dialoog tussen St. Niklaas en een Pieter me knecht. De Rotterdamse pastoor Bernard van Meurs (1835-1915) herinnerde zich uit zijn jeugd in Nijmegen eveneens een optreden van Pieter of Pieterbaas, de knecht van Sinterklaas, wiens komst werd aangekondigd met gerammel van kettingen. Ook had hij een roe bij zich.  (br wikipedia )


Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zwarte Piet of Piet

Zwarte Piet of Piet

https://www.mupload.nl/img/d0t8hbofjr07c.jpg

Zwarte Piet of Piet is in Nederland en België de hulp van Sinterklaas. Volgens de overlevering komt Zwarte Piet tijdens het sinterklaasfeest in december de cadeautjes brengen. Hij klimt door de schoorstenen van de huizen als de mensen slapen, om de cadeautjes tot binnen de huiskamer te brengen.

In de loop van de eeuwen is de gedaante van de Sinterklaashulp verschillende malen veranderd, van boeman en knecht tot speelse kindervriend. Het uiterlijk veranderde ook. Lange tijd domineerde als typisch pietenuiterlijk een maillot, kleurige pofbroek en jas, hoed met veer, zwarte krullen, gouden oorringen en rode lippen, maar in het begin van de 21e eeuw kwam er meer variatie en verdwenen sommige kenmerken. Ook de kleur van de huid veranderde langzamerhand. Naast de Zwarte Piet, die in kleur varieerde van zwart tot bruin, kwamen er de roetveegpiet of roetpiet en veelkleurige pieten, regenboogpiet genoemd. De omslag naar meer variatie was het gevolg van discussie over het al dan niet racistische karakter van het fenomeen Zwarte Piet.

Op 15 januari 2015 plaatste het Nederlands Centrum voor Volkscultuur en Immaterieel Erfgoed (VIE), tegenwoordig bekend als Kenniscentrum Immaterieel Erfgoed Nederland (KIEN) het sinterklaasfeest, inclusief Zwarte Piet, op de Nationale Inventaris Immaterieel Cultureel Erfgoed in Nederland. Zij deden dit op voordracht van Stichting Sint en Pietengilde.


Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen. Oorsprong van het Sinterklaasfeest

Oorsprong van het  Sinterklaasfeest voor kinderen


http://img148.imageshack.us/img148/15/sintnicolaasenzijnknech.jpg
Prentenboekje Sint Nicolaas en zijn knecht van Jan Schenkman


De oorsprong van het moderne Sinterklaasfeest voor kinderen ligt in de 19e eeuw. De Amsterdamse onderwijzer Jan Schenkman (1806 - 1863) schreef het prentenboekje Sint Nicolaas en zijn knecht (Amsterdam, 1850 en latere herdrukken 1880, 1885 en 1907) met de tekst van het liedje Zie ginds komt de stoomboot. De moderne tijd deed zijn intree met de stoomboot. De afkomst Spanje werd ingevoerd, net als de roe en zak van Zwarte Piet als pedagogische straf. Sint reed voor het eerst op een schimmel over de daken en cadeaus gingen voor het eerst door de schoorsteen.

Ook Jan Pieter Heije (1809-1876) beïnvloedde het Sinterklaasfeest. Het lied Zie de maan schijnt door de boomen werd voor het eerst gepubliceerd in 1843 in de bundel Kinderliederen.

Sedert begin jaren 90 van de vorige eeuw heeft het paard in Nederland een naam: Amerigo. In de jaren '50 en '60 van de vorige eeuw had het paard ook al een naam: "Majestueuzo". In België heet het paard Slecht Weer Vandaag.


Reageer (0)
18-11-2017
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Oud bidprentje St Nicolas

Oud bidprentje St Nicolas

http://oi61.tinypic.com/o0yss2.jpg


Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Sinterklaas zit te denken

De Sint zit weer te denken

http://oi66.tinypic.com/15xmx5v.jpg

Sint zit te denken
Elk jaar weer hetzelfde liedje
Wat moet de sint nu kopen voor dat meisje
Een pop met vlechten in het haar
Met een jurkje van kant dan is het maar klaar
Tegenwoordig zijn de lijstjes van de kinderen zo lang
En de oude sint word af en toe een beetje bang
Niet meer tevreden met een suikerbeest in de schoen
Want het is voor hem echt niet meer te doen
Om bij te houden waar kinderen nu van houden
Het lijstje van kinderen geeft de sint ook weinig vertrouwen
Spelletjes waar hij nog nooit van heeft gehoord
Zelfs zijn pieten raken er aan verstoord
Wat is er mis met hoe het vroeger ging
Waren de kinderen blij met een heel klein ding
Lang zoeken en zuchten komt de sint tot zijn besluit
En roept nu is het wel eens uit, ik geef
Toch die ene pop met vlechten in het haar
Piet dit jaar ben ik ook weer klaar


Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Sinterklaas doet vandaag zijn intrede in Antwerpen

Sinterklaas doet vandaag zijn intrede in Antwerpen

https://www.mupload.nl/img/0bl2mz7tw2sxw.jpg

Hij komt, hij komt... De allerkleinsten onder ons tellen volop af naar zaterdag 18 november 2017, want dan komen Sinterklaas en zijn Pieten weer aan in de stad!



Naar goede gewoonte komen de Sint en zijn Pieten met de boot vanuit Spanje naar Antwerpen. We verwachten hen rond 13.00 uur aan het ponton aan het Steenplein. Van daaruit gaan ze om 14u in stoet over de Suikerrui naar de Grote Markt, waar hen een muzikale begroeting wacht. Om 14.45 uur breekt het moment aan waarop vele kinderen en hun ouders wachten, want dan houdt de Sint zijn toespraak op het balkon van het stadhuis.  

Wie er die namiddag niet bij kan zijn, kan de aankomst vanop de eerste rij rechtstreeks volgen op Ketnet.


Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Voor- en tegenstanders Zwarte Piet blokkeren snelweg in Friesland

Voor- en tegenstanders Zwarte Piet blokkeren snelweg in Friesland

https://www.mupload.nl/img/0khvom5554rns.jpg

In de Nederlandse provincie Friesland heeft het verkeer op de snelweg A7 bij Joure een tijd stilgestaand. Actievoerders blokkeerden de weg met opzet, omdat ze wilden verhinderen dat tegenstanders van Zwarte Piet de intrede van Sinterklaas in Dokkum verstoorden.

Een bus van de actiegroep “Kick Out Zwarte Piet” werd op de A7 tegengehouden. Met een aantal auto’s werd de weg richting Dokkum geblokkeerd. Ook liepen er mensen op de weg, zo meldt de politie. In de file die door de blokkade ontstond, zijn ongevallen gebeurd.

De Friese politie ging met de betrokkenen in gesprek, klonk het op Twitter. “Ons doel is om het verkeer snel weer op gang te krijgen.” Na enig aandringen slaagden ze erin om de weg weer vrij te krijgen. De bus met de actiegroep kon rond 10.45 uur weer verder rijden richting Dokkum, maar dan wel onder politiebegeleiding.Volgens de Nederlandse omroep NOS worden in Dokkum 25.000 mensen verwacht voor de landelijke intocht van de goedheilig man en zijn gevolg. 

Vandaag doet de Sint overigens ook zijn intrede in Antwerpen.  (br.hln)


Reageer (0)
31-10-2017
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Oorsprong Halloween

Oorsprong Halloween


http://oi41.tinypic.com/33jr9ea.jpg



De naam "Halloween" is afgeleid van Hallow-e'en, ofwel All Hallows Eve, (Allerheiligenavond), de avond voor Allerheiligen, 1 november. In de Iers-Keltische kalender begon het jaar op 1 november, dus 31 oktober was oudejaarsavond. De oogst was binnen, het zaaigoed voor het volgende jaar lag klaar en dus was er even tijd voor een vrije dag, het Keltische Nieuwjaar of Samhain (uitspraak Saun, het Ierse woord voor de maand november).

Samhain was ook nog om een andere reden zeer bijzonder. De Kelten geloofden namelijk dat op die dag de geesten van alle gestorvenen van het afgelopen jaar terug kwamen om te proberen een levend lichaam in bezit te nemen voor het komende jaar.

In Groot-Brittannië werd Halloween vooral door de Kelten gevierd. De geesten die uit dode mensen op zouden rijzen, werden aangetrokken door voedsel voor hen neer te leggen voor de deuren. Om echter de boze geesten af te weren droegen de Kelten maskers. Toen de Romeinen de Britse eilanden binnenvielen, vermengden ze de Keltische traditie met hun eigen tradities, die eind oktober natuurlijk de viering van de oogst betroffen en ook het eren van de doden.

In de negende eeuw van de huidige tijdrekening steekt een Europees christelijk gebruik de zee over en vermengt zich met het Halloweenfeest. Op Allerzielen - 2 november - gingen in lompen gehulde christenen in de dorpen rond en bedelden zielencake (brood met krenten). Voor elk brood beloofden ze een gebed te zeggen voor de dode verwanten van de schenker, om op die manier zijn bevrijding uit de tijdelijke straffen van het vagevuur te versnellen en zodoende zijn opname in de hemel te bespoedigen. Het "Trick or Treat" spelletje vindt wellicht daar zijn oorsprong.

Het feest is in de negentiende eeuw door Ierse immigranten naar de VS gebracht. In Ierland was de aardappeloogst mislukt, de Grote Hongersnood decimeerde razendsnel de bevolking en de Ieren begonnen omstreeks 1840 massaal naar Amerika te vluchten. En zoals vaker voorkwam onder migranten: in den vreemde zoekt men contact en steun bij elkaar. Het heimwee naar de roots wordt verzacht in het verder beleven en onderhouden van de eigen feesten en gebruiken. In de VS duikt dan de bekende jack-o'-lantern-pompoen op, die in de hele wereld wellicht het bekendste gezicht van Halloween is.


Reageer (0)
07-01-2017
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Driekoningen

Driekoningen

http://oi64.tinypic.com/kdvkoi.jpg

Driekoningen, Epifanie of Openbaring van de Heer (Solemnitas Epiphaniae Domini in het Latijn) is een christelijke feestdag die elk jaar op 6 januari wordt gevierd en waarop men de Bijbelse gebeurtenis (Matt. 2:1-18) herdenkt van de wijzen uit het oosten die een opgaande ster zagen en daarop de koning der Joden gingen zoeken. Ze kwamen in Bethlehem en vonden daar Jezus, de pasgeboren koning der Joden. Waarschijnlijk wordt hier gezinspeeld op het visioen van Bileam, de ziener in Moab die een ster uit Jacob zag opkomen (Numeri 24:17).

De drie wijzen kregen namen. In het Grieks waren dat Apellius, Amerius en Damascus, in het Hebreeuws Galgalat, Malgalat en Sarathin, maar ze zijn bekend geworden onder hun gelatiniseerde Perzische namen Caspar, Melchior en Balthasar. Ze zouden respectievelijk 20, 40 en 60 jaar oud zijn geweest; getallen die de levenstijdperken van de volwassene symboliseren.

In de katholieke liturgie in België en Nederland wordt het hoogfeest van de Openbaring van de Heer op de eerste zondag na 1 januari gevierd indien 6 januari op een werkdag valt. In veel Zuid-Europese landen is Driekoningen een vrije dag en wordt Driekoningen op de dag zelf gevierd. De Openbaring van de Heer is het eerste van drie feesten, samen met de doop van de Heer en de opdracht van de Heer in de tempel (2 februari), die thuishoren in de kerstcyclus, de tijd van Jezus' kindertijd en jonge jaren.

De zogenaamde relikwieën van de Drie Koningen worden in een reliekschrijn bewaard in de dom van Keulen.


Reageer (1)
03-01-2017
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Als ik een tovenaar was

Als ik een tovenaar was

http://oi59.tinypic.com/2dty8gj.jpg

Als ik een tovenaar was toverde ik jou
duizend sterren,
een grote, witte maan
en gouden krullen rond je naam.
 
Als ik een tovenaar was,
toverde ik jou duizend wensen
een prachtig wit paleis,
en rozen op het ijs.
 
Helaas, ik ben geen tovenaar,
ik wil er ook geen zijn
ik geef je nu een dikke zoen
en wens je een gelukkig nieuwjaar !!!


Reageer (0)
02-01-2017
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Als ik kon toveren gaf ik de hele wereld liefde...

Als ik kon toveren gaf ik de hele wereld liefde...

http://oi66.tinypic.com/2d8cx3.jpg

Als ik kon toveren gaf ik de hele wereld liefde...
gezondheid en geluk...
geen armoede en geweld...
Maar helaas ik kan niet toveren...
Ik kan maar alleen de beste wensen sturen


Reageer (0)
30-12-2016
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De klok tikt de minuten weg

De klok tikt de minuten weg

http://oi65.tinypic.com/2mwgnc6.jpg

De klok tikt de minuten weg
voor het nieuwe jaar  begint
een nieuwe periode
kan een aanvang nemen
 
het oude jaar blijft achter
maakt deel uit van het verleden
de herinnering gaat mee
kan men ons niet meer ontnemen
 
we beginnen aan het nieuwe boek
schrijven de bladzijden vol
met mooie momenten
maar ook met tegenslagen
 
een unieke bibliotheek
met voor iedereen een plek
om z'n boeken op te slaan
zoveel het maar kan dragen
 
een schat aan levenservaring
het meest kostbare
dat een mens kan bezitten
om voor altijd op te slaan
 
het mooiste boek
dat je achter kunt laten
een geschenk aan allen die nog komen
dat mag nooit verloren gaan


Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vaarwel mijn vriend

Vaarwel mijn vriend

http://oi68.tinypic.com/35bim9s.jpg

Vaarwel mijn vriend.
ik heb je stil vannacht
een bloempje gebracht
ik zei droef vaarwel
en heb je zalig toegedekt
wat gebeurd is, is voorbij
Jij hebt mijn dagen gekleurd
ik mocht je leven elk moment
je dagen zijn uitgeteld
vadertje tijd heeft je geveld
jij gaf je tot de laatste dag
je stierf met vuurwerk en gelach
vaarwel mijn vriend het ga je goed
afwachten hoe je zoon het doet


Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hij was het nieuwe jaar

Hij was het nieuwe jaar

http://oi63.tinypic.com/33oqix1.jpg

een man komt bij de dokter
en zegt ik voel mij vreselijk naar
ik weet dat ik sterven moet
want ik ben het oude jaar
de dokter zegt ach beste man
daarom toch niet getreurd
het afgelopen jaar
was echt niet mooi gekleurd
U heeft gelijk sprak de oude man
het jaar dat vloog voorbij
maar er was veel ellende
en dat maakt mij niet blij
de oude man kwam thuis
en zijn eind was daar
werd door een jongen bijgestaan
hij was het nieuwe jaar


Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Een bolle buik en ronde wangen

Een bolle buik en ronde wangen

http://oi44.tinypic.com/i4hhzn.jpg

Een bolle buik en ronde wangen
Een wortel dient als neus
Twee knopen voor de ogen
Een hoed om zijn hoofd
daar staat hij dan als een reus
Gegroet sneeuwman


Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op de drempel van het nieuwe jaar

Op de drempel van het nieuwe jaar

http://oi65.tinypic.com/5u0mbl.jpg

op drempel van het nieuwe jaar
gaan  gedachten naar
de tijd van kind zijn
laarzen aan de voeten
wollen muts op het hoofd

en stappen in centimeters hoge sneeuw
lang voorbij nu en toch
roept het heimwee  op
en weet dat er niet zoveel
lange winters meer wachten op mij

ik zet me neer
op de drempel van mijn huis
schud het koude uit mijn denken
kijk naar de spelende kinderen
en glimlach even bij het middagzonnetje
alles lijkt zo mooi


Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Een jaar ging heen

Een jaar ging heen

http://oi39.tinypic.com/wlpq1i.jpg

Een jaar ging heen,
het gaf, het nam,
kwam en verdween.
Het zag het licht,
de blauwe lucht.
Het hoorde elke
traan en zucht.
Zoals een bloem
ontloken, zacht
en liefdevol
ons tegen lacht!
Zo ook ging elke dag
en uur voorbij.
Nu blijft er slechts herinnering
nog in mij.
Een bloem, een lied,
een leven,
een draad met goud
doorweven.
Een kelk, ternauwernood
ontloken
en stervend reeds
gebroken.
Een jaar ging heen,
in vreugd' en traan,
kwam en verdween.


Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mijn varken heeft vier voeten

Mijn varken heeft vier voeten

http://oi64.tinypic.com/fyoiuf.jpg

Mijn varken heeft vier voeten
Vier voeten en ene staart
Is dat dan geen wafel waard
Is die wafel nog niet gebakken
Geef me dan een schotel pap
Is die schotel pap nog niet gereed
Geef me dan een beste kleed
Is dat beste kleed nog niet genaaid
Geef me dan een haantje dat kraait
Is dat haantje dat kraait nog niet geboren
Geef me dan een pot vol kolen
Is die potvol kolen nog niet gebrand
Geef me dan een dikke, dikke cent


Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Niefjerreke zoete

Niefjerreke zoete

http://oi67.tinypic.com/20i6efn.jpg

Tegenwoordig zingen de kinderen die op snoepbedeltocht trekken op ouwejaar steeds minder de gebruikelijke liedjes van toen.  Nu haspelen ze vlug een nieuwjaarwens af, incasseren en trekken verder, want de volgende klant wacht.  Het moet ook gezegd dat de kinderen nu minder tijd hebben om in de ganse gemeente te gaan nieuwjaarzingen.  Vroeger vertrokken de kinderen bijna met het eerste hanengekraai en kwamen pas weer thuis als het al goed donker was.


Een van de liedjes is

Niefjerreke zoete
ons verke hee vier voete
Vier voete en ne steirt
zenne 'k ik dan geen koekske weirt
Niefjerreke zoete,
ons voader is nen toeter
ons moeder is e wit konaan,
ik sou d'r nie geren e joengske van zaan


Toen het in het verleden gebeurde dat ergens de deur niet werd opengedaan voor de kinderen dan zongen ze een van hun schimpliedjes.  Vroeger en nog steeds wordt in het dorp schande gesproken van mensen die hun deur dicht houden en niets geven aan de kinderen.  Mensen die uitgerekend op die dag wegmoeten vragen soms wel een familielid om in hun huis te komen geven aan de kinderen.  Het verhaal is bekend van een gierig gezin waar binnen geroepen werd "ik ben de gaat on 't melke" als de kinderen kwamen zingen.  Blijkbaar een geit die de hele dag lang melk gaf...



Hoëwig hoas, leeig hoas
d'er hangt ne zak mei zeimele in oas,
elke zeimel is een loas,
er zit een gierige pin in oas.
Niefjerreke hottentot
wilde nie geive, hodt't begot


Reageer (0)
29-12-2016
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Geluk wil ik schenken

Geluk wil ik schenken

http://oi42.tinypic.com/auwdub.jpg

Geluk wil ik schenken
geluk en vrede
voor ons allemaal
als dát nu eens
mocht gebeuren
dan werd het een wonderjaar!


Reageer (0)
28-12-2016
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Gelukki nieuwjaar

Ik wens je stenen in je ogen

http://oi64.tinypic.com/2vijjlv.jpg

Ik wens je stenen in je ogen
en warme zonnestralen om je lieve mond
Ik tekende voor jou drie regenbogen.
Strooi jij hun kleuren waar je ook komt
overal blij in 't rond?
Rood van de liefde en groen van de hoop,
geel van de zomer en blauw van de zee.
Paars van de winter
en vooral: overal oranje van verlangen
dat er morgen weer iets minder schort
en het dan voor alle mensen op de hele wereld,
een tikkeltje beter wordt.


Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De beste wensen voor 2017

De beste wensen voor 2017

http://oi64.tinypic.com/2iqzexj.jpg

De weken gaan voorbij alsof het minuten zijn van de dag
Veel drukte, soms stress en heel vaak zonder gelach
Er gaat veel om in deze wereld van oorlog en geweld
En vaak vergeten mensen die dingen waarop ze zijn gesteld
Dus neem even diep adem en kijk heel goed om je heen
Er zijn zoveel mooie dingen, we vergeten ze alleen
Dierbaren, kinderen of gewoon een vogeltje op het dak
Geniet even van dit moment en neem je gemak
Probeer deze momenten te behouden in het nieuwe jaar
Maak ze nog speciaal en geniet van elkaar
De beste wensen voor 2017


Reageer (1)
27-12-2016
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Oude Nieuwjaarsbrieven

Oude Nieuwjaarsbrieven

http://oi65.tinypic.com/1euq2o.jpg

In België is het voor kinderen de gewoonte om op 1 januari een nieuwjaarsbrief met nieuwjaarswensen voor te lezen aan de ouders en aan de doopmeter en dooppeter. Meestal zijn doopmeter en dooppeter nabije familie en is dit gebeuren een echt familiefeest, in aanwezigheid van grootouders en ooms en tantes. Het voorlezen gebeurd meestal enkele minuten na 0u00. Soms wordt ook gewacht tot de ochtend na Oudjaar.

Een nieuwjaarsbrief is traditioneel een eenvoudig dubbel gevouwen en versierd kaftje, binnenin kan dan de tekst geschreven worden. De tekst opent traditioneel met : "Liefste ouders", "Liefste meter" of "Liefste peter". In nieuw samengestelde gezinnen en bij overlijdens, kan hiervan afgeweken worden. De nieuwjaarswensen zelf worden meestal in rijm of versvorm geschreven. De brief eindigt met: " Uw doopkind,(Plaats) , 1 januari,(jaartal)" De blanco brieven zijn te koop in de boekhandel.

Zolang het kind nog niet naar school gaat, zullen de ouders de nieuwjaarsbrief zelf schrijven en inoefenen met het kind. Nadien zal de voorbereiding en het schrijven van de nieuwjaarsbrieven volledig op school gebeuren. Dit is in het lespakket opgenomen. Vanaf de kleuterschool tot de basisschool zal de tekst voorgedrukt staan op de nieuwjaarsbrief. Op school zullen de kinderen de tekst gezamenlijk inoefenen. Op zijn 6de, vanaf het eerste jaar tot het laatste jaar basisschool, zal het kind op school de nieuwjaarsbrief eigenhandig schrijven en voorlezen.

Na het voorlezen van de nieuwjaarsbrief krijgt het kind speelgoed of een nuttig geschenk, dat in overleg met het kind en de ouders gekozen is. Het krijgen van geschenken met Nieuwjaar is in België even belangrijk of zelfs belangrijker dan met Sinterklaas.

Op zijn 12de-13de jaar, wanneer het kind de overstap maakt van de basisschool naar secundair onderwijs, zal deze traditie ophouden. Soms krijgt de tiener met Nieuwjaar, nog wat geld toegestopt door de doopmeter of dooppeter tot hij of zij meerderjarig is of huwt.

Alhoewel een doopmeter en dooppeter een christelijk-katholiek gebruik is, is deze traditie ook door vrijzinnigen overgenomen. Dit is niet het geval bij de andere geloofsovertuigingen.


Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hoe viert men oud en nieuw in Europa

Hoe viert men oud en nieuw in Europa

http://oi68.tinypic.com/2lxwgnp.jpg


In Rome werd in 153 v. Chr. het begin van het jaar op 1 januari gezet, maar aanvankelijk werd deze dag niet gevierd en had alleen een administratieve functie. Het Midwinterfeest vond plaats tijdens de laatste 12 of 13 dagen van het oude jaar. Pas in de vierde eeuw, nadat het christendom zijn intrede had gedaan, werd de Kalendae Januariae ingesteld, een vijfdaags feest om de geboorte van het kindje Jezus op 6 januari in te luiden. Nog in dezelfde eeuw ging de kerk ertoe over de geboorte van Jezus op 25 december te plaatsen en deed men al het mogelijke om de snel gegroeide populariteit van de Kalendae Januariae in te dammen. De eerste drie dagen van januari werden door de Synode van Tours uitgeroepen tot vastendagen en het werd op straffe van excommunicatie verboden aan de 'heidense' nieuwjaarsviering deel te nemen.

Ook werden er diverse pogingen gedaan een andere datum als nieuwjaar te bestempelen. In de oosterse kerk rekent men vanaf de Middeleeuwen 1 september als begin van het jaar. In de westerse wereld werden diverse nieuwjaarsdata na elkaar en soms tegelijkertijd gehanteerd: 1 september, 24 september, Kerstmis, 1 maart, 25 maart, Pasen.

Het kerkelijk nieuwjaar werd, zoals gezegd, in 480 n. Chr. vastgesteld op het begin van de advent.

Gedurende de gehele Middeleeuwen bleef de nieuwjaarsdag afhankelijk van regionale gebruiken, waarbij op één plaats vaak twee of meer data tegelijkertijd als nieuwjaar golden. In de vijftiende en zestiende eeuw gingen de meeste staten in Europa er toe over het nieuwjaar op de eerste januari te vieren, maar de verwarring bleef nog lang doorwerken. Tussen 1660 en 1669 veranderde Samuel Pepys, bijvoorbeeld, in zijn dagboeken het jaartal op 25 maart en zette toch 'New Year' bij de eerste januari.

Voorzover 1 januari als nieuwjaar gevierd werd, ontstonden op deze datum gebruiken die vergelijkbaar zijn met die van andere dagen in de heidense midwintertijd. Het feest begon, zoals alle Germaanse en Keltische feesten, op de vooravond, die in het Engels nog steeds New Year's Eve heet. Naar de heilige aan wie deze dag gewijd is werd vroeger ook wel van Silvesteravond gesproken, een naam die in Duitsland nog steeds gebruikt wordt. Sylvester was een paus uit de vierde eeuw; zijn feest valt op 31 december, vandaar.

Toen de heiligenverering tijdens de Reformatie werd afgeschaft ontstond de gewoonte van Oudejaarsavond te spreken. Het knallen van vuurwerk bij het begin van het nieuwe jaar en allerlei gebruiken om de gevestigde orde op haar kop te zetten zijn een algemeen verschijnsel tijdens de heidense joel (midwinter)tijd.


Reageer (0)
26-12-2016
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen. Lief zijn voor elkaar

Lief zijn voor elkaar

http://oi64.tinypic.com/2wg7zol.jpg

Lief zijn voor elkaar
dat is onze wens voor het nieuwe jaar


Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ik wens je het komende jaar

Ik wens je het komende jaar

http://oi65.tinypic.com/30syjq9.jpg

Ik wens je het komende jaar
veel vreugde en zonneschijn
zodat je elke dag opnieuw
tevreden en gelukkig kunt zijn


Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Merry Christmas

Merry Christmas

http://oi64.tinypic.com/i3tr4o.jpg


Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Blije kindergezichtjes

Blije kindergezichtjes

http://oi66.tinypic.com/2is8t45.jpg

Een boom vol lichtjes...
en blije kindergezichtjes.
Een dak met sneeuw zo wit
een kindje dat op een slede zit...
Een huis vol met leuke verhalen
die de sfeer van Kerst bepalen...


Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Een witte Kerst

Een witte Kerst

http://oi65.tinypic.com/o6btzn.jpg

Een witte Kerst dat is zo fijn
Met vriezerige kou
Ademwolkjes, sneeuwfestijn
En handen in de mouw
Met regen, slijk en zonder ijs
Dan lijkt het wel te vroeg
Dan voel ik me er niet voor klaar
Neen, 'k vind dat niet genoeg
Maar ieder legt zich erbij neer
En doet de lichtjes aan
"White Christmas" op de radio
Zo zal het ook wel gaan
't Is de gedachte, het gevoel
Van gezelligheid om ons heen
Je weet best wel wat ik bedoel
Zalig Kerstfeest iedereen!


Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De Kerstman is weer in het land

De Kerstman is weer in het land

http://oi68.tinypic.com/2ccm685.jpg

De Kerstman is weer in het land.
Die lieve man heeft iets voor jullie in zijn hand.
Het is niet zo groot maar ook niet al te klein.
De Kerstman hoopt dat jullie er blij mee zullen zijn.


Reageer (0)
25-12-2016
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Klop klop

Klop klop

http://oi67.tinypic.com/jv10d5.jpg

Voor de laatste dagen van 't jaar
Wens ik jullie
Veel gezelligheid met elkaar
Voor de 365 dagen die dan volgen
Veel geluk en weinig zorgen.


Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen. Merry Christmas

Merry Christmas

http://oi63.tinypic.com/2d8gnl1.jpg

Een lief woord
En een vrolijk gedicht
Speciaal met Kerstwensen
Aan jullie gericht!


Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Waarom eten we kalkoen met Kerstmis

Waarom eten we kalkoen met Kerstmis

http://oi61.tinypic.com/qsa6g7.jpg

In de zestiende eeuw bracht een handelaar enkele kalkoenen mee uit Amerika. De vogels werden meteen populair. Het vlees was lekker en andere dieren, zoals kippen en koeien, waren levend veel nuttiger. Een kip was toen bovendien heel duur.


Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Gezellig en knusjes bij elkaar

Gezellig en knusjes bij elkaar

http://oi65.tinypic.com/2db8pk3.jpg

Aan winterbosjes
Groeien knuffeltrosjes
Vol met zoete wensen
Voor jullie lieve mensen
Gezellig en knusjes bij elkaar
Fijne Kerst


Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Onder mijn kerstboom liggen dit jaar

Onder mijn kerstboom liggen dit jaar

http://oi65.tinypic.com/25gvuvn.jpg

Onder mijn kerstboom liggen dit jaar
Geschenken voor iedereen
Doosjes menselijke warmte
Zakjes vol geduld
Liefde en respect
In mooie papiertjes gehuld
Aan ieder takje hangt een wens
Eenieder vindt er wat
De een wat minder pijn
De ander minder geweld
En sommige zijn blanco
Daar is het de gedachte die telt
Verder brand ik een kaarsje
Dat het iedereen goed zal gaan
Het kost me niets
En ik kan blijven geven
Ik hoop dat je er blij mee bent
Al is het maar voor even.


Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op een koude winteravond

Op een koude winteravond

http://oi66.tinypic.com/350jodl.jpg

het was een koude winteravond
in het dorpje bij het meer
stond een heel klein huisje
en keek op de andere huisjes neer

daar leefden vader en zoon
achter de beslagen ramen
op kerstavond
zaten ze bij het haardvuur

gehuld in een dikke deken
geleund tegen zijn sterke vader
kwamen zijn woorden onverwacht:
papa...de wereld wordt steeds kwader

vader keek hem verbaasd aan
maar zijn zoon was nog niet klaar
waarom zijn alle  mensen
in de wereld zo boos op elkaar

maken ze mensen dood
daarbij ook huizen en  zoveel meer
en beloven ze elkaar vrede
elk jaar met kerstmis

vader was verbluft,
hier had hij geen antwoord op
zijn slimme zoon sloeg weer eens
de spijker op zijn kop

het kind begon te huilen
en vader tilde hem op schoot
Waarom... papa waarom
gaan al die arme mensen dood

waarom denken wij alleen aan vrede
aan liefde en aan elkaar
waarom doen we dat alleen met kerst
en waarom niet het hele jaar


Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De dagen voor Kerstmis

De dagen voor Kerstmis

http://oi67.tinypic.com/u8nd3.jpg

De dagen voor Kerstmis zijn donker en grijs
Maar als je naar buiten kijkt merk je dat niet
Omdat je haast overal lichtjes ziet
Mooie versierde bomen
Een slee met flikkerende lichtjes
Een ster voor het raam
Het is niet zo donker en koud meer
Als je al die gezellige lichtjes ziet


Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ik had een droom

Ik had een droom

http://oi63.tinypic.com/6glldh.jpg

Ik had een droom, een vergezicht
Gericht op wat komen gaat
Een droom waarin deze wereld
Is bevrijd van alle haat
Ik had een droom van tederheid
Van vrede overal
Een droom waarin elk mensenkind
In vrede leven zal.


Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kerstmis in Polen

Kerstmis in Polen

http://oi68.tinypic.com/2r39mhh.jpg


In Polen wordt Kerstmis gezien als het belangrijkste feest van het jaar, een echt familiefeest. In Polen begint kerst op de avond van 24 december, deze avond heet Wigilia. Op deze avond wil iedereen thuis zijn met familie. Vanaf de ochtend wordt in vrijwel ieder huishouden gekookt en gebakken voor deze avond. Tijdens het diner, dat traditioneel uit 12 of 13 gerechten moet bestaan, wordt er vaak barszcz, pierogi, verschillende soorten vis en een compote van gedroogde vruchten gegeten. Vlees en alles wat onder de categorie "vette en zoete happen" valt, wordt de hele dag buiten beschouwing gelaten. Dit stamt af uit de tijd dat vlees een van de duurste broodbeleggen was en wordt dus, samen met vette en zoete happen, gezien als "te luxe" voor die dag. Onder het tafelkleed is het gebruikelijk om wat stro te leggen, als symbool voor de kribbe van Jezus. Zeer belangrijk is voor aanvang van het diner het uitdelen van opłatek, flinterdunne wafelbrood (vergelijkbaar met de hostie), waarvan iedereen een deel van elkaars opłatek opeet en het allerbeste wenst. Gebruikelijk is ook een extra plek met bord aan de tafel voor een onvoorziene gast, als symbool van gastvrijheid en als plek voor eventueel overleden familieleden.

Na het diner worden cadeaus uitgedeeld en gaan de meeste mensen naar de nachtmis (pasterka).


Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Engelen bengelen als ballen

Engelen bengelen als ballen

http://oi65.tinypic.com/166x1mx.jpg

Één keer per jaar
mogen ze stout zijn in de hemel
wat is dat daar dan
een gewemel
engelen bengelen als ballen
aan de denneboom
en elf van de apostelen
zijn alles aan het borstelen
één van hen moest naar de hel
het zal er warmer zijn dan hier
dat wel
en de witte hemelpluisjes
dwarrelen dan naar beneden
zachtjes rond de huisjes
Jozef en Maria
zijn ook van de partij
die hebben klokjes
lampjes
en slierten slingers bij
om alles te versieren
en binnenkort
het grote feest
dat kerstmis heet
te vieren


Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ik stuur deze kerstkaart

Ik stuur deze kerstkaart

http://oi62.tinypic.com/2e0pyzm.jpg

Ik stuur deze kerstkaart
met fijne wensen
naar heel bijzondere mensen
wensen met bergen van geluk
een goede gezondheid
veel gezelligheid
een heel jaar aan een stuk


Reageer (0)


Foto

Foto

Gastenboek

Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

Foto

E-mail mij

Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


Foto

Foto

Foto


hobbytop kerst_en_nieuwjaar


Lieve bezoekers
vind U mijn blog goed
dan kun je hier stemmen
door op de button te
drukken...Dank U

Foto


bestblogs kerst_en_nieuwjaar

Lieve bezoekers
vind U mijn blog goed
dan kun je hier stemmen
door op de button te
drukken...Dank U


Foto

Foto

Archief per maand
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 09-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 08-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!