VW kever.
Verzameling vw kever.
Foto
Inhoud blog
  • Een droom komt uit.
  • reklame
  • miniaturen
  • reklame
  • reklame
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Foto
    De Nederlandstalige uitgaven van
    uitgeverij  n.v. J. Van Mierlo-Proost & C°
    uit Turnhout.
    Uitgave van 1956.

    Foto
    Foto

    Telefoonkaart uit Duitsland. Aan de voorzijde een afbeelding van de jubeleum kever. De kever 50 jaar in Duitsland .

    Foto
    Spaarkaart met zegels.
    Foto

    VW trein

    Foto

    Titelblad van een brochure , uit gebracht door de Belgische importeur in 1948.

    Foto
    Wegenkaart der agentschappen in Belgie.
    Foto
    VW service over heel Europa uitgave 1957.
    Foto

    Folder uit 1958

    Foto
    Boekje met vooraf bepaalde arbeidsprijzen voor reparaties van 1952.(Uitnemen en opnieuw monteren motor kostte toen 120Fr.)
    Foto
    Aandeel volkswagen
    Foto
    Foto
    Foto
    Type V1 voorzijde.
    Foto
    Type V2
    Foto
    Type V3
    Foto
    Type 166 met hout - gas turbine 1943
    Foto

    Type 82 bouwjaar 1942 -1944

    Foto
    VW cabrio 1949
    Foto
    Boek
    Foto
    Postkaart Wolfsburg
    Foto
    Foto
    postkaart Duitsland
    Foto
    Postkaart Wolfsburg Goettie strabe
    Foto
    Kever voor het oud stadshuis in Turnhout.
    Foto
    VW fabriek monteren van de wielen .
    Foto
    VW fabriek wolfsburg
    Foto
    vw fabriek Wolfsburg
    07-11-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Sparen zonder vergaren!

    In 1938 werd de prijs van een VW kever vastgelegd op 990 RM. Men kon onmiddellijk inschrijven op de kleine wonderauto, daarvoor was slechts één Reichsmark voor nodig.
    Men kreeg nu een origineel volkswagenspaarboekje. Het stond op naam van de aanvrager en was onder geen enkel beding overdraagbaar. Acceptatie van dit boekje stond gelijk aan een bestelorder. De spaarsommen werden op een DAF kantoor  omgeruild  voor zegels die in het boekje werden geplakt.
    Minimaal spaarbedrag was 5 RM  per week. Volgeplakte spaarboekjes werden afgegeven bij de KdF en in ruil kreeg men een nieuw exemplaar. Het volgnummer was het enige bewijs van de voorafgaande stortingen. Na inlevering van het laatste boekje kreeg men een "eigenaars - certificaat". Eind '38 was de aankoopprijs gestegen tot 1190 RM. De staat had geen enkele verplichting aangegaan i.v.m de eindprijs. Het is duidelijk dat de "gewone" man in het Derde Rijk werd bedrogen.
    Na de inval in Polen (1939) werden er geen VW meer gebouwd. De productiebanden moesten overschakelen op militair materieel.
    Het spaarplan leverde het ronde bedrag op van 268 miljoen RM. De spaarders hebben zich in 1948 gegroepeerd tot een vereniging die hun rechten inzake de KdF-wagen bij de rechter zou behartigen. Na langdurige juridische schermutselingen besliste de rechtbank dat het de fabriek niet tot levering kon verplichten!
    Als "geste" besliste VW in 1960, de verhouding van de nieuwe munteenheid ten opzichte van de vooroorlogse was 1 tot 10, dat van de 336 668 spaarders er       83 000  ontvankelijk werden verklaard om of 100 DM  contant als afkoopsom te aanvaarden, of 600 DM als aanbetaling op de inmiddels veel duurdere Volkswagen. Ruim 60 000 man deed dat.
    Of hoe men spaarde zonder ooit iets te krijgen!





    Geef hier uw reactie door
    Uw naam *
    Uw e-mail *
    URL
    Titel *
    Reactie *
      Persoonlijke gegevens onthouden?
    (* = verplicht!)
    Reacties op bericht (0)

    Archief per jaar
  • 2007
    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.

    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    Blog als favoriet !

    Klik hier
    om dit blog bij uw favorieten te plaatsen!
    Foto
    Mijn kever volledig
    gedemonteerd
    Foto
    De Franstalige uitgave van uitgeverij
    n.v.  J. Van Mierlo-Proost & C° uit Turnhout
    Uit gave van 1954.
    Foto
    Koning Baudewijn in Spanje in 1958, met zijn kever van het bouwjaar 1958.
    Foto

    De 100.000 en de 200.000 km plaquettes. De linker hoorde op de auto,de rechter op het dashboard.

    Foto
    Opsteekspeld van de eerste steenlegging Volkswagenfabriek in Wolfsburg mei 1938


     
       


    Foto
    Het bloemenvaasje was een populair accessoire in de kever.
    Foto
    Foto
    Originele manchetknopen met het embleem van Wolfsburg.
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Het bekende bloemenvaasje
    Foto
    Metalen garage plaatje uit 1958 van garage Ruts & Verelst Ezaart Mol
    Foto

    Originele gereedschaps box van VW (hazet)

    Foto
    Bosch reklame beeld met 6v accu;
    Foto
    Gezelschapspel uw volkswagen
    Foto
    Box met reserve lampen.
    Foto
    Foto
    vw broschure
    Foto
    Vijf miljoen kevers van 1945 tot 1961
    Foto
    Foto
    Lidkaart touring club de Belgique van het jaar 1908
    Foto
    Foto
    Een VW kever komt u overal tegen.
    Foto
    Foto
    Foto
    Kever te water als boot

    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!