De Nederlandstalige uitgaven van uitgeverij n.v. J. Van Mierlo-Proost & C° uit Turnhout. Uitgave van 1956.
Telefoonkaart uit Duitsland. Aan de voorzijde een afbeelding van de jubeleum kever. De kever 50 jaar in Duitsland .
Spaarkaart met zegels.
VW trein
Titelblad van een brochure , uit gebracht door de Belgische importeur in 1948.
Wegenkaart der agentschappen in Belgie.
VW service over heel Europa uitgave 1957.
Folder uit 1958
Boekje met vooraf bepaalde arbeidsprijzen voor reparaties van 1952.(Uitnemen en opnieuw monteren motor kostte toen 120Fr.)
Aandeel volkswagen
Type V1 voorzijde.
Type V2
Type V3
Type 166 met hout - gas turbine 1943
Type 82 bouwjaar 1942 -1944
VW cabrio 1949
Boek
Postkaart Wolfsburg
postkaart Duitsland
Postkaart Wolfsburg Goettie strabe
Kever voor het oud stadshuis in Turnhout.
VW fabriek monteren van de wielen .
VW fabriek wolfsburg
vw fabriek Wolfsburg
01-12-2007
Een droom komt uit.
In mei 1934 reisde Porsche af naar Berlijn voor een ontmoeting met Hitler. Tijdens deze ontmoeting sprak de kanselier over zijn droom de bouw van "volksauto's" te realiseren. De eerste taak was enkele prototypes te bouwen om zijn ideeën tastbaar te maken bij de projectleider, de Reichsverband der Deutsche Automobilindustrie (RDA). De eerste prototypes kregen de codeaanduiding V1 en V2, de letter V stond voor "versuch". De V1 was een kleine sedan met aluminium koetswerk op een houten frame. Het chassis kreeg een centrale ruggengraat waaraan de torsievering en achterin geplaatste motor werd bevestigd. De V2 was volgens soortelijk concept gebouwd, zij het dan dat het om een cabriolet ging met een primitief neerklapbaar dak. De RDA was tevreden over deze eerste wagens en gaf toestemming voor de bouw van een grotere serie prototypes, de V3. Dit model kreeg een geheel stalen vloer, maar week weinig van het initiële ontwerp af. Er werden drie V3's gebouwd en over gedragen aan de RDA voor een intensief test programma, gemiddeld werd er 500km per dag mee gereden. De betrouwbaarheid liet niets te wensen over. De RDA was onder de indruk en gaf opdracht voor de bouw van een nieuwe reeks prototypes, VW30 serie. Er werden dertig auto's gebouwd, nu gefinancierd door het Deutsche Arbeidsfront. Ook deze reeks werd blootgesteld aan intensieve proefritten onder de meest extreme omstandigheden, waarbij niet minder dan 1,3 miljoen km werd afgelegd. Na de testen bleek de V30 over het algemeen een groot succes te zijn. In februari 1938 deelde Hitler tijdens het Berlijnse autosalon mede dat het goed ging met zijn "volkswagen" (zoals die toen al in de volksmond werd genoemd) en dat de eerste exemplaren binnen korte tijd van de band zouden lopen. Met de door de VW30 opgedane ervaring bouwde Porsche nog eens drie prototypes, de VW303. Deze voldeden geheel aan de gestelde eisen, waarna besloten werd een reeks van 44 wagens te bouwen, deze kregen de code aanduiding VW38. Deze laatste prototypes waren de voorlopers van de "kever" zoals wij die nu kennen, met zijn afgerond koetswerk, "brilletje" en treeplanken, allemaal terug te vinden op de naoorlogse productiewagens. Tijdens de eerste steenlegging in mei 1938 van de nieuwe fabriek verraste Hitler iedereen door de nieuwe auto KdF-wagen (Kraft durch freude) te noemen, naar de KdF-beweging van de nazi-partij. Of dit voertuig nu officieel "kdF-wagen "of "volkswagen" heet voor miljoenen trotse eigenaren is het gewoon een "kever" een vriend waarop je kunt rekenen als je ergens heen moet.
Reklamefolder van het jaar 1956 met de volgende tekst. Twee sekonden aandacht volstaan om duidelijk te zien dat de VW toch wat anders is! Hef de motorkap op : betast deze stevige en rigide staalplaat. Zie de afwerking van de motor : U leest het dynamische en het uithoudingsvermogen in zijn klare, eenvoudige, logische opvatting. Kijk onder de wagen : zie zijn effen vlakken, zijn dikke blinderingsplaten, zijn solied gebouwde vering. Werkelijk, de VW biedt u, in een wetenschappelijk bepaald aerodynamisch koetswerk, het sterkste mechanisme dat ooit het licht zag in de kategorie an de op grote schaal verspreide wagens. Denk hieraan vooraleer uw nieuwe wagen te kiezen.
Deze bijna kinderlijke affiche laat de sterke punten zien van de VW-kever. 10 redenen waarom er al 12 miljoen kevers gemaakt (en verkocht) werden. De tweetalige prent wil je met deze 10 sterkste "kever-punten" overhalen om ook zo'n onweerstaanbare auto te kopen. Elke eigenschap wordt niet alleen genoemd, maar ook nog eens door een summiere tekening voorgesteld. (Wie de tien punten niet kon lezen, kon ze zien.) Welk zijn nu (althans volgens de ontwerper) die tien aantrekkingspunten:
1.Motor achteraan. Voorgesteld door een kangoeroe. 2.Comfortabel. Een schommelstoel. 3.Geen water, geen antivries. Een gieter. 4.Robuust. Een bizon. 5.Plakt aan de baan. Een treinrail. 6.Keurige dienst. Een speelgoedsoldaatje. 7.Krachtig. Een bokshandschoen. 8.Economisch. Een druppelteller 9.Universeel. Een wereldbol. 10. Trouw. Een hond.
Decennia lang was de VW-kever de best verkochte auto in ons land. Of deze naïeve affiche tot het enorme succes van de wonderauto heeft bij gedragen? Wie zal het zeggen...
In het begin van de jaren 60 zagen we deze reclame-advertentie van de Volkswagen kever in het "Zoeklicht". (Wekelijks infoblad uit de regio Mol. Gratis thuis gebracht in heel wat omliggende gemeentes.) De stijlvolle reclame werd geplaatst in opdracht van de garage "Ruts-Verelst" te Mol Ezaart. Een spiksplinternieuwe VW kever 1200, " een Volkswagen die u niet kent" , kostte toen 56.500 fr. En "met Volkswagen geen problemen!" volgens de adverteerder. Waar is de tijd? We zien hier de originele koperplaten, gemaakt in spiegelbeeld, met telkens een zwart/wit afdruk! (Eigen verzameling.)
In 1938 werd de prijs van een VW kever vastgelegd op 990 RM. Men kon onmiddellijk inschrijven op de kleine wonderauto, daarvoor was slechts één Reichsmark voor nodig. Men kreeg nu een origineel volkswagenspaarboekje. Het stond op naam van de aanvrager en was onder geen enkel beding overdraagbaar. Acceptatie van dit boekje stond gelijk aan een bestelorder. De spaarsommen werden op een DAF kantoor omgeruild voor zegels die in het boekje werden geplakt. Minimaal spaarbedrag was 5 RM per week. Volgeplakte spaarboekjes werden afgegeven bij de KdF en in ruil kreeg men een nieuw exemplaar. Het volgnummer was het enige bewijs van de voorafgaande stortingen. Na inlevering van het laatste boekje kreeg men een "eigenaars - certificaat". Eind '38 was de aankoopprijs gestegen tot 1190 RM. De staat had geen enkele verplichting aangegaan i.v.m de eindprijs. Het is duidelijk dat de "gewone" man in het Derde Rijk werd bedrogen. Na de inval in Polen (1939) werden er geen VW meer gebouwd. De productiebanden moesten overschakelen op militair materieel. Het spaarplan leverde het ronde bedrag op van 268 miljoen RM. De spaarders hebben zich in 1948 gegroepeerd tot een vereniging die hun rechten inzake de KdF-wagen bij de rechter zou behartigen. Na langdurige juridische schermutselingen besliste de rechtbank dat het de fabriek niet tot levering kon verplichten! Als "geste" besliste VW in 1960, de verhouding van de nieuwe munteenheid ten opzichte van de vooroorlogse was 1 tot 10, dat van de 336 668 spaarders er 83 000 ontvankelijk werden verklaard om of 100 DM contant als afkoopsom te aanvaarden, of 600 DM als aanbetaling op de inmiddels veel duurdere Volkswagen. Ruim 60 000 man deed dat. Of hoe men spaarde zonder ooit iets te krijgen!
In 1956 had er een hoogst ongewone overname plaats bij de aankoop van een VW kever, in de garage Deckx te Turnhout. Landbouwer Karel Van Geldorp uit Dessel wilde bij de aanschaf van zijn nieuwe VW, zijn "oud-voertuig" inleveren . Groot was de verwondering toen de heren Deckx het over te nemen vervoermiddel zagen. Een paard met kar! Er werd overlegd.... en de koop ging door. Deze unieke transactie kon alleen maar in onze agrarische Kempische regio gebeuren ! Omdat het hele gebeuren zo speciaal was, werd het afsluiten van de aankoop op de gevoelige plaat vastgelegd. Op de foto zien we van links naar rechts : Gustaaf Baumers, Karel Deckx, de koper Karel Van Geldorp en Jef Deckx. Wat er nadien met het "ingewisselde" paard gebeurde is niet geweten!
Op de linker bladzijde zien we duidelijk de door d'Ieteren aangebrachte doorstrepingen. Hij besliste daarmee dat deze foto's niet in de vertalingen mochten voorkomen, wat dan ook gebeurde.
Met dit speciale handboek begon jaren geleden mijn VW-verzameling. Ik had dan ook onmiddellijk een zeer zeldzaam boek gevonden. Deze Duitse uitgave van 1952 werd gedrukt bij "Verlag Klasing & Co." te Bielefeld of Berlijn en is geschreven door Arthur Westrup. Dit Duitse handboek heeft als voorbeeld gediend voor de later in Turnhout (Bij Van Mierlo-Proost.) gedrukte Vlaamse en Franstalige exemplaren. (1954-1956) Mijn boek is uniek omdat er handgeschreven aantekeningen in staan van d'Ieteren, de grote invoerder van VW in België. Hij doorstreepte zelfs foto's, die inderdaad in de latere vertalingen niet voorkomen. Het is pas later tot mij doorgedrongen hoe belangrijk dit boek wel is. Mijn "Handbuch" is in zeer goede staat en misschien wel onrechtstreeks de schuld dat ik zo vlug de Kever-microbe te pakken kreeg!
Het is een VW-kever 1200 deluxe, kleur diamantgrijs metalic, bouwjaar 1958. Een Belgische kever met schuifdak. Het originele inschrijvingsbewijs is nog in mijn bezit. De wagen is volledig gedemonteerd geweest om hem te kunnen restaureren. In vijf jaar tijd heb ik er helemaal zelf, met allemaal originele onderdelen, dit juweeltje van gemaakt. Nu pronkt hij hier met zonneklep, een originele radio uit '58 en met een uiterst zeldzame gereedschapsbox van Hazet. Het is één van de laatste kevers met de typische pijlpinkers. Ik kocht hem in september 1991 in redelijke staat. In augustus 1996 was de volledige restauratie klaar. Onder de klep (achteraan) zit een zuinige 1200 cc motor, die 30 pk levert, met een topsnelheid van 110 km per uur .Zalig om met zo'n "volkse" wagen over onze Vlaamse wegen te rijden. En te genieten...