Art.1 We kozen voor de formule ontspanning en toerisme, dus is deze rit geen snelheid noch behendigheidsrit! Geniet van de omgeving!
Art.2 Iedereen dient zich strikt aan de regels van de Belgische verkeersreglementen te houden.
Art.3 Deze rit kan samengesteld zijn met de volgende systemen: Een eenvoudige wegbeschrijving, bol-pijl, in genummerde volgorde, met of zonder afstand, of gestileerd. Kaartfragmenten met ingetekende lijn, blinde lijn, pijlenrit, puntenrit, visgraat, fotorit, cross the lines of grenslijnen.
Art.4 Privaatwegen, opritten, onverharde wegen, doodlopende straten en wegen verboden voor autoverkeer tellen niet mee tenzij cassis staat vermeld.
Art.5 Niet alle wegen zijn ingetekend.
Art.6 Bij minder goede wegen of situaties vermelden we slow of jump.
Art.7 Controles
1- Een passeercontrole staat enkel vermeld in de road-book en is altijd een straatnaambord, onder de vorm van een zwart geverfde rechthoek op de exacte plaats in de situatie. Noteer enkel de eerste letter van de straatnaam in het eerste vrije vakje op uw controle kaart. (voorbeeld : H van : Hansstraat, of H.Versstraat, of reu H. Vers. Of ook nog de A van Archimontstraat, rue de Archimont of rue dArchimont
2- Een baancontrole wordt enkel rechts langs de weg aangegeven door een geel bord met een rode C. Noteer enkel de kleine zwarte letter of cijfer in het eerste vrije vakje op uw controlekaart. Als uitzondering wanneer een controle bord links van de weg is geplaatst moet men het rode cijfer ook optekenen.
3- Een stempelcontrole wordt langs de weg aangegeven door een geel bord gevolgd door een rood bord waar u een stempel krijgt van de controleur op uw controlekaart.
4- Bij fotocontroles komt het er op aan de letter of cijfer van de foto te noteren die overeenkomt met de situatie in het road-book.
5- Er zijn ook valse controles, en alle controle borden bevinden zich altijd rechts van de weg. Alle geplaatste controles kunnen 30min na de ideale passeertijd van de laatste deelnemer weggenomen worden.
Art.8 Controlekaart
Noteer steeds uw startnummer in het minischild van elke controlekaart. Invullen met potlood, overschrijven, tussenvoegen of schrappen zullen als fouten worden bestraft. Noteer elke, vraag of controle letter steeds in het eerste vrije vakje en dit van links naar rechts.
Art.9 Bol Pijl
Het meest voorkomende systeem, waarbij de schets van de wegverandering, steeds van de bol in de richting van de pijl dient gereden te worden. De bol moet niet altijd onderaan getekend zijn, maar wel altijd aanwezig zijn anders wordt deze schets een visgraat, want daarvoor gelden andere regels. Deze schetsen dienen altijd in genummerde volgorde gereden te worden. Wanneer er geen afstand is vermeld, kan deze variëren van twee meter tot vijf kilometer. Daar niet alle wegen dienen getekend te zijn moet men altijd de weg verder zetten tot men de overeenkomende schets tegen komt. De situaties kunnen ook wel vergezeld zijn van afstanden of aanwijzingen om de route gemakkelijker terug te vinden. Enkel volle lijnen mogen bereden worden. Nieuw in deze discipline is dat pleintjes, onverhard of niet, gearceerde verkeer driehoeken, niet meer mogen ontbonden worden tenzij er een boordsteen aanwezig is van minstens 10cm.
Art.10 Bol - Pijl Gestileerd Een veel voorkomende variatie is de gestileerde versie, waarbij al de schetsen enkel haaks of rechtlijnig worden getekend ook al zijn ze in werkelijkheid scherp of stomp.
Art.11 Kaartlezen Bij het kaartlezen dient de ingetekende weg op het kaart fragment gevolgd te worden. Het is de bedoeling de ingetekende lijn zo nauwkeurig mogelijk van start naar finish te berijden waarbij enkel op de kaart voorkomende wegen mogen gebruikt worden. Onder deze zwarte lijn wordt geacht, dat er een verharde of onverharde weg aanwezig is. Een ingetekende lijn heeft voorrang op onverharde wegen, wegen met u.p.v. of doodlopende wegen. Wanneer een pleintje volledig is getekend dan moet dit ook zo, via de kortste route bereden worden.
Art.12 Pijlenrit De ingetekende pijlen dienen in hun geheel van staart tot kop bereden te worden. Langs de kortste weg van pijl naar pijl in de aangegeven nummervolgorde. Elke pijl mag meermaals, geheel of gedeeltelijk bereden worden maar mag nooit in tegengestelde richting worden gereden, noch tegengesteld worden geraakt, noch worden gekruist.
Art.13 Puntenrit Hier gelden dezelfde regels als bij de pijlenrit, maar zijn de pijlen vervangen door punten, die nu via de kortst mogelijke route van punt naar punt in de aangegeven genummerde volgorde moet worden bereden. De punten moeten altijd rechts van de weg benadert worden.
Art.14 Visgraat De te volgen route wordt weergegeven als een rechte lijn, die steeds in de richting van de pijl dient gelezen te worden, met als principe dat men bij elke wegverandering één of meerdere wegen links of rechts moet laten liggen. Wanneer je telkens bij elke weg verandering kalm overlegd zal je merken dat dit aangenaam en eenvoudig is.
Art.15 Grenslijnen Worden bekomen door één of meerdere punten in volgorde met een denk beeldige vluchtlijn te verbinden om vervolgens langs de kortste route deze grenslijn zo dicht mogelijk te benaderen, te raken of te kruisen , ook links of rechts, naargelang de keuze van de uitzetter. Die lijn kan worden benadert. Dit wordt dan in de road-book vermeld .
Art.16 Blinde lijnen Schijnt misschien wel de moeilijkste variante te zijn op het kaartlezen maar het nieuwe reglement zegt dat alle raakpunten van officiële wegen moeten bij ge- tekend worden. Dus ook hier volgt men de blinde lijn van start naar finish met als hulpmiddel de rakende wegen, die niet langer dan 1 cm hoeven te zijn.
Art.17 Cross the lines Deze lijnen zijn zowel horizontaal als verticaal genummerd naast de afgebeelde kaart. Het is hier de bedoeling dat je tussen elk aangegeven coördinaat de korst mogelijke weg construeert alvorens de volgende te kruisen.
01-02-2010, 00:00
Geschreven door joe
Reageren (0)
|