20/4 Pr Iannuzzi: Hoe Gods wil in ons leven onderscheiden - Everything Catholic
Hier begint de ziel deze bewegingen in zichzelf te zeven en er zijn drie hoofdbewegingen: de goddelijke, de menselijke en de kwade, en alle drie bewegen ze in ons. Terwijl we in deze derde stap zitten, het onderscheiden van de bewegingen van de geesten, is er een goddelijke geest, een menselijke geest en een kwade geest. In deze drie bewegingen naderen we geleidelijk een succesvolle beslissing in welke situatie we ons ook bevinden. In deze derde stap worden we geconfronteerd met een goddelijke, menselijke en een kwade geest en we onderscheiden de drie.
Hoe onderscheiden we ze? Het meest geweldige hulpmiddel waarmee we praktisch in het hier en nu Gods wil in ons leven kunnen onderscheiden.
Dagboek Zr Faustina: 821 - De Heer Jezus liet mij weten hoe aangenaam Hem een ziel is die in overeenstemming met de wil van God leeft. Zij geeft daarbij zeer grote eer aan God.
We kunnen niet in Gods wil leven tenzij we eerst weten wat Zijn wil is. Het is onmogelijk voor iemand om in Gods wil te leven zonder Zijn wil te doen. We kunnen zeker van plan zijn om Gods wil te doen en het niet doen, maar God kijkt eerst en vooral naar onze intentie voordat Hij naar onze daden kijkt. De H. Faustina spreekt hierover in haar dagboek en ze spreekt over de kracht van intentionaliteit, als iemand hetgeen doet wat in zijn vermogen ligt om Gods wil te kennen.
Dagboek Zr Faustina: 822 - Vandaag heb ik leren begrijpen, dat zelfs al zou ik geen enkel ding dat God van mij eist ten uitvoer brengen, ik toch mag weten dat ik beloond zal worden alsof ik alles had uitgevoerd, omdat Hij de intentie ziet waarmee ik begin. Zelfs als Hij mij vandaag tot zich zou roepen, zou het werk daar in het geheel niet onder lijden. Want Hijzelf is de Heer zowel van het werk als de werker. Het is mijn deel om Hem tot dwaasheid toe lief te hebben. Alle werken zijn voor Hem niets meer dan een klein druppeltje. Het is de liefde die betekenis en kracht en verdienste heeft. Hij heeft voor mijn ziel een groot gezichtsveld geopend: de liefde weegt tegen de afgronden op.
Ze lezen bijvoorbeeld de catechismus, ze herzien de geboden, ze raadplegen hun geweten in gebed, ze zoeken raad van kerkelijke autoriteiten, dan hebben ze de beste bedoelingen en doen ze Gods wil, maar ze missen het doel. Ze slagen er niet in objectief de wil van God te doen, hoewel ze subjectief van plan waren dat te doen nadat ze hun geweten goed hadden gevormd. Als ze dat eenmaal doen zegt de H. Faustina, dat zelfs als wat ze objectief doen verkeerd is, het God welgevallig is nu dat is een krachtige uitspraak.
Zolang ze hun best doen om hun geweten te informeren over Gods wil door de middelen die ik net heb genoemd en ze er op de ene of andere manier niet in slagen het objectief te doen, is God nog steeds blij. Dat is de kracht van intentionaliteit. Wanneer de intentie goed gevormd is. Dit is de kern van doen wat Jezus ons zegt. Dit was wat de H. Maagd Maria zei aan de Bruilof van Kana aan de opdieners: Doe wat Hij u zeggen zal. Je moet handelen met de intentie om goed te doen.
De Heer accepteert wat wij als goed beschouwen en de Heer God accepteert en beschouwt het ook als goed. Je hoeft je geen zorgen te maken als je na een tijdje ziet dat deze dingen niet goed zijn. God kijkt naar de intentie waarmee we beginnen en zal ons dienovereenkomstig belonen. Dit is een principe dat we moeten volgen.
Daarom zelfs als we de plank misslaan wanneer we proberen Gods wil te doen, kunnen we nog steeds in Gods wil leven. Zie je, want het is de intentie die telt. Terug naar de Ignatiaanse oefeningen. Ignatius legt vijf concrete, praktische en zeer succesvolle stappen uit voor degenen die er echt naar streven Gods wil te doen om erin te leven. Dit zijn de vijf stappen:
1 De eerste stap: verzamel de feiten.
De feiten zijn de gegevens, de empirische realiteit om ons heen die ons beïnvloeden en de beslissing die we willen nemen.
2 De tweede stap: bid over de feiten.
De Heer zegt wanneer je wilt praten met je Hemelse Vader ga naar je innerlijke kamer, de kamer van je ziel. Er moet zeker een zekere mate van stilte en eenzaamheid om ons heen zijn. Hier praten we één-op-één met God. Hier brengen we deze feiten één-op-één voor God in gebed en beginnen we te bidden. Het verzamelen van de feiten activeert het intellect. Bidden over de feiten activeert de wil.
3 De derde stap: zoek de bewegingen van de geesten.
Hier begint de ziel deze bewegingen in zichzelf te zeven. Er zijn drie hoofdbewegingen: de goddelijke, de menselijke en de kwade. Alle drie bewegen ze in ons. In deze derde stap, is er een goddelijke geest, een menselijke geest en een kwade geest. In deze drie bewegingen naderen we geleidelijk een succesvolle beslissing in elke situatie waarin we ons bevinden. In deze derde stap worden we geconfronteerd met een goddelijke, menselijke en een kwade geest.
We onderscheiden die drie. Hoe weten we het verschil? Hoe onderscheiden we ze goed? In de geschriften van de H. Ignatius geeft hij voorbeelden van wat een goddelijke geest is. Het plaatst onze menselijke trots achter datgene wat tot eer van God is en de eer van Gods gemeenschap, de Kerk.
Een kwade geest veroorzaakt angst, wat niet van God komt. Angst is van de duivel. Angst is niet van God, zelfs Johannes zegt in zijn evangelie dat volmaakte liefde alle angst uitdrijft.
En de H. Ignatius voegt eraan toe dat wanneer de goddelijke geest in ons is, dat we een diepere innerlijke vrijheid voelen. Wat is dat? Dat is vrede, vrij van angst, een gevoel van bevrijding, alsof er een last van je wordt genomen. Dat is een teken dat het een gave van de geest is. Deze kennis heeft God in je gelegd. Bij het ziften, maken we onderscheid.
4 De vierde stap: kom tot een innerlijk besluit.
Hier maken we de beslissing.
5 De vijfde stap: zoek externe bevestiging van dat innerlijk besluit.
We nemen die beslissing en leggen we die voor aan iemand in wiens raad we vertrouwen, bijvoorbeeld een priester, een raadgever, een directeur, een vriend, iemand in wiens raad we vertrouwen en die kennis heeft. Dit is belangrijk dat deze kennis heeft op dit specifieke gebied van onderscheidingsvermogen. Deze persoon is als een klankbord voor ons, in de zin dat hij de situatie ziet omdat wij dat niet kunnen.
Hij kan zich namelijk losmaken van onze eigen subjectieve valkuilen. Hij ziet de situatie objectief en dat is erg nuttig voor ons. Nadat we deze vijf stappen hebben doorlopen, zijn we toegerust om de wil van God te doen met een geïnformeerd geweten en dan zal God tevreden zijn met welke beslissing we ook nemen.
|