Voor hen was hij niet langer alleen de man uit Galilea. Hij was de opstanding en het leven, de ware koning, de Heer van alles. Maar in een ander deel van de stad kon een andere man geen vrede vinden. Kajafas, de hogepriester die ooit om de dood van Jezus had gevraagd, worstelde nu met geruchten over Zijn terugkeer. Nachtmerries achtervolgden hem. Zweet doorweekte zijn lakens. Hij had niet goed geslapen sinds de Kruisiging. Op die donkere ochtend, drie dagen nadat Jezus was begraven, begonnen de geruchten. Het graf was leeg. De bewakers hadden melding gemaakt van vreemde lichten, zelfs van engelachtige figuren, en de man die ze dood waanden, werd levend gezien. Kajafas probeerde zich te beheersen.
Hij dacht terug aan de nacht waarop Jezus voor hem had gestaan, gekneusd en uitgeput. En toen Hem werd gevraagd of hij de Messias was, antwoordde Jezus ronduit: "Ik ben het, en u zult de Mensenzoon met kracht zien komen op de wolken van de hemel." De woedende Kajafas had zijn gewaden gescheurd. Hij noemde het godslastering en leidde de raad om Jezus aan Rome over te leveren. Maar sindsdien hadden tekenen de stad geschokt een donkere lucht tijdens de Kruisiging, het voorhangsel van de tempel dat van boven naar beneden was gescheurd en nu het lege graf. De onrustige Kajafas ging naar zijn studeerkamer.
Hij zocht in de oude profetieën in de hoop op antwoorden, maar vond geen vrede. Toen een stem achter hem klonk: Je veroordeelde me, zodat je vrij kon zijn. Kajafas draaide zich geschokt om. Daar stond in een zacht schijnsel van licht Jezus van Nazareth. Niet beschuldigend, niet boos, maar kalm en vastberaden. Dit was het plan van Mijn Vader, zei hij, om Mij als het laatste offer voor de zonden van allen aan te bieden. Kajafas viel op zijn knieën, overmand door verdriet. Toen zijn vrouw Anna hem vond, was hij bleek en trilde.
Hij vertelde haar alles "Hij is de zoon van God," fluisterde hi.j Vanaf die dag was Kajafas niet meer dezelfde. Hij trok zich terug uit het openbare leven en bracht zijn dagen door in stille overpeinzing. De schuld woog zwaar, maar de waarheid ook. Jezus leefde en Hij had hem zelfs 50 dagen later vergeven tijdens het feest van Pinksteren met Jeruzalem gevuld met pelgrims. Kajafas kon niet langer zwijgen. Hij riep op tot een dringende vergadering van het Sanhedrin. Iets in hem was veranderd en nu had hij iets te zeggen. In een moment dat de hele raad verbijsterde, stond Kajafas op en kondigde zijn aftreden aan als hogepriester.
Zijn stem trilde toen hij de ernstige fout bekende die hij had gemaakt. Hij had Jezus van godslastering beschuldigd, ondanks de tekenen dat Hij de langverwachte Messias was. Met tranen in zijn ogen verklaarde Kajafas zichzelf onwaardig om Gods volk te leiden. Belast door de rol die hij had gespeeld bij het veroordelen van de onschuldige zoon van God. Toen deed hij in stilte zijn priestergewaad uit en liep de zaal uit. Jonathan, zijn langdurige assistent en schoonzoon, werd snel gekozen om hem op te volgen. Kajafas bracht de rest van zijn dagen in afzondering door. Een man die ooit in het centrum van religieuze macht stond, was nu overmand door wroeging. Alleen in zijn landgoed dacht hij vaak na over degene die hij had afgewezen en de genade die hij werd betoond.
Ondertussen ontketende de opstanding van Jezus een beweging die zich als vuur verspreidde, van Jeruzalem naar de verste uithoeken van het Romeinse Rijk. Hoewel Jonathan voorzichtig was tegenover de nieuwe volgelingen van Christus, kon hij hun snelle groei niet negeren. Als Sadduceeër verwierp hij de opstanding en wonderen, maar het bewijs en de mensen vertelden een ander verhaal. Tegen het einde van de eerste eeuw was het aantal gelovigen gegroeid tot tienduizenden, die gouverneurs, geleerden en gewone mensen bereikten. De apostelen die nog steeds de boodschap van Jezus droegen, predikten moedig over verlossing door degene die de dood had overwonnen.
Terwijl de politieke spanningen toenamen, stond Jonathan voor een nieuwe uitdaging om de orde te handhaven te midden van een revolutie. De Joodse opstand tegen Rome brak uit in 66 n.Chr. en Jeruzalem werd in chaos gestort. En toch overleefde de Kerk door vervolging, oorlog en verlies. Haar fundament was niet geworteld in politiek, maar in de verrezen Christus. De woorden die Jezus sprak vóór zijn Hemelvaart galmden nog steeds na. Alle autoriteit in de hemel en op aarde is aan Mij gegeven. Ga en maak discipelen van alle volken en zie, Ik ben altijd met u, tot aan het einde der tijden. Kajafas' nalatenschap blijft geëtst in de evangelieverhalen. Een man die ooit de Verlosser veroordeelde, maar wiens verhaal deel werd van de grotere profetie.
Uiteindelijk zou wat begon met een timmerman uit Nazareth, verraden, gekruisigd en opgewekt, het meest transformerende geloof in de menselijke geschiedenis worden. Kajafas, de hogepriester die het proces van de leraar uit Galilea orkestreerde, wordt niet alleen genoemd in de Bijbel, maar ook in de geschriften van de Joodse historicus Flavius Josephus. Josephus die diende als een militaire bevelhebber tijdens de eerste Joodse opstand, schreef later historische verslagen met sleutelfiguren uit die tijd. Hij registreerde specifiek het jaar waarin Kajafas zijn hogepriesterschap begon, wat een belangrijke bevestiging is van zijn bestaan buiten de Schrift.
In 1990 deden archeologen een opmerkelijke ontdekking net ten zuiden van de oude stad van Jeruzalem. Op een begraafplaats ontdekten ze rijk versierde kistjes met beenderen, waarvan er één een inscriptie in het Aramees droeg Jozef, zoon van Kajafas. De overblijfselen erin behoren toe aan een man van ongeveer 60 jaar oud, die overeenkomt met de historische tijdlijn die door Josephus werd vastgelegd. De moderne archeologie heeft dus bevestigd wat zowel de Schrift als de oude geschiedenis reeds al die tijd hebben gezegd.
Kajafas was echt en zijn rol in het proces tegen Jezus was een belangrijk onderdeel van de geschiedenis. Zijn beslissing om één man te offeren voor het welzijn van de natie zou de loop van de wereld op een manier veranderen die hij zich nooit had kunnen voorstellen.
|