De gebeurtenissen
Op zaterdag 9 december 1531 was een inwoner van de plaats, behorend tot de Chichimecas-stam genaamd Cuauhtlatoatzin (wat "sprekende adelaar" betekent en die na zijn doop de naam Juan Diego aannam), te voet op weg naar Tlatelolco. Op de hellingen van de Tepeyac-heuvel – waar hij omheen moest – vond de eerste verschijning van de Maagd Maria plaats. Zij presenteerde zichzelf als "de volmaakte, altijd maagdelijke heilige Maria, moeder van de ware God".
De verschijning herhaalde zich vier keer tussen 9 en 12 december 1531 en ze droeg hem op om de toenmalige bisschop van Mexico, Fray Juan de Zumárraga, te vertellen dat hij op die plek een tempel wilde laten bouwen die groter was dan de daar aanwezige kluizenaarswoning.
Juan Diego ging naar de bisschop, maar hij geloofde hem niet totdat hij met een zeker bewijs kwam dat de gebeurtenis daadwerkelijk plaatsvond. Juan Diego overhandigde de verschijning het verzoek van de bisschop, die hem instrueerde een paar rozen te snijden die op mysterieuze wijze midden in de winter op de top van de heuvel waren uitgebloeid, om ze in zijn tilma (een soort poncho) naar bisschop Zumárraga te brengen.
Ze schikte de bloemen zelf zo dat ze allemaal in zijn ayate (tilma) pasten. Zo arriveerde Juan Diego Cuauhtlatoatzin bij de bisschop. Nadat hij de tilma had uitgeschoven, vielen de rozen op de grond en werd er een iconische afbeelding van de Maagd Maria op de tilma geprent.
De prelaat gaf opdracht tot de bouw van een grotere kluizenaarswoning dan de bestaande, waar Juan Diego Cuauhtlatoatzin de rest van zijn dagen zou doorbrengen als beschermer van de tilma in wat nu bekendstaat als de "kapel van de inboorlingen". Juan Diego stierf in 1548 op 74-jarige leeftijd in Mexico-Stad en werd in 2002 heilig verklaard door Johannes Paulus II. In het jaar 1666 werd een feest en een eigen mis voor OLVrouw van Guadalupe aangevraagd en werd de feestdatum verplaatst van 8 september naar 12 december, de laatste dag waarop de Maagd Maria aan Juan Diego verscheen. Tijdens het pontificaat van Benedictus XIV bevestigde de congregatie voor de rituelen de authentieke waarde van de verschijningen en verleende zij de viering van de mis en het officie die bij de verschijningen horen, op 12 december.
Op 12 oktober 1895 werd de Maagd van Guadalupe canoniek gekroond in Mexico. In 1910 benoemde paus Pius X haar tot patrones van Amerika en in 1945 tot "Keizerin van Amerika".
De wonderen van de Tilma
* Toen de Peruaanse oogarts Dr. José Alte Tonsmann de ogen van de tilma onderzocht met een vergroting van 2500 keer, was het mogelijk om tot wel 13 individuen in beide ogen duidelijk te observeren, in verschillende verhoudingen, net zoals het menselijk oog een beeld zou reflecteren.
De handen verenigd in gebed. De linkse hand is donkerder en rechts lichter, wat de twee rassen vertegenwoordigt.
* Carlos Fernández de Castillo, een Mexicaanse arts, onderzocht de mantel en ontdekte dat de afmetingen van het lichaam van de Maagd van Guadalupe op de afbeelding die van een moeder waren die op het punt stond te bevallen.
Het lint is een symbool van maagdelijkheid. De plaatsing geeft aan wanneer de persoon zwanger is.
Bloempatronen zijn symbolen van de inheemse taal en bevatten verschillende ingewikkelde boodschappen.
* In 1979 ontdekte Dr. Callahan met behulp van infraroodtechnologie dat de tilma een constante temperatuur van 36,6-37 graden Celsius handhaaft, net als die van mensen.
De temperatuur van de Tilma is constant op 37,6 graden Celsius, net als die van een levend lichaam.
* De kleuren van de afbeelding zijn wonderbaarlijk fris en helder voor een leeftijd van bijna 500 jaar. De natuurlijke levensduur van een mantel gemaakt van vezels van de agave- of magueyplant bedraagt slechts ongeveer 30 jaar.
* Aan het begin van de twintigste eeuw ontplofte een bom op het altaar waar de tilma, verborgen in een boeket bloemen, werd vereerd. Dit veroorzaakte grote schade aan de treden van het altaar en de glas-in-loodramen. Er gebeurde absoluut niets met de originele afbeelding, zelfs geen granaatscherf. Alleen het kruisbeeld op het altaar was verbogen.
* In het jaar 1785 goot een medewerker die het glas ervoor reinigde salpeterzuur als oplosmiddel over een groot deel van de afbeelding, dat vrijwel onmiddellijk moet zijn gecorrodeerd, maar ze wijzen erop dat het zichzelf na 30 dagen herstelde en tot op de dag van vandaag intact is gebleven, met slechts een paar kleine vlekjes op plekken waar de afbeelding ontbreekt.
De sterren komen overeen met de werkelijke sterrenbeelden die op 12 december 1531 aan de Mexicaanse hemel verschenen.
* Er was een hartslag gemeten met een stethoscoop onder de middelband. Het detecteerde ritmische slagen van 115 per minuut, vergelijkbaar met die van een baby in de moederschoot.
* In 1979 fotografeerden de Amerikanen Philip Callahan en Jody Brant Smith de icoon met een infraroodcamera en vonden geen wetenschappelijke verklaring voor het ontstaan van de afbeelding van OLVrouw.
* De originele afbeelding vertoont geen spoor van verf. Sterker nog, op een afstand van 10 centimeter van de afbeelding is alleen de ruwe stof zichtbaar: de kleuren verdwijnen.
* Fernando Ojeda, ontdekte de noten van een lied dat op de tilma stond.
21 mysteries en symbolen
* Mestiza: De verschijning van Onze Lieve Vrouw is een mestiezenvrouw, zowel Azteeks als Spaans, wat symboliseert dat de twee culturen op dit punt in de geschiedenis samenkwamen.
* Wolken. De oude Mexicanen associeerden wolken met het goddelijke. De wolken openen zich om plaats te maken voor Maria, die uit de Hemel is gezonden.
* 129 stralen van de zon. De zon symboliseert de grootste god van het Azteken – Huitzilopochtli. Ze kondigt aan de God groter is dan hun zonnegod.
* Turquoise mantel. De kleur van haar mantel toont haar koninklijkheid aan, omdat enkel de keizers van het Azteken een mantel van deze kleur konden dragen. Het toont haar Koningschap van Hemel en aarde aan.
* Los haar. Los haar is een bewijs van maagdelijkheid, aangezien getrouwde vrouwen hun haar kamden met vlechten.
* Ogen. Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat er weerspiegelingen van mensen in de ogen van de Maagd Maria te zien zijn, net zoals elk menselijk oog dat zou doen. Er zijn in totaal 13 figuren (onder Juan Diego en Bisschop Zumárraga) die twee scènes in beide ogen vormen.
* Zwart kruis op het medaillon om de hals. Dit betekent dat zij een volgeling is van de God van de Spaanse missionarissen, Jezus Christus, die voor iedereen aan het kruis stierf.
* Het symbool van het Kruis: Het werd gezien op de zeilen van de Spaanse schepen.
* Haar handen zijn in gebed. Ze wijst met haar vinger naar het kruis op haar medaillon. Zij is menselijk, maar God is boven haar. En ze is toegewijd aan haar Zoon Jezus.
* Zwarte band. Deze werd gedragen door zwangere edele vrouwen ('encinta').
* Bolle buik. Ze toont een vergevorderde zwangerschap, een paar dagen voor de bevalling.
* Knie gebogen. Hier worden twee mentaliteiten uitgedrukt: het westerse gebed, met zijn gevouwen handen, en het inheemse gebed, met zijn gebogen knieën die beweging, 'danspas', uitdrukken.
* Mantel bedekt met sterren. Haar mantel is vol sterren wat betekent dat OLVrouw uit de Hemel komt. En de sterrenbeelden zijn op de exacte positie als op de dageraad van 12/12/1531 boven de Vallei van Mexico.
* Roze tuniek. Door zijn kleur symboliseert hij de aarde. Hij bevat negen gouden bloemen die de negen inheemse volkeren vertegenwoordigen die pelgrimstochten maakten en onze vallei bevolkten.
* Aan de rand van haar mouwen is bont: teken van koninklijkheid.
* Bloemen en stengels. De 8 bladige bloemen symboliseren de dag van de nieuwe schepping. De bloesem heeft de vorm van een heuvel en de stengel wordt voorgesteld als een rivier. Het heuvelwater vertegenwoordigde het concept van beschaving. De heuvel vertegenwoordigt het hoogste punt van ontmoeting tussen God en mens. Onderste boven bekekern heeft de bloem/stengel de vorm van een hart - bron van leven, die toebehoort aan en zijn oorsprong vindt in God.
De 4 bladige bloemen met bladeren op haar tuniek symboliseren voor de Azteken dat het vijfde tijdperk, het tijdperk van vrede, is aangebroken.
* De bloemen vallen samen met vulkanen op de kaart van Mexico. Als een orografische kaart van Mexico op de tuniek wordt gelegd, ontdekt men dat de vulkanen samenvallen met de bloemen.
* Vierbladige bloem in het midden van de buik. In het midden van haar gewaad, over haar moederschoot, bevindt zich een vierbladige jasmijnbloem in de vorm van een kruis, die voor de Azteken het teken van het Goddelijke en het centrum van de kosmische orde is. De baby van de Maagd, Jezus, is Goddelijk en het ware middelpunt van het universum.
* Zwarte halve Maan. Ze staat op de maan. De halve maan symboliseert de god van het Azteken Quetzalcoatl, de gevederde slang en maangod. Ze verplettert hem en verslaat hem.
* Engel met vleugels. Een engel met adelaarsvleugels ondersteunt de Moeder Gods. De adelaar was de vogel van de zon. Hier is de engel de boodschapper van de Maagd. De engel draagt zowel een tuniek van dezelfde kleur als een medaillon zoals die van haar. De engel houdt haar mantel in één hand en het gewaad met de andere, wat betekent dat de Zoon die ze draagt zowel van de hemel als van de aarde komt.
|