Boodschappen in Civitavecchia: een aankondiging van een afschuwelijke tragedie dat de mensheid zal treffen

In 1995 liepen in Civitavecchia, Italië, "wetenschappelijk onverklaarbare" tranen over het gezicht van een beeldje van OLVrouw, meegebracht uit Medjugorje. Het wenen van deze bloedtranen vond 13 keer plaats, tussen 2 en 6 februari, eerst in aanwezigheid van de leden van de familie Gregori en vervolgens in aanwezigheid van tientallen andere getuigen, waaronder de autoriteiten. De laatste geregistreerde uitstorting bloedtranen vond plaats op 15 maart onder de ogen van de Bisschop van Civitavecchia, Mgr. Girolamo Grillo.
Toen het beeldje van de eigenaren werd meegenomen, schonk Kardinaal Andrzej M. Deskur de familie Gregori een tweede beeldje, speciaal meegebracht uit Medjugorje, identiek aan het eerste, dat geurolie begon af te scheiden. Hoewel deze feiten algemeen bekend zijn, weet niet iedereen dat deze verschijnselen gepaard gingen met de verschijningen van de H. Maagd Maria aan de familie Gregori in Civitavecchia (vader, moeder en drie kinderen) en met haar boodschappen.
Flavio Ubodi, een Kapucijner theoloog en vicevoorzitter van de diocesane commissie die het fenomeen die de tranenvloed bestudeerde in een interview.
Pr Ubodi, wanneer vonden de verschijningen in Civitavecchia plaats?
Ubodi: De boodschappen werden gegeven in een cyclus van verschijningen die begon op 2/7/1995 en eindigde op 17/5/1996 (de datum van de laatste openbare boodschap). De privé-onthullingen aan de familie Gregori gingen daarna door. Ten tijde van de verschijningen en boodschappen bezocht ik de familie Gregori regelmatig als door de bisschop aangestelde, maar ik heb nooit een directe ervaring met de verschijningen gehad. De gebeurtenissen werden mij verteld en de boodschappen werden geleidelijk schriftelijk overgebracht door Fabio Gregori.
Hoeveel boodschappen van publieke relevantie zijn er in totaal?
Ubodi: Meer dan negentig.
Hoe kan de waarheidsgetrouwheid van de verschijningen worden geverifieerd?
Ubodi: Het is een complexe zaak. Sterker nog, de tranenvloed van de beeldjes kunnen door iedereen worden vastgesteld en wetenschappelijk worden geanalyseerd. Aan de andere kant blijven verschijningen en boodschappen subjectief, waardoor het moeilijker is om hun waarheidsgetrouwheid te verifiëren.
Hoe kunnen de boodschappen dan worden geanalyseerd?
Ubodi: Men kan hun Katholieke orthodoxie verifiëren en, als ze profetieën bevatten, moet men afwachten of ze in vervulling zullen gaan. Uiteraard zijn de boodschappen van OLVrouw van Civitavecchia niet zo bindend in het geloof als de Schrift of het Leergezag van de Kerk. Maar het moet worden benadrukt dat deze boodschappen ons allemaal aangaan en dat ze exact in vervulling gaan.
Hoe zou u de publieke boodschappen van Onze-Lieve-Vrouw samenvatten?
Ubodi: Reeds in 1995 waarschuwde OLVrouw voor een duivels plan dat de volgende zaken omvatte: aanval op en vernietiging van het gezin; grote geloofsafval; schandalen binnen de Kerk; ernstige tekortkomingen binnen de hiërarchische gelederen zelf. Vandaar een sterke oproep aan de Bisschoppen om zich te verenigen rond Johannes Paulus II; gevaar voor de Italiaanse natie, met het concrete risico van een Derde Wereldoorlog tussen West en Oost.
Wat bedoelde Onze Lieve Vrouw toen ze sprak over de aanval en vernietiging van het gezin?
Ubodi: Een beslissende aanval van Satan op het gezin kan worden gezien als een onderstroom in de hele Civitavecchia-gebeurtenis. Zo onthult Onze Lieve Vrouw in een boodschap van 16/7/1995: "Satan wil gezinnen vernietigen. Het gezin vernietigen betekent de fundamentele cel van de samenleving vernietigen, en het zo als een kanker infecteren om het tot ontbinding te brengen.
Deze zorg van de Moeder Gods is in de loop der jaren steeds duidelijker geworden met de desintegratie van gezinnen die nog steeds plaatsvindt: echtscheidingen, scheidingen van tafel en bed, feitelijke verbintenissen, homohuwelijken, polygamie... De agressie tegen het gezin manifesteerde zich ook binnen de Kerk tijdens de laatste synode. Het risico bestaat dat men zo ver zou kunnen gaan de onontbindbaarheid van het sacrament van het Huwelijk te ontkennen.
De boodschappen, niet toevallig, werden overgebracht aan een gezin dat in Pantano woonde, dat deze aardbeving had voorzien en uitnodigde om het gezin op te bouwen met respect voor christelijke waarden en om liefde, trouw, onontbindbaarheid en eenheid te cultiveren. De Maagd presenteerde zichzelf hier, onder andere, als 'Moeder en Koningin van het gezin' en er zijn veel echtparen die eenheid vinden door te bidden tot OLVrouw van Civitavecchia.
Sprak Onze Lieve Vrouw ook over de risico's van afvalligheid binnen de Kerk?
Ubodi: Ze sprak over "grote afvalligheid" in een boodschap van 8/9/1995. En we leven in deze vreselijke realiteit. Het lijkt erop dat afvalligheid ook deel uitmaakte van de geheimen van Fatima. Johannes Paulus II merkte in de apostolische exhortatie Ecclesia in Europa, die volgde op de boodschappen aan de familie Gregori, op: "De Europese cultuur wekt de indruk van een stille afvalligheid van de kant van een verzadigde mens die leeft alsof God niet bestaat." Binnen de Kerk is er sprake van geloofsverlies en worden veel dogmatische waarheden in twijfel getrokken.
Dit wordt ook veroorzaakt door een verontrustende infiltratie van de vrijmetselarij en het atheïstisch communisme. Er zijn niet-Katholieke tendensen in de studie en praktijk van theologie bij de evaluatie van de fundamentele elementen van het geloof: de Geloofsbelijdenis, het Onze Vader, de Tien Geboden, de Sacramenten. En de wereld, zoals Benedictus XVI opmerkte, volgt de tendens van relativisme.
Hoe beïnvloeden deze verontrustende verschijnselen het leven van de Kerk?
Ubodi: In een boodschap van 30/7/1995 zegt OLVrouw: "Satan neemt bezit van de hele mensheid en probeert nu de Kerk van God te vernietigen door middel van vele Priesters. Laat dit niet toe! Help de Heilige Vader". De bezorgdheid van de Maagd bleek terecht; we waren getuige van een reeks schandalen die niemand zich ten tijde van de gebeurtenissen in Civitavecchia had kunnen voorstellen. Het begon met de trieste affaire van Bisschop Milingo, ging verder met de pedofiele Priesters en eindigt met de schandalen van vandaag.
Wat zegt Onze Lieve Vrouw over Johannes Paulus II?
Ubodi: In een boodschap van 19/9/1995 richt ze zich tot de Bisschoppen en zegt: "Bisschoppen, het is uw taak de groei van de Kerk van God voort te zetten... Keer terug om één hart te zijn, vol waarachtig geloof en nederigheid, met mijn zoon Johannes Paulus II, de grootste gave die Mijn Onbevlekt Hart heeft ontvangen van het Hart van Jezus." De boodschap geeft aan dat er verdeeldheid is binnen de kerkelijke hiërarchie en geen harmonie en eenheid met de Paus.
Tegelijkertijd heeft OLVrouw in Johannes Paulus II haar grootste gave voor onze tijd aangegeven. Als we deze openbaring van Zij die zich ook in Civitavecchia presenteerde met de titels "Moeder en Koningin van de Kerk", ernstig nemen, kunnen we begrijpen hoezeer het leven en het leergezag van deze heilige Paus een referentiepunt voor de Kerk kunnen zijn, niet alleen vandaag, maar ook in de toekomst.
Het is bekend dat Johannes Paulus II alles wat er in Civitavecchia gebeurde op de voet volgde.
Ubodi: Johannes Paulus II geloofde heilig in de gebeurtenissen in Civitavecchia. Hij wilde het beeldje in het Vaticaan, bad ervoor en plaatste een gouden kroon op het hoofd en een rozenkrans in de hand. Mgr. Grillo ondertekende een belangrijk document over het contact van de Paus met het beeldje.
U noemde in de boodschappen ook het risico van een derde wereldoorlog tussen Oost en West. Kunt u dit nader toelichten?
Ubodi: Hier is de boodschap van 19/5/1995 fundamenteel: "De mensheid staat op het punt een zeer afschuwelijke tragedie te ondergaan die nadert. Zonder te beseffen dat ze op het punt staat een wereldoorlog te betreden die gestopt kan worden." Ik vrees dat ook deze boodschap uitkomt. De boodschappen maken duidelijk dat dit een 'nucleaire oorlog' is die onoverzienbare gevolgen kan hebben. OLVrouw heeft echter, zoals we hebben gezien, de deur naar hoop niet gesloten: "De oorlog kan gestopt worden."
Wat vraagt Onze-Lieve-Vrouw om de oorlog te stoppen?
Ubodi: De hemel heeft zijn "wapens". Om de oorlog te stoppen, verwees OLVrouw naar liefde, gebeden, met name de Rozenkrans, nederigheid, oprechte bekering, toewijding aan haar Onbevlekt Hart. Maar bovenal een groot vertrouwen in Jezus, dat gegrondvest is in de Communie en de Eucharistische Aanbidding, en de frequente Biecht. In een boodschap van 25/8/1995 zegt OLVrouw: "Mijn wil is dat jullie je toewijden aan mijn Onbevlekt Hart, zodat Ik jullie allen tot Jezus kan leiden... Bekeer je, wees nederig van hart, liefdadig, keer terug om het ware volk van God te zijn."
Wat is het verband tussen de boodschap van Onze Lieve Vrouw in Fatima en die in Civitavecchia?
Ubodi: OLVrouw zegt in haar boodschap van 19/9/1995: "Satans duisternis verduistert nu de hele wereld en verduistert ook Gods Kerk. Bereid je voor om te leven naar wat Ik aan mijn dochtertjes in Fatima heb geopenbaard." Vervolgens werd het Derde Geheim van Fatima, dat ze angstvallig bewaakt, aan Jessica meegedeeld.
De inhoud van de verschijningen in Civitavecchia komt grotendeels overeen met die van Fatima: de uitnodiging tot bekering en toewijding aan het Onbevlekt Hart van Maria; het bidden van de Rozenkrans als wapen om Gods tegenstander te verslaan; de duisternis van Satan die de wereld en de Kerk verduistert, met het risico van een nucleaire oorlog; de overlevering van het Derde Geheim; de verwijzing naar geloofsafval, maar ook de bemoedigende bevestiging dat het Onbevlekt Hart van Maria zal zegevieren.
|