Over de grote baan ... de Barrier vroeger ...tolhek 1770
De eerste tolheffer om tol te innen voor de voertuigen + reizegers was eenZONHOVENSE Schout...
Hij noemde in 1770 VANDERMAESEN & hij betaalde pachtgeld voor de inning van tol om de grote baan & de barrier te gebruiken betaalde hij 1300 gulden per jaar...
Op de baan tot Lommel-Barrier waren veel dergelijke tolhuizen
Rik Vandersanden ( bilzen 1954)was kok in de villa Loraine voor hij in 1984 restaurenant Barrier opende...
Hij kreeg hier in 1993 zijn eerste Michelin-ster & bouwde in 2003 zijn overdekte patio(gebouwencomplex)
De grote baan was bij onze voorvaders dikke slijklaag men had 8 paarden nodig om een kar (postkoets)te trekken postwegen ontstonden rond 1700 & tol iets later...
Een diligee(vaste koets)waren er enkel via postbaan naar MAASTRICHT Alleen Hengel & Kelcterhoef had de zogezegde postweg...
In 1711 kwamen de eerste kasseiwegen van de Luikse staten
Hier bij ons starte de oorlog pas naar 'sHertogenbosch in 1739
Toch waren er al Tolhuizen (BARRIER)nog voor de weg af was...
Pas in 1779 komt de grote baan op de Ferrariskaart.
Een lang lint met bomen omzoomd...de bomen moesten het grens van de weg bepalen & het vele water(laak)
CHAUSSEE DE LIEGE A BOIS LE DUE(FRANSE LEGERS)1800