Djust na den oorlog wilde Wouters geen tram lijn op zijne grond
Ook de pastoor wilde geen tram op de grond van de pastoors winning(die boerderystond waar nu de parking Quick is )
Dus ... huis Verschakelen werd afgebroken (waar nu de bank is)& de Tramlijn liep rakkelings langs de cafè van toon(zie foto tram)
De tram draaide naar de voordeur van de moller & de kerkhofdeur tot thuisachter(schuurke)waar nu de volksmacht staat in onze achtertuin sneuvelden onze fruitbomen & aan het HOOLVEN kwam een brug over het spoor .
De groenste straat die aan de pastoorswinnig begon had bronnen & een groenstraatbeek het was de groenste straat tot aan de gemeenschapelijke dries aan sikepap & de meeuwenweg waar de schutters woonde
Meerdere borrelcafè's (Balings ons kot servaas) lagen tussen de langgevelboerderyen met strooiendak in de groenstraat de schoonste boerdery'en waren die van sep & koobietz aan het einde van de weg tenhout.
Onze vader kocht van jef van leen(velomaker)bijna 1HA GROND & een huis naast de slachter van Jenke & Rikske STROEP op de meeuwerweg
De hoge mast van de wipschutters die aan de kerkhofmuur lakerweg stond verhuisde naar de meeuwerweg tenhout de mannen van de tram hielpen mee verhuizen zo ontsond er het eerste schuttersfeest op tenhout de schuttersfeesten op tenhout werden nadien VELOESKES KERMIS genoemd
Bleef zijn naam behouden ook na de nederlaag van waterloo 1815...bij ons grote baan.
In de registers van 1846 bleef het nog altijd zo...
In 1870 noemt men de weg STEENWEG met 5 huizen de spoorweg Hasselt-Neerpelt-'sHertogenbosch in 1865
Er kwam een station te Helcteren dat tot 1968 in dienst bleef
De bewoning langs de grote baan namen toe vooral toen men in 1920 de ''Oude CITE (schomsstraat)bouwde...
De grote asvalt kwam er... omdat de grote baan(kasseienweg)onderhoud ten laste viel van de staat & het vlaamse gewest.
In 1958 was in Helcteren kruispunt de verkeeras opgebroken leerlingen hadden als protest tegen de wet COLLARD(onderwijs) alle KASSEIEN OP GE BROKEN...TOEN KWAM ER ASFALT
In de jaren zeventig had men met name de heidegebieden gescheiden van de TEUT &TENHAAGDOORNEHEIDE gescheiden door een E 39 & nu zou de meest symbolischeweg de A 24 er komen...
maar ja... TROP IS TEVEEL EN TEVEEL IS TROP...
De nieuwe noord-zuid verbinding in onze provincie ligt nu in Houthalen Centrum...
Over de grote baan ... de Barrier vroeger ...tolhek 1770
De eerste tolheffer om tol te innen voor de voertuigen + reizegers was eenZONHOVENSE Schout...
Hij noemde in 1770 VANDERMAESEN & hij betaalde pachtgeld voor de inning van tol om de grote baan & de barrier te gebruiken betaalde hij 1300 gulden per jaar...
Op de baan tot Lommel-Barrier waren veel dergelijke tolhuizen
Rik Vandersanden ( bilzen 1954)was kok in de villa Loraine voor hij in 1984 restaurenant Barrier opende...
Hij kreeg hier in 1993 zijn eerste Michelin-ster & bouwde in 2003 zijn overdekte patio(gebouwencomplex)
De grote baan was bij onze voorvaders dikke slijklaag men had 8 paarden nodig om een kar (postkoets)te trekken postwegen ontstonden rond 1700 & tol iets later...
Een diligee(vaste koets)waren er enkel via postbaan naar MAASTRICHT Alleen Hengel & Kelcterhoef had de zogezegde postweg...
In 1711 kwamen de eerste kasseiwegen van de Luikse staten
Hier bij ons starte de oorlog pas naar 'sHertogenbosch in 1739
Toch waren er al Tolhuizen (BARRIER)nog voor de weg af was...
Pas in 1779 komt de grote baan op de Ferrariskaart.
Een lang lint met bomen omzoomd...de bomen moesten het grens van de weg bepalen & het vele water(laak)
CHAUSSEE DE LIEGE A BOIS LE DUE(FRANSE LEGERS)1800