Gentse tram nostalgie over de MIVG (de oude Gentse trams)
Een nostalgische terugblik op de periode van de oude gele "tramkes" van Gent, de gekende 3-assers.
Ook de opvolger, de zogenaamde PCC komt aan bod. Die kreeg toen in de tijd blauw/gele kleuren, evenals de trolleybussen. We wensen u veel kijkplezier bij deze reis, terug in de tijd.
De foto's die we hier tonen zijn afkomstig van mezelf, alsook van andere "tramfanaten": "Goal", Pol Tordeur, Richard Vinck, Keith Ward, André Corteil, Erik De Keukeleire, Jan Coppens, Freddy Coussens en vele andere, soms onbekende fotografen.
Het is zeker niet de bedoeling om foto's van anderen te "stelen", maar door ze op deze blog te zetten kunnen meer mensen deze tijdsdocumenten bewonderen.
Groetjes van Daniel en Christel (+ 2007) en co-auteurs
15-03-2011
Nog foto's uit de jaren '50 en '60
* De eerste foto toont ons een zicht op de Sint-Michielshelling in 1957 waar de "382" en de "401" elkaar kruisen. * Foto 2 is de "328" die op de Brusselse steenweg gefotografeerd werd. Deze "328" staat nu in het VLATAM (Vlaams Autobus en Tram Museum te Berchem, Antwerpen, vlakbij het station). * De "333" en de "354" op een winteravond. * De "346" komt uit Klein Turkije en rijdt de Koornmarkt op. Dit is nu allemaal voltooid verleden tijd...
* Tram 323 op lijn 1 ter hoogte van het toen nog drukke Sint-Baafsplein. * In de stelplaats treffen we tram 334 aan met een pantograaf op het dak. Heel zeldzaam, gezien de 3-assers normaal gezien met sleepbeugels reden. * Tram 354 aan de stelplaats. Bemerk op de achtergrond een wagen voor het werken aan de bovenleidingen.
* Wie herinnert zich nog deze: de "sneeuwruimer" samen met de "216" diensttram, heden terug te vinden in zijn oorspronkelijke staat als "zomertram", nog te zien geweest tijdens de viering "100 jaar electrische tram te Gent". * de "402" rijdt de stelplaats binnen in 1963. * de stelplaats in 1963 met enkele 3-assers, aanhangwagens en de diensttram "216". * een tram op lijn 10 kantelt aan de Rozemarijnbrug op 2 juni 1966.
In het boek 135 jaar openbaar vervoer in Gent (deel 6) van Erik De Keukeleire lezen we volgend verslag, afkomstig uit de krant "Het Volk":
"Op de Rozemarijnbrug is gisteravond even na 20 uur tramrijtuig 352 van lijn 10 op het brugdek zelf gekanteld. Het voertuig kwam van de Coupure in de richting van het Sint-Pietersstation gereden en werd bestuurd door Remi Van Hyfte. Het ontspoorde bij het nemen van de zeer scherpe bocht om de brug op te rijden en viel met een oorverdovend lawaai van brekend glas en houtwerk op de linkerzijde. Het ongeval is wellicht te wijten aan een mechanisch defect. Reeds vroeger ontspoorden op deze plaats tramrijtuigen. Het mag een waar wonder heten dat de balans van dit spectaculair gebeuren zich beperkte tot één licht en twee wat ernstiger gekwetsten. Eén van de passagiers had de tegenwoordigheid van geest om van het rijtuig te springen terwijl het kantelde. Met veel moeite werden de anderen uit het gehavende voertuig bevrijd. Twee personen verkeerden in shocktoestand, doch konden naderhand naar huis worden gebracht. De geleider, Jules Ysebaert, Einde Were 25 te Gent, die nog in het academisch ziekenhuis wegens allerhande kwetsuren verder verpleegd wordt, is niet zo erg gewond. Dit opzienbarend ongeval lokte heel wat nieuwsgierigen. De bergingswerken waren moeilijk. De brandweer was spoedig ter plaatse onder het beval van luitenant Bauwens. De technische dienst van de MIVG kwam op de plaats van het ongeval. "Zowel het op- en afrijden van de Rozemarijnbrug betekent voor tram 10 het nemen van een zeer gevaarlijke bocht. Gisteravond gebeurde dan het ongeval dat reeds velen hebben voorspeld"...
Ook nu nog is deze bocht niet zonder gevaar. Enkele Hermelijntrams zijn in het verleden ook al ontspoord. De chauffeurs moeten de bocht stapvoets nemen...
* De eerste foto is van een infobord met alle lijnen van de MIVG in 1963 * De tweede foto toont de 319 aan de Stelplaats te Gentbrugge * Op de derde foto de PCC35 (nog steeds in dienst) en de PCC04 (nu in vernieuwe uitvoering met andere deuren, motoren en spoiler op het dak, meestal te vinden op lijn 4) foto uit 1983 * Tenslotte een zwart/witte foto van de PCC01 (thans museumtram in originele MIVG kleuren) en de PCC11 aan de halte op de Korenmarkt in de jaren '70.
U ziet de 339 (welke nu nog in Gent aanwezig is als museumtram) die de Veldstraat verlaat richting Nederkouter (foto uit 1963). De 341 staat aan het tramhuisje op de Korenmarkt wachtend op vertrekt richting Sint-Pietersstation door de Veldstraat (foto uit 1963) Tenslotte de blauw/gele MIVG 05 eveneens op lijn 4 aan de Korenmarkt (foto uit 1975)
Het vervolg van de prachtige opnames. De eerste 3 foto's dateren van 1963, de laatste foto van twee trams broederlijk naast elkaar, komt uit 1964. Alle trams op lijn 3 "Mariakerke-Gentbrugge brug". Merk ook de groene autobus van de Belgische Spoorwegen.
Zoals beloofd, het vervolg van de prachtige reeks kleurfoto's over de Gentse tram. Ditmaal in 1964 aan de Koornmarkt en aan de halte van de "3" aan de Sint-Michielshelling. Opnieuw liggen er daar nu sporen die binnen afzienbare tijd een tram naar Mariakerke zal brengen... Aan de Koornmarkt stonden toen nog verkeerslichten en staken de voetgangers over tussen de "nagels" = koperen ronde platen tussen de kasseien.
Via de heer De Keukeleire bereikten ons enkele prachtige kleurfoto's uit de jaren '60. We zullen ze u de volgende dagen presenteren.
Vandaag alvast enkele foto's genomen in 1963 ter hoogte van het Belfort en het Gravensteen van drie-assers op lijn 1. Verdere commentaar lijkt ons overbodig: de beelden spreken voor zich.
Misschien niet wat u dacht toen u de titel las, maar we wagen ons aan een "zijspoor" op deze MIVG pagina. In Gent reden naast de gewone MIVG trams ook trams en bussen van de NMVB. Vaak volgden die trams stukken van bestaande MIVG trajecten en konden reizigers binnen de stadsgrenzen dus kiezen uit de gele drie-asser of de beige NMVB-tram. De bussen waren in het rood/beige geschilderd. De bekendste bus was ongetwijfeld de Girobus, hoewel hij maar een kort leven beschoren kreeg. Heel bekend was zijn "oplaadpunt" aan het Graaf van Vlaanderenplein, ter hoogte van de toenmalige garage "Redoutey". Via de heer Erik De Keukeleire kregen we ook een kleurfoto van twee bussen aan een halte op het traject Gent Zuid-Merelbeke. Eén Gyrobus bestaat nog steeds en bevindt zich in een depot te Gent. Meer nieuws daarover later...
Foto uit begin jaren '60 waarbij een bromfietser gegrepen werd door de "328" aan de Martelaarslaan ter hoogte van de oversteekplaats voor voetgangers (het huidige "Radio 2" gebouw). Jammer genoeg overleed de persoon in kwestie ter plaatse... Bemerk ook de Citroën C4 ambulance van het AZ (!) en het oranje zwaailicht op de groene politiecombi "906" van de Gentse stadspolitie. In 1962-63 werd systematisch overgeschakeld op blauwe zwaailichten voor de hulpdiensten.
Niet direct een MIVG-item maar omdat vandaag in de krant te lezen staat dat de Voskenstunnel afgebroken wordt willen we u graag enkele beelden tonen, gemaakt in september 2009 aan de achterzijde van het Sint-Pietersstation met zicht op de nieuwe Timichegtunnel, de Voskenstunnel en de oude tramtunnel... Alweer een stukje Gent dat er anders zal gaan uitzien binnen een paar jaar !
Twee zwart/witfoto's van de 3-assers: de 331 in de Veldstraat op lijn 4 (bemerk de winkels die nu allemaal verdwenen zijn) en de Sint-Niklaaskerk in de steigers. Dan de 352 op lijn 7 aan de Kortrijksesteenweg (foto archief EDK)
Marc De Troy bezorgde ons enkele foto's van de Gentse 3-assers in 1968. Met dank voor de prima kwaliteit. U zal de trams herkennen aan het Sint-Veerleplein, de haltes of terminus aan Gentbrugge brug, Van Beverenplein, op de Dendermondse steenweg en Zandeken te Mariakerke. De 328 staat nu in het VLATAM (Vlaams Autobus en Tram Museum) te Berchem,Antwerpen. Hij reed in 2005 nog rondjes tijdens de Gentse Floraliën tussen de Koornmarkt en het Sint-Pietersstation).
Beste bezoeker van onze MIVG pagina. Langs deze weg wensen we u, als tramliefhebber, uit te nodigen om u aan te sluiten bij onze vereniging ETG (Erfgoed Trams Gent). In bijlage vindt u wat uitleg alsook het rekeningnummer om uw lidgeld (15) te betalen. Een prachtig verzorgd tijdschrift en tal van leuke evenementen worden u aangeboden. Een aanrader dus: DOEN !!!
De heer André Corteil, webmaster van "Trams et trolleybus en Belgique et ailleurs" stuurde ons dit prachtig filmpje door. Nostalgie uit een niet zo ver verleden: