MIVG
Foto

MIVG: Maatschappij voor Intercommunaal Vervoer Gent.

Foto



Inhoud blog
  • Een reeks heel oude foto's van de Gentse trams
  • Nostalgie
  • MIVG bussen
  • Muide
  • De blauw/gele PCC's

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     


    Foto

    Mijn favorieten
  • De Lijn
  • Forum over trams en smalspoor (Franstalig)
  • Trams en trolleybussen door André Corteil
  • Richard Vinck's website over trams en bussen
  • Transport, toerisme, ontspanning (TTO Noordzee)
  • "Allemaal busjes" door Anja en Dennis
  • 100 Jaar electrische tram foto + video door André Corteil
  • Keith Ward's site over de trams van Gent en Antwerpen
  • Geschiedenis van het Gentse openbaar vervoer door Erik De Keukeleire
  • Mini train expo te Blankenberge (station) met Gentse 3-asser

    Blog als favoriet !

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Archief per week
  • 15/03-21/03 2021
  • 01/03-07/03 2021
  • 21/12-27/12 2020
  • 14/12-20/12 2020
  • 07/12-13/12 2020
  • 24/02-01/03 2020
  • 03/02-09/02 2020
  • 09/09-15/09 2019
  • 29/04-05/05 2019
  • 09/04-15/04 2018
  • 17/07-23/07 2017
  • 27/03-02/04 2017
  • 08/08-14/08 2016
  • 09/11-15/11 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 27/07-02/08 2015
  • 20/04-26/04 2015
  • 30/03-05/04 2015
  • 09/03-15/03 2015
  • 02/03-08/03 2015
  • 16/02-22/02 2015
  • 09/02-15/02 2015
  • 02/02-08/02 2015
  • 29/12-04/01 2015
  • 15/12-21/12 2014
  • 08/12-14/12 2014
  • 17/11-23/11 2014
  • 27/10-02/11 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 03/03-09/03 2014
  • 17/02-23/02 2014
  • 03/02-09/02 2014
  • 20/01-26/01 2014
  • 23/12-29/12 2013
  • 16/12-22/12 2013
  • 28/10-03/11 2013
  • 14/10-20/10 2013
  • 26/08-01/09 2013
  • 17/06-23/06 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 27/05-02/06 2013
  • 13/05-19/05 2013
  • 29/04-05/05 2013
  • 22/04-28/04 2013
  • 08/04-14/04 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 11/02-17/02 2013
  • 17/12-23/12 2012
  • 10/12-16/12 2012
  • 26/11-02/12 2012
  • 19/11-25/11 2012
  • 05/11-11/11 2012
  • 15/10-21/10 2012
  • 08/10-14/10 2012
  • 13/08-19/08 2012
  • 11/06-17/06 2012
  • 28/05-03/06 2012
  • 12/03-18/03 2012
  • 05/03-11/03 2012
  • 06/02-12/02 2012
  • 16/01-22/01 2012
  • 02/01-08/01 2012
  • 26/12-01/01 2012
  • 19/12-25/12 2011
  • 12/12-18/12 2011
  • 05/12-11/12 2011
  • 28/11-04/12 2011
  • 14/11-20/11 2011
  • 07/11-13/11 2011
  • 24/10-30/10 2011
  • 10/10-16/10 2011
  • 19/09-25/09 2011
  • 05/09-11/09 2011
  • 29/08-04/09 2011
  • 15/08-21/08 2011
  • 18/07-24/07 2011
  • 11/07-17/07 2011
  • 20/06-26/06 2011
  • 13/06-19/06 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 09/05-15/05 2011
  • 02/05-08/05 2011
  • 25/04-01/05 2011
  • 21/03-27/03 2011
  • 14/03-20/03 2011
  • 07/03-13/03 2011
  • 28/02-06/03 2011
  • 21/02-27/02 2011
  • 14/02-20/02 2011
  • 07/02-13/02 2011
  • 31/01-06/02 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 03/01-09/01 2011
  • 27/12-02/01 2011
  • 13/12-19/12 2010
  • 20/09-26/09 2010
  • 13/09-19/09 2010
  • 06/09-12/09 2010
  • 23/08-29/08 2010
  • 09/08-15/08 2010
  • 02/08-08/08 2010
  • 19/07-25/07 2010
  • 21/06-27/06 2010
  • 12/04-18/04 2010
  • 29/03-04/04 2010
  • 04/01-10/01 2010
  • 21/12-27/12 2009
  • 23/11-29/11 2009
  • 16/11-22/11 2009
  • 12/10-18/10 2009
  • 05/10-11/10 2009
  • 28/09-04/10 2009
  • 21/09-27/09 2009
  • 14/09-20/09 2009
  • 07/09-13/09 2009
  • 24/08-30/08 2009
  • 27/07-02/08 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 29/06-05/07 2009
  • 22/06-28/06 2009
  • 15/06-21/06 2009
  • 08/06-14/06 2009
  • 01/06-07/06 2009
  • 27/04-03/05 2009
  • 20/04-26/04 2009
  • 06/04-12/04 2009
  • 23/03-29/03 2009
  • 02/03-08/03 2009
  • 09/02-15/02 2009
  • 12/01-18/01 2009
  • 27/10-02/11 2008
  • 20/10-26/10 2008
  • 15/09-21/09 2008
  • 07/07-13/07 2008
  • 02/06-08/06 2008
  • 19/05-25/05 2008
  • 05/05-11/05 2008
  • 28/04-04/05 2008
  • 21/04-27/04 2008
  • 17/03-23/03 2008
  • 11/02-17/02 2008
  • 21/01-27/01 2008
  • 07/01-13/01 2008
  • 31/12-06/01 2008
  • 10/12-16/12 2007
  • 03/12-09/12 2007
  • 26/11-02/12 2007
  • 05/11-11/11 2007
  • 22/10-28/10 2007
  • 25/06-01/07 2007
  • 02/04-08/04 2007
  • 05/03-11/03 2007
  • 26/02-04/03 2007
  • 29/01-04/02 2007
  • 25/12-31/12 2006
  • 18/12-24/12 2006
  • 11/12-17/12 2006
  • 20/11-26/11 2006
  • 13/11-19/11 2006
  • 06/11-12/11 2006
  • 23/10-29/10 2006
  • 16/10-22/10 2006
  • 09/10-15/10 2006
  • 02/10-08/10 2006
  • 18/09-24/09 2006
  • 11/09-17/09 2006
  • 04/09-10/09 2006
  • 28/08-03/09 2006
  • 21/08-27/08 2006
  • 14/08-20/08 2006
  • 31/07-06/08 2006
  • 24/07-30/07 2006


    Gentse tram nostalgie over de MIVG (de oude Gentse trams)
    Een nostalgische terugblik op de periode van de oude gele "tramkes" van Gent, de gekende 3-assers. Ook de opvolger, de zogenaamde PCC komt aan bod. Die kreeg toen in de tijd blauw/gele kleuren, evenals de trolleybussen. We wensen u veel kijkplezier bij deze reis, terug in de tijd. De foto's die we hier tonen zijn afkomstig van mezelf, alsook van andere "tramfanaten": "Goal", Pol Tordeur, Richard Vinck, Keith Ward, André Corteil, Erik De Keukeleire, Jan Coppens, Freddy Coussens en vele andere, soms onbekende fotografen. Het is zeker niet de bedoeling om foto's van anderen te "stelen", maar door ze op deze blog te zetten kunnen meer mensen deze tijdsdocumenten bewonderen. Groetjes van Daniel en Christel (+ 2007) en co-auteurs
    30-07-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Tram 3 aan de Dampoort te Gent
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De heer André Corteil, webmaster van "Trams et Trolleybus de Belgique et d'ailleurs" stuurde me deze foto, destijds genomen door een zekere Theo Van Halsema uit Nederland. Daarmee is ook het raadsel van de "onbekende fotograaf" opgelost.
    Bemerk op dit unieke tijdsdocument de wildgroei aan TV-antennes. Duidelijk een foto uit de jaren '60.
    "Merci monsieur Corteil"

    30-07-2006, 00:00 geschreven door dany

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (11 Stemmen)
    29-07-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.PCC 35 herdenking
    Klik op de afbeelding om de link te volgen In 2004 schilderde men de PCC 35 in speciale kleuren die deden denken aan de 3-assers. De bovenzijde van de zijspiegels kregen een oranje kleur, wat dan weer deed denken aan de oranje lichtpotten die destijds dienden als richtingaanwijzers.
    Alexander Gomme maakte er een foto van aan de achterzijde van de tramtunnel van het Sint Pietersstation. Nu is deze plaats niet meer te herkennen. De nieuwe lijn 1 (Hermelijn) rijdt nu door tot aan Flanders Expo. Daarom werden er ook enkele huizen gesloopt, waaronder het huis waar mijn vader woonde als kleine jongen, samen met mijn grootvader, grootmoeder en mijn tantes.
    De tijd staat soms (helaas) niet stil.

    29-07-2006, 13:45 geschreven door dany

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    28-07-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.MIVG PCC 01
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De eerste PCC's (modernere rijtuigen) werden geleverd in 1971.
    Deze tram met nummer 01 (allereerste rijtuig) werd in 2004 terug in de oorspronkelijke blauw/gele MIVG kleuren gestoken met het oude logo van de maatschappij op de flanken.
    Enkel de lichtblok met 2x2 rode achter- en stoplichten waren oorspronkelijk niet aanwezig op deze serie  trams.
    Het voertuig staat nog steeds te Gent en kan gehuurd worden voor speciale gelegenheden. Binnenkort zou het dan toch naar het VLATAM te Berchem verhuizen....
    Foto: Richard Vinck

    28-07-2006, 18:39 geschreven door dany

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Tram 10 kantelt
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Wat ooit voorspeld werd kwam uit eind jaren zestig: tram 10 kantelde bij het nemen van zijn bocht ter hoogte van de Coupure en de Papegaaistraat. De "bolle" Rozemarijnbrug speelde hierbij wel een rol.
    Foto: Het Volk en Erik De Keukeleire

    28-07-2006, 18:10 geschreven door dany

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (5 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Tram 3 zaliger
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Ooit reed hier tram 3. Zicht bij het openbreken van de Steendam en het verwijderen van de sporen, waar ooit tram 3 over denderde.
    Foto: Alexander Gomme

    28-07-2006, 18:04 geschreven door dany

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (2 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.23 augustus 1968
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Tram 3 komt van Gentbrugge-brug en rijdt aan Sint Jacobs, richting Mariakerke.
    Foto: Pol Tordeur

    28-07-2006, 17:33 geschreven door dany

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (3 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.1968
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Tram 3 aan Sint Jacobs, richting Gentbrugge-brug op 23 augustus 1968.
    Foto: Pol Tordeur

    28-07-2006, 17:32 geschreven door dany

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (3 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Uit het jaar 1968
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Tram 3 verlaat de Dampoort, richting centrum en Mariakerke.
    Foto: Pol Tordeur

    28-07-2006, 17:30 geschreven door dany

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (2 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Uit de oude doos 1968
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Tram 3 aan het Belfort, richting Sint Jacobs.
    Foto: Pol Tordeur

    28-07-2006, 17:28 geschreven door dany

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (5 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Moscou
    Klik op de afbeelding om de link te volgen In Gent kon en kàn je nog steeds een tram nemen richting "Moscou". Vroeger tram 1 (zie foto) en nu is dat tram 4.
    Foto: Jan Coppens

    28-07-2006, 00:00 geschreven door dany

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (2 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Oud in een nieuw decor
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De 339 aan de Korenmarkt te Gent. Enkel de nieuwe horecazaken en een moderne auto geven aan dat dit niet de jaren 60 zijn maar wel de 21e eeuw.
    Foto: Jan Coppens

    28-07-2006, 00:00 geschreven door dany

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (2 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Knooppunt Korenmarkt anno 2004
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Dat de Korenmarkt niet zo heel veel veranderde qua uitzicht doorheen de jaren bewijst deze foto. Denk gewoon de nieuwe autobus en de bovenleiding van de trolleybus weg en je waant je in de jaren zestig.
    Foto: Jan Coppens

    28-07-2006, 00:00 geschreven door dany

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (4 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bloementram
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Rijk versierde 3-asser tijdens de herdenking op 12 september 2004.
    Foto: Jan Coppens

    28-07-2006, 00:00 geschreven door dany

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aan het Sint Pietersstation
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De testrit bracht de kolonne ook langsheen het keerpunt aanhet Sint Pietersstation.
    Foto: Jan Coppens

    28-07-2006, 00:00 geschreven door dany

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.339 met rolfilm: 1 Van Beverenplein, aan de halte Zuid
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De 339 tijdens de testrit voorafgaand aan de stoet op 12 september 2004. Hier aan de halte Zuid. De rolfilm geeft lijnnummer 1 Van Beverenplein aan.
    Foto: Jan Coppens

    28-07-2006, 00:00 geschreven door dany

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De 328 aan het Zuid
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De hele kolonne oude trams maakte net voor de herdenkingsstoet op 12 september 2004 een proefrit langsheen het te volgen traject.
    Hier zie je de 328 met aanhangwagen aan de halte "Zuid" (tgo Capitole) te Gent.
    Foto: Jan Coppens

    28-07-2006, 00:00 geschreven door dany

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Muidebrug
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De 339 aan de Muidebrug tijdens de herdenkingsstoet 100 jaar electrische tram te Gent.
    Foto: Jan Coppens

    28-07-2006, 00:00 geschreven door dany

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.328 met 70
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De 328 (lachende tram) met aanhangwagen 70 t.g.v. de stoet 100 jaar electrische tram te Gent.
    Foto: Jan Coppens

    28-07-2006, 00:00 geschreven door dany

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.339 100 jaar electrische tram
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De 339 aan de Brusselsesteenweg bij het begin van de stoet t.g.v. 100 jaar electrische tram te Gent.
    foto: Jan Coppens

    28-07-2006, 00:00 geschreven door dany

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    27-07-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bloementram
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Veel belangstelling voor de 339 "Bloementram" tijdens de voorbije Gentse Floraliën. Hier zicht aan de Korenmarkt te Gent.

    27-07-2006, 18:04 geschreven door dany

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Noodstop en bel
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Aan de voeten van de bestuurder zie je naast de remzwengel nog twee pedalen: één om de bel te bedienen en één om een noodstop uit te voeren. Dan werd een kleine hoeveelheid zand gelost en vielen zware blokken naar beneden die de tram afremden op de rails. Dit systeem wordt nog altijd toegepast op de huidige trams.

    27-07-2006, 17:59 geschreven door dany

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hand op de rem
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Steeds moet één hand op de remzwengel. Vertragen kan met de "controller", remmen met de zwengel die de remband aanspant.

    27-07-2006, 17:54 geschreven door dany

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.En we rijden
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Tijdens de rit kijken we mee over de schouder van de bestuurder

    27-07-2006, 17:53 geschreven door dany

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Besturing
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Later werd omwille van de toegenomen veiligheidsmaatregelen plaats voorzien om een krachtige brandblusser te monteren.

    27-07-2006, 17:52 geschreven door dany

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Besturingshendels
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Zicht op de "controller" met links de hendel om te versnellen of te vertragen; rechts de koperen hendel om de rem aan te trekken.

    27-07-2006, 17:51 geschreven door dany

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (3 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Richtingaanwijzer
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De 3-assers kregen twee oranje lampen aan weerszijden van de flanken. Deze dienden als richtingaanwijzer.

    27-07-2006, 17:41 geschreven door dany

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Goed vasthouden
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Passagiers die het geluk niet hadden te kunnen zitten moesten zich goed vasthouden aan deze metalen buizen.
    Bij warm weer werden de klapraampjes opengezet. Het witte plafond herbergde ook een krachtige verlichting.

    27-07-2006, 17:37 geschreven door dany

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.339 tweede man
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De 3-assers werden bemand door een bestuurder en een begeleider. Deze laatste stond in voor het verdelen van de vervoersbewijzen en om de pantograaf te draaien aan een keerpunt. Ook moest de verlichting voor- en achteraan door middel van een knop onder een zetel in de passagiersruimte verwisseld worden.
    Deze begeleider had een apart zitje en mocht erop plaatsnemen als er niet te veel volk op de tram zat!

    27-07-2006, 17:33 geschreven door dany

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.339 passagiersruimte
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Veel plaats was er niet in de 3-assers. Men moet ze ook situeren in de jaren '30, toen er nog heel wat minder mensen met het openbaar vervoer moesten reizen. Slechts begin jaren '70 kwamen de grotere PCC's in dienst.

    27-07-2006, 17:30 geschreven door dany

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.339 schuifdeur
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Via een schuifdeur kwam je in de passagiersruimte van de 3-assers

    27-07-2006, 17:27 geschreven door dany

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.328 B
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De binnenkant van de 328 B-zijde. Op het platform aan de andere kant lees je 328 A.
    Let op het vele gebruik van hout.

    27-07-2006, 17:25 geschreven door dany

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.328 tijdens de Floraliën
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De 328 zie je hier schitteren aan het Sint Pietersstation te Gent. Ondertussen heeft hij Gent verlaten en is hij nu te bewonderen in het VLATAM (Vlaam autobus en tram museum) te Berchem-Antwerpen (op 200 meter van het station).

    27-07-2006, 16:47 geschreven door dany

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (2 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De 328 in de zon
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Tijdens de Floraliën in 2004 werd ook de 328 ingezet omdat de 339 een defect had aan één van de motoren. Hier zie je deze "lachende tram" aan het Sint Pietersstation. Momenteel in het VLATAM te Antwerpen

    27-07-2006, 14:14 geschreven door dany

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Stuurpost van de 339
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Sturen en remmen ging met een "controller", een beetje zoals bij een miniatuur-treintje maar dan in het groot. Remmen gebeurde met een zwengel die een band aanspande waardoor de remmen aangedrukt werden op de wielen.

    27-07-2006, 14:12 geschreven door dany

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Oud en nieuw naast elkaar
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De 3-asser 341 van lijn 10 naar de "Muidebrug" langsheen de Coupure en de Opgeëistenlaan en de nieuwe PCC nr. 04 van lijn 4 eveneens naar de Muidebrug maar dan via het stadscentrum, broederlijk naast elkaar begin jaren 70. Deze PCC's rijden nu nog. Sommigen werden vernieuwd en kregen een grondige face-lift. Daarover later meer.
    fotograaf: onbekend

    27-07-2006, 00:00 geschreven door dany

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nog uit de oude doos
    Klik op de afbeelding om de link te volgen 3-asser in dienst.
    fotograaf: onbekend

    27-07-2006, 00:00 geschreven door dany

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (2 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Uit de oude doos
    Klik op de afbeelding om de link te volgen 3-assers in actie.
    fotograaf: onbekend

    27-07-2006, 00:00 geschreven door dany

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zicht vanop het Gravensteen
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Een 3-asser rijdt het Gravensteen aan de Geldmunt te Gent voorbij.
    fotograaf: onbekend

    27-07-2006, 00:00 geschreven door dany

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zicht op de Korenmarkt
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Het knooppunt Korenmarkt in de jaren zestig.
    fotograaf: onbekend

    27-07-2006, 00:00 geschreven door dany

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (2 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nog aan het Sint Pietersstation
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Deze 3-assers rijdt het majestueuze gebouw van de gewestelijke directie van de NMBS aan het Sint Pietersstation voorbij.
    fotograaf: onbekend

    27-07-2006, 00:00 geschreven door dany

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Uit de heel oude doos
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Deze 3-asser komt de rotonde aan het Sint Pietersstation opgereden.
    fotograaf: onbekend

    27-07-2006, 00:00 geschreven door dany

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nog uit de oude doos
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Nogmaals aan het Sint Pietersstation.
    fotograaf: onbekend

    27-07-2006, 00:00 geschreven door dany

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (2 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Foto's uit de oude doos
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Aan het Sint Pietersstation. Verkeerssituatie is niet meer te herkennen.
    fotograaf: onbekend

    27-07-2006, 00:00 geschreven door dany

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (5 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.100 jaar electrische tram
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Ook de 339 was te bewonderen. Deze tram staat nu nog altijd in de stelplaats te Gentbrugge en blijft in Gent.
    foto: André Corteil

    27-07-2006, 00:00 geschreven door dany

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.328
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De "lachende" 328 was eveneens te bewonderen op de historische herdenking van 100 jaar electrische tram te Gent.
    foto: André Corteil

    27-07-2006, 00:00 geschreven door dany

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    26-07-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De geschiedenis van het openbaar vervoer te Gent in boekvorm
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De heer Erik De Keukeleire, E3-Plein 93, 9050 Ledeberg heeft de hele geschiedenis van het Gentse openbaar vervoer in boekvorm uitgebracht. Het betreft 10 boeken met in totaal 3138 pagina's, meer dan 2000 illustraties, kortom een levenswerk.
    Boeken zijn te koop bij de auteur zelf, via telefoon 09/230.47.05. U kan ook 120 euro storten op de rekening van de auteur 000-0865649-21. (BTW nr.: BE 588918078).
    EEN AANRADER !!!

    26-07-2006, 18:27 geschreven door dany

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.339 aan stelplaats Gentbrugge
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De 339 aan de stelplaats te Gentbrugge, het enige overgebleven voertuig van deze serie te Gent. Andere voertuigen staan in Knokke, Antwerpen (VLATAM) en Brussel.

    26-07-2006, 17:53 geschreven door dany

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (3 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het draaien van de pantograaf
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Vroeger moest de begeleider aan een keerpunt steeds de pantograaf draaien, zodat de tram in de tegenovergestelde richting kon vertrekken.

    26-07-2006, 17:51 geschreven door dany

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De 339 aan de Korenmarkt
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Het is nog nevelig en er is nog weinig volk aan de Koornmarkt die ochtend.

    26-07-2006, 17:49 geschreven door dany

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (3 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De 339 komt uit de Cataloniëstraat
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De 339 rijdt hier de Korenmarkt op.

    26-07-2006, 17:48 geschreven door dany

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (2 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De 3-asser 339 tijdens de Gentse Floraliën 2005
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De 339 aan de halte Sint-Pietersstation. Bestuurder en personeel poseren fier voor de foto.

    26-07-2006, 17:46 geschreven door dany

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (3 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.339 aan de Stelplaats te Gentbrugge
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De 339, feestelijk versierd, klaar voor zijn dagelijkse toeristische rondrit van de Koornmarkt naar Sint-Pietersstation en terug.

    26-07-2006, 00:00 geschreven door dany

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (31 Stemmen)
    T -->

    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!