MIVG
Foto

MIVG: Maatschappij voor Intercommunaal Vervoer Gent.

Foto



Inhoud blog
  • Over 150 jaar tram
  • Nog meer oude foto's
  • Nieuwe vondsten op het web
  • Een reeks heel oude foto's van de Gentse trams
  • Nostalgie

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     


    Foto

    Mijn favorieten
  • De Lijn
  • Forum over trams en smalspoor (Franstalig)
  • Trams en trolleybussen door André Corteil
  • Richard Vinck's website over trams en bussen
  • Transport, toerisme, ontspanning (TTO Noordzee)
  • "Allemaal busjes" door Anja en Dennis
  • 100 Jaar electrische tram foto + video door André Corteil
  • Keith Ward's site over de trams van Gent en Antwerpen
  • Geschiedenis van het Gentse openbaar vervoer door Erik De Keukeleire
  • Mini train expo te Blankenberge (station) met Gentse 3-asser

    Blog als favoriet !

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Archief per week
  • 29/04-05/05 2024
  • 15/03-21/03 2021
  • 01/03-07/03 2021
  • 21/12-27/12 2020
  • 14/12-20/12 2020
  • 07/12-13/12 2020
  • 24/02-01/03 2020
  • 03/02-09/02 2020
  • 09/09-15/09 2019
  • 29/04-05/05 2019
  • 09/04-15/04 2018
  • 17/07-23/07 2017
  • 27/03-02/04 2017
  • 08/08-14/08 2016
  • 09/11-15/11 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 27/07-02/08 2015
  • 20/04-26/04 2015
  • 30/03-05/04 2015
  • 09/03-15/03 2015
  • 02/03-08/03 2015
  • 16/02-22/02 2015
  • 09/02-15/02 2015
  • 02/02-08/02 2015
  • 29/12-04/01 2015
  • 15/12-21/12 2014
  • 08/12-14/12 2014
  • 17/11-23/11 2014
  • 27/10-02/11 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 03/03-09/03 2014
  • 17/02-23/02 2014
  • 03/02-09/02 2014
  • 20/01-26/01 2014
  • 23/12-29/12 2013
  • 16/12-22/12 2013
  • 28/10-03/11 2013
  • 14/10-20/10 2013
  • 26/08-01/09 2013
  • 17/06-23/06 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 27/05-02/06 2013
  • 13/05-19/05 2013
  • 29/04-05/05 2013
  • 22/04-28/04 2013
  • 08/04-14/04 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 11/02-17/02 2013
  • 17/12-23/12 2012
  • 10/12-16/12 2012
  • 26/11-02/12 2012
  • 19/11-25/11 2012
  • 05/11-11/11 2012
  • 15/10-21/10 2012
  • 08/10-14/10 2012
  • 13/08-19/08 2012
  • 11/06-17/06 2012
  • 28/05-03/06 2012
  • 12/03-18/03 2012
  • 05/03-11/03 2012
  • 06/02-12/02 2012
  • 16/01-22/01 2012
  • 02/01-08/01 2012
  • 26/12-01/01 2012
  • 19/12-25/12 2011
  • 12/12-18/12 2011
  • 05/12-11/12 2011
  • 28/11-04/12 2011
  • 14/11-20/11 2011
  • 07/11-13/11 2011
  • 24/10-30/10 2011
  • 10/10-16/10 2011
  • 19/09-25/09 2011
  • 05/09-11/09 2011
  • 29/08-04/09 2011
  • 15/08-21/08 2011
  • 18/07-24/07 2011
  • 11/07-17/07 2011
  • 20/06-26/06 2011
  • 13/06-19/06 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 09/05-15/05 2011
  • 02/05-08/05 2011
  • 25/04-01/05 2011
  • 21/03-27/03 2011
  • 14/03-20/03 2011
  • 07/03-13/03 2011
  • 28/02-06/03 2011
  • 21/02-27/02 2011
  • 14/02-20/02 2011
  • 07/02-13/02 2011
  • 31/01-06/02 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 03/01-09/01 2011
  • 27/12-02/01 2011
  • 13/12-19/12 2010
  • 20/09-26/09 2010
  • 13/09-19/09 2010
  • 06/09-12/09 2010
  • 23/08-29/08 2010
  • 09/08-15/08 2010
  • 02/08-08/08 2010
  • 19/07-25/07 2010
  • 21/06-27/06 2010
  • 12/04-18/04 2010
  • 29/03-04/04 2010
  • 04/01-10/01 2010
  • 21/12-27/12 2009
  • 23/11-29/11 2009
  • 16/11-22/11 2009
  • 12/10-18/10 2009
  • 05/10-11/10 2009
  • 28/09-04/10 2009
  • 21/09-27/09 2009
  • 14/09-20/09 2009
  • 07/09-13/09 2009
  • 24/08-30/08 2009
  • 27/07-02/08 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 29/06-05/07 2009
  • 22/06-28/06 2009
  • 15/06-21/06 2009
  • 08/06-14/06 2009
  • 01/06-07/06 2009
  • 27/04-03/05 2009
  • 20/04-26/04 2009
  • 06/04-12/04 2009
  • 23/03-29/03 2009
  • 02/03-08/03 2009
  • 09/02-15/02 2009
  • 12/01-18/01 2009
  • 27/10-02/11 2008
  • 20/10-26/10 2008
  • 15/09-21/09 2008
  • 07/07-13/07 2008
  • 02/06-08/06 2008
  • 19/05-25/05 2008
  • 05/05-11/05 2008
  • 28/04-04/05 2008
  • 21/04-27/04 2008
  • 17/03-23/03 2008
  • 11/02-17/02 2008
  • 21/01-27/01 2008
  • 07/01-13/01 2008
  • 31/12-06/01 2008
  • 10/12-16/12 2007
  • 03/12-09/12 2007
  • 26/11-02/12 2007
  • 05/11-11/11 2007
  • 22/10-28/10 2007
  • 25/06-01/07 2007
  • 02/04-08/04 2007
  • 05/03-11/03 2007
  • 26/02-04/03 2007
  • 29/01-04/02 2007
  • 25/12-31/12 2006
  • 18/12-24/12 2006
  • 11/12-17/12 2006
  • 20/11-26/11 2006
  • 13/11-19/11 2006
  • 06/11-12/11 2006
  • 23/10-29/10 2006
  • 16/10-22/10 2006
  • 09/10-15/10 2006
  • 02/10-08/10 2006
  • 18/09-24/09 2006
  • 11/09-17/09 2006
  • 04/09-10/09 2006
  • 28/08-03/09 2006
  • 21/08-27/08 2006
  • 14/08-20/08 2006
  • 31/07-06/08 2006
  • 24/07-30/07 2006


    Gentse tram nostalgie over de MIVG (de oude Gentse trams)
    Een nostalgische terugblik op de periode van de oude gele "tramkes" van Gent, de gekende 3-assers. Ook de opvolger, de zogenaamde PCC komt aan bod. Die kreeg toen in de tijd blauw/gele kleuren, evenals de trolleybussen. We wensen u veel kijkplezier bij deze reis, terug in de tijd. De foto's die we hier tonen zijn afkomstig van mezelf, alsook van andere "tramfanaten": "Goal", Pol Tordeur, Richard Vinck, Keith Ward, André Corteil, Erik De Keukeleire, Jan Coppens, Freddy Coussens en vele andere, soms onbekende fotografen. Het is zeker niet de bedoeling om foto's van anderen te "stelen", maar door ze op deze blog te zetten kunnen meer mensen deze tijdsdocumenten bewonderen. Groetjes van Daniel en Christel (+ 2007) en co-auteurs
    27-07-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hand op de rem
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Steeds moet één hand op de remzwengel. Vertragen kan met de "controller", remmen met de zwengel die de remband aanspant.

    27-07-2006, 17:54 geschreven door dany

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.En we rijden
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Tijdens de rit kijken we mee over de schouder van de bestuurder

    27-07-2006, 17:53 geschreven door dany

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Besturing
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Later werd omwille van de toegenomen veiligheidsmaatregelen plaats voorzien om een krachtige brandblusser te monteren.

    27-07-2006, 17:52 geschreven door dany

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Besturingshendels
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Zicht op de "controller" met links de hendel om te versnellen of te vertragen; rechts de koperen hendel om de rem aan te trekken.

    27-07-2006, 17:51 geschreven door dany

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (3 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Richtingaanwijzer
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De 3-assers kregen twee oranje lampen aan weerszijden van de flanken. Deze dienden als richtingaanwijzer.

    27-07-2006, 17:41 geschreven door dany

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Goed vasthouden
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Passagiers die het geluk niet hadden te kunnen zitten moesten zich goed vasthouden aan deze metalen buizen.
    Bij warm weer werden de klapraampjes opengezet. Het witte plafond herbergde ook een krachtige verlichting.

    27-07-2006, 17:37 geschreven door dany

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.339 tweede man
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De 3-assers werden bemand door een bestuurder en een begeleider. Deze laatste stond in voor het verdelen van de vervoersbewijzen en om de pantograaf te draaien aan een keerpunt. Ook moest de verlichting voor- en achteraan door middel van een knop onder een zetel in de passagiersruimte verwisseld worden.
    Deze begeleider had een apart zitje en mocht erop plaatsnemen als er niet te veel volk op de tram zat!

    27-07-2006, 17:33 geschreven door dany

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.339 passagiersruimte
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Veel plaats was er niet in de 3-assers. Men moet ze ook situeren in de jaren '30, toen er nog heel wat minder mensen met het openbaar vervoer moesten reizen. Slechts begin jaren '70 kwamen de grotere PCC's in dienst.

    27-07-2006, 17:30 geschreven door dany

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.339 schuifdeur
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Via een schuifdeur kwam je in de passagiersruimte van de 3-assers

    27-07-2006, 17:27 geschreven door dany

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.328 B
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De binnenkant van de 328 B-zijde. Op het platform aan de andere kant lees je 328 A.
    Let op het vele gebruik van hout.

    27-07-2006, 17:25 geschreven door dany

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.328 tijdens de Floraliën
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De 328 zie je hier schitteren aan het Sint Pietersstation te Gent. Ondertussen heeft hij Gent verlaten en is hij nu te bewonderen in het VLATAM (Vlaam autobus en tram museum) te Berchem-Antwerpen (op 200 meter van het station).

    27-07-2006, 16:47 geschreven door dany

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (2 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De 328 in de zon
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Tijdens de Floraliën in 2004 werd ook de 328 ingezet omdat de 339 een defect had aan één van de motoren. Hier zie je deze "lachende tram" aan het Sint Pietersstation. Momenteel in het VLATAM te Antwerpen

    27-07-2006, 14:14 geschreven door dany

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Stuurpost van de 339
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Sturen en remmen ging met een "controller", een beetje zoals bij een miniatuur-treintje maar dan in het groot. Remmen gebeurde met een zwengel die een band aanspande waardoor de remmen aangedrukt werden op de wielen.

    27-07-2006, 14:12 geschreven door dany

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Oud en nieuw naast elkaar
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De 3-asser 341 van lijn 10 naar de "Muidebrug" langsheen de Coupure en de Opgeëistenlaan en de nieuwe PCC nr. 04 van lijn 4 eveneens naar de Muidebrug maar dan via het stadscentrum, broederlijk naast elkaar begin jaren 70. Deze PCC's rijden nu nog. Sommigen werden vernieuwd en kregen een grondige face-lift. Daarover later meer.
    fotograaf: onbekend

    27-07-2006, 00:00 geschreven door dany

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nog uit de oude doos
    Klik op de afbeelding om de link te volgen 3-asser in dienst.
    fotograaf: onbekend

    27-07-2006, 00:00 geschreven door dany

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (2 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Uit de oude doos
    Klik op de afbeelding om de link te volgen 3-assers in actie.
    fotograaf: onbekend

    27-07-2006, 00:00 geschreven door dany

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zicht vanop het Gravensteen
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Een 3-asser rijdt het Gravensteen aan de Geldmunt te Gent voorbij.
    fotograaf: onbekend

    27-07-2006, 00:00 geschreven door dany

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zicht op de Korenmarkt
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Het knooppunt Korenmarkt in de jaren zestig.
    fotograaf: onbekend

    27-07-2006, 00:00 geschreven door dany

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (2 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nog aan het Sint Pietersstation
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Deze 3-assers rijdt het majestueuze gebouw van de gewestelijke directie van de NMBS aan het Sint Pietersstation voorbij.
    fotograaf: onbekend

    27-07-2006, 00:00 geschreven door dany

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Uit de heel oude doos
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Deze 3-asser komt de rotonde aan het Sint Pietersstation opgereden.
    fotograaf: onbekend

    27-07-2006, 00:00 geschreven door dany

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    T -->

    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!