De kering bestaat uit twee grote waterkerende deuren die zich bij normaal weer in de parkeerdokken langs de beide oevers bevinden. Als voor Rotterdam een waterstand van 3.00 meter boven NAP wordt verwacht, dan moet de waterkering sluiten. Alles werkt automatisch met een computerbesturing.
Bij stormvloed worden de dokken vol water gelaten, waardoor de holle deuren gaan drijven en ze de Nieuwe Waterweg kunnen worden opgedraaid. Als de deuren elkaar zijn genaderd, lopen de holle ruimten in de deuren vol water en zinken ze tot op de bodem. Zo sluiten ze een opening van 360 meter af. Zodra het hoogwater voorbij is, worden de deuren leeggepompt. De constructie gaat weer drijven. Als zeker is dat het volgende hoogwater niet opnieuw erg hoog wordt, kunnen beide deuren terug in hun dok.
Bij een sluiting is de Nieuwe Waterweg afgesloten voor de scheepvaart. De stormvloedkering zal alleen worden gesloten bij extreem slecht weer, naar verwachting eenmaal per tien jaar. Er wordt verwacht dat vanwege de stijging van de zeespiegel de stormvloedkering vaker dicht zal moeten.
Na dit uitgebreid bezoek staan we vol bewondering voor het ingenieus vernuft van onze Noorderburen. Als bouwkundige geraak ik maar niet uitgepraat, mijn vrienden zijn even verbaasd. De stormvloedkering blijft gespreksonderwerp tot we
.. Bij het veer in Maassluis moeten overzetten naar Rozenburg.
De LF1 volgt een grote weg over een drietal bruggen. Op de eerste brug over het Calandkanaal zien we de lange rij bollende betonpanelen op de kanaaloever. Ze vormen een enorm windscherm om te voorkomen dat de schepen uit koers geblazen worden. Na het Brielse Meer en de Voorne putten komen we in het liefelijke stadje Brielle. Hier kennen we de weg. Het is hoog tijd voor een drankje op een zonnig terras aan het water.
Na het terrasje rijden we in sneltempo van het eiland Voorne over de Haringvlietdam naar Stellendam. We zijn nu op het kleine eiland Goeree, hoog tijd om onze magen te vullen. Bij de visafslag vinden we net zoals gisteren een viscafé. De patroon zal voor ons eens lekkere echte kabeljauw kibbeling klaar maken
..Volgens een deskundige uitleg verkopen kiosken de meeste kibbeling; nep kabeljauw. We moeten hem gelijk geven, alles smaakt hier inderdaad veel beter dan gewoonlijk.
Na Stellendam komen we enkele kilometer verder in Goederede. Ons vertrouwd terras is leeg, het is sluitingsdag. Iets verder kunnen we toch genieten van enkele Grimbergens.
We vernemen, via een vergeten krant een tweetal nieuwsfeiten welke ons kompleet in de war brengen. De Belgische regering is gevallen. En
..de bisschop van Brugge bekent pedofilie.
We zijn eens benieuwd welke theorie de kerk nu zal uitzoeken om zich uit deze situatie te redden. Zullen ze hiervoor een bijbelse uitleg vinden of hun bovennatuurlijke macht gebruiken! Wedden dat ze ook hier, zoals steeds, uitgeraken
We blijven hierover doordrammen tot we zonder het echt te beseffen plots op de camping De Wijde Blick in Renesse aankomen.
We kunnen ons installeren in dezelfde hut als enkele dagen geleden. Het is nog maar 17 h 15. We spreken af om Renesse eens beter te verkennen na onze was- en plasbeurt.
Renesse ligt op Schouwen-Duiveland en is bekend om zijn schone brede stranden. Er zijn ook imposante duinen en bosrijke fiets en wandel paden.
We fietsen rustig door het duinengebied naar zee en terug
..We zijn vlug rond en willen een terrasje doen. Bij het marktplein vleien we ons onder de reusachtige paraplus op een verwarmd terras. Zoals we voor enkele dagen beloofd hebben blijven we hier ook souperen
.. Het is ons laatste avondmaal en we genieten van een extra slaapmusje
..we fietsen terug naar de camping. Moe maar voldaan zitten we vrij vroeg in onze slaapzak. Niet snurken aub!
Start : Hoek van Holland 10h00
Aankomst: Renesse 17h15
Afstand : 78km
Weer: Zonnig matige wind +/- 18°C
Verblijf Trekkershut op Camping De Wijde Blick
Lagezoom 23 4325CK Renesse Tel: 0111-468888
wijdeblick@ardoer.com
www.ardoer.com/wijdeblick
09-11-2010 om 10:38
geschreven door Via de la Plata
|