Een kleurrijk geheel met een mooie scherpte vooraan op de breinaalden (scherp punt) en het voorste deel van de plaid. Geleidelijk aan iets meer onscherpte wat een dikte sugereerd van de plaid.
Goede scherpte en natuurlijke kleuren.
17-01-2020, 00:00
Geschreven door Marsje
16-01-2020
Foto 010 - Danny1
Camera:
Nikon COOLPIX A1000
Lens:
21.4 mm (Max aperture f/3.4)
Exposure:
Auto exposure, Program AE, 1/60 sec, f/5, ISO 250
Flash:
Off, Did not fire
Date:
January 13, 2020 1:39:05PM (timezone not specified) (7 days, 12 hours, 12 minutes, 17 seconds ago, assuming image timezone of US Pacific)
File:
1,200 × 804 JPEG 501,967 bytes (490 kilobytes)
Titel: geen
Het lijken wel meerpalen maar dan in het bos. Mooie compo en ritme in het beeld door de betonnenpalen met ketting en de bomen erachter.
De scherpte had iets meer gestoken mogen zijn, mooie omzetting in zwart /wit.
16-01-2020, 00:00
Geschreven door Marsje
15-01-2020
Foto 009 - Adagio
Lens:
iPhone 11 Pro back triple camera 1.54mm f/2.4 Shot at 1.5 mm Digital Zoom: 1.022312373×
Exposure:
Auto exposure, Program AE, 1/202 sec, f/2.4, ISO 20
Flash:
Off, Did not fire
Date:
January 19, 2020 10:35:16AM (timezone not specified) (1 day, 15 hours, 12 minutes, 27 seconds ago, assuming image timezone of US Pacific)
File:
1,196 × 800 JPEG 324,960 bytes (317 kilobytes)
Titel: De "Grachtkant" op het Lierse Begijnhof
Door het mooie verloop van de scherpte / diepte geeft dit een indrukwekkende diepte en compositie aan het Begijnhof. Dankzij de exif zien we hier dat het een foto van een iphone betreft, zonder dit gegeven zouden we direct aan een spoegelreflex denken.
Goede scherpte en natuurlijke kleuen.
15-01-2020, 00:00
Geschreven door Marsje
14-01-2020
Foto 008 - Tuur1934
Camera:
Nikon D5200
Lens:
50 mm (Max aperture f/1.7)
Exposure:
Manual exposure, 1/30 sec, f/2.5, ISO 200, Compensation: -1/3
Flash:
none
Date:
January 18, 2020 6:09:48PM (timezone not specified) (7 hours, 50 minutes, 38 seconds in the future, assuming image timezone of US Pacific)
File:
1,200 × 802 JPEG 499,049 bytes (487 kilobytes)
Titel: Kamerplant
Het bloempje op een sterk punt ontbreekt het aan gestoken scherpte. Bij 1/30 sec is een statief onontbeerlijk. De kleur contrasteerd mooi met het groen van de bladeren.
Natuurlijke kleuren.
14-01-2020, 00:00
Geschreven door Marsje
13-01-2020
Foto 007 - Erlaf
Camera:
Canon EOS 80D
Lens:
17-50mm f/2.8 Shot at 50 mm
Exposure:
Auto exposure, Aperture-priority AE, 1/320 sec, f/3.2, ISO 400
Flash:
Off, Did not fire
Date:
January 11, 2020 2:28:03PM (timezone not specified) (6 days, 19 hours, 48 minutes, 45 seconds ago, assuming image timezone of US Pacific)
De hyacint heb je mooi gevat in dit beeld met het boveste bloempje mooi scherp en een verloop op de andere bloempjes. De compo start van rechts onder wat een het beeld mooi vult.
Goede scherpte en natuurlijke kleuren.
13-01-2020, 00:00
Geschreven door Marsje
12-01-2020
Foto 006 - Tineke van Elsas
Camera:
Olympus E-M5MarkII
Lens:
OLYMPUS M.12-100mm F4 Shot at 80 mm
Exposure:
Auto exposure, Aperture-priority AE, 1/250 sec, f/22, ISO 800
Flash:
Auto, Did not fire
Date:
January 13, 2020 4:19:49AM (timezone not specified) (5 days, 5 hours, 51 minutes, 55 seconds ago, assuming image timezone of US Pacific)
File:
1,200 × 800 JPEG 416,578 bytes (407 kilobytes)
Titel: heel veel rijtjes, de auto's, de bomen en de bovenleidingen.
Vooreerst een prachtige tegenlichtfoto van deze spoorweg. Voor d escherpte / diepte heb je hier gekozen voor een diafragma met een zeer kleine opening f22. Hierdoor is de foto van voor te achter scherp. In deze setting een goede keuze daar de lijnen en palen de diepte vorm geven.
Een goede scherpte en natuurlijke kleuren.
12-01-2020, 00:00
Geschreven door Marsje
11-01-2020
Foto 005 - Roland1946
Camera:
Nikon D7000
Lens:
TAMRON SP 70-200mm F2.8 Di VC USD A009N Shot at 110 mm (35mm film equiv: 165mm)
Exposure:
Manual exposure, 1/400 sec, f/4, ISO 200
Flash:
Off, Did not fire
User Comment:
R.HAEGEMAN 09/3450638
Date:
January 16, 2020 12:18:33PM (timezone not specified) (23 hours, 39 minutes, 21 seconds ago, assuming image timezone of US Pacific)
Het scherptepunt van deze draad met sfeerlichtjes heb je mooi gekozen op het linker scherptepunt. De overige lichtjes zijn onscherp omdat ze wegdraaien.
De eigenlijke scherpte ligt hier op de achterste knikker rechts. Daar hij weinig zichtbaar is geeft dit een indruk van met een onscherpe foto te maken.
De scherpte had beter op de knikker vooraan gelegen en dan gradueel onscherpte op de volgende. Natuurlijke kleuren.
10-01-2020, 00:00
Geschreven door Marsje
Foto 003 - Cijbra
Camera:
Canon PowerShot G3 X
Lens:
36.8 mm (Max aperture f/5) (shot wide open)
Exposure:
Auto exposure, 1/79 sec, f/5, ISO 6400
Flash:
Off, Did not fire
Date:
January 9, 2020 4:05:05PM (timezone not specified) (1 hour, 41 minutes, 15 seconds in the future, assuming image timezone of US Pacific)
File:
760 × 900 JPEG 406,819 bytes (397 kilobytes)
Titel: scherpte diepte met oude inktpatroontjes uit het schrijftijdperk.
Mooi verloop van de scherpte op de intpatronen, samen met de lichte boog een mooie diepte
Goede scherpte en natuurlijke kleuren.
10-01-2020, 00:00
Geschreven door Marsje
09-01-2020
Foto 002 - Len de Rooij
Camera:
Nikon COOLPIX P1000
Lens:
4.3 mm (Max aperture f/2.8) (shot wide open)
Exposure:
Auto exposure, Aperture-priority AE, 1/125 sec, f/2.8, ISO 200, Compensation: -0.7
Flash:
Off, Did not fire
Focus:
AF-F, Mid-right AF Area Mode: Dynamic Area
Date:
January 9, 2020 2:55:33PM (timezone not specified) (41 minutes, 36 seconds in the future, assuming image timezone of US Pacific)
Titel: Wat overgebleven Kerst stompkaarsen op een rijtje gezet en scherpgesteld op de voorste.
Op het rijtje krijg je het duidelijks het effect van verloop van scherp naar onscherp. F2.8 geeft hier het beste effect
Goede scherpte en natuurlijke kleuren.
09-01-2020, 00:00
Geschreven door Marsje
08-01-2020
Foto 001 - Henlo
Camera:
Nikon D610
Lens:
135 mm
Exposure:
1 sec, f/2.8, ISO 1600, Compensation: +0.33
Date:
January 7, 2020 12:27:32PM (timezone not specified) (3 hours, 26 minutes, 5 seconds in the future, assuming image timezone of US Pacific)
File:
1,200 × 801 JPEG 180,994 bytes (177 kilobytes)
Titel: geen
Kerkstoelen, ze worden meestal mooi op rijtjes gezet wat bijdraagt tot mooie foto’s in een kerk. Hier een mooi voorbeeld van scherpte op de voorste stoelen met geleidelijk aan onscherpte, tot helemaal onscherp achteraan. Dit geeft ook een mooie diepte.
Goede scherpte en omzetting naar zwart / wit.
08-01-2020, 00:00
Geschreven door Marsje
06-01-2020
enkele voorbeelden
met dank aan : Cato - Eddyge - Marsje - Norby - Sloeber5
De titel voor deze opdracht is misschien wat misleidend. Als je echter een rijtje fotografeert merk je direct wat er bedoeld wordt.
Iedereen heeft wel al eens gehoord van de scherptediepte in de fotografie. Een andere term is er ook voor in de plaats gekomen en we spreken dan over DOF. Deze afkorting staat voor Depth Of Field, wat niets meer is dan de Engelse term voor scherptediepte.
Het scherpte punt in een foto ligt steeds in het gebied waar we scherp hebben opgesteld. Dit gebied is afhankelijk van een aantal grootheden. Het diafragma, hoe kleiner de opening bv f16 hoe groter het scherptegebied. Hoe groter de opening (bv f2.8) hoe kleiner het scherptegebied. Twee andere factoren bepalen echter ook het scherptegebied brandpunt en afstand.
Deze beide factoren zijn steeds met elkaar verbonden. Eenvoudig omdat we vanwege de afstand tot het onderwerp een keuze maken voor het brandpunt. We zoomen in op een onderwerp om het groter in het beeld te krijgen, omgekeerd zoomen we uit om meer van het onderwerp in het beeld te krijgen. Bij vaste lenzen moeten we dichterbij of verder af gaan staan.