Momenteel is dit hoofdzakelijk raku en steengoed.
Geboren te Brugge op 12 maart 1953 en momenteel woonachtig te Ichtegem.
Ik kreeg de keramiek-microbe te pakken tijdens mijn studies in de rijksmiddenschool Brugge gedurende de les handenarbeid.
Het duurde toch tot begin de jaren negentig vooraleer ik de eerste cursus pottenbakken volgde te Brugge in het Centrum Culturele Vorming onder leiding van Lieven Braet. Daarop volgde een cursus van twee jaar in Ter Groene Poorte (nu Syntra West) - 1e jaar met Lieven Braet en 2de jaar met Pierre Declercq.
Na die twee jaar volgde ik nog twee jaar cursus Keramist aan dezelfde instelling. Pottenbakken was echter mijn ding en ik installeerde thuis algauw mijn eigen atelier waar ik mij kon uitleven in het experimenteren met de verschillende baktechnieken, waaronder raku en rookstook.
De rakutechniek is nu nog steeds het hoofdaandeel in mijn werk.
Sinds enige tijd worden ook stukken in steengoed gemaakt.
1991 1992: 2 jaar opleiding als pottenbakker
Instituut Ter Groene Poorte te Brugge
1993 1994: 2 jaar opleiding als keramist
Instituut Ter Groene Poorte te Brugge
Volgde workshops inzake Terra Siggilata en Naked Raku
7 x deelname aan de Internationale Keramiekdagen Kerathor te Torhout
Winnaar van de Gouden Draaischijf 1998
Winnaar van de Prijs van de Provincie West-Vlaanderen 1998
Tentoonstelling Museum Ravenhof te Torhout (aug-sept 1999)
Prijs van de jury Kerathor 2000
Bij de raku-techniek worden de stukken voor een eerste maal gebakken in een elektrische oven op een temperatuur van 900°. Daarna worden ze geglazuurd en een tweede maal gebakken tot ongeveer 950°C in een gasoven. Dit gebeurt buiten in open lucht.
Wanneer het glazuur en de stukken de gewenste temperatuur hebben en wanneer het glazuur volledig uitgesmolten is, worden de stukken gloeiend uit de oven gehaald met een lange tang. Door de plotse afkoeling ontstaan er scheurtjes in het glazuur. Daarna (na ongeveer 1 minuut) worden de stukken in een vat met houtkrullen gedaan. De houtkrullen vatten onmiddellijk vuur. Dan wordt het vat hermetisch afgesloten waardoor in het vat een zuurstofgebrek ontstaat. Door dit zuurstofgebrek worden de barsten en scheuren in het glazuur zwart, zodat wij een crackelé-effect bekomen.
Op de stukken wordt een transparant glazuur gebruikt. Om gekleurde raku objecten te bekomen, worden dan ook gekleurde kleisoorten gebruikt zoals rood en roze. Uiteraard is wit de hoofdkleur.
Sinds kort werk ik ook met papierklei om grote schalen te maken. Dit lukt zeer aardig.
Alle steengoed wordt gebakken op een temperatuur vanaf 1250° tot 1270°C in een elektrische oven.
De meeste glazuren worden zelf samengesteld.
Het betreft meestal unica's als sierobject - ook olielampen om in de tuin te branden.
Uitwisseling van gedachten met andere keramisten kan leiden tot meer creativiteit.
22 t/m 25 Juli 2005
In dit geval een geslaagd weekend raku bakken met de Nederlandse keramiste Mien Vermeulen bij mij thuis in Ichtegem.
Samen met Mien alles voorbereid van in het begin (glazuren, opstelling oven, bakken,...). En dan afwachten wat het resultaat zou zijn.
Wel, het resultaat mocht er zijn. Zeer mooie kleuren bekomen met koperreductie.
Zelfs het weer zat ons mee, we hadden een pracht weekend zodat we de ganse dag buiten konden blijven.
Al dat moois werd afgesloten met een bezoekje aan Brugge en nadien een gezellige barbeque.
10 & 11 september 2006 te Roggel (Nl)
Onder de deskundige leiding van Mien Vermeulen een creatief weekend, daar ik een beeld moest trachten te boetseren.
Met de nodige aanwijzingen en hulp van Mien groeide er toch iets van een beeld tussen mijn handen. Onder een stralende zon was het prettig werken.
Natuurlijk kon achteraf de barbeque niet uitblijven.