Pelgrimstocht
Zonhoven-Lourdes-Santiago de Compostela

Waarom deze Pelgrimstocht. Ik ben als voorzitter van Rode Kruis Zonhoven een uitdaging aangegaan met de vrijwilligers van afdeling Zonhoven. De uitdaging was als volgt: als de Rode Kruis vrijwilligers uit Zonhoven méér dan 2.750 stickers zouden verkopen, dan zou  ik via Lourdes naar Santiago de Compostela fietsen. Het aantal is gehaald tijdens de stickerverkoop periode dus start ik op 28 mei 2007 met deze tocht. Ik word tot Lourdes vergezeld door mijn echtgenote Mary en vanaf Lourdes naar Santiago rijdt mijn zoon met me mee.

Ik ben Peter
Ik ben een man en woon in Zonhoven (België) en mijn beroep is Gepensioneerd.
Ik ben geboren op 26/08/1946 en ben nu dus 77 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: Fietsen en Reizen en wandelen met mijn twee honden..
Ik ben Mary
Ik ben een vrouw en woon in Zonhoven (België) en mijn beroep is Huisvrouw.
Ik ben geboren op 29/10/1946 en ben nu dus 77 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: Fietsen en Reizen.
Ik fiets met Peter mee tot Lourdes.
Ik ben Manuel
Ik ben een man en woon in Leusden (Nederland) en mijn beroep is .
Ik ben geboren op 11/08/1969 en ben nu dus 54 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: Sporten & Reizen.
Ik rij vanaf Lourdes mee met m´n vader.
  • Dag 60 Sevilla -Zonhoven
  • Dag 59 Sevilla
  • Dag 58 Sevilla
  • Dag 57 La Palma de Condor-Sevilla
  • Dag 56 Aracena-La Palma de Condor

11-06-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 15 Uzerche-Brive

MAANDAG 11 JUNI2007

Dag 15 Uzerche-Brive
    Vertrek 08.15 Aankomst 12.15
    Afstand km 41.39
    Hoogste snelheid 52.69
    Gem. snelheid 13.38
    Fietstijd 3u26min
    Slaapplaats St Antonio (Soort Pelgrimshuis) 26,60 euro met ontbijt

Vanmorgen rond 07.00u eruit. Gisteravond rond 21.00u begon het te onweren, te bliksemen en keihard te regenen dus maar gauw in de tent gekropen en proberen te slapen. Ik haalde me van alles in mijn hoofd, van weggespoelde tent tot modderstromen over de camping. Ik weet wel dat ik niet meer aan een riviertje ga staan als ik weer ga kamperen. Het zal niet de eerste keer zijn dat een kalm riviertje een woest kolkende modderstroom wordt die alles meesleurt.
    Gelukkig is dit alles ons bespaard gebleven en konden we deze ochtend gezond en wel weer uit ons tentje kruipen. Het is wel eng, die donderslagen boven je hoofd. Het is net of er iemand boven boos is en aan het brommen is.
    Het was droog maar nog niet zo lang want
    alles was nog drijfnat. Daar zit je dan met die drijfnatte tent. Gelukkig was binnen alles droog gebleven. Dit was de eerste keer dat we regen op ons tentje hebben gekregen maar het is toch aardig waterproof.
    De spullen ingepakt, gelukkig kon dit op de picknick tafel en de buitentent nog even over de trapleuning gehangen. Het droogde natuurlijk voor geen meter. Maar goed, we konden ook niet gaan zitten wachten tot de tent droog zou zijn en droog blazen ging ook niet.
    Rond 09.00u opgestapt na een karig ontbijt van 4 geroosterde boterhammetjes en een half blikje cola p.p. plus een banaan. Meer hadden we niet in huis. Een echt pelgrimsontbijt. De camping af en wouw: gelijk 3 km klimmen. Dat viel weer effe tegen.Toen mochten we een eindje naar beneden en weer 2 km omhoog. Ik ga nooooiiiit meer fietsen in de Dordogne.
    Het waren ook nog eens vrij steile hellingen. Het was nog frisjes met wat wind. De route werd vervolgens iets vriendelijker, in de zin van niet van die zware hellingen en niet zo lang. Rond 12.15u aankomst in Brive. Het laatste stuk was ook nog behoorlijk klimmen maar heel Brive is klimmen en dalen en niet van die kleine klimmetjes, hele straten lang. Ik zou daar echt geen boodschappen gaan doen op de fiets. We hebben eerst een restaurantje gezocht en zijn gaan lunchen. Het was weer lekker. Na een bezoek aan de kathedraal, niet veel bijzonders, zijn we het VVV gaan zoeken. Zij wisten wel een slaapplaats in een huis bij de grotten van Antonius van Padua.
    Dat was ook weer een vreselijke klim naar boven. Gelukkig was er een kamer vrij. Netjes, pas vernieuwd, op de tweede verdieping maar ditmaal was er gelukkig een lift. Het was niet erg sfeervol en ook niet bedoeld voor pelgrims, meer voor mensen die op retraite gaan of bezinning, of hoe je zo iets maar wilt noemen. Het leek ook net een ziekenhuisgang. Het was er ook vreselijk warm op de kamer.
    De plaats waar dit huis staat is wel erg moooi. Het is een soort park met allerlei heiligenbeelden en uiteraard de grot van Antonius. Er zullen ook nog wel zusters aanwezig zijn.
    Nog even door Brive gefietst.
    Wilde het eerst niet doen want naar beneden gaan betekent ook weer naar boven. Maar ja, op die warme kamer zitten schoot ook niet op en we wilden ook graag een biertje drinken. Er zijn wat winkels maar verder stelt het dorp ook niet veel voor. Een internetcafé gevonden en daar een uurtje getypt. Het was een vreselijk langzame verbinding. Daarna de supermarkt bezocht voor onze dagelijkse boodschappen, een biertje gedronken op terras, het was zonnig en lekker weer, toen weer terug naar onze kamer, weer die vreselijke klim van 1km, zelfs zonder bagage was het vermoeiend, eten, schrijven en naar bed.