Pelgrimstocht
Zonhoven-Lourdes-Santiago de Compostela

Waarom deze Pelgrimstocht. Ik ben als voorzitter van Rode Kruis Zonhoven een uitdaging aangegaan met de vrijwilligers van afdeling Zonhoven. De uitdaging was als volgt: als de Rode Kruis vrijwilligers uit Zonhoven méér dan 2.750 stickers zouden verkopen, dan zou  ik via Lourdes naar Santiago de Compostela fietsen. Het aantal is gehaald tijdens de stickerverkoop periode dus start ik op 28 mei 2007 met deze tocht. Ik word tot Lourdes vergezeld door mijn echtgenote Mary en vanaf Lourdes naar Santiago rijdt mijn zoon met me mee.

Ik ben Peter
Ik ben een man en woon in Zonhoven (België) en mijn beroep is Gepensioneerd.
Ik ben geboren op 26/08/1946 en ben nu dus 77 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: Fietsen en Reizen en wandelen met mijn twee honden..
Ik ben Mary
Ik ben een vrouw en woon in Zonhoven (België) en mijn beroep is Huisvrouw.
Ik ben geboren op 29/10/1946 en ben nu dus 77 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: Fietsen en Reizen.
Ik fiets met Peter mee tot Lourdes.
Ik ben Manuel
Ik ben een man en woon in Leusden (Nederland) en mijn beroep is .
Ik ben geboren op 11/08/1969 en ben nu dus 54 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: Sporten & Reizen.
Ik rij vanaf Lourdes mee met m´n vader.
  • Dag 60 Sevilla -Zonhoven
  • Dag 59 Sevilla
  • Dag 58 Sevilla
  • Dag 57 La Palma de Condor-Sevilla
  • Dag 56 Aracena-La Palma de Condor

24-06-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 28. Espinal-Puente la Reina

ZONDAG 24 JUNI 2007

Dag 28. Espinal - Puente la Reina
    Vertrek 07.30 Aankomst 19.00
    Afstand 65.76 km
    Hoogste snelheid 51 km
    Gem. Snelheid: 10.09
    Fietstijd: 6u30min
    Slaapplaats Refugio 5,00 euro zonder ontbijt

Rond 06.30u opgestaan en om 07.00u op naar ons ontbijtje. Het was op z'n Spaans dus chocolademelk, cakejes, jam en tostada (geroosterd brood) dus lekker soppen in de melk. Om 08.00u stonden we weer gereed om te vertrekken. Gelijk maar weer aan het klimmen. We hebben tot aan Pamplona een erg zwaar parcour gehad. Smalle wegen met grind, dan weer een soort tegels die alle kanten uitstaken en soms was het pad maar 40cm breed. Je reed met je benen tegen distels, brandnetels en nog veel meer ander spul dat lekker kraste, stak en prikte. Je moest regelmatig je fiets duwen de trap op en trekken de trap af. Veel grindpaden met scherpe stenen waar je toch goed voor moest uitkijken. Steileklimmen en afdalingen waarbij je altijd maar moest remmen en proberen de gaten en stenen op het pad te ontwijken. Regelmatig is het ook noodzakelijk om te lopen naar beneden. Eigenlijk is het niet goed in woorden te beschrijven hoe sommige paden er uit zien. Maar het is al met al toch een schitterende mountainbike tocht. Wie deze wegen geselecteerd heeft zal er vast niet zelf over gegaan zijn want het is soms niet te doen. Het is zweten, zwoegen, lopen en soms vallen. Je benen stoten aan de trappers, aan de stenen en aan van alles en nog wat wat zich allemaal op je pad bevindt. Het is vreselijk maar het is ook schitterend.
    Het was bewolkt.
    Even voor Pamplona geluncht. Door de oude stad gereden en weer verder richting Puente la Reina. Het was inmiddels 32graden geworden en we moesten nog even over een bult van 750m. Het is een erbarmelijke tocht geworden van zo'n 22km over een pad van grind en daarna grote scherpe stenen. Als je al kon fietsen dan rammelde je helemaal uit elkaar. Smalle paadjes, grote stenen, zware hellingen. Soms moesten we met zijn tweeën de fiets oppakken en omhoog werken. Uiteindelijk boven gekomen maar toen moesten we weer naar beneden via een zeer steile afdaling over grote stenen. Met nat weer is het eigenlijk niet te doen. Soms staan op je fiets en alleen maar remmen, soms naar beneden lopen en maar de handen aan de remmen houden. Na een tocht van zes en een halfuur aangekomen in Puente La Reina. Een tocht van 65km met een gemiddelde van 10km p/u Dit gemiddelde konden we nog halen omdat we in de stad Pamplona wat snelle afdalingen hadden waar we wel eens door konden rijden. De winkels in Puente la Reina waren dicht dus ons noodrantsoen aangesproken. We hadden nog een croissant van 2 dagen oud en een potje rijstepap, eveneens 2 dagen oud, wat al verschillende temperaturen over zich heen had gehad van tussen de 10 en 32 graden. Ook nog een paar kaakjes van de Aldi, maar ja, je bent pelgrim dus zulke dingen kunnen gebeuren. We hadden tenminste nog iets om de maag wat te vullen. Gelukkig was er wel koud bier in de automaat dus dat vergoedt dan weer iets. Almet al een vermoeiende, zware maar prachtige dag. (als Angela volgend jaar de hellingen ziet die wij moesten fietsen verklaart ze ons voor gek, lopend is het allemaal goed te doen)