Maak een foto in Portret formaat. Ga hier voor naar buiten. Hou rekening met het harde zonlicht. Gebruik zo nodig een invulflits om de harde schaduwen te verminderen. Interessant is ook om een portretfoto te maken wanneer het bewolkt is. Dan krijg je diffuus licht.
Opdracht 2:
Maak een foto in landschapsformaat. Plaats het model niet in het midden van de foto maar hou rekening met de ‘regel van drie’ zoals geleerd in de les ‘Compositie’. Probeer de ogen op een sterk punt of sterke lijn te zetten.
Opdracht 3:
Maak een portretfoto binnen in huis. Gebruik het invallende licht door een raam. Gebruik geen flits. Gebruik een wit karton of een plaat piepschuim om, indien nodig, bij te lichten.
Opdracht 4:
Maak een foto niet gewoon frontaal maar van uit een andere hoek ( vogel- of kikkerperspectief ). Gebruik een ladder, een trap, een talud… laat bv. het model kruipen, liggen, gehurkt zitten… Wees creatief.
Opdracht 5:
Dit is je laatste opdracht. Laat je fantasie de vrije loop en bezorg me een foto waar we beiden trots op kunnen zijn.
Beoordeel dit blog
Zoeken in blog
Portret
Bespreking portret
19-11-2022
Zonnetje2
De opdracht van deze foto was om het model in een landschap te zetten en rekening te houden met de regel van 3 waarbij het oog op een sterke lijn/punt valt. Je hebt daar dus rekening mee gehouden maar een beetje verkeerd geïnterpreteerd. Het oog valt wel degelijk op een sterke lijn maar op de verkeerde. Bij portret is het belangrijk dat, bij een dergelijke pose, de ruimte langs de rugkant zo klein mogelijk is. Nu zit uw model helemaal links in de foto en is er achter het model enkel 'storende achtergrond. Ik heb ze eens anders uitgesneden. Zie je het verschil? Hier wordt de nadruk op het model gelegd.
Je kan ze ook in landschapvorm zetten en dan plaats je het model zover naar rechts dat een oog op een sterke lijn valt. Dan zal de nadruk op het model en het landschap vallen.
Waar je ook met op letten is het licht en de lichtinval. Nu heb je bijna tegenlicht. Dat kan soms mooi zijn maar dan moet je zorgen dat er geen overbelichting plaats vind (snelheid aanpassen kan al helpen). Kijk eens op het voorhoofd links boven...
Een bijkomende tip: probeer steeds scherp te stellen op het oog.
Voilà, je kan al beginnen aan je derde opdracht...
Dit is een goede portretfoto! Goed belicht, goede compo, juiste scherpte... Model trekt de aandacht met de ogen...
Persoonlijk zou ik ze nog iets anders uitsnijden. Onderaan in de rechter hoek afsnijden vlak boven het stukje been en boven ook een stukje eraf om het oog terug op sterk punt/lijn te zetten.
De horloge staat ook op een sterk punt en trekt de aandacht. Ik vraag in dat geval mijn model altijd om ze uit te doen.
Dit zijn kleinigheden die, als je ze aanpast, de foto nog sterker maken...
Goed gedaan dus en op naar opgave 2. Ik kijk er al naar uit.
Deze foto maakt me blij en tegelijk een beetje telleurgesteld. Blij omdat dit een zeeer goede intro is in deze lesssenreeks. Mooi belicht en zeer goede compo. Vooral dat laatste maakt me blij. Ik zie op SN zeer vaak goed belichte portretjes passeren, zelfs van de 'meer' ervaren leden, waarbij de compo compleet de foto om zeep helpt. Dat is hier dus niet het geval. Dikke proficiat!
Een beetje telleurgesteld omdat ik scherpte mis in het gezicht. Je gebruikte nogthans spotmeting. Een aaantal mogelijke oorzaken:
- Je nam de foto op 300mm met snelheid 160e. Als je met statief werkt is dit geen probleem maar uit de hand... Een gulden regel is dat de snelheid minstens zo groot moet zijn als het aantal mm.
- Je hebt deze foto gecropt. Dit gaat ook veelal ten koste van de scherpte.
Geen probleem, deze foto doet me al uitkijken naar je volgende inzending..?
Weer een foto die zeer goed belicht is en perfect op scherpte. Mijn opmerking in vorige bespreking geldt hier ook. Weer staan de ogen niet op een sterke lijn/punt. Spijtig want dat is ten nadele van de mooie foto. Probeer daar toch rekening mee te houden aub. Het zal je foto's veel sterker maken
Je volgende opdracht:
Opdracht 4:
Maak een foto niet gewoon frontaal maar van uit een andere hoek ( vogel- of kikkerperspectief ). Gebruik een ladder, een trap, een talud… laat bv. het model kruipen, liggen, gehurkt zitten… Wees creatief
Deze foto was bijna zeer goed. Licht, scherpte en pose zijn zeer goed. Enkel zondig je nog tegen de compo.
Een onderdeel van je opdracht was dat je rekening hield met de regel van drie en je een oog op een sterke lijn plaatste. Dat heb je blijkbaar nog niet helemaal onder de knie. Een beeld zegt meer dan 1000 woorden, daarom heb ik een ruwe kopie genomen van je model en die anders uitgesneden. De uitsneden zijn zowel in portrait als landscape en ik heb er de sterke lijnen van de regel van drie mee opgezet. Zie je het verschil? Blijf daar op oefenen tot je dit onder de knie hebt. Het is een belangrijke regel in de portretfotografie. Als je meer gevorderd bent kan je daar natuurlijk van afwijken om bepaalde effecten of looks te bekomen maar daar zijn we in deze lessenreeks niet aan toe. Neem dit ook mee in je volgende opdrachten.
Hier is je volgende opdracht:
Opdracht 3:
Maak een portretfoto binnen in huis. Gebruik het invallende licht door een raam. Gebruik geen flits. Gebruik een wit karton of een plaat piepschuim om, indien nodig, bij te lichten.
Maak een foto in landschapsformaat. Plaats het model niet in het midden van de foto maar hou rekening met de ‘regel van drie’ zoals geleerd in de les ‘Compositie’. Probeer de ogen op een sterk punt of sterke lijn te zetten.
Met de foto die je instuurde hou je enkel rekening met 'foto in landschapsformaat'. De andere delen van de opdracht zijn met deze pose van het model, zeker in het begin, te moeilijk om correct uit te voeren. Je moet dan al durven 'anders dan normaal' inkaderen om te voldoen aan de andere 3 voorwaarden in de opdracht. Ik heb je foto eens anders uitgesneden en dat geeft al een heel verschil. Kan je het ok zien?
Er is nog iets met je foto. Die is niet scherp. Je moet altijd scherpstellen op de ogen van het model. Ik vermoed dat je te maken hebt met bewegingsonscherpte. Dit kan te maken hebben met je snelheid (je trok op een 80e) maar bewegingsonscherpte komt vaak voor bij mensen die via Lifevieuw foto's maken. Ze drukken op de ontspanknop en automatisch bewegen ze met het toestel.
Als voorbeeld heb ik de foto dus anders uitgesneden en ook opgeschept. Het is direct al veel beter. Zie je zelf het verschil?
Ik stel voor om nog eens dezelfde opdracht te doen. Probeer het model dan in front te zetten en rekening te houden met de onderdeen van de opdracht.
Je stuurt al direct 2 foto's binnen. Ik zal ze beiden bespreken
Foto1:
Je hebt het je met deze foto al direct moeilijk gemaakt om een correcte belichting te gebruiken. De plastiek zak is heel dominant in beeld. De scherpte zit op de plastiekzak en het gezicht is iets minder scherp. Probeer steeds scherp te stellen op de ogen en dan pas te kaderen.
Het model staat te centraal. Probeer steeds het model zo te plaatsen dat het of links of rechts in de foto staat. Probeer ook steeds een oog op een sterkelijn/punt te plaatsen dan staat het model meestal wel op de goede plaats.
Foto2:
Hier is de belichting en scherpte ok maar ook hier maak je dezelfde fout door het model verkeerd in de foto te plaatsen. Het model kijkt rechts uit de foto en de ruimte links is veel te groot tegenover die van rechts. Eigenlijk moet ik je hier dezelfde raad geven als bij foto1.
Probeer, zeker in het begin, portretten te maken in landschapsvorm ipv. rechtopstaand. Dan kan je het model lekker in de foto laten kijken door het oog op een sterke lijn/punt te laatsen. Ga daar voor jezelf eens op oefenen en stel steeds scherp op de ogen.
Opdracht 2:
Maak een foto in landschapsformaat. Plaats het model niet in het midden van de foto maar hou rekening met de ‘regel van drie’ zoals geleerd in de les ‘Compositie’. Probeer de ogen op een sterk punt of sterke lijn te zetten.
Dit is een goede binnenkomer in deze lessenreeks. Mooie pose en model kijkt recht in de lens met een mooie geamuseerde blik. Goede belichting en de schouder loopt tot in de rechter onderhoek. Ook vrij goede compo met het oog op een sterk punt.
Toch enkele aandachtspunten:
- Wat me vooral stoort is de molure achter het model ter hoogte van de snor. Die trekt volledig de aandacht. Voor je een foto maakt moet je kijken en nog eens kijken.
- Het oor plakt tegen de zijkant. Beter is hier een kleine spatie te laten
- Het haar is bovenaan afgesneden. Hier moet de keuze maken. Ofwel maak je een volledig portret en dan moet, in deze poze, het haar er ook volledig opstaan met een kleine ruimte er boven. Ofwel ga je de nadruk leggen op de ogen en de snor en dan ga je veel korter inkaderen (zie voorbeeld).
Al bij al goed gedaan, zeker voor in deze groep en je kan beginnen aan opdracht 1.
Opdracht 1:
Maak een foto in Portret formaat. Ga hier voor naar buiten. Hou rekening met het harde zonlicht. Gebruik zo nodig een invulflits om de harde schaduwen te verminderen. Interessant is ook om een portretfoto te maken wanneer het bewolkt is. Dan krijg je diffuus licht.
Mooie intro in deze lessenreeks. Goede compo, scherpte en goede belichting vooral met het licht achteraan dat mooi in het haar zit. Persoonlijk had ik dit iets getemperd want het vraagd een beetje teveel de aandacht. Toch mooi gedaan want de blik van het model eist ook de aandacht en dat maakt dat er terug een evenwicht komt. Vaak zie je bij modellen met een bril dat er storende kleurschakkeringen of lichtweerkaatsingen in het glas te zien zijn. Dit is hier niet het geval, prima! Ben al benieuw naar je volgende inzending.
Opdracht 2:
Maak een foto in landschapsformaat. Plaats het model niet in het midden van de foto maar hou rekening met de ‘regel van drie’ zoals geleerd in de les ‘Compositie’. Probeer de ogen op een sterk punt of sterke lijn te zetten.
Als afsluier is dit een mooie foto. Je model is lekker scherp en mooi belicht. Zelfs de achtergrond past in het plaatje. Spijtig dat je je model zo ver naar links op de foto hebt geplaatst nu lijkt het alsof ze tegen de wand is geplakt en gewrongen zit tussen de rand en de pompoen. Hu daar rekening mee in de toekomst. Zorg bij zo een pose dat je model iets meer op een sterke lijn staat.
Toch een goede afsluiter en kan je door naar de volgende lessenreeks 'Beweging'. Bedankt om deze lessenreeks gevolgd te hebben.
Mooie opname en ze voldoet aan je opdracht. Je model kijkt mooi naar de linker onderhoek en 'vult' zo de foto. De spontaniteit van je model maakt de foto ook 'rijker'. Ook de kleuren , scherpte compo... Eigenlijk hoef ik hier niets te verbetere! Goed gedaan en je kan kan aanje laatste opdracht beginnen:
Opdracht 5:
Dit is je laatste opdracht. Laat je fantasie de vrije loop en bezorg me een foto waar we beiden trots op kunnen zijn.
Dit was je laatste opracht. Scherpte en belichting ok en een goede achtergrond. Compo: Je plaatst je model aan de linkerkant met de rug naar het midden van de foto. Dat wringt. Beter is je model steeds met de rug naar de zijkant te plaatsen. Ik veranderde je foto even (snel gedaan zonder fijne afwerking). Zie je het verschil.
Zo heb je deze lessenreeks afgewerkt en kan je verder naar 'beweging'.
Voor deze opdracht stuurde je 2 foto's in. Qua compo en scherpte zijn ze beide goed. Qua belichting... Je eerste foto heb je een stop overbelicht en de andere onderbelicht. Je ziet zelf dat de 2e veel helderder en mooier belicht is. Hieronder de exiff's van foto 1:
Camera model : NIKON D5300 Date/Time : 2016:07:18 19:47:29 Resolution : 650 x 488 Flash used : Yes (manual, return light detected) Focal length : 98.0mm (35mm equivalent: 147mm) Exposure time: 0.013 s (1/80) Aperture : f/14.0 ISO equiv. : 2000 Exposure bias: 1.00 Whitebalance : Auto Metering Mode: pattern Exposure : Manual Exposure Mode: Manual
Je werkt met f:14 en 1/80e en iso 2000??? Waarom zo'n hoge iso? Er is op dat uur toch licht genoeg buiten? Je hebt ook je flits gebruikt... Toch heb je een veel te donkere foto...En ook waarom f:14? Als ik portret doe ga ik steevast naar f:2,8 behalve als ik de omgeving wil laten meepelen... Probeer eens voor jezelf een aantal foto's te nemen met een zo groot mogelijke lensopening dus zo klein mogelijk getal. Je moet daarvoor niet steeds een model te gebruiken. Hang bv. een jas op en kleerhanger aan een wasdraad of tak van een boom en ga experimenteren. Begin met je grootste lensopening en maak ze na eke foto kleiner. Bekijk welk effect dit heeft (op de snelheid en ook op het resultaat). Blijf wel steeds op lage iso!
Doe daarna hetzelfde met 1 stop onder/overbelichting dan 2 stops...
Je 2e foto is veel friser. Hieronder die exiff's
Camera model : NIKON D5300 Date/Time : 2016:07:21 19:13:51 Resolution : 650 x 488 Flash used : No Focal length : 55.0mm (35mm equivalent: 82mm) Exposure time: 0.033 s (1/30) Aperture : f/8.0 ISO equiv. : 160 Exposure bias: -1.00 Whitebalance : Auto Metering Mode: pattern Exposure : Manual Exposure Mode: Manual
Hier werk je wel met een lage iso en heb je 1 stop onderbelicht Je foto oogt direct veel beter. Ook hier werk je nog met een te kleine lensopening (f:8) maar de achtergrond stoort me hier niet.
Als ik nu advokaat van de duivel wil spelen zou ik eigenlijk moeten zeggen dat deze 2e foto een snapfoto is ipv portret (waar ligt de grens...) omdat je de foto stiekem nam en je model dus niet poseerde...
Vooruit al naar je laatste opdracht. Maak gebruik van de tips die ik je gaf en maak er iets moois van:
Opdracht 5:
Dit is je laatste opdracht. Laat je fantasie de vrije loop en bezorg me een foto waar we beiden trots op kunnen zijn.
Eerst en vooral de compo. Je plaatst je model veel te ver naar links. Probeer altijd de ruimte waar je model van weg kijkt zo klein mogelijk te houden in ieder geval kleiner dan de kant waar je model naar kijkt. Hou rekening met de reeds geleerde compositieregels.
Dan, doordat het vrij donker was en je iso vermoedelijk op automatisch stond, ging die naar iso:12800... Gevolg: je foto zit vol ruis. Zet dus je iso vast op 100 of 200. Meer zou ik nu nog niet gaan. Daardoor krijg je minder licht en moet je gaan experimenteren met snelheid en diafragma om een goed belichte foto te krijgen. Daar dienen deze lessen voor. Je kan ook eens gaan experimenteren met onder- en overbelichten. Kijk welk effect dat op je foto heeft...
Ik heb snel snel (dus geen mooie selectie ed.) je model ietsjes opgeschoven en iets lichter gemaakt. Zie je het verschil in compo... Aan de ruis heb ik niets gedaan.
Je kan dus aan je volgende opdracht beginnen:
Opdracht 4:
Maak een foto niet gewoon frontaal maar van uit een andere hoek ( vogel- of kikkerperspectief ). Gebruik een ladder, een trap, een talud… laat bv. het model kruipen, liggen, gehurkt zitten… Wees creatief.
Mooie en goede foto. Hier hoef ik niets aan te verbeteren! Goede belichting, goede pose, juist scherp waar het moet... Het raam achter je model is net wazig genoeg om niet te hinderen... Goed gedaan dus en ik kijk al uit naar je volgende inzending.
Opdracht 3:
Maak een portretfoto binnen in huis. Gebruik het invallende licht door een raam. Gebruik geen flits. Gebruik een wit karton of een plaat piepschuim om, indien nodig, bij te lichten.
Dit is je eerste foto in 'portret'. Je stuurde nadien nog dezelfde foto maar dan bewerkt (zonder de rimpeltjes...). Het is wel de bedoeling om geen bewerkingen te doen aan de foto's van de lessenreeksen (uitgez. kleine bewerkingen zoals bijsnijden iets opscherpen...).
De pose van je model is ok. Belichting =ok. De achtergrond stoort een beetje, vooral de boog die uit het hoofd vertrekt... Je kan dit voorkomen door je model iets verder naar voor te plaatsen, zelf iets meer afstand te nemen en in te zoemen. Zorg er wel voor dat de afstand tussen jou en je model kleiner is dan de afstand van model naar achtergrond. Daardoor zal je achtergrond waziger worden. Probeer ook steeds scherp te stellen op de ogen. Moet je maar eens uittesten.
Voilà, de eerste opdracht zit er op en kan je aan de tweede beginnen:
Opdracht 2:
Maak een foto in landschapsformaat. Plaats het model niet in het midden van de foto maar hou rekening met de ‘regel van drie’ zoals geleerd in de les ‘Compositie’. Probeer de ogen op een sterk punt of sterke lijn te zetten.
Je hebt het je deze keer niet gemakkelijk gemaakt. Opdracht was om een foto in huis te maken met het invallende licht. Ik ga er van uit dat je model binnen voor het venster staat. Nadeel en gevaar van dit soort opstelling is dat de lichte achtergrond gaat overheersen. Dat is hier dus ook het geval. Het witte licht achter je model vraagt veel te veel de aandacht. Dit kon je al een heel stuk verminderen door een andere uitsnede te maken maar dan nog... Door je model nog meer licht te geven door reflectie van bv wit papier ed. eventueel zelfs een spiegel... Als ik een dergelijke opstelling zet ga ik steevast flitsen zij het onrechtstreeks maar dit mag niet in deze opdracht. Eenvoudiger was geweest dat je het licht van links of rechts liet komen...
Kijk ook uit dat je je model niet te centraal zet, hou rekening met de regel van drie en de sterke lijnen en punten. Ik heb een andere uitsnede gemaakt en daar valt het oog bijna op een sterk punt. Daardoor wordt de foto ook veel meer portet.
Ik geef je de raad om voor jezelf eens te gaan oefenen met licht dat van links of rechts door het raam binnenvalt. Het is de bedoeling dat je hier leert spelen met licht...
Op dan weer naar je volgende opdracht:
Maak een foto niet gewoon frontaal maar van uit een andere hoek ( vogel- of kikkerperspectief ). Gebruik een ladder, een trap, een talud… laat bv. het model kruipen, liggen, gehurkt zitten… Wees creatief.
Als 2e inzending in deze lessenreeks is dit een zeer mooie foto. Mooi belicht, zeker met die lichten achter het model niet eenvoudig. Het model kijkt mooi in de foto, goede compo en ook goede scherpte. Eigenlijk heb ik hier geen verbeteringen aan toe te voegen. Als ik heel streng ben, en dan is dit eigenlijk niet meer voor het niveau van deze groep bedoeld, dan zou ik het haartje over het linker oog nog weg gedaan hebben...
Criticasters kunnen nu nog zeggen is dit geposeerd dan is het een portretfoto en is het een momentopname dan is het 'maar' een snapfoto... Aan uzelf om dit te plaatsen maar wat het ook is, het is een zeer mooie foto!
Je kan dus beginnen aan je volgende opdracht. Ik kijk er al naar uit...
Opdracht 3:
Maak een portretfoto binnen in huis. Gebruik het invallende licht door een raam. Gebruik geen flits. Gebruik een wit karton of een plaat piepschuim om, indien nodig, bij te lichten.
Dit is een mooie intro in deze lessenreeks. Scherp waar het moet, goed belicht... Het model staat hier midden in de foto. Normaal gezien is het beter het model links of rechts op een sterke lijn te zetten en liefst nog met een oog op een sterk punt maar voor deze foto hoeft dit niet. De 'indringende' blik van het model trekt alle aandacht. Zelfs de boomstam rechts hinderd niet... Goed gezien! Als ik iets zou veranderen aan deze foto dan is het het bladje links naast het oor. Dat zou ik iets minder opvallend maken maar dat past niet in deze lessenreeks.
Goed gedaan dus en je kan aan je volgende opdraht beginnen:
Opdracht 2:
Maak een foto in landschapsformaat. Plaats het model niet in het midden van de foto maar hou rekening met de ‘regel van drie’ zoals geleerd in de les ‘Compositie’. Probeer de ogen op een sterk punt of sterke lijn te zetten.
Mooi belichte foto met de juiste scherpte en correcte kleuren. Iedere fotograaf wil met zijn foto de nadruk op een bepaald gegeven leggen. Ik vermoed dat je hier het kleine kindje in zijn grote stoeltje wil laten zien. Gelukkig wordt de grote witte vlek achter het hoofdje door blauw omrand waardoor je een soort kader krijgt. Spijtig van het metalen stukje vlak boven je naam. Dat trekt sterk de aandacht. Bij portret is het belangrijk dat je kijkt, kijkt en nog eens kijkt vooralleer je de foto neemt. Een klein beetje meer naar links, rechts naar boven of naar onder geeft dikwijls een veel beter resultaat... Dit is het verschil tusen portret en een snapfoto. Bij portret komt veel meer voorbereiding; kijken, bepaalde storende elementen uit de weg leggen... dat hoort er allemaal bij. Neem dit mee voor de toekomst!
Al bij al toch een goede foto en hiermee rond je deze lessenreeks af en kan je verder naar de lessenreeks 'beweging'.