India, het land van de zeer grote afstanden.
De dagreizen van honderden kilometers kunnen gelukkig soms overbrugd worden in "comfortabele" nachttreinen, die op enkele uren na op tijd vertrekken of aankomen.....
*Delhi - Jaisalmer : Over de 900 km doen we 20 uur, dat is 45 km/uur gemiddeld. Boonen fietst vlugger.... *Agra - Orchha : trein komt met 4u20' vertraging aan in Agra. Kruipen pas om 3u45' in bed... *Varanasi - Delhi : trein STIPT op tijd, maar loopt onder weg uuuuuren vertraging op. Durf het niet meer aan te reclameren op de NMBS over "vijf minuten retard"!
*Het gewoel op de perrons van de stations en in en rond het grote aantal wagons, waaruit die treinen zijn samengesteld, is onbeschrijflijk. Verkopers van alle mogelijke etenswaren rijden met hun karren al roepend op en neer, door de massa volk heen.
*Er bestaan vier à vijf klassen op het Indiase spoor, gaande van de wagons waar ijzeren staven de ruiten in de ramen vervangen tot slaapwagens met afzonderlijke couchettes.
*Wij reizen tweede klas in "open slaapwagens". Rechts van een smalle gang in de lengte van de wagon bevinden zich telkens 2 maal drie boven elkaar liggende slaapbanken en links nog 2 bedden boven één.
Eenmaal de trein vertrokken, dommelt men plus-minus in, gelegen op de harde banken en tussen al het rumoer door van op- en afstappende Indiërs en het treinpersoneel, dat continu "chai" en andere levensmiddelen tracht aan de man de brengen. Rustig is wat anders...
|