Voorstelling
De Geschillencommissie Reizen werd in 1983 opgericht.
De Geschillencommissie Reizen is een vereniging zonder winstoogmerk.
De huidige negen partners streven naar kwaliteitsverbetering binnen de reissector en naar een eenvoudige en efficiënte manier om geschillen te beslechten.
Sedert april 1993 wordt de commissie door de Federale Overheidsdienst Economie, KMO, Middenstand en Energie officieel erkend en gesteund.
|
|
|
|
Doel
Geschillen bijleggen of beslechten tussen reizigers enerzijds en reisbemiddelaars (reisagenten) en reisorganisatoren (touroperators) anderzijds.
De beslissingen van de geschillencommissie hebben in principe dezelfde kracht als de uitspraken van gewone rechtbanken. In de schoot van de vzw Geschillencommissie Reizen zetelt immers een arbitraal college waarvan evenveel vertegenwoordigers (2 of 1) van de verbruikers als van de reissector deel uitmaken. |
|
|
|
|
|
Bevoegdheid
Men kan slechts een beroep doen op de Geschillencommissie Reizen, indien het contract dit uitdrukkelijk voorziet, of indien er na het ontstaan van het geschil een arbitraal compromis wordt ondertekend waarin de bevoegdheid aan de Geschillencommissie Reizen wordt gegeven.
- Als de touroperator (= reisorganisator) de algemene reisvoorwaarden van de vzw Geschillencommissie Reizen toepast (deze algemene voorwaarden moet men terugvinden in de brochure waaruit de reis werd gekozen) is de Geschillencommissie Reizen in principe bevoegd om het geschil te beslechten.
- Als de reisbemiddelaar de algemene reisvoorwaarden van de Geschillencommissie Reizen toepast, is de Geschillencommissie Reizen in principe bevoegd om het geschil met die reisbemiddelaar te beslechten.
- Toch is de bevoegdheid van de commissie niet exclusief. Indien de klager het wenst kan hij zich ook wenden tot de gewone rechtbanken.
Zelfs al gebruikt de reisorganisator en/of reisbemiddelaar de algemene voorwaarden van de Geschillencommissie Reizen, dan nog zijn er GEVALLEN WAARVOOR DE GESCHILLENCOMMISSIE NIET BEVOEGD IS.
Bijvoorbeeld:
indien de klacht lichamelijke schade betreft;
indien de klacht betrekking heeft op een niet inbegrepen reis- of reisbijstandverzekering;
bij faillissement van de reisorganisator/reisbemiddelaar/luchtvaartmaatschappij;
bij niet-contractuele geschillen.
VOORALEER U DE PROCEDURE BIJ DE GESCHILLENCOMMISSIE REIZEN AANVAT, MOET U DUS VOLGENDE ZAKEN ONDERZOEKEN:
1. Werden de algemene reisvoorwaarden en/of de type-bestelbon van de Geschillencommissie Reizen gebruikt?
2. Heb ik alle termijnen gerespecteerd?
3. Heb ik mijn schade-eis zo nauwkeurig mogelijk becijferd en heb ik een poging tot minnelijke regeling ondernomen?
Wanneer u op deze vragen driemaal ja kunt antwoorden, kunt u de procedure bij de Geschillencommissie Reizen aanvatten. |
|
Contact
U kunt het secretariaat elke voormiddag telefonisch bereiken tussen 9 uur en 12 uur.
BELANGRIJK !
Het secretariaat van de geschillencommissie kan enkel vragen betreffende de te volgen procedure beantwoorden.
Dit betekent dat vragen over de inhoud van uw klacht, de hoogte van uw schade-eis, evenals uw rechten en plichten niet door het secretariaat van de geschillencommissie kunnen worden beantwoord. Hiervoor kunt u terecht bij LEXIS JURIDISCHEDIENSTENGROEP + 32 3 2160120 mailto:lexis@lexis.be
GESCHILLENCOMMISSIE REIZEN VZW North Gate III Koning Albert II laan, 16 1000 Brussel
09-02-2006, 12:46 geschreven door Lexpert
|