Inhoud blog
  • bijbel en kunst
  • 'Onverenigbaar'
  • 'buitenkerkelijk'
  • Hemelvaart
  • Kiss of Judas
  • Pasen
  • Pasen seculier
  • Kus van Judas
  • Mijn kind
  • Tien geboden
    Aantal bezoekers
  • Informatie
  • Belangrijk
    Johan Marsman heeft een uniek boek geschreven 'Katholiek Wierden door de eeuwen heen'. Het is een prachtig document over de geschiedenis van de R.K. geloofsgemeenschap St. Jan de Doper. Het boek is geïllustreerd met talrijke foto's van Wierdenaren, o.a.schoolfoto's en gebouwen van 1900 tot het jaar 2000. U mag dit niet missen. Wilt u nadere informatie kijk dan op:
     http://www.st-jan.nl/actueel/boek.htm
    Blogtips
  • Zoeken in Blog
    Type Ctrl-F en dan een Keyword

    Toevoegen aan Favorieten
    Rechtermuisknop > Toevoegen aan Favorieten

    Snelkoppeling op Bureaublad
    Rechtermuisknop > Snelkoppeling maken
    Foto's
  • Foto
    Foto
    Kiss of Judas


    De opstanding van Jezus

    Niet alleen jongeren worstelen met de betekenis van Pasen. Daarom de feiten nog een keer op een rijtje.

    1. Palmpasen: de intocht van Jezus in Jeruzalem, de zondag voordat hij sterft.

    2. Witte Donderdag: herdenking van het laatste avondmaal van Jezus en zijn apostelen.

    3. Goede Vrijdag: Jezus wordt verraden door zijn discipel Judas en gekruisigd op bevel van de Romeinse gouverneur Pontius Pilatus. Voor de christen de droevigste dag van het kerkelijk jaar omdat het lijden en sterven van Jezus centraal staat. Toch spreekt de kerk van 'Goede' Vrijdag omdat Jezus gestorven is om iedere mens van zijn zonden te verlossen.

    4. Stille Zaterdag of paaszaterdag: herdenking van de tijd dat Jezus dood in zijn graf lag. In de morgen van paaszaterdag wordt Jezus van het kruis gehaald en begraven.

    5. Eerste paasdag: Opstanding van Jezus uit zijn graf.


    Religies uit Wierden
    * * * Religies uit Wierden * * *
    10-02-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.bijbel en kunst
    Klik op de afbeelding om de link te volgen



    De Toren van Babel
    van de Vlaamse kunstschilder
    Pieter Brueghel de Oude
    (circa 1525-1569)


    Toen "de Heere zag dat de boosheid des menschen" groot was, besloot hij alle leven op aarde te verdelgen door een zondvloed: "mens en vee, kruipend gedierte en het gevogelte des hemels. "Alleen Noach en de zijnen zouden behouden blijven. Hij gebood daarom Noach een ark te maken en zich daarop vervolgens met zijn gezin en met mannetjes en wijfjes van elke diersoort in te schepen. Als Noach deze opdracht volbracht heeft "zijn alle fonteinen des grooten afgronds opengebroken en de sluizen des hemels geopend. "Wanneer na 150 dagen de watervloed weer zakt, laat Noach een duif uit de ark vliegen, die tegen de avond met een vers olijfblad in de snavel terugkeert, ten teken dat de aarde weer droog is komen te liggen.

    In het verhaal over de stad Babel heet het dat de mensen in een tijd, dat zij nog allen dezelfde taal spraken, het plan opvatten een stad te bouwen met "een toren welks opperste in den hemel zij." "Toen kwam de Heere neder" en bracht hun taal in verwarring, zodat zij elkaar niet langer verstonden. "Alzoo verstrooide ze de Heere van daar over de gansche aarde."


    15-09-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.'Onverenigbaar'
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

     

    Foto

    Paus Benedictus XVI


    Rede paus wekt woede moslimleiders

    WIERDEN - Vrijdag, 15 september 2006.
    Een toespraak van de Paus in Duitsland heeft de woede gewekt van veel moslimleiders. Ze verwijten de leider van de Rooms Katholieke Kerk Paus Benedictus XVI (Joseph Alois Ratzinger), dat hij daarin een anti-islamitische uitspraak van een 14e-eeuwse Byzantijnse christelijke keizer Manuel II Palaeologos (1391-1425) heeft geciteerd.

    Het hoofd van het zeer invloedrijke Moslim Broederschap in Egypte zei dat de woorden van de Paus "kwaad bloed hebben gezet in de hele islamitische wereld". De Paus maakte de gewraakte opmerkingen tijdens een rede op de universiteit van Regensburg. In zijn toespraak ging hij in op de historische en filosofische verschillen tussen de islam en het christendom en de relatie tussen geweld en geloof.

    Er sagte, ich citiere: "Zeig mir doch, was Mohammed Neues gebracht hat, und da wirst du nur Schlechtes und Inhumanes finden wie dies, dass er vorgeschrieben hat, den Glauben, den er predigte, durch das Schwert zu verbreiten. De keizer heeft volgens de overlevering gezegd: "Laat mij zien wat voor nieuwe dingen Mohammed heeft gebracht, en jij zult alleen slechte en inhumane dingen vinden, zoals dat hij heeft voorgeschreven het geloof dat hij predikte, met het zwaard te verspreiden".

    De Paus benadrukte dat het niet zijn eigen woorden waren. Hij wilde duidelijk maken dat hij "religieuze motieven voor geweld resoluut verwerpt". Geweld is onverenigbaar met de natuur van God en de natuur van de ziel.

    Commentaar
    Naar mijn mening hebben de Moslims het recht boos en gekwetst te zijn door de uitspraken van de Paus. "Het zijn niet zijn eigen woorden en hij wilde duidelijk maken dat geweld onverenigbaar is met de natuur van God en de natuur van de ziel". We kunnen ons dan afvragen, waarom gebruikt de Paus dit anti-islamitisch citaat?

    Het lijkt mij niet dat deze Paus een dergelijke fout maakt. Meer voor de hand liggend is dat Joseph Alois Ratzinger iets meer van zijn ware gezicht heeft laten zien. De toekomst zal het uitwijzen. In bepaalde krantencommentaren zoals in Le Figaro noteerde men dat het Vaticaan "eindelijk de waarheid sprak" (Bron Wikipedia).


    05-09-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.'buitenkerkelijk'
    Klik op de afbeelding om de link te volgen



    Foto

    Altaar in een Thais Klooster
    Boeddhisme



    Nederland niet extreem onkerkelijk

    WIERDEN - Dinsdag, 5 september 2006.
    Van de Nederlandse bevolking gaat nog 12 procent wekelijks naar de kerk. Ruim de helft van de Nederlanders gelooft in God. Nederland neemt daarmee in Europa een middenpositie in, blijkt uit een rapport van het Sociaal en Cultureel Planbureau.

    Van de Nederlanders is 44 procent lid van een kerk. In Europa is dat alleen in Zweden minder. Maar de kerkleden gaan in verhouding wel regelmatig naar de kerk.

    Het aantal kerkleden neemt nog steeds af. Bijna twee op de drie Nederlanders noemt zich buitenkerkelijk. Het aantal katholieken ligt op 17 procent, het aantal protestanten op 10 procent.


    25-04-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hemelvaart
    Klik op de afbeelding om de link te volgen


    Foto

    Christus' Hemelvaart



    Hemelvaart

    De Hemelvaart betekent in het christendom de terugkeer van Jezus van Nazareth naar zijn vader in de hemel. Het Lucas-evangelie en de Handelingen van de Apostelen verhalen dat Christus na de verrijzenis meerdere keren verschenen is aan zijn apostel en leerlingen. Na die veertig dagen steeg hij op ten hemel. Veertig dagen na zijn opstanding, terwijl de leerlingen naar boven keken, werd Jezus aan het zicht onttrokken door een wolk, waaruit geconcludeerd werd dat hij ten hemel voer. De tien dagen tussen Hemelvaartsdag en Pinksteren werden gekenmerkt doordat de leerlingen van Jezus zich zonder zijn steun verloren voelden.

    Reeds uit geschriften van de Apostolische Vaders blijkt hun geloof aan de hemelvaart van Jezus.

    De viering van Jezus' hemelvaart is een van de hoogfeesten van de Kerk en wordt hemelvaartsdag genoemd. Hemelvaartsdag valt altijd op de veertigste dag gerekend vanaf Eerste Paasdag, waardoor de datum elk jaar anders is. Wel valt Hemelvaartsdag altijd op een donderdag. Hemelvaartsdag valt tien dagen vóór Pinksteren.


    05-04-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kiss of Judas
    Klik op de afbeelding om de link te volgen
    Kiss of Judas
    Giotto Scrovegni

    03-04-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pasen
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Pasen

    In de christelijke traditie is Pasen het belangrijkste liturgische feest. Met Pasen, of het paasfeest, herdenken Christenen het lijden en de kruisdood van Jezus Christus en vieren zij zijn opstanding, ook wel 'verrijzenis' genoemd, uit de dood.

    Met de christelijke viering wordt evenals met de joodse viering, de uittocht herdacht, zij het metaforisch vanuit het werk van God in en door de persoon Jezus Christus, door christenen erkend als de Zoon van God, de beloofde Messias, de Verlosser. Hij wordt in het Nieuwe Testament het paaslam genoemd, dat zichzelf vrijwillig liet offeren voor de verzoening van God met de mensen. Dit duidt op de symbolische betekenis van het offerlam, wat volgens de Mozaïsche voorschriften (Oude Testament, Pentateuch) en de tradities van de joodse godsdienst geofferd moest worden ter vergeving van zonden. Met de voorstelling van Jezus als het eeuwige paaslam werd in geestelijke zin een 'nieuw verbond' tussen God en mens aangeboden, gebaseerd op de genade, waarmee het oude verbond, gebaseerd op de wet, buiten werking kon worden gesteld. Wie in Hem gelooft, hoeft volgens de christelijke traditie niet meer 'onder de wet' te leven, maar valt 'onder de genade'. Deze begrippen en de verhoudingen tussen het een en ander zijn in onder meer de brieven van de apostel Paulus nader uitgewerkt.

    Met het paasfeest wordt ook uitgezien naar de verwachte wederkomst van Jezus Christus op aarde.

    De gebeurtenissen

    De belangrijkste bron voor het nagaan van de gebeurtenissen rond lijden, sterven en opstanding van Jezus is de Bijbel, met name de vier evangeliën in het Nieuwe Testament. In Matteüs 26 -27, Marcus 14-15, Lucas 22-23 en Johannes 18-19 wordt deze geschiedenis beschreven.

    Ontwikkeling van het christelijke paasfeest

    Pesach

    De oorsprong van het christelijke paasfeest ligt in de joodse traditie. Het joodse Pesach (in de christelijk liturgie Pascha) is nauw verbonden met de uittocht uit Egypte, de Exodus. De viering en herdenking hiervan werd volgens het bijbelboek Exodus de avond voor de uittocht ingesteld en is de eeuwen door in verschillende vormen bewaard gebleven. Inherent is de gedenking van de grote daden van God aan het volk Israël. Hierin ligt het idee van 'bevrijding' besloten. Dit geldt ook voor het christelijke paasfeest, zij het vanuit een andere invalshoek.

    Jezus' tijd

    In de tijd van Jezus was het Pascha, naast het pinksterfeest en het Loofhuttenfeest een van de drie belangrijke pelgrimsfeesten. Het was nauw verbonden met het Massotfeest; beide werden in feite als één feest gevierd. Van heinde en ver kwamen de mensen naar de tempel in Jeruzalem. De betekenis was nog altijd: herdenking van de bevrijding uit Egypte en hoop op de komende verlossing door de beloofde Messias.

    Zeer waarschijnlijk was het 'laatste avondmaal' van Jezus en zijn volgelingen, de discipelen, een Pesachviering. Het voldeed volgens de evangelieverhalen in elk geval aan belangrijke voorschriften en tradities van het Pesach. Men trof de voorgeschreven voorbereidingen de avond ervoor, de viering vond plaats in Jeruzalem na 19.00 uur, er werd wijn gedronken, brood gegeten en een loflied gezongen, het Hallel. De vereiste kruiden en het woord 'ongezuurd' (brood) worden niet genoemd, maar dat kan komen doordat de evangelieschrijvers niet per se volledig pretendeerden te zijn en men zich bij de verslagen kennelijk concentreerde op wat men voor de eerste christenen van die tijd van belang vond.


    02-04-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pasen seculier
    Klik op de afbeelding om de link te volgen



    Pasen Seculier
    (wereldlijk)


    Paaseieren illustreren hoe voorchristelijke, heidense elementen opduiken in de christelijke riten. In Praag bijvoorbeeld, worden paaseieren opgehangen in de bomen. Het is een overblijfsel van de heilige-boom cultus. Zowel het ei als de paashaas symboliseren vruchtbaarheid en nieuw leven.

    De seculiere paasviering komt onder andere tot uiting in de paashaas en paaseieren, een symbool van nieuw leven. De seculiere viering toont zo de oorsprong van lentefeest.

    De Paasdata

    Het paasfeest (1e paasdag) begint volgens de christelijke kalender op de eerste zondag na de eerste volle maan vanaf het begin van de lente (20/21 maart). Daardoor kan het christelijke paasfeest in een periode van 34 dagen vallen, van 22 maart tot 25 april. Overigens valt Pasen in de Orthodoxe kerken zoals de Grieks Orthodoxe kerk om de zoveel jaar, dus niet ieder jaar, samen met dat van westerse kerken.


    01-04-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kus van Judas
    Klik op de afbeelding om de link te volgen
    Kus van Judas
    Kathedraal Naumberg

    31-03-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mijn kind

    Mijn kind,

    Ook al ken je mij misschien niet. Ik ken je door en door.
    Ik weet het als je zit of staat.
    Of je op weg gaat of uitrust, Ik merk het, al je wegen zijn Mij vertrouwd.
    Zelfs de haren op je hoofd zijn geteld.

    Want je werd als mijn evenbeeld gemaakt.
    Zonder Mij kun je niets doen.
    Ik kende je al voordat Ik je vormde in je moeders buik.
    Voor het begin van de wereld had Ik mijn plan al klaar om je in mijn heerlijkheid te brengen.

    Je bent geen foutje…,want elke dag van je leven staat in mijn boek.
    Ik bepaalde precies wanneer je geboren zou worden en waar je zou wonen.
    Je bent prachtig gemaakt.
    Ik weefde je in de buik van je moeder.
    Ik beschermde je vanaf je eerste dag.

    Mensen, die mij niet kennen, hebben een verwrongen beeld van mij gemaakt.
    Ik ben niet ver weg of iemand waar je bang voor hoeft te zijn, maar ik ben Liefde.
    En Ik verlang er naar je mijn liefde te geven.
    Gewoon omdat je mijn kind bent en Ik jouw Vader.

    Ik geef je het goede als je daarom vraagt,
    want Ik ben de volmaakte Vader.
    Al het goede, dat je ontvangt, komt uit mijn hand.
    Want Ik zorg voor je en geef je alles wat je nodig hebt.

    Ik heb je altijd al een hoopvolle toekomst willen geven.
    Want mijn liefde voor jou duurt voor eeuwig.
    Mijn gedachten over jou zijn net zo min te tellen als het zand bij de zee.
    Ik heb werkelijk alles voor je over.

    Ik zal altijd het goede voor je blijven doen.
    Want je bent een kostbaar bezit voor Mij.
    Ik wil je zegenen en een plaats geven om te wonen.
    En Ik wil je grote, wonderlijke dingen bekendmaken.

    Als je mij oprecht zoekt, zul je me vinden.
    Zoek je geluk bij Mij en Ik zal je geven wat je hart verlangt.
    Want Ik ben gekomen om je het leven te geven in al zijn volheid.
    Ik kan veel meer voor je doen dan je beseft.

    Want Ik ben het die je aanmoedigt en kracht geeft.
    Ik ben ook de Vader die je in al je problemen troost.
    Als je hart gebroken is, ben Ik dichtbij.
    Ik koester je aan mijn hart zoals een herder een lam draagt.

    Zelfs al is je leven moeilijk, Ik ben bij je.
    Als je bij Mij komt zal Ik je met open armen ontvangen.
    Ik ben je Vader en Ik houd van je zoals Ik van mijn zoon Jezus houd.
    Want in Jezus kun je mijn liefde voor jou zien.

    Hij is het evenbeeld van wie Ik ben.
    Hij kwam om te laten zien dat Ik niet tegen je maar voor je ben.
    En om je te laten weten dat Ik je je fouten niet wil aanrekenen.
    Jezus stierf zodat jij en Ik verzoend konden worden.

    Zijn dood laat mijn liefde voor jou zien.
    Ik gaf mijn zoon waar Ik van houd om jouw liefde te winnen.
    Als je Mijn Zoon Jezus erkent, erken je Mij.
    En niets kan je ooit meer van mijn liefde scheiden.

    Kom thuis en Ik zal een groots feest in de hemel aanrichten.
    Ik ben altijd Vader geweest en zal altijd Vader zijn.
    Mijn vraag is: Wil je mijn kind zijn?
    Ik wacht op jou.

    Liefs, je Vader.


    30-03-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Tien geboden
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Tien geboden

    Volgens het boek Exodus, ontving Mozes op de top van de berg Horeb in de woestijn Sinaï van de Here ofwel JHWH op twee stenen tafelen de 120 Hebreeuwse woorden die de Tien geboden vormen. Na voorlezing aan het verzamelde volk werden de stenen tabletten in de Ark van het verbond bewaard.

    Ik ben de Heere uw God, die u uit Egypteland, uit het diensthuis, uitgeleid heb.

    01. Gij zult geen andere goden voor mijn aangezicht hebben.

    02. Gij zult u geen gesneden beeld, noch enige gelijkenis maken, van hetgeen boven in den hemel is, noch van hetgeen onder op de aarde is, noch van hetgeen in de wateren onder de aarde is. Gij zult u voor die niet buigen, noch hen dienen, want Ik, de Heere uw God, ben een (na)ijverig God, Die de misdaad (ongerechtigheid) der vaderen bezoek aan de kinderen, aan het derde, en aan het vierde lid (geslacht) dergenen, die Mij haten; En doe barmhartigheid aan duizenden dergenen, die Mij liefhebben, en Mijn geboden onderhouden.

    03. Gij zult den Naam des Heeren uws Gods niet ijdellijk gebruiken; want de Heere zal niet onschuldig houden, die Zijn Naam ijdellijk gebruikt.

    04. Gedenkt den sabbatdag, dat gij dien heiligt. Zes dagen zult gij arbeiden en al uw werk doen; Maar de zevende dag is de sabbat des Heeren uws God; dan zult gij geen werk doen, gij, nog uw zoon, noch uw dochter, noch uw dienstknecht, noch uw dienstmaagd, noch uw vee, noch uw vreemdeling, die in uw poorten is; Want in zes dagen heeft de Heere den hemel en de aarde gemaakt, de zee en al wat daarin is, en Hij rustte ten zevenden dage; daarom zegende de Heere den sabbatdag, en heiligde denzelven.

    05. Eert uw vader en uw moeder, opdat uw dagen verlengd  worden in het land, dat u de Heere uw God geeft.

    06. Gij zult niet doodslaan.

    07. Gij zult niet echtbreken.

    08. Gij zult niet stelen.

    09. Gij zult geen valse getuigenis spreken tegen uw naaste.

    10. Gij zult niet begeren uws naasten huis; gij zult niet begeren uws naasten vrouw, noch zijn dienstknecht, noch zijn dienstmaagd, noch zijn os, noch zijn ezel, noch iets, dat uws naasten is.


    06-03-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.KKW00106
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.KKW00103
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.KKW00101
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.KKW00100
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.KKW00099
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.KKW00098
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.KKW00097
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.KKW00096
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.KKW00092
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.KKW00089
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.KKW00088
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.KKW00087
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.KKW00085
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.KKW00084
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.KKW00083
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.KKW00082
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.KKW00081
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.KKW00080
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.KKW00079
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.KKW00078
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.KKW00076
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.KKW00095
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.KKW00024
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    05-03-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.KKW00075
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.KKW00074
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.KKW00073
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.KKW00072
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.KKW00071
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.KKW00070
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.KKW00069
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.KKW00068
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.KKW00067
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.KKW00066
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.KKW00065
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.KKW00061
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.KKW00053
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.KKW00052
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.KKW00027
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.KKW00025
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.KKW00018 Interieurfoto Katholieke kerk te Wierden
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.KKW00017 Interieurfoto Katholieke kerk te Wierden
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.KKW00016 Interieurfoto Katholieke kerk te Wierden
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.KKW00015 Interieurfoto Katholieke kerk te Wierden
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.KKW00014 Interieurfoto Katholieke kerk te Wierden
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.KKW00011 Kerk
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.KKW00010 Kerk
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.KKW00009 Jozef
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.KKW00008
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.KKW00007 Doopvont
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.KKW00006
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.KKW00005 Beelden II
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.KKW00004 Beelden I
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.KKW00003 Antonius
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.00315
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.00301
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.00300
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.00298
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.00299
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.00296
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.00294
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.00293
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.00291
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.00290
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.00289
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.00288
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.00287
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.00286
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.00284
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.00267
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.00248
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.00208
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.00165
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.00164
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.00163
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.00162
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.00155
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.00150
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.00149
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.00036
    Klik op de afbeelding om de link te volgen



    Blog als favoriet !

    Mijn favoriete blogadressen
  • Foto's uit Wierden
  • Kunst, Cultuur en Historie uit Wierden
  • Nieuws uit Wierden
  • Religies uit Wierden
  • Sportvereniging Wierden

  • Mijn favoriete wwwadressen
  • Foto's Het Koninklijk Huis
  • Sportvereniging Wierden

  • Mijn favoriete members.homeadressen
  • Foto's Het Koninklijk Huis
  • Foto's uit Wierden

  • E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Archief per week
  • 05/02-11/02 2007
  • 11/09-17/09 2006
  • 04/09-10/09 2006
  • 24/04-30/04 2006
  • 03/04-09/04 2006
  • 27/03-02/04 2006
  • 06/03-12/03 2006
  • 27/02-05/03 2006

    Datum


  • Foto's

  • Foto

    Foto

    Kus van Judas
    Foto

    De paashaas en paaseieren: heidense gebruiken om het begin van de lente te vieren. Zowel de haas als de eieren staan voor vruchtbaarheid. Eieren werden traditioneel in akkers verstopt, om deze vruchtbaarder te maken.



    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!