Dit blog is een aanvulling van Beverse Weetjes, met nieuwtjes, activiteiten, links van om en rond Beveren-Leie en verder.
Een kijkje nemen op Beverse Weetjes klik op onderstaande logo!
05-12-2008
DESSELGEM: Uitbouw loskade
Reeds een geruime tijd is het stadsbestuur, samen met de nv Waterwegen en Zeekanaal (hierna W&Z), op zoek naar een gedegen oplossing voor de watergebonden verkeerstrafieken binnen onze stad. In zitting van de Gemeenteraad van 2004/07/06 reeds werd de principiële goedkeuring verleend tot deelname aan de uitbouw van de loskade in Desselgem.
In uitvoering van deze beslissing werd in zitting van de Gemeenteraad van 2005/06/07 werd een principeovereenkomst goedgekeurd, waarbij de samenwerking met Waterwegen en Zeekanaal nv werd afgesproken. In het toenmalige situatie diende het stadsbestuur voor 20% deel te nemen in de bouw van de los- en laadplaats, en daarboven een minimale overslagwaarde te garanderen. Vermits dit overslagquotum niet door stad kan gerealiseerd worden, werd gezocht naar een alternatief, waarbij de toekomstige gebruikers deze verplichting op zich zouden nemen. Daarenboven is het dossier in die mate geëvolueerd dat er momenteel een nieuwe samenwerkingsovereenkomst kan worden afgesloten met volgende voorwaarden:
Verplichtingen stad: - Aankoop gronden voor ontsluitingsweg - Overdracht in beheer aan W&Z van het terrein voor de realisatie van de ontsluitingsweg - Tussenkomst voor 20% in de aanleg van de infrastructuur (geraamd op 290 000) en onder de vorm van een investeringstoelage aan W&Z - Het beheer van de loskaai te St-Eloois-Vijve wordt overgedragen aan W&Z - Samen met de private sector 50% financieren van de totale projectkosten
Verplichtingen W&Z: - De aanleg en bouw van wegenis (ontsluitingsweg + deel Trakel) en los- laadplaats te Desselgem - Het beheer en gebruik van de los- en laadplaats te Desselgem - Het beheer van de loskaai te Sint-Eloois-Vijve - In voorkomend geval kan W&Z ook een deel van de gronden voor de ontsluitingsweg verwerven
Algemene bepalingen: - Duur van de overeenkomst: 2 jaar, waarna herziening mogelijk is. De tussenkomst van de stad zal derhalve bestaan in het verwerven van de gronden van de wegenis voor de ontsluitingsweg en het toekennen van een investeringstoelage van 20% in de aanleg en bouw van de infrastructuur (geraamd op 1 450 000).
Voor de aankoop van de gronden, zijn de onderhandelingen via het Aankoopcomité reeds gestart. Wat betreft de investeringstoelage, zal de stad 50% van de raming storten bij de aanvang van de werken, en het saldo (na volledige verrekening van de werken) bij het einde van de werken (= de voorlopige oplevering). Wegens de ingrijpende wijzigingen van de oorspronkelijke principeovereenkomst (PO) en de overeenkomst regelende de financiering en de gewaarborgde trafieken (OFGT), wordt deze vervangen door de huidige samenwerkingsovereenkomst.
Deze werken zouden aanvangen in mei volgend jaar en eind 2009 moeten af zijn. De nieuwe kade zou niet alleen de binnenscheepvaart ten goede komen maar de trafiek van zwaar vrachtverkeer in de kern van Desselgem en Sint-Eloois-Vijve minderen