Dit blog is een aanvulling van Beverse Weetjes, met nieuwtjes, activiteiten, links van om en rond Beveren-Leie en verder.
Een kijkje nemen op Beverse Weetjes klik op onderstaande logo!
30-09-2009
KUURNE: Seniorencentrum 'de branding' richt een koffienamiddag in met Juul Kabs
de branding is voor de meeste mensen in de regio geen onbekende meer. In de regio is het een van de grootste organisaties die zich richten op de dienstverlening voor volwassenen met een verstandelijke beperking (gebruikers). Onder hen ook steeds meer senioren.
Het seniorencentrum dat voor hen werd opgericht, organiseert op 13 oktober een externe activiteit. Om 14u start in de Oc De Vonke, Lagaeplein 24 te Heule, een goed verzorgde koffietafel, niet enkel voor de gebruikers van de branding maar voor alle senioren uit de regio die eens met hen kennis willen maken. Op zich is dit al een goede reden om eens langs te komen, maar er werd ook een echte vedette uitgenodigd om die namiddag kleur en klank te geven. Juul Kabas zal de aanwezigen verblijden met zijn warme stem. Hij brengt een namiddag vol ontspanning en plezier. Deze namiddag bijwonen kost 5 (koffie en taart inbegrepen) en inschrijven kan via 056/36.40.30 of via email: seniorencentrum@waak.be. Er zijn eveneens kaarten te verkrijgen in OC de vonke. Een aanrader voor een stemmige namiddag die voor buitenstaanders wel eens heel aangenaam en verruimend kan worden.
Aanbod de branding de branding biedt ondersteuning aan meer dan 240 volwassenen met mentale handicap en dit verspreid over meerdere locaties in Kortrijk, Heule en Kuurne, met een concentratie langs de Ringlaan en de Heirweg in de buurt van het Shopping-center en speelplein de Warande.
Er wordt dagbesteding en woongelegenheid aangeboden zowel aan personen met ernstige, matige of lichte mentale beperking. Net als in de gewone samenleving is er bij de gebruikers van de branding sprake van vergrijzing. Het is in de sector gebruikelijk mensen als senioren te beschouwen vanaf de leeftijd van 50 jaar. Velen van hen verouderen immers sneller dan de gemiddelde burger. Ongeveer een vierde van de gebruikers heeft de kaap van de 50 genomen. En als we dan nog enkele jaren verder kijken, dan zullen tegen 2012 ongeveer 35% van hen aanspraak maken op de noemer senior. Reden te over om zich als organisatie daarop voor te bereiden.
Sedert de zorgvernieuwing die 2 jaar gelden in de branding werd ingevoerd, krijgt de groep senioren bijzondere aandacht. Er werd een team in het leven geroepen dat zich tot hen richt. Niet alleen in de woonsituatie in de voorziening, maar de branding organiseert een op hen gericht vrijetijdsprogramma.
Daarenboven wil men de senioren laten deelnemen aan geschikte aktiviteiten in de regio. Een aantal van de oudere gebruikers zijn geregeld te zien op aktiviteiten van de diverse dienstencentra in het Kortrijkse zoals de Zonnewijzer of de Zevenkamers. Het doet deugd vast te stellen dat zij daar welkom zijn, dat ze op die manier in hun stad ingeburgerd geraken. Dit is trouwens één van de grote doelstellingen van de branding : ervoor zorgen dat personen met handicap als volwaardige burgers kunnen deelnemen aan het maatschappelijk gebeuren.
In die zin organiseert de branding ook nog andere activiteiten gericht op het grote publiek. Op 16 en 18 oktober (van 14u tot 17u) kan je in het kader buren bij kunstenaars de gebruikers aan het werk zien bij het maken en verwerken van handgeschept papier, het tekenen, het schilderen en maken van kunstwerken in klei. (Ringlaan 30 8501 Heule).
Op 7 en 8 november is er het eetfestijn in de Vonke (Heule) en op 11 november de brandingtocht in samenwerking met wandelclub Wsk-Marke met startplaats t Senter Sint Katharina. Meer info op 056/364030, debranding@waak.be, www.debranding-waakvzw.be