Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek
06-06-2005
in een nieuwe wereld(vervolg 23)
Een zebrapad dat uitmondt op een te smal voetpad is onbruikbaarvoor een rolstoeler omdat de rolstoel zich niet kan draaien om haaks op de rijbaan te rijden.Bij schuin afrijden bestaat het gevaar dat hij kantelt.. Daarom wordt ondermeer door de hogere instanties voorgeschreven dat het zebrapad in de verlengde moet liggen van de voetpaden en niet "achter de hoek"Op de foto dus meer naar rechts.In dit geval speelt de breedte van het voetpad geen rol meer. Maar ja?als men niet nadenkt of meent het beter te weten ?
Tot wat dient dit bord ? Volgens mij alleen om de zachte weggebruikers duidelijk te maken dat zij voor elke hindernis op het voetpad moeten uitwijken ZONDER ZICH TE ERGEREN . Ze moeten dat nu maar eens leren.
Het rustig wandelen met uw partner aan de arm of uw kind aan de hand kan niet meer in de hoogstraat .Het lijkt meer op een hindernissen parcours. De Administratie Wegen en Verkeer van het Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap schrijft in haar brochure "Naar een integraal toegankelijk openbaar domein" De minimaal benodigdevrijedoorgangsbreedte van een loopzone wordt bepaald door de gebruiksintensiteit.Hoe groter de intensiteit hoe vaker mensen mekaar tegemoet zullen komen en elkaar kruisen.Bij voortdurend tegemoetkomend verkeer zijn loopzones van bijvoorbeeld meer dan 1.80 m gewenst.
Ik weet niet wat wij als voetgangers misdaan hebben.Ons voetpad (links op de foto) werd verbeurd verklaard en wij werden letterlijk op straat gezet. Er ligt nu geen enkele voetweg meer tussen de twee drukste winkelstraten van Zottegem:de hoogstraat en de stationsstraat. Gelukkig kunnen wij nu in het midden van de straat rustig een babbeltje slaan met vrienden en kennissen die wij ontmoeten,de politie kan ons niet naar het voetpad verwijzen want er is geen.
In de zomermaanden wordt het voetpad ingenomen door drankterrassen en krijgen de voetgangers in ruil een smal voetpadje uitgetekend op het wegdek. Zelfs dat wordt ons niet .gegund. Hier moet men rustig kunnen genieten van de heerlijke benzine-en dieseldampen .en de gezonde uitlaatgassen. Sommigen dromen van een fris ruikend groen marktpleintje maar daar kunnen ze nog lang op wachten.
Het artikel 42.4.5 v/h verkeersreglement voorziet uitdrukkelijk dat de gehandicapten evenals de gewone voetgangers de rijbaan moeten oversteken op de zebrapaden die op minder dan 30 meter afstand liggen. Blijkbaar werd uit het oog verloren dat het onmogelijk is voor de gebruikers van een elektrische rolwagen zich aan deze regel te houden wanneer aan de zebrapaden de stoepranden niet werden verlaagd. De elektrische rolstoelen kunnen namelijk niet de hindernis van hoge stoepranden overwinnen. De wegbeheerders werden er vermoedelijk niet op gewezen dat het genoemde artikel voor hen de verplichting inhoudt te zorgen voor de verlaagde stoepranden.Zoals de toestand zich nu voordoet,zijn de rolstoelers die een straat willen oversteken verplicht gebruik te maken van de garage-inritten waar de stoepranden wel zijn verlaagd. De rolstoelers komen dus op de rijbaan tussen de geparkeerde wagens op plaatsen waar ze door de automobilisten niet worden verwacht. De oversteek kan ook ,niet haaks gebeuren zoals voorgeschreven,omdat er zelden twee garage-inritten tegenover elkaar in de straat liggen. Ik heb minister Vanbrempt gewezen op de onveiligheid van deze situatie.
De bloemetjes buitenzetten kan plezant zijn maar niet voor de voetgangers als ze in de weg staan op het voetpad. De verkeerswet voorziet een minimale breedte van de vrije loopweg op de voetpaden van 1,50 meter.
Sommige zebrapaden (meer dan je denkt!)zijn echte hinderlagen voor kinderwagens en rolstoelen. Vooral bij druk voetgangersverkeer let men minder op het wegdek en voor je het weet zakken de wielen tussen de dwarsliggers
Als twee rolstoelers elkaar hinderen op een voetpad is er nooit ergernis te bespeuren.Men schudt meewarig het hoofd en denkt "in welke wereld leven wij ?"
De automoblisten moeten natuurlijk goed ingelicht worden via dergelijke borden,maar daarom is het niet nodig de voetpaden onbruikbaar te maken voor kinderwagens en rolstoelen.Als het regent kan je er zelfs met een open regenscherm niet door.
Het voetpad in de Firmin Bogaertstraat is ook al niet bruikbaar door rolstoelers en kinderwagens. Dag in dag uit staat daar een afvalcontainer die nauwelijks 20 cm voetpad overlaat. Klachten bij de politie of het stadsbestuur halen niets uit.
Verder in de Arthur Scheirisstraat wordt het voetpad totaal onbruikbaar gemaakt voor voetgangers,kinderwagens en rolstoelen. Het werd zonder meer omgevormd tot een fietssenstalling. Begrijpelijk,want in het centrum van Zottegem heeft de overheid slechts 6(zes) plaatsen voor fietsen voorzien,nl.4 aan de crypte van Lamoraal Van Egmont en 2 aan de ingang van het stadhuis. Dit is natuurlijk veel te weinig,en daarom kan de stad ook niet meedoen aan de campagne "MET BELGERINKEL NAAR DE WINKEL" De voetpaden zijn er te smal om fietsen zonder hinder te stallen en op de bredere voetpaden is de beschikbare plaats al lang ingenomen door publiciteitsborden.En de fietsers moeten toch ergens in de omgeving van de winkel hun fiets kunnen neerzetten. In die omstandigheden heeft het dan ook geen zin om het fietsgebruik aan te moedigen.
AMAAI !!!! Een zware overtreding van de eerste graad.-parkeren of stilstaan op voetpad Boete nmiddellijke inning van 150 Eur--bij herhaling mogelijke intrekking van rijbewijs .
Gelukkig wordt het verkeersreglement in Zottegem toch niet toegepast ? Of toch ??????
Dan kom je op de Zavel.Op het voetpad ,geen doorkomen aan.!!! Gelukkig is het publiciteitsbord van het lichte type zodat het kan opgeplooid en tegen de muur geplaatst