Deze waterval is zeer gekend in de streek,als je over de brug in Saas-Balen de richting neemt naar Saas-Grund kijkt je op de waterval,zeker de moeite waard.
SaaAlmageel is gelegen op ongeveer 1570m hoogte,daar het dal daar niet te breed is en de bergen hoog,is het 's avonds vroeg donker,het is er rapper kouder,en 's morgens is de zon wat later op het veld,als het donderd en onweerd is het er eng.maar toch is het er prettig te verblijven.
Deze arend werd er geplaatst door de Zwitserse overheid voor den oorlog van 1940, de arend kijkt dreigend naar Italie,doordat Musolini meevocht met de duitsers was het een zaak van Zwitserland niet binnen te vallen of men ging heel hard terug slaan.
Halfweg juli plannen we een nieuwe reis naar Zwitserland tot eind juli,we gaan er wandelen in het Lotschendal en ook in Zermatt (cornergratt),beide zijn wandelingen van meer dan 10 uur. Ook gaan we de klassiekers doen zoals de Britaniahutte,Langfluh,Hannig,en de bloemmenroute.Onze verblijfplaats is bij bakkerij Boumann
Sedert 1978 gaan we met vakantie naar het Saasdal,eerst waren we in Saas-Almagell en ontdekten de streek en zijn natuur,twee jaar verder waren we in Saas-Grund en ontdekten verder het saasdal, ook een meer andere kant van het saasdal,een drietal jaar later gingen we naar Saas-Fee, het is voor ons de parel van de alpen,voor een goeie vakantie en genieten van de natuur is Saas-Fee uitstekend gelegen ,men kan de auto in de overdekte parking plaatsen en wandelen dat een lust is,Men wandelt omgeven door een achttiental vierduizensters,en kan er starten op een 1800m hoogte zodat je rap boven de boomgrens zit en kan genieten van de vele vergezichten. Een geliefd uitstapje voor wandelaars (meer dan 250km wandelwegen goed bewegwijzerd) met toppers de Britaniahutte -Mischabelhutte -Langflug-Hogenweg Graechen Hannig-Monte-moro pas . Degene die geestelijk tot rust wil komen en daarbij leerzaam wil wandelen, bevelen wij van harte de. "Alpenbloemen promenade" boven Saas Grund aan. Meer dan 25 jaar genieten we van de streek en zijn natuur,en telkenmale komen we tevreden terug,wel moe maar voldaan.
In de winter.
Saas-Fee is ook gekend om zijn wintersport,dat is wel de drukste periode van het jaar,er zijn meer dan 100km skipistes,zowel voor beginners als gevorderden,er een skischool en in een week kan men de baan op ,ook is het dal gekend voor zijn langlaupen.In het Saasdal zelf zijn er kilometers lange laupes. Ze gaan van Saas-Balen tot aan de Mattmark en terug dat is ongeveer 34km.
Met de wagen rijden we met de wagen het saasdal uit,in Stalden gekomen nemen we de weg naar het matterdal tot aan Tach,daar gekomen plaatsen we de wagen op de grote parkings om de weg verder met de trein naar Zermatt (Zermatt is autovrij),Je kan ook te voet Afstand ongeveer 5km,als het station uitkomen gaan we naar de overkant om de trein te nemen naar de Cornergrat.De weg kan men ook te voet doen ,geen en terug ongeveer 10uur,zeer prachtige wandeling. Het is aan te raden vroeg te vertrekken,zo kan je genieten van de enorme zicht op de Matterhorn en de andere bergen.
Ans en Frans Jacobs, Frans en Ans Jacobs, Ans Jacobs, Frans Jacobs, Nadelgrat, Graechen, Grächen, Gruber, Rittinen, Mattmark, Mattmarksee, Mattmarkstuwmeer, Monte Rosamassief, Durfourspitze, Visp, Täsch, Gornergat, Gornergratbahn, Zetmatt, Matterhorn, Mattertal, Wallis, Valais, Riffelalp, Riffelberg, Rotenboden, Riffelsee, Matterhorngletscher, Moosalp, Kandersteg, Steg, Goppenstein, kander, Törbel, Embt, Stalden, Hannigalp, Mattmarksee, Saastal, Saasfee, Hannig, Saasgrund, Saas Almagell, Stalden, Furggen, Hohtschuggen, Neubrück, Zermatt, St. Niklaus
Driepassen tocht -Susten/Grimsel/Furka.
Een perfect mooi compact rondje, 120 kilometer met drie cols boven 2000 meter! Totaal hoogteverschil ongeveer 3200 meter! Eerst vanuit Andermatt door de Schöllenen Schlucht omlaag, je waant je hier bijna in een openlucht grot, er zijn machtige rotswanden waar langs rijdt, maar ook heel dominant aanwezig is de weg, die spectaculair aangelegd is in deze kloof. De Sustenpass (2224 m.) heeft weer een kloof voor ons in petto in het begin van de klim, je ziet de Teufelsbrücke al ver boven je opduiken. Na de Sustenpass volgt er een lange afdaling naar Innertkirchen om hier aan de Grimselpass (2165 m.) te beginnen. In feite is de Grimsel van deze kant één grote klomp graniet waarover een weg is gelegd, alsof dit nog niet mooi genoeg is heeft men er boven nog een stuwmeer bijgemaakt. Even afdalen en dan begint in Gletsch de klim naar de Furkapass (2431 m.), in de afdaling van de Grimsel zie je deze perfect liggen en deze zal behalve het natuurschoon ook geen verrassingen in petto hebben. Wat er volgt is een, in het tweede deel, extreem bochtige afdaling tot in Realp. Terug naar Andermatt.
Sion.
Als het bewolkt is of minder goed weer in Saas-Fee kan men altijd een bezoekje bregen aan Sion, ofwel Sitten in het Duits, is de hoofdstad van Wallis en telt ruim 26.000 inwoners. De naam Sion is afgeleid van het Latijnse Sedunum (waarin 'sedo' = zetel en 'dunum' = heuvel). De streek waar nu de stad ligt, werd al bewoond tussen de zevende en vierde eeuw voor Christus. .Sion ligt op een hoogte van 491 meter, aan de rechter oever van de Rhône. De stad kenmerkt zich door een droog en zonnig klimaat, is omringd door wijnbergen en boomgaarden en heeft verder wat industrie, een eigen vliegveld en een intercity-aansluiting op het internationale spoorwegnet. Ook zijn er goede winkelmogelijkheden en gezellige terrasjes. Hier moet je eens de lokale witte wijn en het Walliser bier proberen; beide uitstekende producten uit de stad zelf. Wie de stad nadert kan haar twee heuvels niet missen. Tourbillon (658 m) en Valère (611 m) bepalen het gezicht van de stad. Op Tourbillion staan nog enkele ruïnes van een burcht uit de dertiende eeuw. Op de heuvel Valère vind je in de oude bezienswaardige romaanse kerk Notre-Dame-de-Valère, die overigens meer weg heeft van een vesting, het oudste nog bespeelbare orgel van Europa, uit 1390. Op deze heuvel is ook het cultuurhistorisch museum van Wallis gevestigd. In de kom tussen de twee heuvels bevindt zich de Allerheiligenkapel uit 1325.
Sion is voor de liefhebber van historische bezienswaardigheden zeer interessant. ' Het monument op het plein herdenkt overigens de aansluiting van Wallis bij de Zwitserse confederatie in 1815. De kathedraal van Sion is absoluut een bezoek waard. In de vijftiende eeuw werd deze romaanse Notre-Dame-du-Glarier door brand verwoest, waarna hij in gotische stijl opnieuw is opgebouwd. Van de oorspronkelijke romaanse bouw bleef alleen de indrukwekkende toren bewaard.
Lötschental.
Het Lötschental werd bereikbaar toen in 1912 de spoorwegtunnel tussen Kandersteg en Goppenstein gereed kwam. Het dal begint onaantrekkelijk bij Gampel en de smalle weg naar Kippel brengt u ook niet in een juichstemming, maar vanaf Kippel ondergaat u de schoonheid van dit prachtige dal, dat uiteindelijk doodloopt op de Langgletscher.De waandeling begint in Fafleralp.Fafleralp ligt aan het uiteinde van het dal midden in de prachtige natuur en is 1795m hoog gelegen. Hier vindt u een naast een oud hotel en een camping, tevens een grote parkeerplaats. Dit is een ideaal uitgangspunt voor wandelingen. Onder leiding van bevoegde gidsen kan men hier ook gletsjertochten maken.Van de parkeerplaats op de Fafleralp wandelen wij 200m stroomopwaarts naar Gletschertafel, hier gaan wij over de brug over de Lonza.We lopen verder langs de Lonza richting Grundsee en vandaar naar de voet van de Langgletscher.Aan de voet van de Langgletscher wordt besloten om over de zuidhelling terug te keren naar Fafleralp.Let op de oudere bevolking houd niet zo van toeristen,men kan er ook genieten van hun houtsnijwerk.
Basel-Bern-Thun-Spiez(verlaten van autostrade)-Kandersteg autotrein naar Goppenstein(kostprijs 25 Zw.franck)-Visp(voor Visp tunnel)-Stalden-Saasdal-Saas-Balen-Saas-Grund-Saas-Fee.
Kortste weg.= 870km
Ieper(begin autostrade)-Doornik-Charleroi-Namen-Aarlen-Luxemburg-Metz(verlaten van autostrade)-Nancy-col de bonhomme -Colmar -Mulhouse-(terug autostrade)Basel-Bern-Thun-Spiez(verlaat autostrade)-Kandersteg autotrein tot Goppenstein-Visp-Stalden-Saas-Balen-Saas-Grund naar Saas-Fee.