Rotterdam 2009
Weer een tijdje in Rotterdam
15-03-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Baggermuseum Sliedrecht

In Sliedrecht kwamen we langs het Baggermuseum, op de lijst gekeken of we er nog tijd voor vrij konden maken, bleek dat we er 1uur en 10 minuten voor vrij konden maken, want we moesten met de fast ferry naar Dordrecht.

Over een tijdje eens een hele middag voor uit trekken..

http://www.baggermuseum.nl/index.html










































Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Door de polders richting Sliedrecht

Genietend van de polders, de ruime vergezichten, de verspreid staande molens, de eenzame knotwilg, en de duizende meeuwen, de hoge fietsbrug over de hoge snelheidslijk en autoweg, zelfs een zwaan die bezig was een nest te bouwen boven op een dijk.

het liefst zou ik hier alle foto's zetten, maar je moet toch selecteren.

 




































Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Verder naar Kinderdijk

Na van boord te zijn gegaan, langs de rivier richting Kinderdijk,

waar we ook koffie gedronken hebben

***

De negentien molens van Kinderdijk symboliseren de wijze waarop Nederland met het water omgaat. Zij hielden lange tijd het land droog dat werd geteisterd door verzakking en overstromingen: de Alblasserwaard, ooit een ruig en vochtig veengebied, maar uiteindelijk door de mens gekoloniseerd en ontgonnen.

18e eeuw: Een dubbele rij windmolens met een hoge en een lage boezem

Omdat het land verder bleef inzakken, werd de afstand tussen het peil van de boezems en dat van de polders groter dan anderhalve meter, een afstand die de windmolens nog net konden overbruggen. Er was een tweede, een tussenniveau nodig.

Een reeks nieuwe molens was nodig om het water vanuit de boezems naar een hogere boezem te pompen, waarna het door de sluizen bij Elshout in de Lek kon stromen. Toen, in 1738, ook de overheid geld voor de plannen had toegezegd, was het zover. De Nederwaard begon met het bouwen van acht stenen molens langs de hoge boezem. De Overwaard volgde dit voorbeeld snel en bouwde acht achtkantige houten, met riet bedekte molens. Zij waren in 1740 klaar.

De zestien molens die toen werden gebouwd bepalen tot de dag van vandaag het beeld van Kinderdijk.


































14-03-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Fast Ferry naar Alblasserdam

Vanaf het centrum 10.30 uur (voet Erasmusbrug, centrumzijde) naar Alblasserdam, 35 minuten, onder de bruggen door, van Brieneroordbrug, over de Noord langs verschillende halte's, met een mooi uitzicht.

Alleen de vaart is al de moeite waard.

















































Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Veerhaven en omgeving.

***










Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Parkkade

De volgende dag met de fiets naar de Fast Ferry,

Door de maastunnel, maar wel met de liften naar beneden en boven.

Nog even kijken op de parkkade.




















12-03-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.SS Rotterdam

  • De Rotterdam V is gebouwd tussen 1956 en 1959 door de Rotterdamsche Droogdok Maatschappij
  • 13 september 1958: doop en tewaterlating door koningin Juliana
  • September 1959: eerste reis naar New York
  • 6 oktober 1971: laatste vertrek voor een reis Rotterdam-New York
  • 30 september 1997: einde laatste reis voor de HAL, aankomst in Florida
  • December 1997 tot september 2000: gevaren voor Premier Cruises
  • 26 tot en met 28 oktober 1998: bezoek aan Rotterdam als ‘Rembrandt’
  • 2000 tot 2004: opgelegd in Freeport, Bahamas (faillissement Premier Cruises)
  • mei 2003 tot oktober 2004: eigendom van s.s. Rotterdam BV (onderdeel RDM-holding)
  • 17 juni tot 12 juli 2004: sleepreis van Bahamas naar Gibraltar
  • 12 juli 2004 tot 24 november 2005: verblijf in Gibraltar
  • Vanaf 1 juli 2005: eigendom van Rederij De Rotterdam BV
  • 25 november 2005 tot 10 februari 2006: dokbeurt in Cadiz, Spanje
  • 10 tot 27 februari 2006: sleepreis van Cadiz naar Gdansk, Polen
  • 27 februari tot 24 augustus: verblijf in Gdansk
  • vanaf 2 september 2006 in Wilhelmshaven voor renovatie
  • Vanaf 4 augustus 2008 ligt de ss Rotterdam weer in haar thuishaven; Rotterdam.

  • lengte over alles 228,12 m
  • lengte tussen de loodlijnen 198,12 m
  • breedte op de spanten 28,65 m
  • maximum diepgang 9,00 m
  • hoogte topdek boven kiel 38,66 m
  • hoogte topdek boven waterlijn 29,66 m
  • top radarmast boven kiel 60,53 m
  • top radarmast boven waterlijn 51,53 m
  • bruto tonnenmaat (BRT)* 39.674 (x 2,83 m3)
  • netto tonnenmaat (NRT)* 21.848 (x 2,83 m3)
  • aantal schroeven 2
  •  






    11-03-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Charloisse Hoofd.

    Maandag 9 Maart weer voor even naar Rotterdam.

    Die dag nog wat familiebezoek.

    Dinsdag tot 14.00 uur regen,

    daarna nog even naar het Charloisse hoofd, op zuid.

    ********

    Het uitzicht is er fantastich, zo ook het vele wat langs komt.

    De "Nieuwe Fast Ferry, van Spido naar de RDM",

    Een kleurrijk schip, de containervaart,

     wat is het snel verandert van losse lading tot containers,

    hierdoor ook een ander type schip.

    de passagiersvaart, de sleepboten, enz.

    Het blijft boeien

     










































    Archief
  • Alle berichten

    Gastenboek
  • Scheepvaartgroep
  • rotterdam
  • Host Seniorweb
  • ????????????????????????
  • Welkom

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek,negatief of positief, mijn Dank





    Blog als favoriet !

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.



    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!