EVEN U AANDACHT VOOR MENSEN OP ZEE HET GEVAAR VAN DE CUMULONIMBUS WOLK Is zeker raadzaam om de jachthaven niet te verlaten
Interpreteren van weerkaarten is niet alleen voorbehouden aan meteorologen . Ook voor de watersporters .
Warme front
Koude front
occlusie
Neerslagvormen : Dauw :
Rijm :
IJzel :
Sneuw :
Hagel :
Nevel :
ZICHTBAARHEIDS AFSTAND
Mist : 1000 meter of ongeveer 1/2 Nm " Zeemijl " Nevel : 1 - 2 Kilometer of 1/2 tot 1 Nm "Zeemijl " Zeer dikke mist < 50 meter Dikke mist < 200 meter Slecht zicht 2 - 4 kilometer of 1 tot 2 Nm "Zeemijl " Matig zicht 4 - 10 kilometer of 2 tot 5 Nm "Zeemijl " Goed zicht > 10 kilometer of > 5 Nm " Zeemijl "
Vanaf 1 januari 2009 is het op de binnenwateren, voor motorvaartuigen met een romplengte van meer dan 7 m, verplicht om over een marifooninstallatie te beschikken. Aangezien men met deze installatie gelijktijdig moet kunnen uitluisteren op 2 kanalen (schip-schip en nautische informatie) zal dit neerkomen op de aanschaf van 2 afzonderlijke apparaten.
Het is toegelaten om portofoons (draagbare toestellen) te gebruiken voor zover een vast station niet verplicht is. De marifoons zijn steeds voorzien van ATIS en van dezelfde roepnaam. Aangezien het bereik van een portofoon beperkter is dan van een vast station, raadt het BIPT evenwel aan om ten minste gebruik te maken van één vast station.
Iedereen die een marifoon aan boord heeft, ook al is dit niet verplicht, dient wel over de nodige vergunning voor radio-elektrische apparatuur te beschikken voor het toestel en een bedieningscertificaat voor het gebruik ervan.
De getijdentafels uitgegeven door het ministerie van openbare werken :
NIEUWE MAAN wassende maan EERSTE KWARTIER toenemmende maan VOLLE MAAN "plenilunium" afnemende maan LAATSTE KWARTIERc0c0c0
begrippen :
Eerst wat even enkele begrippen of afkortingen om alles een beetje duidelijk te maken
Hoogwater = (HW) is de hoogste stand van het water Laagwater = ( LW) is de laagste stand van het water Kentering = wanneer er geen getijdestroom is noemen wet dit de kentering of wanneer het water stilstaat Getijstromen = is een waterbeweging in een bepaalde richting In onze streken hebben we twee maal hoogwater (HW) en tweemaal laagwater (LW) We hebben dan ook het reizend water of wast Wast = komt het water op Rijst = vanaf het ogenblik van LW tot Hw komt het water op Dan hebben we de tegenstelling hiervan LW tot HW toemen we het water dalt of valt Dit alles heeft te maken met de aarde die een omwenting maakt Doodtij : wat zijn hier in de kenmerken extra laagwater exstra een minimaal verval In de Engelse taal spreken we ook wel van Neaps Springtij :
Is de basis van alle navigatie middelen op schepen .
Geschiedenis kompas :
Pingzhou Ke Tan 1117 rekentabellen de chinezen zouden hier ook al van gebruik maken : Silva Sweden AB produceerde zijn eerste kompas in 1923 en het bedrijf werd opgericht in 1933.
Onderdelen van een kompas :
Naald : moet roestbestendig zijn en magnetisch "materiaal bestaat vaak uit Osimum Iridim Kompasroos Ketel Huis
Het peilkompas
Magnetisch kompas :
+ Goedkoop. + Betrouwbaar. + Onafhankelijk van andere systemen. + Onafhankelijk van stroom.
- Afstand noodzakelijk tot storende invloeden. - Geringe richtkracht. - Niet overal op aarde bruikbaar. - Op stalen schepen zijn speciale voorzieningen en compensatie vereist.
Het stuurkompas Het Gyrokompas Kajuitkompas Gridkompas
Kompas fouten
Deviatie :
Veranderende deviatie. Door allerlei oorzaken kan de deviatie veranderen. Lassen van grote reparaties, blikseminslag, montage van nieuwe apparatuur, aanvaringen, of hard aan de grond lopen, alle kunnen zij het scheepsmagnetisch vel beïnvloeden. Mocht zoiets voorkomen, dan moet het kompas opnieuw worden gecompenseerd. Ook het lang in een richting liggen van het schip bijvoorbeeld in de winterberging, kan een fout opleveren. Meestal trekt die overigens weg als het schip weer gaat varen
Variatie :
De variatie is de hoek tussen het ware noorden "Noordpool" en de richting van de kompasnaald , en dit in functie wanneer deze wordt beinvloed door het aard magnetisme .
Miswijzing of ERR :
Miswijzing of ERR is de som van de Variatie en Deviatie
Vuurtoren : Nieuwpoort Positie : 51° 09 300' N 2° 43 900' E Vuurtoren : Blankenberge Positie : 51° 18 800' N 3° 06 900' E
Duitsland :
Krantsland Lindau
Frankrijk :
Aillly Ault Berck Calais Cap Anifer Cap Griz Nez Cap levi Cayeux Dielette Fatouville Gate ville Goury Gravelines Honfleur Le Hourdel Le tre port Morsalines Pointe De Saire Port - en - Bessain St Valery - en - Caux Touqeut - Paris - Plage
Nederland :
Breskens Enkhuizen Haamstede Oostmahorn Schiermonnikoog Westkapelle Egmond aan zee Den Helder Urk Texel Terschelling Oude Ven IJmuiden Harlingen Hellevoetsluis Hoek Van Holland Marken
Wat we meestal gebruiken is de mercator projectie :
Op de kaart vinden we allerlei gegevens .
Via deze gegevens kunnen we koersbereking maken voor het veilig varen langs de kust .
De wereld is een bol om een beter inzicht te kunnen krijgen hebben we de aarde op een plat vlak gelegd met andere woorden de aarde op een cilinder gezet die we dan kunnen uit rollen . Men heeft reeds in de geschiedenis lang erover nagedacht hoe men dit zo kunnen oplossen .Door wiskundige en navigatoren Deze hebben we dan verdeelt in parallelen die horizontaal lopen . En de medrianen die verticaal lopen . We komen nog terug op dit onderwerp. . We zullen eerst opnoemen wat we allemaal terug vinden op deze tekening.
Deze streek is een onderdeel van het nationaal park De Zoom " Kalmthoutse heide " . Dit is een prachtig stukje natuur om in rond te wandelen men kan er zeker een paar uur in rondwandelen . De schat is gevonden .
De schat is nog steeds niet gevonden reigers in de haven wie helpt . 18/08/2007 alle hulp komt te laat de schat is gevonden was ook een travel bug aanwezig UN1PY Unit for diabetes